Lähihoitajana tämän kuukauden palkka 1677,- nettona
Ja saa tosiaan niska limassa vääntää hommia. Perseestä!!!!
Tykkään työstäni!
Kommentit (105)
Mä saan 1000-1400 e nettona, riippuen kuukaudesta (kuinka paljon pyhiä, iltoja ja viikonloppuja). Ihan oon amkista valmistunut, mutta opiskelen toista tutkintoa ja jotenkin se on rahoitettava.
T. Kaupan täti
Mä olen kesäduunissa torimyyjänä myymässä marjoja ja saan 2200€/kk.
Naisvaltasten alojen palkat on surkeita.
Mun miehellä ei oo ammattia. Vuosi sitte pääsi töihin yhteen firmaan ja nettona tienaa kuukausittain 3200 e yhtä ainutta koulua ei eläissään ole käynyt, mutta aina on tienannut hyvin tehtailla. Naisia ei tuonne tehtaalle oteta. Julkinen salaisuus. Muuten menisin itse heti.
Täällä varastotyöntekijä ja saan bruttona hieman päälle 1600e. Valmistuin amkista insinööriksi, mutta oman alan töitä ei ollut niin päädyin ajelemaan trukkia ja hyllyttämään muttereita elääkseni. En jaksa silti murehtia, olen iloinen vakituisesta työsuhteestani ja sen tuomista eduista (mm. todella lyhyt työmatka, helposti sovittavat/korvattavat työvuorot ja vapaat, mukava säännöllinen työaika, kivat työkaverit, mukava asiakaskunta...). Jollain se eläminen pitää maksaa eikä se ruikuttamalla parane. Ehkä myöhemmin saan sitten niitä omankin alan hommia. 😊
N25
Huvittavaa kun aikaisemmin täällä oli keskustelu balleriinan eläkkeestä. Sitä kun jotkut kritisoivat, oli yläpeukkua kerännyt vastaus joten kuten tiivistettynä tähän tyyliin: "Ammatinvalinta kysymys, oisit ruvennut balleriinaksi". Kun tämän saman sanoo hoitoalalla työskentelevälle, kun valittavat huonosta palkastaan on helvetti irti ja alapeukut vilisee.
Ja ei, en tarkoita tällä, että en arvostaisi sitä mitä hoitajat tekee, upeeta duunia tekevät. Mutta kuten kaikissa ammeteissa, niin onhan se oma valinta mille alalle lähtee. Ja sitten kun nostetaan julkisten palkkoja niin veroja pitää lisätä = veroprosentit nousee. Plus miinus nolla?
Ja se joku bloggari saa 8000 e :D
Tää on nii väärin. Ihmiset töillään pelastaa henkiä, mutta eniten tienaa näyttelijät, pallon potkijat ja jotku bloggarit.
Tämä on tässä maailmassa pahiten pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on nii väärin. Ihmiset töillään pelastaa henkiä, mutta eniten tienaa näyttelijät, pallon potkijat ja jotku bloggarit.
Tämä on tässä maailmassa pahiten pielessä.
Pallon potkijat ovat tietysti kyllä harjoitelleet hommansa jopa vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun aikaisemmin täällä oli keskustelu balleriinan eläkkeestä. Sitä kun jotkut kritisoivat, oli yläpeukkua kerännyt vastaus joten kuten tiivistettynä tähän tyyliin: "Ammatinvalinta kysymys, oisit ruvennut balleriinaksi". Kun tämän saman sanoo hoitoalalla työskentelevälle, kun valittavat huonosta palkastaan on helvetti irti ja alapeukut vilisee.
Ja ei, en tarkoita tällä, että en arvostaisi sitä mitä hoitajat tekee, upeeta duunia tekevät. Mutta kuten kaikissa ammeteissa, niin onhan se oma valinta mille alalle lähtee. Ja sitten kun nostetaan julkisten palkkoja niin veroja pitää lisätä = veroprosentit nousee. Plus miinus nolla?
16-vuotiaalle 100 e on iso raha. Ei sen ikänen osaa aatella mille alalle kannattaa rahan takia mennä. Sinne menee minne tunne (tai vanhemmat) sanoo. Myöhemmin on hankala lähteä kouluttautumaan uudelleen kun on jo pidempään elänyt 1600 e kuussa ja pitäisi opintotuella selvitä aikuisen menoista ja maholliset lapset ruokkia. Jotku onnekkaat löytää miehen joka elättää opintojen ajan. Senkään jälkeen ei ole varmaa miten töitä riittää nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Turhan paljon mietitään jakoa julkisiin työpaikkoihin ja yksityisiin. Mieti mikä hyöty on päivähoidosta, se on yhteiskunnan rankasti tukemaa mutta mieti mitä tapahtuisi jos perheet maksaisivat siitä todellisen hinnan. kellä olisi varaa? Entä koulut ja opettajien palkat?
Verovaroista maksetaan palkkoja, siitä on hyötyä. Mitä jos mieluummin vähennetään yritystukia joilla ei ei ole saatu mitään aikaiseksi muuta kuin halpoja risteilyjä Viroon.
Lähihoitajien kouluttaja. 3040 käteen. Ah, eikä tarvii tehä iltoja, öitä eikä viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tässä maailmassa pahiten pielessä.Pallon potkijat ovat tietysti kyllä harjoitelleet hommansa jopa vuosikymmenet.
Kaikkihan sitä omaa juttuaan harjoittelee. Silti jos minun pitäisi valita maailmanlopun koittaessa keitä tarvitsisin uuden yhdyskunnan perustamiseen ja hengissä pitämiseen olisi listoilla rakentajia, lääkäreitä, hoitajia, lähäreitä, kokkeja...meitä duunareita, joita ilman ei yhdelläkään näyttelijällä, ballerinalla, formulakuskilla tai jalkapalloilijalla olisi mitään virkaa.
Tokihan minä oikeasti arvostan myös heidän erikoisosaamistaan, mutta olen silti sitä mieltä että duunarit pyörittää perusarkea ja heille kuuluisi siitä maksaa myös sen verran, että elää.
Miehet nyt palkoillaan duunarinakin hyvin pääsee sinne 3000 paikkeille. Naiset eivät naisvaltasilla aloilla, vaikka yhtä arvokasta ja rankkaa työtä tekevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Vaativasta ja vankkaa osaamista vaativasta työstä onneton palkka.
En kutsuisi kolmen vuoden amistutkintoa vankaksi osaamiseksi.
Ammatillisesta opistosta tosiaan valmistutaan. Ammattikoulua ei varsinaisesti enää ole. Aikuispuolella kestää vain kaksi vuotta, joka on kyllä liian vähän siihen tieto- ja taitomäärään mitä täytyy oppia. Kyllä se vaan vaativa koulutus on. Vaativin mitä minulla tähän mennessä on ollut. Ja kyllä, olen älykäs ja oppivainen ihminen. Ja ei, en halunnut sairaanhoitajaksi, sosionomiksi tms. Halusin lähihoitajaksi.
Mitäköhän nyt selität. Lähihoitajaopinnoissa 1 vuosi koostuu ns. perusopinnoista. Eli on matematiikkaa, liikuntaa, äidinkieltä yms. Sitten loput 2 vuotta on niitä ammatillisia opintoja. Aikuiset saa sen 1 vuoden hyväksilukuja esim siksi että ovat jo aiemmin suorittaneet jonkun ammatillisen tutkinnon tai esim ylioppilastutkinnon niinkuin minä tein. Ammatillisia opintoja meillä oli ihan saman verran kuin peruskoulupohjaisilla. Eli siis mulla esim on koulua takana 3+2= 5 vuotta peruskoulun jälkeen kun suoritin ensin lukion ja sitten ammatillisen tutkinnon.
Ja kun täällä kysyttiin että mikä olisi sopiva palkka. Minusta 2200e brutto olisi lähihoitajalle sopiva. Ja esim lto:lle soisin 2500 e:n bruttopalkan. Itse olen päiväkodissa töissä, tarkoitus oli jatkokouluttautua vielä sosionomiksi tai lto:ksi, mutta tällä hetkellä palkka ei siihen mitenkään houkuta. Palkkaero on niin pieni, opiskelu taas on kallista (mm. ansionmenetykset siltä ajalta) ja kestää vuosia.
Miten niin selitän? Juuri noinhan se menee, en ole väittänyt vastaan. Aikuisilla opiskelu kestää kaksi vuotta ja se on aivan liian vähän. Luultavasti siis kolme vuotta nuorilla on myös liian vähän.
Sinä puhuit vain aikuisista ja että se 2 vuotta on liian vähän. Tuosta saa käsityksen että peruskoulupohjaiset opiskelisi enemmän (3 vuotta) mutta se ei pidä paikkaansa.
Jos tarkoitit että lähihoitajakoulu kokonaisuudessaan on liian lyhyt koulutus, se on asia erikseen. Ja siitä olen eri mieltä muutenkin. 2 vuotta on täysin riittävä aika perusteiden oppimiseen. Työelämässä on tarkoitus hankkia se vankka kokemus ja lisää täsmäkoulutusta, koska ala on laaja ja työ erittäin käytännönläheistä. Tämä työ opitaan ennenkaikkea tekemällä, siksi jo opiskeluaikana työssäoppimisia on runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sit pitäisi saada?,mikä olisi hyvä
Sanotaan et mun perhe -ja taloustilanteessa joku 2200e nettona olisi ihan ok.
lol
Hmmmm, kun lueskelee näitä aloituksia sote-alan huonoista palkoista, niin mietin, että taidan jatkaa kouluttautumattomana tehden sosionomin hommia, josta saan tällä hetkellä 2400 e bruttona ja opiskella itselleni tutkinnon, jossa tienaa 3000-4000 e..
Hain yhteishaussa sosionomiksi ja sosiaalitieteitä lukemaan, avoimessa opiskellut vähän yli 60 op erilaisia kursseja.. Toivottavasti tulevaisuudessa saisi tosiaan enemmän liksaa.
Hyvin tullaan toimeen kun on kaksi aikuista, mutta yksin ei tuolla 2400 e brutolla tulisi elättämään perhettä..
Laskin juuri koko viime vuoden tulojeni perusteella keskiarvonettopalkan/kk ja se on 1779€/kk. Peruspalkasta (sis. 2 ikälisät ja henk.koht.lisän) netto on 1558€. Eli lisiä tulee keskimäärin 220€ netto/kk. Toki lisien määrä vaihtelee kuukausittain ja tuohon summaan sisältyy lomaraha jaettuna 12:lla.
Veroprosentti 19,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kunnalla toimistosiivoojana muutaman kympin enemmän käteen, miten voi hoitoalalla olla noin surkeat palkat :( verrattuna vastuuseen ja työmäärän
Hoitoalalla lisät nostaa melkoisesti kokonaispalkkaa, jos siis tekee vuorotyötä, iltoja tai pyhiä. Niiden takia monella lähihoitajalla voi olla nettotulot yli 2000 ja sairaanhoitajalla yli 3000. Tietysti perheellisellä tuollaisten vuorojen tekeminen voi olla hankalaa.
Mä en ihan heti keksi, miten sairaanhoitajalla voisi mitenkään olla nettotulot (käteen jäävät tulot) yli 3000 euroa. Peruspalkka ilman ikälisiä on täällä 2359e. Kahden ikälisän kanssa 2600e. Jos tekisi kuukaudessa kaikki sunnuntait F-päiviä, eli 4 x 14,5h, tulis lisiä 800e, ja jos loput tekee öinä, olis lisät 700. Brutto 4100e. No, veroprosentista riippuen periaatteessa voisi nihkeästi kolme tonnia käteen tulla. Tuollainen lista on kuitenkin tosi utopistinen, ei edes monen pyhän listoissa tule kenellekään 50 tuntia sunnuntaityötä, josta kaikista eniten rahaa saa. Yövuorojen haittakorvaus on aika pieni siitä haitasta, joka valvomisesta koituu, hoitoalalla kun yövuoro on yleensä se +10 tuntia. Iltaysistä aamuseiskaan töissä, kahdeksalta nukkumaan ja neljältä ylös (jos saat nukuttua!), kahdeksalta täytyy jo lähteä taas töihin. Käännät rytmin kun yöt loppuvat...
Mä olen pari vuotta erikoissairaanhoidossa sh:na työskennellyt, mun viime vuoden brutto oli 35 000 euroa. Käteen jää 1900-2000e kuukaudessa. Teen paljon yövuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Sanopas muuta. Ja ei vain palkkaus ole huono vaan myös status.
Täällä oli joku kysely "alhaisimmasta ammatista" ja siellä oli puhelinmyyjä, prostituoitu ja lähihoitaja.....
Kun sanot uudelle ihmiselle olevasi lähihoitaja niin mielikuva tuntuu olevan negatiivinen.
En tiedä, mutta kyllähän hoitajat/lähihoitajat on yleensä siellä arvostetuimmissa. Varmasti on yksittäisiä henkilöitä, joilla ei arvostusta ole, varmaan enemmän oman statuksen pönkittämistä siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Vaativasta ja vankkaa osaamista vaativasta työstä onneton palkka.
En kutsuisi kolmen vuoden amistutkintoa vankaksi osaamiseksi.
Ammatillisesta opistosta tosiaan valmistutaan. Ammattikoulua ei varsinaisesti enää ole. Aikuispuolella kestää vain kaksi vuotta, joka on kyllä liian vähän siihen tieto- ja taitomäärään mitä täytyy oppia. Kyllä se vaan vaativa koulutus on. Vaativin mitä minulla tähän mennessä on ollut. Ja kyllä, olen älykäs ja oppivainen ihminen. Ja ei, en halunnut sairaanhoitajaksi, sosionomiksi tms. Halusin lähihoitajaksi.
Mitäköhän nyt selität. Lähihoitajaopinnoissa 1 vuosi koostuu ns. perusopinnoista. Eli on matematiikkaa, liikuntaa, äidinkieltä yms. Sitten loput 2 vuotta on niitä ammatillisia opintoja. Aikuiset saa sen 1 vuoden hyväksilukuja esim siksi että ovat jo aiemmin suorittaneet jonkun ammatillisen tutkinnon tai esim ylioppilastutkinnon niinkuin minä tein. Ammatillisia opintoja meillä oli ihan saman verran kuin peruskoulupohjaisilla. Eli siis mulla esim on koulua takana 3+2= 5 vuotta peruskoulun jälkeen kun suoritin ensin lukion ja sitten ammatillisen tutkinnon.
Ja kun täällä kysyttiin että mikä olisi sopiva palkka. Minusta 2200e brutto olisi lähihoitajalle sopiva. Ja esim lto:lle soisin 2500 e:n bruttopalkan. Itse olen päiväkodissa töissä, tarkoitus oli jatkokouluttautua vielä sosionomiksi tai lto:ksi, mutta tällä hetkellä palkka ei siihen mitenkään houkuta. Palkkaero on niin pieni, opiskelu taas on kallista (mm. ansionmenetykset siltä ajalta) ja kestää vuosia.
Miten niin selitän? Juuri noinhan se menee, en ole väittänyt vastaan. Aikuisilla opiskelu kestää kaksi vuotta ja se on aivan liian vähän. Luultavasti siis kolme vuotta nuorilla on myös liian vähän.
Sinä puhuit vain aikuisista ja että se 2 vuotta on liian vähän. Tuosta saa käsityksen että peruskoulupohjaiset opiskelisi enemmän (3 vuotta) mutta se ei pidä paikkaansa.
Jos tarkoitit että lähihoitajakoulu kokonaisuudessaan on liian lyhyt koulutus, se on asia erikseen. Ja siitä olen eri mieltä muutenkin. 2 vuotta on täysin riittävä aika perusteiden oppimiseen. Työelämässä on tarkoitus hankkia se vankka kokemus ja lisää täsmäkoulutusta, koska ala on laaja ja työ erittäin käytännönläheistä. Tämä työ opitaan ennenkaikkea tekemällä, siksi jo opiskeluaikana työssäoppimisia on runsaasti.
Olet itse päässäsi lisännyt jotain tekstiini. Oppilaitoksissa on eroja. Me olimme koulussa ihan täyden työpäivän ja kotona meni joka ilta useampi tunti tehtäviin. Esseet piti tehdä pilkun päälle kirjallisten ohjeiden mukaan ja lähteitä käyttäen tietoa perusteellisesti. Näitä työteliäitä tehtäviä oli paljon. Näyttösuunnitelmiin piti laittaa teoriaa joka kohtaan ja selostaa miten teoria näkyy käytännössä ja miten aikoo sen toteuttaa. Monta kymmentä tekstiä jokaiseen suunnitelmaan eivätkä ne juuri kenelläkään heti kelvanneet. Näitä tutkintoviikkoja koulutukseen sisältyi viisi. Lisäksi tietenkin harjoitteluihin sisältyvät hoitosuunnitelmat, kuntoutussuunitelmat, tapauskertomukset jne. Käytännössä koulussa toki opetusaikaan sisältyivät erilaiset pistokset, suoniverinäyttet, ekg, tikkien ompelut ja poistot ( tämä tietenkin vaahtomuoviin) jne. Jouduimme käymään monta kertaa hoitamassa vanhuksia eräässä firmassa heidän koulutustensa aikana. Ilmaista työtä, joka piti korvata, jos sattui harjoittelun aikaan. Aamusta iltaan täyttä työtä koko opiskelun ajan. Joten kyllä aika oli liian lyhyt. Itse sainkin burn outin ja jouduin välillä sairauslomalle.
Missä hitossa te ootte töissä, kun palkka on noin heikko ja miten hitossa teitin veroprosentti on noin helvatun suuri?
T: lh 2200 netto
Mä tienaan lähärinä nettona yli 2200e/kk.