Onko teillä kaikilla yhteiset tilit ja yhteiset rahat?
Mä en tiedä, mutta en voisi edes ajatella että mulla ja miehelläni ois yhteinen tili. Meillä on omat tilit ja " omat" rahat. Molemmat maksavat perheen menoja niistä " omista" rahoistaan. Eli molemmat osallistuu siis perheen elättämiseen omien maksukykyjensä mukaan. Mulla on pienemmät tulot, kun olen ollut kotona muutaman vuoden ja näillä näkymin vielä pari vuotta.
Ite olen ottanut opikseni siitä miten monille ystäville ja siskolleni on käynyt, kun on ollut miehen kanssa yhteinen tili. Mies on laittanut rahat menemään ne naisenkin rahat sieltä yhteiseltä tililtä näin on ollut muutamalla tapauksella, parilla ystävällä ja siskollani edelleen se tilanne että mies vaatii joka kauppakuitin itelleen tarkastettavaksi mihin ne " yhteiset" rahat ovat menneet ja vaatii tietoa mihin tuo " kesäkuun 24. päivä nostettu 30¿ on käytetty" .
Kommentit (27)
Ovat tottuneet lapsina siihen (kuten me kaikki), että kotona äiti ja isi maksavat, ja sitten kun ovat heti parikymppinä menneet avoliittoon/naimisiin, parisuhteessakin on ollut turvallisempaa päättää jonkun toisen kanssa yhdessä asioista.
Tavallaan ymmärrän heitä. He eivät ole koskaan joutuneet huolehtimaan yksin itsestään, eikä itsenäisyys ole heille tärkeä elämänarvo. Sen sijaan monet meistä, jotka olemme joutuneet elättämään itsemme 100% omalla palkallamme muutaman vuoden ajan ennen avoliittoa, olemme tottuneet siihen, että tuloistaan voi päättää itse.
Myös mieheni asui muutamia vuosia parikymppisenä poikamiehenä ja hänkin on tottunut siihen että miehellä on oltava " oma tili" !
Emme ole 50-50 -koulukuntaa, eli emme puolita laskuja, vaan summittaisesti katsotaan, että molemmat laittaa taloudenpitoon yhtä paljon ja sitten molemmat voi ostaa omillaan itselleen mitä lystää.
Ja tämä 2 tilin systeemi sopii meille hyvin.
Voin ostaa 80e kengät, eikä tarvii kysyä lupaa. Mies voi ostaa 80 euron tietsikkapelin, eikä kysy lupaa. Molemmat hyväksyy toistensa hankinnat, eikä kukaan nalkuta.
Se vain oli itsestäänselvää, että näin tehdään.
kuussa ehkä toisin päin. Aivan sama. Sitä ostetaan, mitä tarvitaan ja se ostaa joka tarvitsee.
Eli olit NUORI, etkä ollut ehtinyt juurikaan tottua elämään itsenäisesti...
Että se siitä oletuksesta, että vain teinit voivat luottaa toisiinsa ja elää turvaamatta omaa selustaansa.
yhteisiin menoihin osallistutaan kumpikin, vaikka ei kyllä pidetä kirjaa mitä kukakin maksaa. Käyttöoikeudet on toistemme tileihin, että saan päätteellä maksettua laskut sen tililtä minkä parhaaksi katson.
Ei ole ollut ongelmia, siksi varmaan meidän systeemi on suht " epämääräinen" . Ei ole tarvinnut tapella rahasta.