Te, jotka teette henkisesti hyvin kuormittavaa työtä
Siis ketkä kohtaatte töissänne esimerkiksi kuolemaa, sairauksia, pahoinpitelyn/raiskauksen/kidutuksen tms uhreja, rikollisia, perheväkivaltaa, päihderiippuvuutta, ihmisten ahdinkoa... Miten puratte tunteitanne?
Onko teillä työnohjausta tarpeeksi usein? Onko teillä töissä joku psykologi tms kenelle voi luottamuksellisesti jutella? Puhutteko esim puolisoillenne työasioista (tietysti siis mainitsematta nimiä tai muitakaan tietoja joista kyseiset henkilöt ovat tunnistettavissa)? Vai osaatteko pitää sopivan ammatillisen etäisyyden, ettei ne asiakkaiden ongelmat jää kummittelemaan takaraivoon ja tule uniin? Vai riittääkö teille vain työkavereiden kesken purkaminen?
Itse kouluttaudun juuri sosiaalialalle (sosionomi) ja olen ensimmäisessä harjoittelussa. Olen tiennyt alusta asti että tämä tulee olemaan minulle ongelma. Nyt harjoittelussa olen päässyt treenaamaan tätä oikein toden teolla, ja täytyy sanoa että on mennyt paremmin kuin oletin. Aikuisten ongelmat olen osannut ottaa aika ammatillisella tavalla ja vaikka nekin välillä surullisia ovat niin en ole niitä jäänyt enää työpäivän jälkeen murehtimaan mutta lasten ahdinko uppoaa ja syvälle. Nyt juuri meillä on asiakkaana eräs perhe jonka lapsien kohtaloa olen murehtinut nyt tämän viikon kotona :( Jos olisin sinkku ja lapseton niin olisin varmaan koko viikonlopun istumassa heidän kodin edessä tiellä autossa valmiina syöksymään apuun jos jotain käy... okei no en ehkä ihan. Mutta pelottaa kuitenkin :( Ollaan toki puhuttu töissä työkavereiden kanssa siitä mutta he tuntuu kaikki olevan jo aika turtuneita, ja vaikka huolissaan ovatkin niin toteavat vain että "kun ei me sille mitään mahdeta", ja se on sillä ohitettu.
En ole kotona puhunut mitään, muuta kun että on hankala tapaus, joka mietityttää mutta en ole kertonut sen tarkemmin. En edes ihan tarkalleen tiedä olisiko mulla lupaa kertoa edes niin että mieheni ei voisi tätä perhettä kertomastani tunnistaa. Tuskin siitä mitään haittaa olisi vaikka sanoisinkin, mutta en ihan varmuuden vuoksi halua, etten vain riko mitään salassapitovelvollisuuksia.
Toki otan tämän harjoituksen kannalta, koska valitsemallani alalla joudun todennäköisesti usein tällaisiin tilanteisiin. Joten kertokaahan mulle teidän keinoja. :)
Kommentit (7)
Olen ollut sosiaalityöntekijänä lähes 30v ja kokemusta on monesta paikasta ja tehtävästä. Tätä työtä olisi mahdotonta tehdä, jos jäisi suremaan ihmisten kohtaloita. Lämmin ja emppaattinen suhtautuminen asiakkaisiin on tärkeää mutta myös raja työasioiden ja oman elämän välillä. Se on ammatillisutta.
Kakkonen lisää vielä, en kerro asiakkaistani koskaan mitään kotona tai muualla, korkeintaan puhun joistain ilmiöistä, joita olen kohdannut.
Työuran alussa kuormittuu enemmän. Tosin jotkut ei opi koskaan ja ovat jatkuvassa stressissä.
Olen pyrkinyt rajaamaan työtäni niin, etten laita itseäni henkilökohtaisesta syistä vaikeisiin tilanteisiin. Minusta ei esim. ikinä voisi tulla päihdetyöntekijää, vaikka kykenen kyllä työssäni kohtaamaan yksittäisiä päihdeongelmia. Perusopintojen aikana käsittelimme jonkin verran näitä omia rajoja ja tuntui hyvältä sanoa niitä ääneen. Se on osa ammatillisuutta, eli jos huomaat että pienten lasten vaikeiden tilanteiden kanssa hajoat palasiksi, niin kannattanee suunnata kohti aikuistyötä tai miettiä millaisten lapsiperheiden kanssa voisit toimia.
Työyhteisöissäkin on eroja ja kuulostaa siltä, että siellä missä olet harjoittelussa ei ehkä oteta huoltasi kunnolla vastaan. Syytä sille on vaikea sanoa, mutta uupuminen työmäärän edessä, tiedonkulun vaikeus (ei esim. saada tietoa lasta/perhettä hoitavalta taholta) ja yhteistyön puute ovat niitä yleisimpiä syitä sille, miksi työntekijä kokee ettei voi vaikuttaa asioihin. Kun olet harjoittelussa ja sinulle tulee tuollainen olo, niin ota se myös ammatillisen kehittymisen kannalta. Harjoittelun jälkeen osaat pohtia millaisia tunteita asiakastilanteet sinussa herättävät ja millaista tukea kaipaisit työyhteisöltäsi. Harjoittelupaikat ovat "ihan tavallisia työpaikkoja", kaikkine ongelmine ja murheineen. Jokaisesta paikasta voi kuitenkin oppia jotain ja käyttää sitä myöhemmin työelämässä itse hyödyksi.
Jos kaipaat keskustelutukea, niin kannattaa vielä pyytää työyhteisöstä jotakuta juttelemaan kanssasi vaikka vartin ajan. Kannattaa myös hyödyntää harjoitteluiden läpikäynti koululla ja kysellä, tuliko muille samoja kokemuksia ja tarvittaessa voit käydä kokemustasi läpi opettajankin kanssa. Kotonakin voi kohtuullisissa määrin keskustella, kertoa siitä että asiakasperhe huolettaa tosi paljon ja huoli tuli mukanasi kotiin, vaikket sen kummempia yksityiskohtia kertoisikaan. Joskus tieto lisää tuskaa.
Kannattaa miettiä mitä niin sanottuna "säilöfunktiona" oleminen tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita. Ja kannattaa miettiä, että mikä on työntekijän vastuu asiakkaan ongelmien ratkaisusta, asiakkaan tunteista, asiakkaan elämänkohtalosta. Ja etenkin mikä ei ole työntekijän vastuu niistä (eli on sen asiakkaan oma vastuu). Täytyy olla tietoinen oman minän ja asiakkaan (minän) välisestä rajasta...
Ja yksi tärkeä juttu on oivaltaa, että ammattiminä on työväline, jonka avulla työtä jaksaa. Sen käyttöä työvälineenä täytyy harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyrkinyt rajaamaan työtäni niin, etten laita itseäni henkilökohtaisesta syistä vaikeisiin tilanteisiin. Minusta ei esim. ikinä voisi tulla päihdetyöntekijää, vaikka kykenen kyllä työssäni kohtaamaan yksittäisiä päihdeongelmia. Perusopintojen aikana käsittelimme jonkin verran näitä omia rajoja ja tuntui hyvältä sanoa niitä ääneen. Se on osa ammatillisuutta, eli jos huomaat että pienten lasten vaikeiden tilanteiden kanssa hajoat palasiksi, niin kannattanee suunnata kohti aikuistyötä tai miettiä millaisten lapsiperheiden kanssa voisit toimia.
Työyhteisöissäkin on eroja ja kuulostaa siltä, että siellä missä olet harjoittelussa ei ehkä oteta huoltasi kunnolla vastaan. Syytä sille on vaikea sanoa, mutta uupuminen työmäärän edessä, tiedonkulun vaikeus (ei esim. saada tietoa lasta/perhettä hoitavalta taholta) ja yhteistyön puute ovat niitä yleisimpiä syitä sille, miksi työntekijä kokee ettei voi vaikuttaa asioihin. Kun olet harjoittelussa ja sinulle tulee tuollainen olo, niin ota se myös ammatillisen kehittymisen kannalta. Harjoittelun jälkeen osaat pohtia millaisia tunteita asiakastilanteet sinussa herättävät ja millaista tukea kaipaisit työyhteisöltäsi. Harjoittelupaikat ovat "ihan tavallisia työpaikkoja", kaikkine ongelmine ja murheineen. Jokaisesta paikasta voi kuitenkin oppia jotain ja käyttää sitä myöhemmin työelämässä itse hyödyksi.
Jos kaipaat keskustelutukea, niin kannattaa vielä pyytää työyhteisöstä jotakuta juttelemaan kanssasi vaikka vartin ajan. Kannattaa myös hyödyntää harjoitteluiden läpikäynti koululla ja kysellä, tuliko muille samoja kokemuksia ja tarvittaessa voit käydä kokemustasi läpi opettajankin kanssa. Kotonakin voi kohtuullisissa määrin keskustella, kertoa siitä että asiakasperhe huolettaa tosi paljon ja huoli tuli mukanasi kotiin, vaikket sen kummempia yksityiskohtia kertoisikaan. Joskus tieto lisää tuskaa.
Täytyy korjata vähän noita sanomisiani työporukasta. Se on siis ihan mahtava ja tuollaista työilmapiiriä en ole missään aiemmin kohdannut. Olen ihan varma että oikeasti kovan paikan tullen sieltä saisi kyllä tukea ja itseasiassa mun ohjaajakin on sanonut tukeutuvansa paljon työkavereihinsa vaikean paikan tullen (oli se sitten töissä tai vapaa-ajalla). Tämä vain ei ole sellainen tilanne joka enää välttämättä hätkäyttää heitä, kun ovat jo vuosia (jotkut vuosikymmeniä) nähneet vastaavia tilanteita. Siksi tästä ei ole kummemmin puhuttu, muuta kuin päivitelty tilannetta ja todettu että "onhan se paskaa mutta ei sille minkään voi". En ole itse osannut ottaa asiaa puheeksi töissä tai varsinkaan kertoa että se painaa minua. Pitäisi vain osata. Mutta tosiaan odotan kyllä sitä purku-päivää koululla kun pääsee rauhassa jakamaan kokemuksia.
-ap
Erotan työminän ja vapaa-ajanminän toisistaan. Joka työpäivän jälkeen käyn suihkussa, vaihdan vaatteita ja keskity siihen, mikä minulle on tärkeää. En tee töitä kotona. Työ on kuitenkin vain työtä, tapa rahoittaa vapaa-aika. Ei ole vapaalla aikaa märehtiä, kun on omat projektit käynnissä.