Minkälaisessa parisuhteessa mies joutuu pyytämään naiselta lupaa, jos hän haluaa mennä baariin omien kavereidensa kanssa?
Toisesta ketjusta tuli mieleen. Minulla ei tuollaisesta suhteesta ole kokemusta, mutta ehkä joku osaa valaista?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten pariutuko, jos haluatte olla itsenäisiä ja spontaaneja. Parisuhteessa otetaan toisen menot, suunnitelmat, halut huomioon. Puolin ja toisin!
Jos en ole sopinut puolison kanssa viettäväni iltaa hänen kanssaan, olen vapaa sopimaan menosta jonkun toisen kanssa. En haluaisi olla parisuhteessa, jossa toinen voisi puolestani ja minulle kertomatta päättää, että tänään ollaan muuten kotona.
Vaikka puoliso olisi järjestänyt romanttisen illallisen ja tarkoituksena olisi kosia?
Hyi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsiperheessä pitää sopia iltamenoista yhdessä, sehän on selvä, ei molemmat voi päättää vaan lähteä baariin ja jättää lapsia oman onnensa nojaan. Lapsettomat parit sitten erikseen sen mukaan miten on yhdessä sovittu. Jos oletusarvo on viettää ilta yhdessä, niin kyllä se samana päivänä ilmoittaminen on minusta kurjaa, koska toinen ei välttämättä ehdi enää järjestää korvaavia suunnitelmia. Hyvissä ajoin kerrottuna menee ihan ilmoitusluontoisenakin asiana. Tai näin ainakin meillä oli ennen lapsia, kukin pari toki tyylillään.
No, kai sinä nyt hyvä ihminen ymmärrät, että kukaan tervejärkinen aikuinen ei jätä lapsia yksin mihinkään.
Tässä ei ole siitä kysymys. On kysymys luvan kysymisestä puolisolta ylipäätään. Jos on raha-asiat ok, kumpikaan ei ole alkoholisti ja muutenkin ihan perusperheistä on kysymys. Tai minä ainakin niin ajattelen.Että onko luvan kysyminen jees vai riittääkö, että menoista ilmoitetaan ja sovitaan aikatauluista? Niillä kahdella on hurja ero. Kuin yöllä ja päivällä.
Ja ei, en ymmärrä, että lupia tarvitsee kysellä niinkään. Vain sopia käytännön asioista.
Mieheni on koko viikonlopun reissussa kavereidensa kanssa eikä todellakaan tarvinnut kysyä lupaa siihen. Minä sis olen lasten kanssa kotona ja touhuan kaikkea kivaa.
Sitten taas joku toinen kerta on minun vuoroni mennä omien kavereideni kanssa. Mikä siinä on niin vaikeaa? Tasa-arvoinen parisuhde toimii vastavuoroisesti. Jos lupia tarvitsee anoa, niin ollaan kyllä todella ohuella reitillä...
No kyllä tuo on minusta aika häilyvä raja kuitenkin. Onko isoa eroa sillä, jos kysyy luvan ja lähes aina sen saa, tai sillä jos ilmoittaa ja toisella on kuitenkin hyvästä syystä veto-oikeus? Kyllä meillä ainakin osataan näistä neuvotella. Esim. ulos lähdetään silloin kun on molemmilla vapaaviikonloppu, eikä silloin kun toisella on seuraavana päivänä työvuoro tai juuri takana vaikka poikkeuksellisen raskas työrupeama tai vastaava. Eikä joka viikonloppu. Jos on poikkeuksellisen hyvä syy, niin toki näistäkin joustetaan, puolin ja toisin. Koskaan ei kielletä huvikseen, mutta joskus ilmaistaan, että tuo ehdottamasi hetki on huono syystä että "...".
Viimeksi itse jouduin siirtämään kaavailemaani tyttöjen iltaa, koska miehellä olikin viikonloppuvuoro eikä jaksaisi kuuden päivän työviikon jälkeen jäädä vielä illaksi yksin lapsivastuuseen. Minusta täysin ymmärrettävää.
Tässä keskustelussa näkyvät varmasti myös luokkaerot. Sellainen perhe, jossa molemmat vanhemmat tai ainakin toinen on vastuullisessa työssä, missä on työmatkoja, iltaedustamista tai kokouksia, on itsestäänselvää, että menemiset ja tulemiset ovat ja pitävät olla molemmilla tarkkaan tiedossa. Jos on onnea, ja on tukiverkkoja isovanhemmista, yhteinen kalenteri voi olla jaettuna heillekin. Ja tosiaan kysytään ja sovitellaan, jos tulee joku spontaanimpi meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus aloittajan kysymykseen löytyy osasta ketjun naisten vastauksia. Sen enempää ihmettelemättä.
Suomalainen nainen on päällepäsmäri ja pirttihirmu, ja palstamammojen ihan ikiomat säännöt ovat kiveenhakattuja. Miehellä ei ole mitään sananvaltaa.
Eli jos sinä haet lapset hoidosta, ja suunnittelet sitten kuntosalille lähtöä, sinulle on ihan Ok, että vaimo onkin lähtenyt kavereiden kanssa reissuun, ja olet viikonlopun lasten kanssa, tietämättä, miten tilanne etenee, ja pääsetkö itse minnekään? Ja Ok on myös, että tätä tapahtuu usein ja ilman mitään sopimista? Ja jos yhtään valitat, olet pirttihirmu?
Oikeissa parisuhteissa molempien menot ovat yhtä tärkeitä, ja siksi niistä puhutaan, jotta kumpikaan, sukupuolesta riippumatta, ei kokisi, ettei itsellä ole mitään sananvaltaa. Jos tämä ei käy, älä hanki lapsia.
Jänkänjänkänjänkänjänkänjänkkä.
Baarissa poikkeaminen on sinulle koko viikonlopun reissu? Alkoholistina siis sinulla näin?
Olette te hupiakkoja. Ei voi muuta sanoa, paitsi että säälin miehiänne.
Et sitten pystynyt vastaamaan tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus aloittajan kysymykseen löytyy osasta ketjun naisten vastauksia. Sen enempää ihmettelemättä.
Suomalainen nainen on päällepäsmäri ja pirttihirmu, ja palstamammojen ihan ikiomat säännöt ovat kiveenhakattuja. Miehellä ei ole mitään sananvaltaa.
Eli jos sinä haet lapset hoidosta, ja suunnittelet sitten kuntosalille lähtöä, sinulle on ihan Ok, että vaimo onkin lähtenyt kavereiden kanssa reissuun, ja olet viikonlopun lasten kanssa, tietämättä, miten tilanne etenee, ja pääsetkö itse minnekään? Ja Ok on myös, että tätä tapahtuu usein ja ilman mitään sopimista? Ja jos yhtään valitat, olet pirttihirmu?
Oikeissa parisuhteissa molempien menot ovat yhtä tärkeitä, ja siksi niistä puhutaan, jotta kumpikaan, sukupuolesta riippumatta, ei kokisi, ettei itsellä ole mitään sananvaltaa. Jos tämä ei käy, älä hanki lapsia.
Baarissa poikkeaminen on sinulle koko viikonlopun reissu? Alkoholistina siis sinulla näin?
Et sitten pystynyt vastaamaan tähän.
Vastasin siihen. Tosin aika turhaan, en ikinä olisi parisuhteessa ihmisen kanssa, joka ei kykene tuota parempaa kieltä käyttämään. Ja jonka argumentointi on tuota tasoa. Meillä menoista keskustellaan. Ja molemmat olemme tyytyväisiä. Jos teillä on toisin, ja olette onnellisia, hyvä niin.
En ole se jolle vastasit, mutta jos jänkänjänkänjänkänjänkänjänkkä, alkoholistit, hupiakat ja kumppanien sääliminen on sinusta joku argumentoinnin taidonnäyte, niin veikkaan ettei ketään haittaa olla sopimatta sinun käsitykseesi mestariargumentoijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta sinne baariin ei vaan voi poiketa noin vaan kun se päiväkoti menee kiinni klo 17.
Jonkun on haettava lapset, mieluiten vielä ilman että haisee oluelle...
Juu, ihan kaikki miehethän käykin spontaanisti oluella ystäviensä kanssa arkipäivisin ennen kello viittä.
Aivan käsittämättömiä olkinukkeja taas palstamammoilta.
Ohis, mutta täällä yksi mies, joka käy kavereidensa kanssa spontaanisti oluella arkisin ennen viittä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten pariutuko, jos haluatte olla itsenäisiä ja spontaaneja. Parisuhteessa otetaan toisen menot, suunnitelmat, halut huomioon. Puolin ja toisin!
Jos en ole sopinut puolison kanssa viettäväni iltaa hänen kanssaan, olen vapaa sopimaan menosta jonkun toisen kanssa. En haluaisi olla parisuhteessa, jossa toinen voisi puolestani ja minulle kertomatta päättää, että tänään ollaan muuten kotona.
Vaikka puoliso olisi järjestänyt romanttisen illallisen ja tarkoituksena olisi kosia?
En soita kysyäkseni, oletko ajatellut tänään kosia, vai voinko mennä Jaakon kanssa baariin, jos sitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään pahaa ole, kunhan pariutuu sellaisen ihmisen kanssa joka on samoilla linjoilla. Sitten täytyy kuitenkin opetella joustamaan jos lapsia tulee, tai jättää ne lapset kokonaan hankkimatta joka lienee kovin vapaudenkaipuiselle se paras ratkaisu.
Kiitos tätimäisistä neuvoistasi.
Tiedän monia, jotka kysyy lupaa, monia, jotka ei uskalla edes kysyä ja niitä, jotka ei kysy. Kaikki lapsettomia. Jos on lapsia niin sitten asia on eri. Monesti vaan mies on niin tossun alla ettei mitään järkeä. Parempi vaan unohtaa tuollaiset baarit ja laittaa vaaleanpunainen paita päälle ja hokea kyllä rakasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En soita kysyäkseni, oletko ajatellut tänään kosia, vai voinko mennä Jaakon kanssa baariin, jos sitä tarkoitat.
Joo, tätä juurikin tarkoitettiin.. eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ymmärtänyt lukemaasi. Ei se mitään. Väännetään rautalankaa;
Parisuhteen toinen osapuoli on järjestänyt yllätysillallisen tms ja ladannut kovat odotukset, ehkä jopa sormus kosintaa varten.
Toista ei kiinnostanut, vaan lähti sidukalle kavereiden kanssa koska on itsenäinen ja aikuinen ihminen.
Puoliso odottaa yksin kynttilän valossa, sormus rasiassa... ..
No me nyt satutaan elämään sellaisessa parisuhteessa, jossa molemmat viettävät suurimman osan illoista kotona, yleensä toisen kyljessä kiinni. Jos yhtäkkiä ei tulekaan kotiin töiden jälkeen ja ilmoittaa olevansa oluella ja minä lapsen kanssa yksin kotona, niin kyllä se saattaa vähän ärsyttää. Varsinkin jos on kuvitellut illalta jotain muuta.