Pian suomalaisia sotilaita lähetetään ulkomaille sotimaan "sotilaallisena avunantona"
Ja vasten heidän omaa tahtoa. Eikö tää ollut aika yleinen syy miksi moni vastustaa natojäsennyyttä kun ei haluta lähettää omia poikia sotimaan muiden sotia?
No nyt heidät lähetetään eikä kuuluta edes natoon http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005207670.html
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
saatiinko me apua muualta maailmasta kun Suomi oli sodassa?
Saatiin apua maailmalta joka sodassa: 1917-18 oli jeesaamassa Saksa ja Venäjä, 1939-40 oli auttamassa Ruotsi, Englanti, Ranska ja Italia, 1941-44 auttoi Saksa ja 1945 auttoi Neuvostoliitto.
Yksin ei ole oltu koskaan.
Mun kaveri opiskeli kirurgiksi ja nyt se joutuu leikkaamaan. Hei haloo! Kuka menee sotilaaksi, jos sotaan meneminen on no-no :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinko me apua muualta maailmasta kun Suomi oli sodassa?
Saatiin apua maailmalta joka sodassa: 1917-18 oli jeesaamassa Saksa ja Venäjä, 1939-40 oli auttamassa Ruotsi, Englanti, Ranska ja Italia, 1941-44 auttoi Saksa ja 1945 auttoi Neuvostoliitto.
Yksin ei ole oltu koskaan.
Kerro toki enemmän,mitä apuja saatiin?
Virolaisia vapaaehtoisia tuli tänne sotimaan Venäjää vastaan. Eikun Neuvostoliittoa vastaan siis.
Ehkä liittymiskynnys sotilasliittoon nyt helpottuu, kun joka tapauksessa joutuu muiden sotiin.
Iltapaska taas clickbaittaa. Tuossa on kyse pelkästään ammattisotilaista, eli varusmiehiä tuo ei koske.
Vierailija kirjoitti:
Ja vasten heidän omaa tahtoa. Eikö tää ollut aika yleinen syy miksi moni vastustaa natojäsennyyttä kun ei haluta lähettää omia poikia sotimaan muiden sotia?
minusta sotilaiden pitää käydä harjoittelemassa myös tositilanteita joten en ymmärrä miksi kukaan vastustaisi tällaista
Nyt sotiin tapettaviksi lähtee vapaaehtoisia. Just oli haku radiossa. Vähän eri juttu, kun jos oltaisiin Natossa ja kaikkien olis pakko lähtee.
Amerikkalaisia pakotettiin aikoinaan Vietnamiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki enemmän,mitä apuja saatiin?
Tiedot löytyy kaikista sotia käsittelevistä opuksista. Paitsi tietty isolationistien itkuvirsistä ja propaganda prujuista, joissa kaikki kiistetään ja sanotaan että yksin jätettiin. Tai korkeintaan voivotellaan että väärin autettu.
Wikistä varmaan kantsii aloittaa.
Entä, jos ne on aluksi vapaaehtoisia tai ammattilaisia, mutta kohta muitakin.
Olen asepalveluksen suorittanut nainen mutta en missään nimessä lähtisi ulkomaille sotimaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos et nyt lähde niin laitetaan sut reservissä ylenemiskieltoon, vai mitä sinä kuvittelisit tapahtuvan jos ei lähde?
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisia pakotettiin aikoinaan Vietnamiin.
Ja kaikkiin muihinkin sotiin on aina pakotettu. Vain hyvin harva haluaa oikeasti kuolla jonkin asian puolesta, tai edes taistella. Ei siellä Irakissakaan ISISin riveissä varmaan monta vapaaehtoista ole.
Melkein ainoa poikkeus on USAn armeija nykyään. Se koostuu vain palkkajoukoista. Siksi se joutuu niin tarkkaan varomaan omia tappioita. Tulee rekrytointitoimistoon hiljaista, jos homma menee kovin vaaralliseksi. Asevelvollisia voivat kenraalit vähän tuhlatakin.
No minä en en ainakaan lähde minnekkään.Olen muutenkin eroamassa reservistä.En halua kuulua sellaiseen armeijaan joka kantaa vihollisen laukut kun tulevat rajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos et nyt lähde niin laitetaan sut reservissä ylenemiskieltoon, vai mitä sinä kuvittelisit tapahtuvan jos ei lähde?
Vähintään vankeutta, mutta sota-aikana otetaan usein kuolemanrangaistus käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Iltapaska taas clickbaittaa. Tuossa on kyse pelkästään ammattisotilaista, eli varusmiehiä tuo ei koske.
Jaa, no sitten mä ymmärrän. Aika tökeröä ettei sitten voi selventää jutussa. No se on sitten ihan ok että ammattisotilaat joutuvat töihin ilman vapaaehtoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri opiskeli kirurgiksi ja nyt se joutuu leikkaamaan. Hei haloo! Kuka menee sotilaaksi, jos sotaan meneminen on no-no :D
Moni on varmaan mennyt sinne puolustaakseen kotimaataan, ei sotiakseen muiden maisden sotia.
Vierailija kirjoitti:
Olen asepalveluksen suorittanut nainen mutta en missään nimessä lähtisi ulkomaille sotimaan.
Ellet saa sukupuolen perusteella erivapautta, omaa mielipidettäsi tuskin kysytään.
Jaa. Odotetaanko me apua EU:lta, jos sota syttyy, tai saatiinko me apua muualta maailmasta kun Suomi oli sodassa?