2kk ikäinen vauva hoidossa - äiti ryyppäämässä
Eräässä FB-ryhmässä on sota päällä aiheesta, mitä mieltä AV-mammat? Jättäisittekö noin pienen hoitoon jotta pääsisitte itse bilettämään?
Kommentit (65)
Voisin jättää. Ja onko tässä nyt suurin synti, että a) jätetään lapsi tuon ikäisenä hoitoon vai b) että joku äiti-ihminen kehtaa lähteä viettämään iltaa?
No, sä siis tiedät tarkalleenkin poissaoloajan, hoitopaikan ja ryyppäämiset? Jos tiedät, niin kerro.
On kaksi eri asiaa, käykö vaikka parhaan ystävänsä polttareissa muutaman tunnin istumassa ja ottaa pari drinksua sillä välin, kun lapsi on isänsä hoivissa tai tutussa mummolassa.
Ja se, että se alkoholin juominen vetää niin voimalla, että on mentävä vetämään perseet, ihan vaan juopotellakseen. Ja lapsi on lykätty outoon hoitopaikkaan.
Onhan se niin, että lapsenhoitoon pitäisi voida sitoutua. Imetyskin yleensä tarkoittaa, ettei voi olla puolta vuorokautta erossa noin pienestä vauvasta. Mutta ei se nainen silti täysin muuta elämäänsä voi hyllylle panna lapsen saamisen takia.
Ja sivusta moralisointi - yksityiskohtia tuntematta - on ilkeämielistä. Mitä saat siitä, ap? Pönkitystä omalle heikolle itsetunnolleko?
Ilmoitus lastensuojeluun.
Eipä tuossa muuta.
Mikäli ei ole provo.
No siis on kyllä isänsä kanssa ollut kun olen käynyt viinillä ystävän kanssa. En nyt tiedä onko se ryyppäämistä, mutta jos "ryyppään" niin teen sen niin että otan kaverin, viinipullon ja jotain hyvää syötävää esim piknikille. Tai esikoisen aikana oli tuparit joissa kävin.
Aika vapaasti olen mennyt molempien lapsien syntymän jälkeen. Sukupuoleni (nainen, äiti) ei ole ollut este nähdä kaveria viinilasin äärellä vauvaviotenakaan, harrastuksia ei myöskään ole tarvinnut lopettaa.
Komppi kympille. Jo ap:n sanavalinta "ryypätä" kertoo, mitä mieltä ap on asiasta, vaikka tuskin oikeesti tietää, onko alkoa edes nautittu ja onko sitä dokattu ryyppäämiseen asti. Ryyppääminen tarkoittaa perseiden vetämistä, ei paria lasillista.
Ja sittem vielä ihmetellään, miksi syntyvyys laskee. No laskeehan se, kun naiset ajattelevat, että lapsen myötä koko muun elämän on loputtava. Ei saa nähdä kavereita, ei saa antaa isän hoitaa lastaan, ja yksi olut nyt on maailmaanloppu vähintään.
Järkeä saa käyttää ja välimuotoja etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sittem vielä ihmetellään, miksi syntyvyys laskee. No laskeehan se, kun naiset ajattelevat, että lapsen myötä koko muun elämän on loputtava. Ei saa nähdä kavereita, ei saa antaa isän hoitaa lastaan, ja yksi olut nyt on maailmaanloppu vähintään.
Järkeä saa käyttää ja välimuotoja etsiä.
Samaa mieltä.
Itse olin jo "vanha" eli 33 ja 35 lapset saadessani, ja tuollaisia juhlia ei osunut kohdalle lasten ollessa vauvoja (ja täysimetin), että en käynyt vauva-aikana juhlimassa, mutta en oikeasti osaa ajatella niinkään, että se olisi totaalisesti kielletty.
Kokonaisuus ratkaisee. Saako lapsi sen aikana hyvää hoivaa, ja kuinka yleistä se lapsen hoitoonpano on. Enemmän vieroksun ajatusta vauvan panemisesta viikoksi hoitoon ulkomaanmatkan ajaksi, koska vauva ei osaa ylläpitää kiintymyssuhdetta niin kauaa, erossa vanhemmistaan.
10
Älkää nyt ainakaan lastensuojelun resursseja kuluta siihen kun yksinhuoltaja äiti viettää pyöreitä synttäreitään. Ja vauva isoäidillään.
Jäikö ap jotain yksityiskohtia kertomatta?
Onhan 2-kuinen vielä tosi pieni yökyläilyyn jätettäväksi, mutta toisaalta tuon ikäinen ei vielä välttämättä vierasta tai välitä siitä kuka hoitaa kunhan joku hoitaa. Itse en noin pientä pystyisi jättämään. (Ja isänsä kanssa jättämistä en laske hoitoon jättämiseksi.)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa muuta.
Kyllä tässä nyt vähän muutakin. Kiinnostaisi tietää, mitkä on perusteet lasu-ilmoitukseen? "HALLOO, ONKO LASTENSUOJELUSSA?!"... kuinka puhelu jatkuisi? Mikä tuossa on se "rikos"?
Iskee se lastensuojelu silloinkin, kun yksin hoidat vauvaa koko ekan vuoden ja lasta seuraavat 17 vuotta. Ihan sama. Kyllä ne syyn keksii, vaikka tekosyyn.
Jospa hoiti parisuhdettaan eli kävi treffeillä lapsen isän kanssa? Tuomitsetteko silloinkin? Ja vauva mummolla hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Iskee se lastensuojelu silloinkin, kun yksin hoidat vauvaa koko ekan vuoden ja lasta seuraavat 17 vuotta. Ihan sama. Kyllä ne syyn keksii, vaikka tekosyyn.
Tää on kyllä jännän katkera kommentti, mistä noi kumpuaa? Mä oon ihan tavallinen ihminen ja mulla on ihan tavallinen perhe, ei oo koskaan ollut tarvetta pelätä tai vihata lastensuojelua.
Lastensuojelua vihaa mm. entinen koulukaverini joka on sekakäyttäjä ja väittää kaikille että sen lapsi huostaaotettiin siksi että se oli liikaa hoidossa mummollaan, kun todellisuudessa se huostaanotettiin koska äiti itse ei pystynyt antamaan puhtaita seuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännän katkera kommentti, mistä noi kumpuaa? Mä oon ihan tavallinen ihminen ja mulla on ihan tavallinen perhe, ei oo koskaan ollut tarvetta pelätä tai vihata lastensuojelua.
Lastensuojelua vihaa mm. entinen koulukaverini joka on sekakäyttäjä ja väittää kaikille että sen lapsi huostaaotettiin siksi että se oli liikaa hoidossa mummollaan, kun todellisuudessa se huostaanotettiin koska äiti itse ei pystynyt antamaan puhtaita seuloja.
Mä sain lastensuojelun kimppuuni erossa. Eksä kosti sossujen kautta, kun ei muuta kautta pystynyt.
Olisivatko olleet juhlimassa vappua? En mäkään ottaisi pientä vauvaa vappuhulinoihin tai juhannusjuhliin.
Vauvan äiti ei bilettämässä käy. Kyllä sitä joitakin vuosia täytyy kyetä olemaan poissa bileympyröistä.
Itse en lähtisi. Mutta toisaalta, lynkataanko vasta sitten kun nähdään vipattaako se bilejalka enemmän? Ei se yks kerta varsinaisesti lasta riko (toistuvat tukimuksien mukaan kyllä), se voi toimia ihan hyvänä herättelijänäkin äidille kun huomaa miten pahalta tuntuu olla ilman omaa pientä lasta.
Tavallaan on epänormaalia ja surullista että jo tuon ikäisen esikois(?)vauvan äiti haluaa lähteä "tuulettumaan" jo noin pian, ikään kuin oman lapsen kanssa oleminen olisi niin raskasta ettei sitä kestä ryyppäämättä. Tuoreille äideille tuodaan aika voimakkaasti sitä viestiä että pitäis ottaa "omaa aikaa" ja pitäis päästä "tuulettuun" ja vauvan ei pitäis antaa vaikuttaa elämään jne. Sehän on ihan kamalan väärin lapsen kannalta. Ja sit viä pahimmillaan jos tuore äiti haluaa kotiin ja ikävöi lasta, sanotaan että se on ihan normaalia, juo vaan lisää. :( Jotenkin asenteetkin on ihan vinksallaan, kyllä mun mielestä on enemmän poikkeustilanne se, että äiti haluaa jättää lapsensa kaksikuisena hoitoon kun se että ei halua olla erossa lapsestaan.
Mutta toisaalta, surullisempaa on se, että mun kaverilla on eskari-ikäinen lapsi ja se on koko sen lapsen elämän ajan tyrkyttänyt sitä ties minne hoitoon päästäkseen ryyppäämään. Eka kerta tais olla vauvan ollessa alle kuukauden ja siitä lähtien lapsi on ollut tyyliin torstaina mulla, perjantaina mummollaan, lauantaina toisella kaverilla ja sunnuntaina kotona telkkarin edessä/puhelin kädessä kun vanhemmat nukkuu krapulaa pois.
Traumaattista ja julmaa tehdä omalle lapselle. Mutta joitain ei vaan kiinnosta vaan lähetään alusta asti asenteella että tämä lapsi ei rajoita minua millään lailla.
Taisit hieman ylireagoida/suurennella asiaa.
Eiks iha normaalia oo käydä baarissa muutamalla..?
Vauvalla on hyvät oltavat, eikä sen äidin siinä kokoajan ole pakko olla?!
Vai ku synnytät, niin oot seuraavan 15ajan ainakin sen lapsen vierellä kokoajan.
Isän ei tarvii olla, antaa sen men omia matkojas.
no tapahtuuko kuinka usein? Ihan eri asia jos on 1 kerran kahden kuukauden aikana tai jos on päivittäin. Ei musta haittaa jos on vaan kerran ei siitä n. 6h - 12h erilläolosta mitään pitkäaikaisia traumoja jää.