Miksi hoitoalojen palkoista käydään aina niin kuumana ja miksi niitä pidetään huonoina?!
Mietin vaan, kun täällä oli se aloitus sillon, jossa kysyttiin rehellisesti sairaanhoitajien omia palkkoja ja kaikki vastaukset oli 3000e+, joskus jopa lähempänä neljää tonnia vaikkakin toki harvemmin, niin miten se on huono palkka?!
Siis mä arvostan sairaanhoitajien työtä TODELLA paljon ja kaikkien muidenkin hoitajien, te teette aivan mahtavaa ja todella tärkeää työtä eikä teitä korvaa yhtään kukaan, mutta miksi tuosta ammatista halutaan antaa niin huonopalkkainen kuva? Minua siis ärsyttää, että sairaanhoitajan kuvitellaan automaattisesti köyhä, vaikka todellisuudessa kyse on ihan hyväpalkatusta ammatista.
Kommentit (46)
Olen lähihoitaja ja teen työpaikallani aivan samaa työtä kuin sairaanhoitajakin. Palkkani on n. 2000e kuussa. Omasta mielestäni meillä ei ole huonot palkat. Olisin valmis jopa hieman alentamaan ainakin omaa palkkaani jos sitä kautta saataisiin lisää työntekijöitä. Nykyisellä tahdilla ei kestä selkä eikä mielenterveys :/
Olin kaupassa töissä ennen kuin opiskelin terveydenhoitajaksi. 4 vuotta koulua, ja käteen jää noin 300e enemmän liksaa kuin kaupassa ollessani eli verojen jälkeen käteen jää n. 1900 e.
Sinä joka kritisoi lekureiden liksaa: esim. Terveyskeskus lekurit on tänä päivänä ihan sairaan kovilla ja kovan työpaineen alla. Lähes kaikki heistä tekevät ylitöitä paperihommien yms. konsultaatioiden parissa. Joten siihen nähden se vähän päälle neljän tonnin liksa ei todellakaa ole älyttömästi. Eihän siitä verojen jälkeen taida jäädä käteen kun vajaat 3000e.
Vierailija kirjoitti:
Olen palkoista urani huipulla, palkka bruttona 2789e kuussa. Alle kaksi tonnia jää käteen. Iso palkka?
Kohtuullisen iso palkka on
Vierailija kirjoitti:
Ei olleet kaikki yli kolmea tonnia. Mulla on peruspalkka bruttona 2380 euroa kk:ssa. Lisiä ei tule, koska työskentelen poliklinikalla. Työvuosia takana neljä, eli vuoden kuluttua rapsahtaa eka ikälisä.
Ehkä tässä eniten harmittaa se, että lähihoitajien ja sairaalahuoltajienkaan palkat eivät ole juurikaan huonommat, mutta lääkärit tienaavat jopa yli kolminkertaisia summia pelkästä päivätyöstään. (Enkä puhu nyt erikoistuvista, jotka joutuvat päivystämään paljon, eivätkä saa vielä el:n palkkaa.) Näillä vertailukohdilla meillä (tai ainakin mulla omasta mielestäni) ei ole riittävän hyvät palkat.
Lääkäreillä on ehkä ihan pikkasen pidempi koulutus. Ja tietynlainen vastuu jota ei ole hoitajilla. Vaikka molemmat ammattiryhmät arvokasta työtä tekevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olleet kaikki yli kolmea tonnia. Mulla on peruspalkka bruttona 2380 euroa kk:ssa. Lisiä ei tule, koska työskentelen poliklinikalla. Työvuosia takana neljä, eli vuoden kuluttua rapsahtaa eka ikälisä.
Ehkä tässä eniten harmittaa se, että lähihoitajien ja sairaalahuoltajienkaan palkat eivät ole juurikaan huonommat, mutta lääkärit tienaavat jopa yli kolminkertaisia summia pelkästä päivätyöstään. (Enkä puhu nyt erikoistuvista, jotka joutuvat päivystämään paljon, eivätkä saa vielä el:n palkkaa.) Näillä vertailukohdilla meillä (tai ainakin mulla omasta mielestäni) ei ole riittävän hyvät palkat.
Lääkäreillä on ehkä ihan pikkasen pidempi koulutus. Ja tietynlainen vastuu jota ei ole hoitajilla. Vaikka molemmat ammattiryhmät arvokasta työtä tekevätkin.
Riippuu täysin työpaikasta. Esim. vanhuspuolella lääkäri käy paikalla kerran viikossa eikä silloinkaan tapaa "livenä" asiakkaita. Kyllä siellä hoitajilla on suurempi vastuu ehtiä kaiken kiireen keskellä huomata kaikki ja osata hoitaakin. Voin kertoa, että haastavaa se on 2 vuoden koulutuksella ollut.
Oma tuntipalkka 10e. Siinä sitten siivoan aikuisen miehen lattialle ja seinille levittämiä ulosteita puoli tuntia, voin ajatella tienanneeni sillä kokonaiset viisi euroa. Kuinka moni lähtisi tällä palkalla näihin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin työpaikasta. Esim. vanhuspuolella lääkäri käy paikalla kerran viikossa eikä silloinkaan tapaa "livenä" asiakkaita. Kyllä siellä hoitajilla on suurempi vastuu ehtiä kaiken kiireen keskellä huomata kaikki ja osata hoitaakin. Voin kertoa, että haastavaa se on 2 vuoden koulutuksella ollut.
No tekisiköhän se lääkäri viikkojensa aikana vähän muutakin kun käy kerran siellä teillä? Päätättekö te hoitajat siellä esimerkiksi potilaiden lääkityksistä ja muista isommista toimenpiteistä?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla, poliiseilla, palomiehillä, ensihoitajilla, kätilöillä, tradenomeilla jne jne on kaikilla about samansuuruinen kk palkka.
Noilla ensinmainituilla ei ole lakkoilu oikeutta. Yksi perusoikeus vähemmän, kuin tradenomeilla.
Vierailija kirjoitti:
Näin äkkiä googlaten lentäjän mediaanipalkka ilman lisiä on kymppitonni kuussa. Lennonjohtajan sanotaan pääsevän kolmivuorotyössä lisineen yli seitsemän tonnin.
Matkustamohenkilökuntakin tienaa kahvia kaatamalla yli neljä tonnia.
T. Asiantuntija maan pinnalla, työkokemusta yli kymmenen vuotta, 3200 brutto.
Uusien lentoemäntien ja lentäjien palkka on kaukana mainitsemistasi luvuista, ja lisäksi noissakin summissa on helposti jopa neljännes päivärahoja, jotka eivät kerrytä eläkettä.
Ihan näin ohiksena.
Sairaanhoitajien palkka ei todellakaan ole 3 000€/kk. Olen itse sairaanhoitaja-terveydenhoitaja; lukion jälkeen 4 vuoden koulutus ammattikorkeakoulussa ja palkka on 2 300€/kk.
Itse olen kuitenkin ammattina valinnut, joten en siitä valita. Halusin vain korjata tämän tiedon, että sairaanhoitaja muka tienaisi 3 000€/kk. Ei tienaa, ei edes kolmivuorotöissä.
Se on totta, että palomiehillä ja poliiseilla on ihan yhtä huonot palkat. Tässä taloustilanteessa ei vain ole varaa kenenkään näiden ammattiryhmien palkkoja nostaa. Todellisessa palkkakuopassa ovat myös lastentarhanopettajat. Olen joskus ajatellut kouluttautuvani vielä lastentarhanopettajasi. Tiedän, että minusta tulisi mainio lto. Palkka vain on ihan yhtä huono kuin nykyisessä työssäni, joten se jäänee vain ajatuksen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä eniten harmittaa se, että lähihoitajien ja sairaalahuoltajienkaan palkat eivät ole juurikaan huonommat, mutta lääkärit tienaavat jopa yli kolminkertaisia summia pelkästä päivätyöstään. (Enkä puhu nyt erikoistuvista, jotka joutuvat päivystämään paljon, eivätkä saa vielä el:n palkkaa.) Näillä vertailukohdilla meillä (tai ainakin mulla omasta mielestäni) ei ole riittävän hyvät palkat.Lääkäreillä on ehkä ihan pikkasen pidempi koulutus. Ja tietynlainen vastuu jota ei ole hoitajilla. Vaikka molemmat ammattiryhmät arvokasta työtä tekevätkin.
No tekisiköhän se lääkäri viikkojensa aikana vähän muutakin kun käy kerran siellä teillä? Päätättekö te hoitajat siellä esimerkiksi potilaiden lääkityksistä ja muista isommista toimenpiteistä?
En minä sitä nyt tarkoittanut. Mutta kyllä yksittäinen asiakas vanhuspuolella on enemmän hoitajien kuin lääkärin vastuulla. Hoitajat eivät päätä lääkityksestä, mutta heidän vastuullaan on nähdä lääkityksen vaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka erikoissairaanhoidossa 2364€/kk ennen veroja. Aika kaukana kolmesta tonnista.. Ei tuu ees lisiä.
T. Sh
Sama palkka kuin mulla, yliopiston käyneellä. En valita tippaakaan, tulen tuolla toimeen oikein hyvin. Miksi hoitsut eivät tule?
Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä että ihmiset ei yksinkertaisesti enää kestä sen työmäärän alla kaiken tehostamisen takia. Palkoista puhutaan joo, mutta se palkka nyt ei kuitenkaan välttämättä ole se olennainen ydin vaikka sen nostaminen toki helpotusta monelle ehkä toisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka erikoissairaanhoidossa 2364€/kk ennen veroja. Aika kaukana kolmesta tonnista.. Ei tuu ees lisiä.
T. Sh
Sama palkka kuin mulla, yliopiston käyneellä. En valita tippaakaan, tulen tuolla toimeen oikein hyvin. Miksi hoitsut eivät tule?
Jos olisin perheetön ja asuisin jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla ehkä tulisinkin toimeen. Helsingissä perheellisenä tekee tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen palkoista urani huipulla, palkka bruttona 2789e kuussa. Alle kaksi tonnia jää käteen. Iso palkka?
Tienaathan kuitenkin 1000€ enemmän kuin minä.
Amk-tutkinto alalta, henkisesti ja fyysisesti äärettömän raskas työ. Ja urani huipulla minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä että ihmiset ei yksinkertaisesti enää kestä sen työmäärän alla kaiken tehostamisen takia. Palkoista puhutaan joo, mutta se palkka nyt ei kuitenkaan välttämättä ole se olennainen ydin vaikka sen nostaminen toki helpotusta monelle ehkä toisikin.
Työmäärä on hoitoalalla järjetön. Pitää muistaa että monet sairaanhoitajat tekevät raskasta kolmivuorotyötä ja siitä tulevat lisät nostavat palkkaa mutta uhraus menetettynä perheen yhteisenä aikana on kova.
Usein viikonloput ja illat töissä, samoin juhlapyhät. Siksi ei voi suoraan rinnastaa tradenomeihin, insinööreihin ja opettajiin joilla on päivätyö ja opettajilla lisäksi hillittömän pitkät lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sh
Jos olisin perheetön ja asuisin jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla ehkä tulisinkin toimeen. Helsingissä perheellisenä tekee tiukkaa.
Ylipäätään palkat on monella alalla niin huonot suhteessa elinkustannuksiin että rahat riittävät juuri ja juuri. Elämä on raskasta kun joutuu jatkuvasti elämään ihan kädestä suuhun. Ei siis ole vain hoitoalan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä AMK-tasoinen koulutus, joten hyvä palkka siihen nähden. Harva tradenomi tai AMK-insinööri pääsee enää noille palkoille. Myös lomia järjettömän paljon.
Tradenomit ja insinöörit tekevät päivätyötä, sairaanhoitajat kolmivuorotyötä josta tulevat lisät nostavat palkkaa. Kolmivuorotyö on todella raskasta, lisäksi menettää yhteistä aikaa perheen kanssa kun usein illat, viikonloput ja pyhät töissä. Turha siis verrata näitä ammattiryhmiä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sh
Sitten ei pidä asua pk-seudulla ja/tai hankkia perhettä. Stadissa asuminen on luksusta siinä missä lapset, lamborghini, lemmikki tai kesämökki. Ihmisten pitäisi oppia elämään tulojensa mukaan ja sovittamaan menot niihin
Ja olen siis sh 20 vuoden työkokemuksella.