Viherpeukalot: mikä puu sisälle?
Haluaisin kovasti jonkin kauniin puun sisälle, eli ihan runkovartisen ja saa kasvaa max 4m korkeaksi. Tummanvihreät, vähän paksut ja pyöreähköt lehdet olisivat mieleiset noin niinkuin tyylillisesti.
Mutta mikä puu? Ja mistä sisälle sopivien lajikkeiden taimia voi ostaa? En muista nähneeni, mutta käyn yleensä ulkopuutarha kaupoissa, niissähän on omenapuita sun muita pihalle sopivia.
Sisällä olisi siis jatkuvasti lämpötila noin 20-25'c. Kesällä helposti tuon 25 siinä paikassa mihin puun haluan pistää. Paikka on suuren etelään suuntaavaan ikkunan edessä, eli erittäin valoisa ja lämmin. Talvella on mahdollista antaa lisävaloa, mutta käytännössä ei ole mahdollista viedä minnekään viileään. Tietenkin talvella siinä ikkunan ääressä on hieman viileämpää, mutta ei kyllä käytännössä kuin yhden tai kaksi astetta.
Puista ei löydy ihan hirveästi tietoa netistä. Ehkä niiden kasvattaminen sisällä ei ole kovin suosittua? Kasvi kuin kasvi minulla yleensä elää, olen suht kiinnostunut ja harrastuneisuutta on jonkin verran, mutta ei paljon ollenkaan sisäkasveille.
Kommentit (13)
Eräs tuttavani kasvatti avokadopuun itse ruokakaupan avokadon siemenestä. Minäkin näin sen puun, oli silloin yli 2m korkea. En enää muista koko tarinaa, että onnistuiko heti eka yritys. Mutta ei ole kallis kasvikoe, jos intoa riittää. Normaalissa huoneessa oli vuoden ympäri tämä puu.
Vierailija kirjoitti:
Limoviikuna
... ja voi ostaa ihan huonekasveja myyvistä puutarhaliikkeistä yms. Kannattaa ostaa mahdollisimman iso, niin puumaisuus tulee nopeammin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Limoviikuna
... ja voi ostaa ihan huonekasveja myyvistä puutarhaliikkeistä yms. Kannattaa ostaa mahdollisimman iso, niin puumaisuus tulee nopeammin esiin.
Tai Torista, esim. https://www.tori.fi/pohjois-savo/ISO_Limoviikuna_aito_36070910.htm?ca=1…
Mä ostan aina Ikeasta mun isommat "puut". Niissä isoissakin hinta on vain murto-osa siitä mitä samanlaisista pyydetään puutarhaliikkeissä.
Itse olen huomannut että tärkeintä on lisävalo talven aikana, tuollaiset isolehtiset kun usein tuppaa olemaan aika paljon valoisammasta ympäristöstä kotoisin ja osaa on jopa mahdoton saada selviämään yli talven ilman lisävaloa.
Kahvipuu on ainakin helppo mutta kasvaa helposti isoksi ja ei välttämättä kaikista kauneimman muotoiseksi. Mulla ylettyi kattoon jo reilun 5 vuoden jälkeen. Sitruuna on toinen helppo, kasvaa maltillisemmin, on helpompi leikattava ja bonuksena tulee ihanat tuoksuvat kukat ja hedelmät. Sitruunasta olen ollut positiivisesti yllättynyt koska luulin ettei pärjäisi sisällä talvea, mutta joka vuosi menee entistä paremmin. Ilmeisesti valon määrä isolla eteläikkunalla auttaa jaksamaan.
Kiitos todella paljon vinkeistä! Tuon avokadopuun otan heti kokeiluun kun sattuu olemaan avokadojakin :D mainio ajatus!
Mites kameliat? Olen bonsaiden ystävä, mutta minulla on vain pieniä bonsaita.
Ikeaan taidan mennä viikonloppuna katsomaan puuvalikoimaa. Plantagenilla oli myös vaikka mitä.
Limoviikuna minulla onkin tällä hetkellä, sain sen tutulta, se pudotti kaikki lehtensä, ja olen nyt nyrhäissyt sen ihan täysin matalaksi. Joten siitä ei ole iloa vielä pitkään aikaan. Toivon, että se alkaa kasvattaa juurestaan nyt jotain kuitenkin. Sääli olisi pistää roskiin :( ainoita kasveja, joita en ole onnistunut hoitamaan! Taisi säikähtää muuttoa niin hirveästi, vaikka on siitä jo reilusti aikaa. Missä tämmöisellä matalaksi vedetyllä limoviikunalla olisi todennäköisintä alkaa kasvattamaan juurestaan uutta versoa? Pitäisikö kastella paljon?
Kiitos sitruunapuu vinkistä, sen voisin sitten ostaa. Niitä näkyy olevan plantagenilla. Tosiaan tuo talvi tuntuu netin hoito-ohjeiden mukaan olevan ongelma monille, mikäli ei pääse viileämpään.
Kahvi vaikuttaa jotenkin pensasmaiselta tai ohutvartiselta? Kuinka paksun rungon se tekee, vai onko se pensastyyppinen?
Kahvipuuta pitää kastella tosi paljon. Anopilla oli ikivanha kahvipuu, teki papuja joista hän idätti uusia. Mutta mun puu kuoli kun en muistanut kastella. Ohutvartiseksi jää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos todella paljon vinkeistä! Tuon avokadopuun otan heti kokeiluun kun sattuu olemaan avokadojakin :D mainio ajatus!
Mites kameliat? Olen bonsaiden ystävä, mutta minulla on vain pieniä bonsaita.
Ikeaan taidan mennä viikonloppuna katsomaan puuvalikoimaa. Plantagenilla oli myös vaikka mitä.
Limoviikuna minulla onkin tällä hetkellä, sain sen tutulta, se pudotti kaikki lehtensä, ja olen nyt nyrhäissyt sen ihan täysin matalaksi. Joten siitä ei ole iloa vielä pitkään aikaan. Toivon, että se alkaa kasvattaa juurestaan nyt jotain kuitenkin. Sääli olisi pistää roskiin :( ainoita kasveja, joita en ole onnistunut hoitamaan! Taisi säikähtää muuttoa niin hirveästi, vaikka on siitä jo reilusti aikaa. Missä tämmöisellä matalaksi vedetyllä limoviikunalla olisi todennäköisintä alkaa kasvattamaan juurestaan uutta versoa? Pitäisikö kastella paljon?
Pudottiko se lehtensä siinä talven alussa tai keskitalvella?
Et olis nyrhäissyt. Se on ihan normaalia tuolla ulkona kasvaville puille talvea vasten. Ei tule juuresta puuvartisella uutta, laita se roskiin ja osa uusi, ja älä nyrhäise sitä tainta, vaikka se lehtensä pudottaakin. Se vaan ottaa lepokauden eli ruska-aika. Se on limoviikunalle ihan normaalia se lehtien tiputtaminen. Itselläni on 2 metrinen ja kokee sulkasadon joka talvi.
Avokado voi olla toimiva, sitten on lisäksi vanha kunnon lyyraviikuna ja kumipuu. Ei puu, mutta iso tulee: peikonlehti eikä tarvitse lisävaloa talvella, mutta tarvitsee tuen. Ilmajuuret voi ohjata ruukkuun tai sammaleella vuorattuun tukikeppiin.
Lisäksi on vaihtoehtona kookospalmu ja käpypalmu.
Kamelia on liian haastava sinulle. Minäkin saan sen tapettua, vaikka kokenut olen. Vaatii tasaisen kastelun ja myös viileän talven: esim.Lontoossa niitä näkee kevätkukkivina pensaina, ja ne asuvat siellä ulkona.
huomattavan isoja puita myydään Viherpajassa Vantaalla. Meiramitie Tikkurilan vieressä.
Kahvipuu.