Paljonko Helsingin fine dining -ravintoloissa on tapana antaa tippiä?
Laskun tullessa korttimaksulaitteessahan on se kohta, johon laitetaan tipin määrä. Mietin vain montako % on ok, etten vaikuta moukalta.
Kommentit (77)
Nimenomaan! Tehdään pitkää päivää ja tehdään kaikkemme jotta kokemuksenne olisi mahdollisimman sujuva ja onnistunut ravintolassamme. Tippi on kiva tapa antaa henkilökunnalle kiitosta siitä että olette huomanneet että olemme huomioineet teitä pitäneet huolta teistä käyntinne ajan.
Nolla euroa, ellei sitten halua pyöristää ylöspäin. 191 -> 200 jne. Tapana ei yleensä ole. Käteisellä hilut tosin tulee yleensä jätettyä, eli vaikka kahdesta paukusta antaa 20euroa ja loput on tippiä.
Tarjoilijat pitää korvata koneilla niin ei tarvitse enää tipata.
Että täällä on ankeeta jengiä kun pitää käydä tykittää alanuolia noista tippikommenteista missä kannustetaan porukkaa jättämään tippiä. On se kyllä kamalaa että haluaa jättää tippiä. Ei helvetti :D
Minäkin pyöristän lähimpään kymppiin jos maksan käteisellä, kortilla maksan laskun loppusumman ja jätän tipin käteisenä pöytään.Johtuu siitä, että olen huono kaikissa mahdollisissa laskuissa ja koen tuon itselleni helpommaksi. Niin kuin joku jo sanoi, tipin määrään vaikuttaa moni asia.
Mutta ei se runsaskaan tippaaminen mitään auta, jos seurue (tai joku sen jäsen) käyttäytyy moukkamaisesti, ei kiitä, juoksuttaa, napasuttelee sormiaan ikäänkuin tarjoilija olisi koira (kyllä, olen nähnyt Suomessa useammin kuin kerran), ei hallitse pöytätapoja jne.
Jenkeissä tipit ovat merkittävä osa tarjoilijoiden palkkaa, joten siellä se ehdottomasti kuuluu asiaan.
Kyllä mä tippaan vaikka ei olisi edes niin kovin fine dining. Yleensä jotain 10€ luokkaa, jos syöjiä on kaksi, vähän enemmän jos ollaan kolmistaan. Tippaan aina myös taksissa jotain 5€ luokkaa. Taksissa tippaamista pidän melkein kansalaisvelvollisuutena, ne tekee töitä ilman tuntipalkkaa.
Lähimpään kymppiin pyöristäminen on hyvä ja helppo tapa tipata kaikissa perus rafloissa ja fine dine ravintoloissa myös. Toki jos koet että haluat antaa vähän ekstraa päälle niin sekin on hyvä! Itsestähän se on kiinni paljon haluat maksaa. Jokainen tippieuro on arvokas meille tarjoilijoille :)
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilijat pitää korvata koneilla niin ei tarvitse enää tipata.
Ei ole pakko tipata, edelleenkään. Huomaa, että et ole varsinkaan fine dining-paikoissa koskaan käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Että täällä on ankeeta jengiä kun pitää käydä tykittää alanuolia noista tippikommenteista missä kannustetaan porukkaa jättämään tippiä. On se kyllä kamalaa että haluaa jättää tippiä. Ei helvetti :D
Palstamammat nyt ovat muutenkin moukkia, ei sinänsä yllätä mikään enää.
Tiettääköhän ap muuten yhtään fine dining -kojua stadissa?
Tavallisempaankin paikkaan pyöristän lähimpään kymppiin.. mutta jos summa on esim 79 euroa, niin sitten 90 euroon.
Sama tyyli taksissa. Ovimiehille aina kybä taskussa, kun ulkoilemaan lähtee, vaikka muuten kortteja suosinkin.
Ravintolasukua, mä tippasin jo 18 vuotiaana ja kaverit katto kieroon, että miksi sä noin teet, vähistä rahoista. Ei ravintolatyöntekijöiden vakiopalkat päätä huimaa, jokainen tippi on kiva lisä.
Suomessa ei ole mitään tippisysteemiä vieläkään. Jos ehdottomasti jostain syystä haluaa antaa tippiä niin täysin oman lompakon kestokyvyn mukaan.
Taas tämä ikuisuusaihe...
Onhan Suomessakin todella paljon muitakin palvelualoja, joissa ei palkat päätä huimaa... miksi tippikulttuuri koskee vain ravintola-alaa?
Suomessa tipin merkitys on aivan eri kuin vaikkapa USA:ssa, jossa sitä voi pitää jopa varsinaisena palkkana. Suomessa AINOA järkevä syy antaa tippiä on mikäli henkilöstö ymmärtää antaa siitä jotain vastinetta. Itse tippaan paikoissa, joissa se vaikuttaa esimerkiksi siihen miten nopeasti saat tiskiltä drinkin kun paikka on täysi tai helpottaa pöytävarauksen tekemistä myöhemmin.
Muuten en käsitä miksi antaisin rahaa ihmiselle, joka on töissä ja saa siitä palkkaa.
Miksi ihmeessä ravintolassa pitäisi antaa tippiä? Ei se tarjoilijan palkka ole sen huonompi kuin kaupanmyyjän, päiväkodintädin, sairaanhoitajan.
Kauheaa, jos tuollainen tippikulttuuri tulisi Suomeen. Muistan aina kun Barcelonassa pitkän kävelypäivän jälkeen "eksyimme" liian hienoon ravintolaan liian aikaisin illasta, liian aikaisin keväällä eli tilaa oli ja tarjoilijoita. Meitä kahta hikistä ja pölyistä leidiä palveli kolme tarjoilijaa kilpaa. Tuntui, että kilpailivat kuka saa pyyhkiä suupielistämme kastikkeen rippeet. Kaksi seisoi koko ajan puolen metrin päässä ja kysyi joka suupalan jälkeen kaikki hyvin? Ahdistavaa, mutta pakkohan oli tipata hyvästä palvelusta, jo pelkästä pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tipin merkitys on aivan eri kuin vaikkapa USA:ssa, jossa sitä voi pitää jopa varsinaisena palkkana. Suomessa AINOA järkevä syy antaa tippiä on mikäli henkilöstö ymmärtää antaa siitä jotain vastinetta. Itse tippaan paikoissa, joissa se vaikuttaa esimerkiksi siihen miten nopeasti saat tiskiltä drinkin kun paikka on täysi tai helpottaa pöytävarauksen tekemistä myöhemmin.
Muuten en käsitä miksi antaisin rahaa ihmiselle, joka on töissä ja saa siitä palkkaa.
Kaltaisesi setelinheiluttajat ovat sitä säälittävintä öykkärisakkia, käytöksesi aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja huvittuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä ikuisuusaihe...
Onhan Suomessakin todella paljon muitakin palvelualoja, joissa ei palkat päätä huimaa... miksi tippikulttuuri koskee vain ravintola-alaa?
Niin, miksei?
Mä olen vuosia antanut työpisteeni siivoojalle joululahjan ja samoin huoltoyhtiön miehelle. Onhan se tietty eriasia, mutta nämä koskevat mun elämääni ja olisi outoa olla kiittämättä heitä ja vielä oudompaa iskee kymppi käteen, kun käy duunia tekemässä. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ravintolassa pitäisi antaa tippiä? Ei se tarjoilijan palkka ole sen huonompi kuin kaupanmyyjän, päiväkodintädin, sairaanhoitajan.
Kauheaa, jos tuollainen tippikulttuuri tulisi Suomeen. Muistan aina kun Barcelonassa pitkän kävelypäivän jälkeen "eksyimme" liian hienoon ravintolaan liian aikaisin illasta, liian aikaisin keväällä eli tilaa oli ja tarjoilijoita. Meitä kahta hikistä ja pölyistä leidiä palveli kolme tarjoilijaa kilpaa. Tuntui, että kilpailivat kuka saa pyyhkiä suupielistämme kastikkeen rippeet. Kaksi seisoi koko ajan puolen metrin päässä ja kysyi joka suupalan jälkeen kaikki hyvin? Ahdistavaa, mutta pakkohan oli tipata hyvästä palvelusta, jo pelkästä pelosta.
Edelleenkään, sinunkaan ei tarvitse Suomessa tipata ketään. Aloituksessa sitä erikseen kysyttiin.
10 % kv-käytäntö. Suomessakin tipataan ; esim. minä (tarjoilijanakin yuöskennellyt).
.
Suomessa ei tarvitse miettiä mitään prosentteja. Jos haluaa tipata, niin se tulee omasta halusta palkita hyvä palvelu, eikä pakosta maksaa sitä tiettyä prosenttia minimipalkan päälle.
Suomessa voi muutenkin odottaa sen tasoista palvelua, että erillinen tippaamisen arvoinen palvelu vaatii mielestäni esim. erikoisjärjestelyjä ravintolalta, joista voi sitten kiittää tipillä, silloinkin 10 euroa on sopiva. Jos normaaliystävällisen palvelun lisäksi vaikka tilataan seurueelle taksi, niin 2 euroa on sopiva tippi.