Miksi yli kaksivuotiaasi käyttää edelleen vaippaa? Kuivaksi opettaminen on tosi helppoa.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005203365.html
onko nykyajan mammat vaan liian laiskoja? Kertokaa, miksi lapsenne käyttää vaippoja vaikka voisi ihan hyvin tehdä tarpeensa pottaan!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut mitään tarvetta siivota pissoja ympäri kämppää joka päivä kuten jotkut tutut on tehneet kun vaippa on otettu pois liian aikaisin. Meillä lapset piti vaippaa melkein kolmevuotiaaksi ja sitten olivat valmiita olemaan ilman eikä vahinkoja käynyt.
Tässä huomaa, kuinka ajat ovat muuttuneet. Entisaikaan, kun ei ollut pintakuivia kertakäyttövaippoja, jokainen pissavaippa merkitsi epämukavuutta lapselle ja työtä äidille. Siksi äidille oli luonnollinen asia auttaa lasta kuivuudessa: tarkkailla vessahädän merkkejä, auttaa potalle, siivota jälkiä lattialta jne.
Nykyään on kaikenlaiset kodinkoneet ja kertisvaipat, isät hoitavat lapsia yhdessä äitien kanssa, ja elämä monella tavalla helpompaa. Ja yhtäkkiä oletetaan, että taaperon pitääkin itse hoitaa koko homma. Jaksaa pidättää, mennä potalle/vessaan patistamatta, selviytyä housuista. Ja jos pieni ihminen ei tähän ilman aikuisen apua pysty ja tekee lammikon lattialle, todetaan että "ei se ole vielä valmis" ja annetaan kulkea pissavaipassa kolmivuotiaaksi.
Niin, hienoa että asiat on nykyään näin. Ihmisillä on parempaakin tekemistä kuin kytätä koko päivä milloin lasta pissattaa ja siivoilla vahinkoja joka paikasta. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita, lapset oppii kun aika on.
Niin, mitähän se parempi tekeminen on? Lapset ovat toki vaivalloisia, mutta heidän kanssaan kommunikoimisesta on paljon iloakin. Lähinnähän tuo vessakasvatus vaatii, että opettelee tuntemaan lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opettanut lasta nukkumaan läpi yön 6kk iässä? Miksi et opettanut juomaan tavallisesta mukista puolivuotiaana? Ja syömään itse karkeaa ruokaa heti kiinteiden aloituksen yhteydessä? Mikset opettanut lastasi puhumaan viittomilla jolloin hän voisi puhua ennen kuin om siihen valmis sanoilla? Mikset opettanut kävelemään reipasta tasaista tahtia 2-vuotiaana? Miksi et opettanut ottamaan itse välipalojaan 3-vuotiaana? mikset opettanut lukemaan 4-vuotiaana?
Tai no juu, itse tein noista kolme. Ja loput lapset ovat oppineet vähän myöhemmin ja oikein mainiosti. Mihin kiire...?
Kerro nyt ensin, mihin sinulla oli kiire.
Ei mulla ollut kiire, ne kolme mitkä meillä toteutui oli sellaisia kyseiselle lapselle luontevia, helppoja, pienin tuin onnistuvia ja/tai omasta kiinnostuksesta ja motivaatiosta lähteneitä.
Mutta aikaisin kuivaksi oppiminen ei voi olla luontevaa ja helppoa? Vai onko se sitä, että omien lasten saavutukset ovat helppoja, toisten hampaat irvessä saavutettuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opettanut lasta nukkumaan läpi yön 6kk iässä? Miksi et opettanut juomaan tavallisesta mukista puolivuotiaana? Ja syömään itse karkeaa ruokaa heti kiinteiden aloituksen yhteydessä? Mikset opettanut lastasi puhumaan viittomilla jolloin hän voisi puhua ennen kuin om siihen valmis sanoilla? Mikset opettanut kävelemään reipasta tasaista tahtia 2-vuotiaana? Miksi et opettanut ottamaan itse välipalojaan 3-vuotiaana? mikset opettanut lukemaan 4-vuotiaana?
Tai no juu, itse tein noista kolme. Ja loput lapset ovat oppineet vähän myöhemmin ja oikein mainiosti. Mihin kiire...?
Ei mulla ollut kiire, ne kolme mitkä meillä toteutui oli sellaisia kyseiselle lapselle luontevia, helppoja, pienin tuin onnistuvia ja/tai omasta kiinnostuksesta ja motivaatiosta lähteneitä.
Mutta aikaisin kuivaksi oppiminen ei voi olla luontevaa ja helppoa? Vai onko se sitä, että omien lasten saavutukset ovat helppoja, toisten hampaat irvessä saavutettuja?
Voi toki, ja hienoa jos on! Pointti oli se että aina voi keksiä ihmeteltävää miksei toiset tee X, Y ja W vaikka se oli meille niin helppoa ja kivaa ja onnistui. Että jos ei itsekään opeta omalleen kaikkea heti varhaisimmassa iässä kuin se (valta)osalle lapsista on (teoriassa) mahdollista (koska se omalla kohdalla tuntuu vaikealta, tarpeettomalta, lapsen kiusaamiselta, hoputtamiselta, tuloksettomalta?), niin siitä voi ammentaa ymmärrystä tämänkin kysymyksen äärelle.
Mun poika oli (ja on yhä) niin pienikokoinen, että pienimpääkään pottaan ei pylly sopinut, vaan upposi sinne reikään vielä 1.5veenäkin. Opeta siinä lasta sitten potalle :D. Nyt pylly jo sopii pottaan, mutta sinne tulee vain satunnaisesti pissa, eikä pojalla ole hajuakaan pissahädästä, se tulee varoittamatta housuun. On siis 2.5v nyt.
Kaksi aiempaa lasta on oppinut paljon aiemmin, tyttö oli täysin vaipaton jo tässä iässä, vanhempi poika teki kakat vaippaan ja pissat pottaan.
Vanhempi poika muuten oppi pottaan kakkaamiseen väsyneen vanhemman ärähtäessä että "seuraavalla kerralla peset kyllä pyllysi itse!". Sitä ennen oli testattu tarroja, lupauksia hienosta pikkuautosta ja vaikka mitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, ja hienoa jos on! Pointti oli se että aina voi keksiä ihmeteltävää miksei toiset tee X, Y ja W vaikka se oli meille niin helppoa ja kivaa ja onnistui. Että jos ei itsekään opeta omalleen kaikkea heti varhaisimmassa iässä kuin se (valta)osalle lapsista on (teoriassa) mahdollista (koska se omalla kohdalla tuntuu vaikealta, tarpeettomalta, lapsen kiusaamiselta, hoputtamiselta, tuloksettomalta?), niin siitä voi ammentaa ymmärrystä tämänkin kysymyksen äärelle.
Vessahätäviestintä jostakin syystä ymmärretään näissä keskusteluissa hampaat irvessä suorittamiseksi, vaikka se on hyvin lähellä vauvaviittokia: ajatuksena on ymmärtää paremmin omaa lasta. Toki plussaa myös se, että tuottaa rutkasti vähemmän vaippajätettä, joka meillä päin on penkkakamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessahätäviestintä jostakin syystä ymmärretään näissä keskusteluissa hampaat irvessä suorittamiseksi, vaikka se on hyvin lähellä vauvaviittokia: ajatuksena on ymmärtää paremmin omaa lasta. Toki plussaa myös se, että tuottaa rutkasti vähemmän vaippajätettä, joka meillä päin on penkkakamaa.
Kellä on oikeasti aikaa tuojottaa vauvan naamaa koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle sanotaan, että kommunikaatio parantaa parisuhdetta, ensireaktiosi varmaan on: "kellä on aikaa tuijottaa ukon naamaa koko ajan?"
Joskus kaveri ihmetteli, mistä tiedän milloin vauvallani on kakkahätä. Mietin, että miksi minä en sitä tietäisi. Vähän sama juttu kuin mistä tietää, että oma lapsi valehtelee. Sen vaan tietää, eikä se selviä naamaa tuijottamalla.
Mulla on kotona "kuiva" 2,5 -vuotias, joka ei jotenkin onnistu kakkaamaan pottaan/pönttöön. Tyttö puhuu todella hyvin, ja lahjonta olisi kova juttu senkin mielestä, eli haluaisi palkkioksi sen jätskin tms. Yrittää kakata, ja selvästi tietää koska kakka on tulossa, mutta ei onnistu, mitään ei tule. Jos pitää pikkareita jalassa pidättelee kakkaa mutta pottaan ei tule mitään, ja lopulta se tulee sitten housuun. Vaippaan tekee asian heti kun sen jalkaan saa. Että silleen, mitäs tähän...mikä meni ketuilleen. 2,5v iässä isosisko oli kakannut pottaan yli vuoden ja oli juuri oppinut täysin yökuivaksikin. Äääh.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotona "kuiva" 2,5 -vuotias, joka ei jotenkin onnistu kakkaamaan pottaan/pönttöön. Tyttö puhuu todella hyvin, ja lahjonta olisi kova juttu senkin mielestä, eli haluaisi palkkioksi sen jätskin tms. Yrittää kakata, ja selvästi tietää koska kakka on tulossa, mutta ei onnistu, mitään ei tule. Jos pitää pikkareita jalassa pidättelee kakkaa mutta pottaan ei tule mitään, ja lopulta se tulee sitten housuun. Vaippaan tekee asian heti kun sen jalkaan saa. Että silleen, mitäs tähän...mikä meni ketuilleen. 2,5v iässä isosisko oli kakannut pottaan yli vuoden ja oli juuri oppinut täysin yökuivaksikin. Äääh.
Meillä oli ihan samanlainen. Kannustin, innostin, istuin seurana vessassa. Yritin kaiken, lopulta varmaan liikaa. Lapsikin yritti, istui pöntöllä, ähisti, ei tuu. Kokeilin sitä että ei vaan anneta vaippaa, kannan vaan pytylle joka kerta kun näyttää siltä että kakattaa, tekee se lopulta pönttöön - ei tehnyt, sai ummetuksen. Sitten palattiin siihen että saa kakata vaippaan, eli kun tuli kakkahätä niin meni vessaan, puki vaipan, kakkasi, pestiin pylly. Tällä vältyttiin uusivalta ummetukselta. Tilanteen rauhoituttua puhuin lapsenne välillä että kunhan sitten joskus kakkaa pönttöön niin saa pääsiäismunan joka kerta kun se kakka tulee, kymmenen pääsiäismunaa, mutta en painostanut että pitäis aloittaa NYT. Ja sitten yksi kaunis päivä 3,5-vuotiaana lapsi ähräsi onnistuneesti pyttyyn ja siinä se, sen jälkeen ei vaippoja ole päivisin tarvinnut.
Öisin tarvitsee edelleen, 6-vuotiaana, mutta se on lastenlääkäriä myöten konsultoitu että vielä ei kannata alkaa tässä tapauksessa hoitaa joten annetaan lapsen kypsyä vielä hetki rauhassa :)
Nykyään on kännykät ja tietokoneet, niin äidit eivät ehdi laittaa lasta potalle kun ovat kiinni puhelimessa. Miksi yli kaksivuotiailla on tutti ja puhe huonoa. Koska ei ole opetettu mitään tai luettu edes kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Koska halusin odottaa että lapsi on sen ikäinen että oikeasti ehtii sinne potalle, niin ettei ole kusessa sohvat ja matot ja sängyt. Oppiihan sitä potalle vaikka puolivuotiaana jos vanhemmat jaksaa siivota jatkuvia vahinkoja.
Kissaan vertaaminen tuossa jutussa oli vähän idioottimaista. Kissa oppii kävelemäänkin parin päivän päästä syntymästään.
Hyvänen aika!!! Eihän vaippaa jätetä pois heti kun pottailu aloitetaan!!! Aluksi tavoitteena on, että pissaan tulee edes joskus jotakin (heräämisen, syömisen ja ulkoilun jälkeen lyhyt hetki potalla). Seuraava tavoite on se, että vaippa on yhä useammin kuiva. Housuvaippoja käytetään pikkuhousujen tavoin. Kun vaippa on kuiva, se jätetään pois.
Pienin askelin lapsi autetaan kuivaksi. Kyse ei ole mistään hampaat irvessä tekemisestä tai pakottamisesta, kuten moni tässäkin ketjussa asian ilmaisee. Kyse on ihan normaaliin elämään kuuluvasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska halusin odottaa että lapsi on sen ikäinen että oikeasti ehtii sinne potalle, niin ettei ole kusessa sohvat ja matot ja sängyt. Oppiihan sitä potalle vaikka puolivuotiaana jos vanhemmat jaksaa siivota jatkuvia vahinkoja.
Kissaan vertaaminen tuossa jutussa oli vähän idioottimaista. Kissa oppii kävelemäänkin parin päivän päästä syntymästään.
Hyvänen aika!!! Eihän vaippaa jätetä pois heti kun pottailu aloitetaan!!! Aluksi tavoitteena on, että pissaan tulee edes joskus jotakin (heräämisen, syömisen ja ulkoilun jälkeen lyhyt hetki potalla). Seuraava tavoite on se, että vaippa on yhä useammin kuiva. Housuvaippoja käytetään pikkuhousujen tavoin. Kun vaippa on kuiva, se jätetään pois.
Pienin askelin lapsi autetaan kuivaksi. Kyse ei ole mistään hampaat irvessä tekemisestä tai pakottamisesta, kuten moni tässäkin ketjussa asian ilmaisee. Kyse on ihan normaaliin elämään kuuluvasta asiasta.
Joo, kannattaisi oikolukea paremmin. Siis: Aluksi tavoitteena on, että pottaan tulee edes joskus jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kakka haluaa tulla vain vaippaan. Voit vapaasti tulla opettamaan lapsen kakkaamaan potalle/pytylle. Pissannut on kyllä vessanpönttöön jo vuoden.
Jaa, ettäkö sinun lapsesi kakalla on oma tahto?
Ilmeisesti on. Lapsi täytti juuri kolme vuotta. Oppi pissaamaan pottaan 1v ja 2v siirtyi pöntölle. On yökuiva eikä kotona käytä vaippaa. Kun tulee kakkahätä, vaatii ja itkee että haluaa vaipan. Hirveä itku ja kiukuttelu, jos yrittää saada kakkaamaan potalle. Meillä ei ole toiminut lahjominen. Lapsi ei tykkää rusinoista eikä karkeista, mutta muuta on kyllä yritetty. On myös kehuttu ja kannustettu. Miksi siis kiusata lasta kakkaamisella. Kyllä se vaipasta jossain vaiheessa luopuu kokonaan. Luotan siihen, että lapsi itse osaa arvioida sopivan ajankohdan, kuten pissaamisenkin suhteen. Olen kai paska mutsi, kun en pakota.
Todella lapsentasoista keskustelua. Vanhempia syyllistetään siitä huolimatta, vaikka oltaisiin tehty kaikki oikein ja kaikkien oppien mukaan. On ahkerasti yritetty, mutta ei yritetty liikaa. On kannustettu, kehuttu, viihdytetty, palkittu jne. On potti ollut saatavilla jne. Lasta kun et saa pakolla etkä hyvällä tahdolla potalle tai pytylle tai jos käykin siellä, niin ei pysty tai osaa tehdä sitä tuotosta (pissaa tai kakkaa). Kaljaa varten oltava vaippa, vaikka kuinka näkee, että lapsi yrittää ulostaa muutoin pidättää, tulee ummetus ja lääkkeet käyntiin. Pahimmillaan suolen tyhjennys sairaalassa.
Vaatii lapsellakin tiettyä kehitystasoa ja valmiutta. Ei auta eikä edistäminen asiaa, että vanhempia silti syyllistetään, vaikka kaikkien oppien mukaan toimittu.
Itsellä 3,5-vuotias mukula, joka ei ole päivä tai yökuva. Lapsi osan viikosta kotona ilman vaippaa jatkuvien pissavahinkojen kera. Kakkaa varten tarvitsee vaipan tai tulee paha ummetus. Käy nykyään myös välillä pöntöllä, mutta ei sinne mitään tule. Omaehtoisesti suostuu vain pytylle/potalle. Pissaa tullut pönttöön/ponttaan kahden vuoden harjoittelun tuloksena (lienee vahinkoja).
Kertokaa mikä on vanhempien tai päiväkodin vika kun homma ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsentasoista keskustelua. Vanhempia syyllistetään siitä huolimatta, vaikka oltaisiin tehty kaikki oikein ja kaikkien oppien mukaan. On ahkerasti yritetty, mutta ei yritetty liikaa. On kannustettu, kehuttu, viihdytetty, palkittu jne. On potti ollut saatavilla jne. Lasta kun et saa pakolla etkä hyvällä tahdolla potalle tai pytylle tai jos käykin siellä, niin ei pysty tai osaa tehdä sitä tuotosta (pissaa tai kakkaa). Kakkaa varten oltava vaippa, vaikka kuinka näkee, että lapsi yrittää ulostaa muutoin pidättää, tulee ummetus ja lääkkeet käyntiin. Pahimmillaan suolen tyhjennys sairaalassa.
Vaatii lapsellakin tiettyä kehitystasoa ja valmiutta. Ei auta eikä edistäminen asiaa, että vanhempia silti syyllistetään, vaikka kaikkien oppien mukaan toimittu.
Itsellä 3,5-vuotias mukula, joka ei ole päivä tai yökuva. Lapsi osan viikosta kotona ilman vaippaa jatkuvien pissavahinkojen kera. Kakkaa varten tarvitsee vaipan tai tulee paha ummetus. Käy nykyään myös välillä pöntöllä, mutta ei sinne mitään tule. Omaehtoisesti suostuu vain pytylle/potalle. Pissaa tullut pönttöön/ponttaan kahden vuoden harjoittelun tuloksena 2 kertaa(lienee vahinkoja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle sanotaan, että kommunikaatio parantaa parisuhdetta, ensireaktiosi varmaan on: "kellä on aikaa tuijottaa ukon naamaa koko ajan?"
Joskus kaveri ihmetteli, mistä tiedän milloin vauvallani on kakkahätä. Mietin, että miksi minä en sitä tietäisi. Vähän sama juttu kuin mistä tietää, että oma lapsi valehtelee. Sen vaan tietää, eikä se selviä naamaa tuijottamalla.
kaikki eivät ole symbioosissa lapsensa kanssa joten kaikki eivät tiedä luontaisesti tiedostamattomasti lapsensa suolen liikkeitä. Oma lapseni saattaa kakata 0-3 kertaa päivässä. joten ei tosissakaan tiedä milloin sieltä tulee tavaraa. Lapsi saattaa päkistää pierua, mutta sitten tulee isot housuun aivan hiljaisesti.
Onko teiltä unohtunut se kohta Hesarin neuvoista:
"Annetaan rusina"
(En tiennyt, itkisinkö vai nauraisinko.)
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsentasoista keskustelua. Vanhempia syyllistetään siitä huolimatta, vaikka oltaisiin tehty kaikki oikein ja kaikkien oppien mukaan. On ahkerasti yritetty, mutta ei yritetty liikaa. On kannustettu, kehuttu, viihdytetty, palkittu jne. On potti ollut saatavilla jne. Lasta kun et saa pakolla etkä hyvällä tahdolla potalle tai pytylle tai jos käykin siellä, niin ei pysty tai osaa tehdä sitä tuotosta (pissaa tai kakkaa). Kaljaa varten oltava vaippa, vaikka kuinka näkee, että lapsi yrittää ulostaa muutoin pidättää, tulee ummetus ja lääkkeet käyntiin. Pahimmillaan suolen tyhjennys sairaalassa.
Itsellä 3,5-vuotias mukula, joka ei ole päivä tai yökuva. Lapsi osan viikosta kotona ilman vaippaa jatkuvien pissavahinkojen kera. Kakkaa varten tarvitsee vaipan tai tulee paha ummetus. Käy nykyään myös välillä pöntöllä, mutta ei sinne mitään tule. Omaehtoisesti suostuu vain pytylle/potalle. Pissaa tullut pönttöön/ponttaan kahden vuoden harjoittelun tuloksena (lienee vahinkoja).
Tätä sinä et halua kuulla, mutta vika on liian myöhäisessä aloituksessa. Pottakäynnit aloitetaan heti kun vauva osaa istua, n. 6 kk ikäisenä tai vähän sen jälkeen.
2 sanaa: Laiskuus ja typeryys.