Miksi yli kaksivuotiaasi käyttää edelleen vaippaa? Kuivaksi opettaminen on tosi helppoa.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005203365.html
onko nykyajan mammat vaan liian laiskoja? Kertokaa, miksi lapsenne käyttää vaippoja vaikka voisi ihan hyvin tehdä tarpeensa pottaan!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu olevan lapsessa syy, mutta enimmäkseen vanhemmat jättävät pottaopetuksen päiväkodeille omaa laiskuuttaan.
T; Päiväkodissa töissäOlen pph:na huomannut saman. On myö sellaisia lapsia, jotka ovat hoidossa täysin kuivia, mutta kotona vaipoissa, koska eivät kuulema halua käydä potalla tai pytyllä. Tällaisia lapsia on jopa n. 3-vuotiaissa.
Jos lapsi valitsee potalla käymisen uhmaamisen paikaksi, on viisautta vanhemmilta odottaa se pari viikkoa tai kuukautta ja palata asiaan sitten, pakottamalla ei saa tässä asiassa aikaiseksi mitään hyvää. Se ei tarkoita etteikö vanhempi osaisi suhtautua lapsen muihin tahtomisiin käyttäen viisaamman valtaa, mutta potan ääressä ei ole paras paikka näyttää kuka asettaa rajat. Vaikka päivähoito pyörittelisi silmiään niin että huimaa.
Kun nuo lapset ovat noin kolmevuotiaina kuivia, hieman eri aikaan omalla tahdillaan. MIksi tuostakin täytyy tehdä joku kilpailu ja äitien pätemisjuttu?
Meidän poika alkoi 2v korvilla pissaamaan pottaan,mutta vahinkoja sattui ja jos sanoi että pissattaa ,niin silloin piti heti vetää housut nilkkoihin.
4.5v korvilla oli yö kuiva.
Ihan vain koska olin laiska.
Esikoinen kirkui vartalo jäykkänä joka kerta kun yritin potalle, ei suostunut päiväkodissakaan istumaan potalle. Harjoittelu aloitettiin kyllä heti kun oppi istumaan ja alku meni hyvin, mutta jostain syystä teki täysstopin hommaan siinä 1-vuotiaana ja sitä kesti yli vuoden. En vain nähnyt siinä mitään järkeä, että olisimme kaikki stressanneet noin turhalla asialla.
Toisen kanssa päätin jo etukäteen, että oppii sitten kun oppii. Hänpä sitten itse halusi istua potalla ja vaipat jäivät yölläkin pois 2v 4kk iässä. Oppi siis kuivaksi oikeastaan täysin itsenäisesti, en tehnyt asian eteen juuri mitään. Olisi varmasti oppinut paljon aiemminkin, mutta en jaksanut nähdä vaivaa.
Itse en laske kuivaksioppimiseksi sitä, että lapsi osaa käydä potalla mutta housut kastuu välittömästi jos aikuinen ei vie potalle tasaisin väliajoin. Kyllä lapsen pitää osata tunnistaa pissahätä ja pidättää muutama minuutti. Jos useasti viikossa tulee housupyykkiä niin ei lapsi sitten ole kuiva vaikka kuinka olisi vaipaton.
Serkkuni lapsi teki pelkästään pottaan alle vuoden iässä, koskaan ei suostunut vaippaan pissata. Nuorempi vähät välitti, kaksi vuotiaana vielä vaipat päällä eikä millään potalle vaikka molemmilla sama kasvatus. Eli lapsesta voi olla hyvinkin kiinni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu olevan lapsessa syy, mutta enimmäkseen vanhemmat jättävät pottaopetuksen päiväkodeille omaa laiskuuttaan.
T; Päiväkodissa töissäOlen pph:na huomannut saman. On myö sellaisia lapsia, jotka ovat hoidossa täysin kuivia, mutta kotona vaipoissa, koska eivät kuulema halua käydä potalla tai pytyllä. Tällaisia lapsia on jopa n. 3-vuotiaissa.
Jos lapsi valitsee potalla käymisen uhmaamisen paikaksi, on viisautta vanhemmilta odottaa se pari viikkoa tai kuukautta ja palata asiaan sitten, pakottamalla ei saa tässä asiassa aikaiseksi mitään hyvää. Se ei tarkoita etteikö vanhempi osaisi suhtautua lapsen muihin tahtomisiin käyttäen viisaamman valtaa, mutta potan ääressä ei ole paras paikka näyttää kuka asettaa rajat. Vaikka päivähoito pyörittelisi silmiään niin että huimaa.
Kun nuo lapset ovat noin kolmevuotiaina kuivia, hieman eri aikaan omalla tahdillaan. MIksi tuostakin täytyy tehdä joku kilpailu ja äitien pätemisjuttu?
Miksi koko vaippakysymys pitää kääntää äiteihin ja äitien pätemiseen? Viime kädessä siinä on kysymys siitä ihmisestä, jolla vaippa housussaan on.
Jos me ajattelemme, että arvokkaaseen vanhuuteen kuuluu se, että joku käyttää vessassa sen sijaan että pukee vaipan ja antaa pötköttää omissa eritteissään, niin kai sama valitsemisen mahdollisuus pitäisi olla pienellä lapsellakin. Jo ihan pieni vauvakin pissaa ja kakkaa mieluummin muualle kuin kehoaan vasten.
Mulla ei ole ollut mitään tarvetta siivota pissoja ympäri kämppää joka päivä kuten jotkut tutut on tehneet kun vaippa on otettu pois liian aikaisin. Meillä lapset piti vaippaa melkein kolmevuotiaaksi ja sitten olivat valmiita olemaan ilman eikä vahinkoja käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Koska kakka haluaa tulla vain vaippaan. Voit vapaasti tulla opettamaan lapsen kakkaamaan potalle/pytylle. Pissannut on kyllä vessanpönttöön jo vuoden.
Jaa, ettäkö sinun lapsesi kakalla on oma tahto?
Lapsen kanssa pari vuotta harjoiteltu portailla tai pyttyilyä. Lasta kun ei saa pakottamalla pysymään potalla tai pytyllä eikä mikään houkutin, käsky, lahjonnalla yms auta. Sitten kun istuu niin ei tule passaa. Parin vuoden aikana aikana parit pissatestejä kai vahingossa tehty. Kyllä kehuttiin ja lahjottiin.
Niin ilman vaippaa tulee jatkuvasti pissavahinkoja. Lakkaa ei edes suostu tekemään muualle kuin vaippaan.
Harjoiteltu ollaan, niin hoidossa kuin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kanssa pari vuotta harjoiteltu portailla tai pyttyilyä. Lasta kun ei saa pakottamalla pysymään potalla tai pytyllä eikä mikään houkutin, käsky, lahjonnalla yms auta. Sitten kun istuu niin ei tule passaa. Parin vuoden aikana aikana parit pissatestejä kai vahingossa tehty. Kyllä kehuttiin ja lahjottiin.
Niin ilman vaippaa tulee jatkuvasti pissavahinkoja. Lakkaa ei edes suostu tekemään muualle kuin vaippaan.
Harjoiteltu ollaan, niin hoidossa kuin päiväkodissa.
Lapsi on 3,5v
"Virtsarakon toiminnan hallinta on monimutkainen taito, jonka lapsi oppii tavallisesti neljän vuoden ikään mennessä."
"Lapset oppivat kuiviksi eri-ikäisinä, yksi aikaisemmin toinen myöhemmin. Viisas vanhempi ei ota asiasta paineita eikä vaadi lasta kypsymään liian aikaisin. Useat lapset oppivat päiväkuiviksi 3 vuoden ikään mennessä, osa 3–4-vuotiaina. Tämänkin jälkeen voi sattua silloin tällöin vahinkoja."
"Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta.
apsen kuivaksi oppiminen on varsin yksilöllinen prosessi ja tarkkoja aikoja ei voida sanoa, milloin kukakin lapsi ilman vaippoja pärjää. Monesti sanotaan, että tytöt ovat kuivaksi oppimisessa yleensä hiukan nopeampia kuin pojat, mutta siinäkin on yksilöllisiä eroja molempiin suuntiin.
Kuivaksi oppiminen edellyttää hermoston kypsymistä, joka yleensä ajoittuu toisen ikävuoden lopulle. Kuitenkin monet vanhemmat tietävät, että lapset onnistuvat pissamaan ja kakkaamaan potalle jo huomattavasti aikaisemmin. Tässä onkin yleensä kyse ennen kaikkea vanhempien tarkkaavaisuudesta ja kyvystä huomata lapselle tuleva pissa- tai kakkahätä ajoissa lapsen ilmeistä tai eleistä.
Monet hankkivat potan jo lapsen 1-vuotispäivän aikoihin, eikä siitä ole mitään haittaa. On vain hyvä, että potta esineenä tulee lapselle tutuksi, ja siinä voi istuskella vaikka samanaikaisesti, kun vanhempi tekee tarpeitaan. Jotkut lapset lueskelevat potalla tyytyväisenä kuvakirjojaan ja samalla saattaa ”tulostakin” tulla. Liian pitkiä pottasessioita on kuitenkin hyvä välttää ja ehdottomasti kannattaa välttää potalle väkisin pakottamista tai pissahädän jatkuvaa kyselyä.
Parhaat tulokset kuivaksi oppimisessa yleensä saavutetaan, kun annetaan lapsen kypsyä oman aikataulunsa mukaisesti, ei tehdä potalla istumisesta isoa numeroa, mutta kuitenkin sopivina hetkinä muistutetaan sen olemassa olosta ja ollaan itse esimerkkinä WC:ssä käymisestä. Jossain vaiheessa lapsi kyllä oppii huomaamaan hätänsä ja siitä ilmoittamaan tai menemään itse potalle. Silloin on paikallaan kiittää lasta ja kannustaa tässä ison tytön tai pojan uudessa taidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että Hesarissa ei kerrottu, mitä tehdä siinä vaiheessa, kun lapsella on takapuolen ympärillä punainen rantu ja potalla istuttu viidettä tuntia eikä lasta enää yhtään huvita koko homma. Hän nousee ylös ja pissaa litran verran lattialle.
Ei ihme, että losottaa lattialle, jos viidettä tuntia istutat potalla.
Luitko sen jutun? Juota lasta, istuta potalle, anna pissasta palkaksi rusina, anna mehua, istuta potalle, anna pissasta palkaksi rusina, juota mehua... Eli käytännössä lapsi istuu potalla niin kauan, että hän oppii, missä pissa on. Yhtenä päivänä. Seuraavana lapsi sitten pissii pottaan hyvin osaavasti.
Tota artikkelia ei nää lukea, mitä siinä sanotaan siitä jos lapsi ei suostu istumaan potalle?
Ei mitään. Siinä jutussa lapsen on kiva istua potalla. Tiettyyn rajaan asti lapsi noin tekeekin, mutta vaikka olisi miten kivaa, niin jossain vaiheessa lapsi ei enää halua siinä istua.
Miksi et opettanut lasta nukkumaan läpi yön 6kk iässä? Miksi et opettanut juomaan tavallisesta mukista puolivuotiaana? Ja syömään itse karkeaa ruokaa heti kiinteiden aloituksen yhteydessä? Mikset opettanut lastasi puhumaan viittomilla jolloin hän voisi puhua ennen kuin om siihen valmis sanoilla? Mikset opettanut kävelemään reipasta tasaista tahtia 2-vuotiaana? Miksi et opettanut ottamaan itse välipalojaan 3-vuotiaana? mikset opettanut lukemaan 4-vuotiaana?
Tai no juu, itse tein noista kolme. Ja loput lapset ovat oppineet vähän myöhemmin ja oikein mainiosti. Mihin kiire...?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ei se kerro. Istuu pytyllä 5 x päivässä mutta ei tee sinne mitään.
Esikoinen kakkas 4-vuotiaaksi vaippaan, koska oli vuoroin toiminnallista ripulia ja vuoroin ummetusta. Muuten pissas pyttyyn 2-vuotiaasta saakka eli oli vaipaton päivisin kyllä. Öisin pissaa edelleen vaipan täyteen, joka yö.
Mutta miehellä oli yökastelua vielä 15-vuotiaana. Lääkkeet ja kaikki oli mutta ei saatu mitenkään loppumaan. Ja on kuulemma vahvasti periytyvää. Ja siis yökastelu ylipäätään on paljon yleisempää kuin luullaan.
Ihan kehitykseen liittyvää ja perinnöllistä. Loppuu aikanaan eikä sitä pysty nopeuttamaan. Ilmeisesti pojilla kestää vielä pidempään. Meillä tulee miehen suvun puolelta ja tytöllä loppui yökastelu 7-vuotiaana ja pojalla 13- vuotiaana.
Ei tehty siitä numeroa ja yritettiin hoitaa tilanne mahdollisimman hienotunteisesti lapsen kannalta. Onneksi hyviä vaippoja myydään ihan tavarataloissa isommillekin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut mitään tarvetta siivota pissoja ympäri kämppää joka päivä kuten jotkut tutut on tehneet kun vaippa on otettu pois liian aikaisin. Meillä lapset piti vaippaa melkein kolmevuotiaaksi ja sitten olivat valmiita olemaan ilman eikä vahinkoja käynyt.
Tässä huomaa, kuinka ajat ovat muuttuneet. Entisaikaan, kun ei ollut pintakuivia kertakäyttövaippoja, jokainen pissavaippa merkitsi epämukavuutta lapselle ja työtä äidille. Siksi äidille oli luonnollinen asia auttaa lasta kuivuudessa: tarkkailla vessahädän merkkejä, auttaa potalle, siivota jälkiä lattialta jne.
Nykyään on kaikenlaiset kodinkoneet ja kertisvaipat, isät hoitavat lapsia yhdessä äitien kanssa, ja elämä monella tavalla helpompaa. Ja yhtäkkiä oletetaan, että taaperon pitääkin itse hoitaa koko homma. Jaksaa pidättää, mennä potalle/vessaan patistamatta, selviytyä housuista. Ja jos pieni ihminen ei tähän ilman aikuisen apua pysty ja tekee lammikon lattialle, todetaan että "ei se ole vielä valmis" ja annetaan kulkea pissavaipassa kolmivuotiaaksi.
Meillä mentiin lapsentahtisesti. Potta hankittiin lapsen ollessa 1,5-vuotias, mutta hän ei halunnut käydä siinä, vaan halusi käyttää vaippoja. Lapsen ollessa reilu 2-vuotias, hän ilmoitti yhtenä päivänä, että haluaa tästä lähtien käydä potalla ja niin vaipat jäivät pois. Yhtään pissavahinkoa ei tullut sen jälkeen.
Naapurissa oli samanikäinen taapero, joka aloitti pottailun opittuaan istumaan. Äiti oli kovin ylpeä, kun heidän lapsi käy potalla. Pissavahinkoja tuli päivittäin, myös vielä 3-vuotiaana..
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opettanut lasta nukkumaan läpi yön 6kk iässä? Miksi et opettanut juomaan tavallisesta mukista puolivuotiaana? Ja syömään itse karkeaa ruokaa heti kiinteiden aloituksen yhteydessä? Mikset opettanut lastasi puhumaan viittomilla jolloin hän voisi puhua ennen kuin om siihen valmis sanoilla? Mikset opettanut kävelemään reipasta tasaista tahtia 2-vuotiaana? Miksi et opettanut ottamaan itse välipalojaan 3-vuotiaana? mikset opettanut lukemaan 4-vuotiaana?
Tai no juu, itse tein noista kolme. Ja loput lapset ovat oppineet vähän myöhemmin ja oikein mainiosti. Mihin kiire...?
Kerro nyt ensin, mihin sinulla oli kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa, kuinka ajat ovat muuttuneet. Entisaikaan, kun ei ollut pintakuivia kertakäyttövaippoja, jokainen pissavaippa merkitsi epämukavuutta lapselle ja työtä äidille. Siksi äidille oli luonnollinen asia auttaa lasta kuivuudessa: tarkkailla vessahädän merkkejä, auttaa potalle, siivota jälkiä lattialta jne.
Nykyään on kaikenlaiset kodinkoneet ja kertisvaipat, isät hoitavat lapsia yhdessä äitien kanssa, ja elämä monella tavalla helpompaa. Ja yhtäkkiä oletetaan, että taaperon pitääkin itse hoitaa koko homma. Jaksaa pidättää, mennä potalle/vessaan patistamatta, selviytyä housuista. Ja jos pieni ihminen ei tähän ilman aikuisen apua pysty ja tekee lammikon lattialle, todetaan että "ei se ole vielä valmis" ja annetaan kulkea pissavaipassa kolmivuotiaaksi.
Niin, hienoa että asiat on nykyään näin. Ihmisillä on parempaakin tekemistä kuin kytätä koko päivä milloin lasta pissattaa ja siivoilla vahinkoja joka paikasta. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita, lapset oppii kun aika on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hienoa että asiat on nykyään näin. Ihmisillä on parempaakin tekemistä kuin kytätä koko päivä milloin lasta pissattaa ja siivoilla vahinkoja joka paikasta. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita, lapset oppii kun aika on.
Joo ennen oli kusessa sohvat ja matot ja kaikki ja oli hienoa. Ihmiset ei niin välittäny jos vähän haisi. Kurjaa kun nykyään ei ole näin hienoa. Muistan kyllä kun pikkusisko opetteli kuivaksi 80-luvun alussa. Ristus se sohva haisi. Kertakäyttövaipat oli kalliita, äiti ei raskinu ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ensin, mihin sinulla oli kiire.
Ei mulla ollut kiire, ne kolme mitkä meillä toteutui oli sellaisia kyseiselle lapselle luontevia, helppoja, pienin tuin onnistuvia ja/tai omasta kiinnostuksesta ja motivaatiosta lähteneitä.
eräs lasten kasvuun erikoistunut lääkäri on sanonut, että lapsi on siinä vaiheessa valmis ilman vaippoja, kun osaa kävellä yksin rappuset alas. sitä ennen ei ole mikään tarve opettaa tai pakottaa kuivaksi. muutenkaan kannata stressata liikaa, kyllä kaikki oppii ajanmyötä.