Miksi yli kaksivuotiaasi käyttää edelleen vaippaa? Kuivaksi opettaminen on tosi helppoa.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005203365.html
onko nykyajan mammat vaan liian laiskoja? Kertokaa, miksi lapsenne käyttää vaippoja vaikka voisi ihan hyvin tehdä tarpeensa pottaan!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu olevan lapsessa syy, mutta enimmäkseen vanhemmat jättävät pottaopetuksen päiväkodeille omaa laiskuuttaan.
T; Päiväkodissa töissäOlen pph:na huomannut saman. On myö sellaisia lapsia, jotka ovat hoidossa täysin kuivia, mutta kotona vaipoissa, koska eivät kuulema halua käydä potalla tai pytyllä. Tällaisia lapsia on jopa n. 3-vuotiaissa.
Mä sain päiväkodista kehuja, että hyvin oon opettanu, ku 1,5v osaa pissata pottaan. Mä totesin, etten voi ottaa siitä kunniaa, ku en oo opettanu. Toki monesti oon vaipan vaihdon yhteydessä laittanu potalle istumaan, mutta ilman mitään kummallisempia odotuksia..
Päivähoidon aloitus reilu 2 vuotiaalla on kyllä aiheuttanu takapakkia, poika oppi kesällä käymään potalla ja teki käytännössä kaiken sinne, mutta syksyllä meni päiväkotiin ja alko taas tehdä vaippaan.
Minusta lapsesta ei voi sanoa, että on oppinu kuivaksi ennen ku osaa itse oikeasti pyytää päästä vessaan tai mennä itse sinne. Jos pitää koko ajan vahtia ja kysellä mahdollista vessatarvetta, ni ei voi puhua, että lapsi on oppinu kuivaksi.
Isossa perheessä myös yksilölliset erot näkyy selvästi. Tokaluokkalaisella saattaa tulla pissa housuun, on ollu alusta asti enemmän vahinkoja, myös yökastelua. Vuotta nuorempi oppi kuivaksi "kerrasta". Sanoin sille, että oot nyt niin iso, että ei enää laiteta vaippaa vaan pikkarit. Hämmenty ja sano: mutta mulla tulee aina pissa pikkareihin. Mä selitin, että ei tuu, ku meet potalle tai pöntölle, ku tuntuu, että pissattaa. Eikä vahinkoja oo sattunu sen jälkeen juuri koskaan.
Kaikki on jollain tasolla osanneet käydä potalla pari vuotiaina, en oo nähny tarpeelliseksi palkita normaalia kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kakka haluaa tulla vain vaippaan. Voit vapaasti tulla opettamaan lapsen kakkaamaan potalle/pytylle. Pissannut on kyllä vessanpönttöön jo vuoden.
Oho - itsenäisesti ajatteleva kakka. En ollut ennen kuullutkaan. Mitä muuta kakka haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsentasoista keskustelua. Vanhempia syyllistetään siitä huolimatta, vaikka oltaisiin tehty kaikki oikein ja kaikkien oppien mukaan. On ahkerasti yritetty, mutta ei yritetty liikaa. On kannustettu, kehuttu, viihdytetty, palkittu jne. On potti ollut saatavilla jne. Lasta kun et saa pakolla etkä hyvällä tahdolla potalle tai pytylle tai jos käykin siellä, niin ei pysty tai osaa tehdä sitä tuotosta (pissaa tai kakkaa). Kaljaa varten oltava vaippa, vaikka kuinka näkee, että lapsi yrittää ulostaa muutoin pidättää, tulee ummetus ja lääkkeet käyntiin. Pahimmillaan suolen tyhjennys sairaalassa.
Vaatii lapsellakin tiettyä kehitystasoa ja valmiutta. Ei auta eikä edistäminen asiaa, että vanhempia silti syyllistetään, vaikka kaikkien oppien mukaan toimittu.
Itsellä 3,5-vuotias mukula, joka ei ole päivä tai yökuva. Lapsi osan viikosta kotona ilman vaippaa jatkuvien pissavahinkojen kera. Kakkaa varten tarvitsee vaipan tai tulee paha ummetus. Käy nykyään myös välillä pöntöllä, mutta ei sinne mitään tule. Omaehtoisesti suostuu vain pytylle/potalle. Pissaa tullut pönttöön/ponttaan kahden vuoden harjoittelun tuloksena (lienee vahinkoja).
Kertokaa mikä on vanhempien tai päiväkodin vika kun homma ei onnistu.
Tätä sinä et halua kuulla, mutta vika on liian myöhäisessä aloituksessa. Pottakäynnit aloitetaan heti kun vauva osaa istua, n. 6 kk ikäisenä tai vähän sen jälkeen.
jos aloittaa 6kk ikäisenä niin koskako tuo lapsi on vaipaton ? 1,5 vuotiasko, ei varmana ole kuiva 2 päivässä kuten tuo proffa esittää. Siis sama 1vuosi menee vaikka aloittais milloin. Kaikki lapset vaan ei ole kypsiä ilmaisemaan tai pidättelemään hätäänsä. tuo aikainen aloitus ei välttämättä auta yhtään, auttaa vaan niitä huutelijoita jotka pääsevät pätemään.
Yksi tärkeä juttu pottaharjoittelussa on ennakoitavuus, joka istuu päiväkodin rutiineihin hyvin ja kotona herkästi unohtuu. Että potalla istuminen tapahtuu aina samoissa tilanteissa, esim. ennen ulkoilua, ruuan jälkeen, unien jälkeen. Kun lapsi oppii että potalle meno liitty tiettyihin tilanteisiin ja tietää sanomattakin etukäteen että seuraavaksi on potta, niin se vähentää sitä potan vastustamista. Ei varmasti poista kokonaan, ja aina tulee uhmakausia. Mutta se, että potalle meno on satunnaista ja tulee lapselle yllätyksenä kesken muun puuhan, ei varmasti edistä kuivaksioppimista.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on kännykät ja tietokoneet, niin äidit eivät ehdi laittaa lasta potalle kun ovat kiinni puhelimessa. Miksi yli kaksivuotiailla on tutti ja puhe huonoa. Koska ei ole opetettu mitään tai luettu edes kirjoja.
Alapeukuista päätellen osui ja upposi laiskoihin vanhempiin. Kirjathan on noloja, miksi lukea niitä lapselle? Ja pitää mennä lapsentahtisesti, lapsi saa siis pitää tutit ja vaipat ja imeä tissiäkin niin pitkään kuin itse haluaa. Kyllä mennään nykyään ihan liikaa lasten ehdoilla.
Mulla on kolme tyttöä, joista kaksi on lähes itsestään oppinut alle kaksivuotiaana sekä päivä- että yökuivaksi. Kolmas täyttää heinäkuussa kaksi ja kovin näyttää siltä, että hänkin pääsee vaipoista eroon ennen kaksivuotissynttäreitään. Kaikki olen vienyt vajaa vuoden ikäisestä kakalle potalle, koska yksinkertaisesti inhoan siivota niitä kakkavaippoja... eli aina kun on alkanut olee toiminta sen suuntaista, että kakka olisi tulossa, niin on menty potalle. Hyvin nopeasti tytöt ovat hoksanneet alkaa sanomaan, että kakka tulee ja silloin on kiiruhdettu potalle. Pissaaminen on tullut siinä sivussa opittua. Nyt nuorimmainen jo vähän riesaksi asti ravaa potalla, aina "kikkattaa", kun huomaa jonkun muun menevän pissalle. Tekisi mieli vaan sanoa, että pissaa vaippaan mutta onhana se vaippa otettava pois ja päästettävä tyttö pissalle vaikka ei mitään tulisikaan.
En päässyt lukemaan hesarin juttua, enkä jaksanut kahlata ketjua läpi. Mutta uskoisin, että kuivaksi opettelussa paljon on kyse aikuisten viitseliäisyydestä ja siitä, että on herkkyyttä havainnoida lapsen vessahätään liittyvää viestimistä. Ja se, että sen pottaan tutustumisen aloittaa juuri oikeaan aikaan, silloin kun lapsi esittää vähäänkään kiinnostusta potalla istumiseen, niin silloin kannattaa tarttua hetkeen ja aloittaa pottailu. Yhtään ainoaa tarraa tai muuta lahjontaa ei meillä ole tarvittu potaharjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsentasoista keskustelua. Vanhempia syyllistetään siitä huolimatta, vaikka oltaisiin tehty kaikki oikein ja kaikkien oppien mukaan. On ahkerasti yritetty, mutta ei yritetty liikaa. On kannustettu, kehuttu, viihdytetty, palkittu jne. On potti ollut saatavilla jne. Lasta kun et saa pakolla etkä hyvällä tahdolla potalle tai pytylle tai jos käykin siellä, niin ei pysty tai osaa tehdä sitä tuotosta (pissaa tai kakkaa). Kaljaa varten oltava vaippa, vaikka kuinka näkee, että lapsi yrittää ulostaa muutoin pidättää, tulee ummetus ja lääkkeet käyntiin. Pahimmillaan suolen tyhjennys sairaalassa.
Vaatii lapsellakin tiettyä kehitystasoa ja valmiutta. Ei auta eikä edistäminen asiaa, että vanhempia silti syyllistetään, vaikka kaikkien oppien mukaan toimittu.
Itsellä 3,5-vuotias mukula, joka ei ole päivä tai yökuva. Lapsi osan viikosta kotona ilman vaippaa jatkuvien pissavahinkojen kera. Kakkaa varten tarvitsee vaipan tai tulee paha ummetus. Käy nykyään myös välillä pöntöllä, mutta ei sinne mitään tule. Omaehtoisesti suostuu vain pytylle/potalle. Pissaa tullut pönttöön/ponttaan kahden vuoden harjoittelun tuloksena (lienee vahinkoja).
Tätä sinä et halua kuulla, mutta vika on liian myöhäisessä aloituksessa. Pottakäynnit aloitetaan heti kun vauva osaa istua, n. 6 kk ikäisenä tai vähän sen jälkeen.
jos aloittaa 6kk ikäisenä niin koskako tuo lapsi on vaipaton ? 1,5 vuotiasko, ei varmana ole kuiva 2 päivässä kuten tuo proffa esittää. Siis sama 1vuosi menee vaikka aloittais milloin. Kaikki lapset vaan ei ole kypsiä ilmaisemaan tai pidättelemään hätäänsä. tuo aikainen aloitus ei välttämättä auta yhtään, auttaa vaan niitä huutelijoita jotka pääsevät pätemään.
"Hyvänen aika!!! Eihän vaippaa jätetä pois heti kun pottailu aloitetaan!!! Aluksi tavoitteena on, että pissaan tulee edes joskus jotakin (heräämisen, syömisen ja ulkoilun jälkeen lyhyt hetki potalla). Seuraava tavoite on se, että vaippa on yhä useammin kuiva. Housuvaippoja käytetään pikkuhousujen tavoin. Kun vaippa on kuiva, se jätetään pois.
Pienin askelin lapsi autetaan kuivaksi. Kyse ei ole mistään hampaat irvessä tekemisestä tai pakottamisesta, kuten moni tässäkin ketjussa asian ilmaisee. Kyse on ihan normaaliin elämään kuuluvasta asiasta."
Yllä oleva lainaus oli minun kirjoittamaani tekstiä, kuten myös tuo 6 kk iässä aloittaminen.
Edelleen totean että potalla käyminen ei tarkoita kuivuutta. Lapsella on varmasti parempi olla kuivassa kuin märässä vaipassa. Ihokin pysyy parempana. Lapsi saa onnistumisia, kun pissan tai kakan tulosta pottaan iloitaan yhdessä. Potalla käyminen tarkoittaa pikku hiljaa myös sitä, että jätteen määrä vähenee. Hyvä saavutus tämäkin, eikös!
Näillä konsteilla olen saanut kolme lasta päiväkuivaksi n. 1,5 vuoden ikäisinä ja vaipan pois. Nimenomaan niin, että lapsi itse osasi kertoa milloin pitää mennä vessaan, eikä pissavahinkoja tullut. Yövaippa jäi pois vaihtelevasti 2,5-3 vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kakka haluaa tulla vain vaippaan. Voit vapaasti tulla opettamaan lapsen kakkaamaan potalle/pytylle. Pissannut on kyllä vessanpönttöön jo vuoden.
Oho - itsenäisesti ajatteleva kakka. En ollut ennen kuullutkaan. Mitä muuta kakka haluaa?
Kannattaa aloittaa pottailu ennen kakan uhmaikää.
Samaa mieltä kuin sinä, että pienin askelin. Jokainen säästetty vaippa säästää luontoa, ja jokainen kakka potassa on vähemmän kakkavaippapepun siivousta mulle ja ennen kaikkea siistimpi olo lapsella.
Tosiasia on se, että jos lapsi itse ei ole kiinnostunut, eikä halua tehdä tehdä mitään pottaan, niin ei sitä myöskään tee. Meillä esikoisella edelleen vaippa, täyttää syksyllä neljä. Pikkusisko oli kuiva alle 2-vuotiaana. Esikoista on yritetty saada vaipasta pois jo kahden vuoden ajan huonoin tuloksin. Lopettaa vaipan varmasti sitten, kun itse haluaa. Tietää kyllä mitä täytyisi tehdä, mutta ei halua. Milläs pakotat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvänen aika!!! Eihän vaippaa jätetä pois heti kun pottailu aloitetaan!!! Aluksi tavoitteena on, että pissaan tulee edes joskus jotakin (heräämisen, syömisen ja ulkoilun jälkeen lyhyt hetki potalla). Seuraava tavoite on se, että vaippa on yhä useammin kuiva. Housuvaippoja käytetään pikkuhousujen tavoin. Kun vaippa on kuiva, se jätetään pois.
Pienin askelin lapsi autetaan kuivaksi. Kyse ei ole mistään hampaat irvessä tekemisestä tai pakottamisesta, kuten moni tässäkin ketjussa asian ilmaisee. Kyse on ihan normaaliin elämään kuuluvasta asiasta."
Yllä oleva lainaus oli minun kirjoittamaani tekstiä, kuten myös tuo 6 kk iässä aloittaminen.
Edelleen totean että potalla käyminen ei tarkoita kuivuutta. Lapsella on varmasti parempi olla kuivassa kuin märässä vaipassa. Ihokin pysyy parempana. Lapsi saa onnistumisia, kun pissan tai kakan tulosta pottaan iloitaan yhdessä. Potalla käyminen tarkoittaa pikku hiljaa myös sitä, että jätteen määrä vähenee. Hyvä saavutus tämäkin, eikös!
Näillä konsteilla olen saanut kolme lasta päiväkuivaksi n. 1,5 vuoden ikäisinä ja vaipan pois. Nimenomaan niin, että lapsi itse osasi kertoa milloin pitää mennä vessaan, eikä pissavahinkoja tullut. Yövaippa jäi pois vaihtelevasti 2,5-3 vuoden iässä.
Koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että lapset on erilaisia. Niin meilläkin aloitettiin pottailu alle vuoden ikäisenä. Juurikin tavoitteena nuo sinun mainitsemat asiat. Nyt lapsi on kohta kolme ja tänä aikana on valehtelematta 10 pissaa saatu pottaan (eikä yhtään kakkaa, lapsi alkaa välittömästi pidättää, jos laitan potalle, kun alkaa äheltää. Seurauksena päiviä jatkunut ummetus...). Kaikki mahdollinen on kokeiltu ja lapsi todellakin tietää, mitä sinne pottaan on tarkoitus tehdä, mutta ei tee. Myöskään päiväkodissa ei pottaan tule mitään. Ärsyttää suunnattomasti nämä "kyllä se on vanhempien laiskuutta" jutut, kun kaikki mahdollinen on kokeiltu ja kolmevuotias on edelleen täysin vaipoissa. Kertokaa nyt täydelliset vanhemmat miten tämä asia ratkaistaan, kun omat keinot on loppu!
Vedän pohjat. Ei pottailtu ollenkaan, koska lapsi ei ollut erityisen kiinnostunut. Kun täytti 2, otin päivävaipat kerrasta pois. Pari kertaa pissas pöksyyn, sitten oppi käymään pytyllä. Ja kävi siellä oma-aloitteisesti, ilman muistutusta.
En voi ottaa asiasta mitään kunniaa. Mun näkemyksen mukaan lapsi oppii kuivaksi kun on siihen henkisesti ja fyysisesti valmis. Ja silloin se käy hyvin kivuttomasti.
Ja mikä hämmästyttävintä, olen lastenhoitaja. Eli osaan kyllä harjoittaa sitä fanaattista potatusta mitä päiväkodissa tehdään.
Mua kiinnostaa, että mitä kiireitä teillä kotivanhemmilla ihan oikeasti on, jos ihan oikeasti elämänrytmi ei anna myöten potattaa lasta muutamaa kertaa päivässä.
Esikoisen kanssa mun piti keksimällä keksiä tekemistä, kaikki kirjat luettiin sataan kertaan, kukkuu-leikkiä harsolla tuntikausia, taapero pilkkomaan makkaraa veitsellä tai pulauttamaan pottuja vesikattilaan. Seuraavien kanssa on ollut helpompaa, kun on ollut juttuseuraa isommista lapsista.
Mun äiti antoi mulle vanhanajan opit ja niitä noudatin, toimi meillä, mutta en tiedä toimiiko muilla. Reilun vuoden iässä lapsi vaan alettiin laittamaan potalle heti herättyään, aamupalan jälkeen, ennen ja jälkeen ulkoilun ja päiväunien, ruuan jälkeen ja illalla. Eli todella monta kertaa päivässä. Potta oli siellä missä perhe, eli vaikka keittiössä ja lapselle annettiin viihdykkeitä, eli leluja lähinnä. Ja kun pottaan tuli jotain, sitä ihasteltiin ja kehuttiin. Mutta jos sattui vahinko, ei toruttu.
Parin kuukauden jälkeen jätettiin vaippa kotona pois, ulos kyllä laitettiin ja nukkumaan. Meillä käytettiin kangasvaippoja, joten ne alkavat tuntua varmaan vähän ikäviltä, kun kastuvat kunnolla, aika pian lapsi alkoi ihan itse menemään potalle. Tyttö oli päiväkuiva 1,5 vuotiaana, pojat pari kk myöhemmin. Tyttö oli yökuiva vähän alle 2 v, toinen poika 2 v ja toinen 2,5 v. Poikien kohdalla käytettiin kyllä jonkun aikaa sellaista kikkaa, että kun menivät nukkumaan klo 20, niin kun itse mentiin nukkumaan n. klo 23, niin silloin nostettiin pojat pissalle. Eivät oikeastaan edes heränneet, mutta pissa tuli ja näin pysyivät sitten kuivina aamuun asti.
Mulla hyvin pitkälti samoja kokemuksia kuin 75:llä.
Ja ennen kuin joku tulee mesoamaan, miten epäinhimillistä on repiä lapset potalle keskellä yötä, niin kerrottakoon, että meidän lapsilla yöpissa johti huutoon. Huuto tuli pissan yhteydessä kahden viikon iässä, kahden kuukauden iässä ja kahden vuoden iässä. Vaihdoin toki myös vaipan pissahuudon yhteydessä, mitä varmaankin moni tällä palstalla pitää aivan lastenhoidon kardinaalivirheenä.
Täysiin yhtäjaksoisiin yöuniin päästiin, kun lapset olivat fyysisesti valmiita yökuivuuteen. Ja kuten kaikki tietävät, se on hormonaalisesta kypsymisestä kiinni. Onneksi se tapahtui meillä kaksi- eikä neljävuotiaana.
Kyllä mä sanon, että jos mun neljävuotias ei suostuisi paskomaan kuin vaippaan, niin silloin lähtis vaipat ja sais mukula kakata sit ihan rauhassa housuihinsa. Uskoisin, että ei ihan montaa kertaa sitä haluaisi sitä tehdä. Johan nyt neljävuotias tajuaa, että tarpeet tehdään siinä iässä pönttöön eikä vaippaan. Hullua, en oikein jaksa uskoa, että terve neljä vuotias oikeesti vielä käyttäisi vaippaa.. edes yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sanon, että jos mun neljävuotias ei suostuisi paskomaan kuin vaippaan, niin silloin lähtis vaipat ja sais mukula kakata sit ihan rauhassa housuihinsa. Uskoisin, että ei ihan montaa kertaa sitä haluaisi sitä tehdä. Johan nyt neljävuotias tajuaa, että tarpeet tehdään siinä iässä pönttöön eikä vaippaan. Hullua, en oikein jaksa uskoa, että terve neljä vuotias oikeesti vielä käyttäisi vaippaa.. edes yöllä.
Onkohan arvon mammalla aavistustakaan kuinka pahaksi ummetus voi käydä lapsella, joka panttaa kakkaansa? Tiedätkö mitkä seuraukset pahasta ummetuksesta voi olla pikkulapselle?
Monissa maissa muuten on aivan normaalia, että 4-vuotiaalla on vielä vaipat ja tutit ja tuttipullot. :-) Pää pois perseestä, silmät auki ja vähän avartamaan maailmankuvaa!
Voi jumalauta. Itse menin sitten uskomaan kaikkien hössäämistä asiasta. Aloitin liian varhain pottaistunnot ja siitä seurasi vain massiivinen pottalakko ja koko kuivaksiopettelun viivästyminen. Älkää uskoko kaikkia höpöjuttuja. Mikä on niin kova kiire että ei ehdi mennä lapsen tahtiin? Jos saan vielä lapsia niin en kuuntele puolta sanaa aiheesta yhtään keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan arvon mammalla aavistustakaan kuinka pahaksi ummetus voi käydä lapsella, joka panttaa kakkaansa? Tiedätkö mitkä seuraukset pahasta ummetuksesta voi olla pikkulapselle?
Monissa maissa muuten on aivan normaalia, että 4-vuotiaalla on vielä vaipat ja tutit ja tuttipullot. :-) Pää pois perseestä, silmät auki ja vähän avartamaan maailmankuvaa!
Anna ihmeessä muutama esimerkki!
Eipä se kaikilla auta. Meillä on muksu istunut potalla 6kk ikäisestä lähtien, ei tosin oppinut heti silloin kuivaksi. Ei siltikään kakkaa kuin vaippaan. Kun otat vähän selvää asioista, niin tähänkin voi olla monenlaisia syitä. Lapset ei ole koneita vaan yksilöitä.