Pian suomalaisia sotilaita lähetetään ulkomaille sotimaan "sotilaallisena avunantona"
Ja vasten heidän omaa tahtoa. Eikö tää ollut aika yleinen syy miksi moni vastustaa natojäsennyyttä kun ei haluta lähettää omia poikia sotimaan muiden sotia?
No nyt heidät lähetetään eikä kuuluta edes natoon http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005207670.html
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinko me apua muualta maailmasta kun Suomi oli sodassa?
Saatiin apua maailmalta joka sodassa: 1917-18 oli jeesaamassa Saksa ja Venäjä, 1939-40 oli auttamassa Ruotsi, Englanti, Ranska ja Italia, 1941-44 auttoi Saksa ja 1945 auttoi Neuvostoliitto.
Yksin ei ole oltu koskaan.
Kerro toki enemmän,mitä apuja saatiin?
Lue edes hiukan historiaa.
Venäläisiä komentajia Neuvostojen liiton puolelta "jeesaamassa"
Konstantin Yeremejev
Mikhail Svechnikov
Georgij Bulatsel
https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Civil_War
Suomi-versiosta uupuu nämä ukkelt "sattuneestya syystä......." Älkää vain lukeko suomi-vikiä.
Kävin intin 96 ja silloin sentään kysyttiin haluaako valmiusjoukkoihin ja onko siihen kiinnostusta. Olisihan tuo aikamoista lähettää ihmisiä vasten tahtoa ulkomaille, luultavasti Suomella ei niihin kriiseihin ole osaa eikä arpaa. Suomen tehtäväksi jää siivota suurmaiden sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinko me apua muualta maailmasta kun Suomi oli sodassa?
Saatiin apua maailmalta joka sodassa: 1917-18 oli jeesaamassa Saksa ja Venäjä, 1939-40 oli auttamassa Ruotsi, Englanti, Ranska ja Italia, 1941-44 auttoi Saksa ja 1945 auttoi Neuvostoliitto.
Yksin ei ole oltu koskaan.
Nyt oli kyllä semmosta paskaa että huhuh!!
Putinin pajalla on rahaa vain perjantaisin! :D
Erona heikäläiseen systeemiin on, että meillä ketään ei pakoteta lähtemään yhtään mihinkään, ellei halua.
Ja joo, Natoon olisi pitänyt mennä juoksujalkaa silloin kun Virokin meni.
Itse olen nostoväessä jo eli minua ei koske, pidän silti aika arvelluttavana tälläistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos ne on aluksi vapaaehtoisia tai ammattilaisia, mutta kohta muitakin.
Niin että jos et nyt lähde niin laitetaan sut reservissä ylenemiskieltoon, vai mitä sinä kuvittelisit tapahtuvan jos ei lähde?
Aivan sama joku helvetin reservin yleneminen tai aleneminen, näy missään tuollainen homma.
Sen sijaan kapitulanttien kohdalla kieltäytyminen merkitseepi sitten jotain ihan liksassa näkyvää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos ne on aluksi vapaaehtoisia tai ammattilaisia, mutta kohta muitakin.
Niin että jos et nyt lähde niin laitetaan sut reservissä ylenemiskieltoon, vai mitä sinä kuvittelisit tapahtuvan jos ei lähde?
Vähintään vankeutta, mutta sota-aikana otetaan usein kuolemanrangaistus käyttöön.
Jaa minkä pykälän mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asepalveluksen suorittanut nainen mutta en missään nimessä lähtisi ulkomaille sotimaan.
Ellet saa sukupuolen perusteella erivapautta, omaa mielipidettäsi tuskin kysytään.
Totta kai kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sotiin tapettaviksi lähtee vapaaehtoisia. Just oli haku radiossa. Vähän eri juttu, kun jos oltaisiin Natossa ja kaikkien olis pakko lähtee.
Ei ole Natossa kaikkien pakko lähteä. Ota selvää, miten vähän NATOn yhteiseen puolustukseen on ikinä vedottu, ja mikä on valtion velvoite siihen reagoida. Tärkeintä Natossa olisi tiedusteluyhteistyö ja tekninen yhteistyö, sekä harjoittelu, ja ehdottomasti poliittinen signaali naapureille, että emme ole vapaata riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asepalveluksen suorittanut nainen mutta en missään nimessä lähtisi ulkomaille sotimaan.
Ellet saa sukupuolen perusteella erivapautta, omaa mielipidettäsi tuskin kysytään.
Totta kai kysytään.
Olen asevelvollisuuden suorittanut mies,eikä minulle ollut mitään rikkeitä eikä rangaistuksia, mutta niillä tiedoilla ja taidoilla ja valmiuksilla mitä ns. 'sain' armeijassa, en taatusti pystyisi jossain esim. Afganistanissa tekemään yhtään mitään. Minkäänlaista esim. räjähdetuntemusta meillä siellä ei ollut, aseista tunnen lähinnä vain rynnäkkökiväärin ja silläkin ampumiseni rajoittuu lähinnä niihin pakollisiin rata-ammuntoihin.
Mitään naamiointi- tai miinoituskoulutusta ei ollut, teltassa olen nukkunut vain pari yötä ja suunnistaa en osaa vieläkään enkä ole koskaan ajanut millään kevytmoottoripyörää isommalla moottoriajoneuvolla (nekin kerrat vain kun kokeilin erään ystäväni pyörää metsätiellä ) ajokorttia minulla ei ole ollut koskaan,eikä omaa autoa ,enkä uskaltaisi yksinäni lähteä kenenkään autolla liikenteeseen ilman jotain toista neuvojaa istumassa penkillä vieressäni .
Armeijasta päällimmäisenä tulevat mieleen siivouspalvelut, lähettinä toimiminen, sulkeiset ja varusvarasto, juokseminen ja marssit. Koskaan (armeija-ajasta jo 15 vuotta) ei ole tullut kutsua kertausharjoituksiin .
Näillä taidoilla olisi kyllä ihan suoranainen ihme, jos jossain tositoimien kriisialueella olisin vielä viikon päästä sinne lähtemisestäni siellä edes hengissä.
Joo sinne vaan suomen pojat sotiin, kyllä nää tummat sotapakolaiset pitää täällä naiset tyytyväisenä.
Vihreä tykkää pommittaa eläimiä ja lapsia minkäs sille voi ja luontokin tykkää. Mummon päästöt puuceestä on cmore aihe.