Ei saanut teini kesätöitä. Milläs se nyt kesänsä rahoittaa?
On niin murri jo muutenkin ettei sitä kestä kotona katsella jos ei pääse mihinkään kun ei ole rahaa.. enkä ihan periaatteesta anna mitään festarirahoja ilmaiseksi, enkä kotitöistä aio maksaa. Ehkä jonkun kympin voi aina extrahommista maksaa, mutta ei niillä pitkälle pötkitä.
Mistä sille keksisi jotain tekemistä rahan vastineeksi? Olen miettinyt jo kaikki tuttavaperheenkin nurmikonleikkuumahdollisuudet mutta eipä niitä suuremmin ole.
Kirsikkana kakun päälle että kyseessä on 17-vuotias aika pelottavan näköinen hevarimörrikkä, joka elää raskaalle musiikille ja todellakin näyttää siltä. Ei siis kannata mitään asiakaspalvelua tai lastenhoitokeikkoja ehdottaa.. :/
Kommentit (70)
Oisko kellään tutulla tai sukulaisella tarjota mitään hommaa? Puutarhatöitä, kunnostusta, lasten vahtimista? Oma veljeni maalaili aitoja ja vahti serkkujamme tuossa iässä.
Mites lehtien-/mainostenjakotyö?
Kesätöitä saa yleensä innostuneella ASENTEELLA "teen mitä vain tarjotaan"!
Vierailija kirjoitti:
Oppiipa poika ainakin heti kotoa, miten suomalainen hyvinvointiyhteiskunta toimii. Vaikk kuinka haet töitä ja olet aktiivinen, niin jos ei tärppää, ratkaistaan rahallisesti ja ehdotellaan marjojen keräämistä ja risusavottaa.
On ihan eri asia, tarjotaanko risusavottaa ja marjojen keräämistä (pullojen kerääminen?) henkilölle, jonka pitäisi tällä saada katettua koko elämisensä, ehkä vielä perheenkin eläminen, kuin ehdottaa tällaisia töitä teinille, jotta saisi festarirahaa.
Lehtien ja mainostenjakoa.
Useat vuokratyöpaikkoja tarjoavat firmat on hyviä. Niistä kannattaa hakea töitä.
Seurakunnat palkkaa nuoria hautausmaiden hoitotehtäviin.
Jos on pk-seudulta, niin kesäseteli olisi ollut kova sana. Tosin ne ovat varmaan jo loppuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yrittämisestä palkitsin yksillä festareilla. Eihän se lapsen vika ole ettei töitä saanut ja hänelle siitä kiukutella, kuin pikkulapselle jolta on viety kaikki lelet.
Mitä tekisit niiden muiden perheen teinien suhteen, palkitsisitko heidätkin ? Sehän olisi jo kallis juttu. Minulla on kaksi nuorta ja pidän tasapuolisuutta tärkeänä kuten ap:kin. Vaikka toisella on kesätöitä ja toisella ei, kumpikin saa lahjoituksia saman verran. Työtä tekevä nuori saa itse hyötyä työstään, se ei vähennä hänen saamaansa tukea vanhemmilta toisen nuoren hyväksi joka ei työtä tee(vaikka ei hänen vikansa olekaan). Tämä periaate motivoi nuoria työhön.
Vapaaehtoiseksi festareille, niin pääsee ilmaiseksi! Matkakulut pitää tosiaan jostain hommata. Voisiko jakaa mainoksia, sieltä saa ainakin pk-seudulla kuka vaan töitä kunhan jalat toimii?
Vierailija kirjoitti:
Jaa majoitus ei näemmä kuulukaan noihin hommiin. Tuskaan ainakin näkyi olevan 18 vuoden ikäraja mutta esim. Nummeen voi päästä alaikäinenkin. Hakemus löytyy heidän sivuiltaan. t. 33
Olen itse ollut Nummirockissa 3x vapaahtoishommisa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoiseksi festareille, niin pääsee ilmaiseksi! Matkakulut pitää tosiaan jostain hommata. Voisiko jakaa mainoksia, sieltä saa ainakin pk-seudulla kuka vaan töitä kunhan jalat toimii?
Hyvä idea kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin murri jo muutenkin ettei sitä kestä kotona katsella jos ei pääse mihinkään kun ei ole rahaa.. enkä ihan periaatteesta anna mitään festarirahoja ilmaiseksi, enkä kotitöistä aio maksaa. Ehkä jonkun kympin voi aina extrahommista maksaa, mutta ei niillä pitkälle pötkitä.
Mistä sille keksisi jotain tekemistä rahan vastineeksi? Olen miettinyt jo kaikki tuttavaperheenkin nurmikonleikkuumahdollisuudet mutta eipä niitä suuremmin ole.
Kirsikkana kakun päälle että kyseessä on 17-vuotias aika pelottavan näköinen hevarimörrikkä, joka elää raskaalle musiikille ja todellakin näyttää siltä. Ei siis kannata mitään asiakaspalvelua tai lastenhoitokeikkoja ehdottaa.. :/
Ihan on kuule vanhemman velvollisuus elättää se alaikäinen.
Elättää mutta ei maksaa mitään ekstraa tai matkoja festareille
Sama kireä pipo lapsuudesta, pehmolelu patterin takana ja keinuhevonenkin naulattu lattiaan kiinni? Kyllä lapsilta pitää kaikki kiva ettei vaan kasva itsekääksi ja opi, että kaikki tulee helpolla.
Oletko tyhmä vai yksinkertainen vai molempia?
Ensinnäkin ap jo selitti että kaksi muuta lasta on jo kesätöissä. Tämä tarkoittaa sitä että ei voi vaan yhden lapsen kesämenoja maksaa. Miksi näiden kahden muun pitää tehdä töitä jos kerta yksi pääsee helpolla? Toisekseen on hyvä että viittä vaille aikuinen oppii ottamaan vastuuta ja oppii että jotain pitää tehdä että saa rahaa joilla voi humpuutella.
Oletko tyhmä vai yksinkertainen vai molempia?
Lap-si on ha-ke-nut ke-sä-töi-tä, mut-ta ei saa-nut. Kyllä tässä lienee realiteetit lapsella ihan tiedossa, mutta toteutus ontuu. Aikuisen pitää alistaa lasta kurilla, kun niitä kesätöitä ei kaikille riitä?!
Aikuisten työttömyyttä muuten kompensoidaan tuilla.
FB kimppakyyti Nummirockiin - tässä matkakuluonglemaankin vastaus; halvalla tai ilmaiseksi kimppakyydillä (bensojen hintaosuus).
https://www.facebook.com/groups/624654157606881
Google ja tiedonhaku vain käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yrittämisestä palkitsin yksillä festareilla. Eihän se lapsen vika ole ettei töitä saanut ja hänelle siitä kiukutella, kuin pikkulapselle jolta on viety kaikki lelet.
Mitä tekisit niiden muiden perheen teinien suhteen, palkitsisitko heidätkin ? Sehän olisi jo kallis juttu. Minulla on kaksi nuorta ja pidän tasapuolisuutta tärkeänä kuten ap:kin. Vaikka toisella on kesätöitä ja toisella ei, kumpikin saa lahjoituksia saman verran. Työtä tekevä nuori saa itse hyötyä työstään, se ei vähennä hänen saamaansa tukea vanhemmilta toisen nuoren hyväksi joka ei työtä tee(vaikka ei hänen vikansa olekaan). Tämä periaate motivoi nuoria työhön.
Tottai kai. Kahden lapsen äitinä onnittelisin toista kesätyöpaikan johdosta lipuilla ja toista yrittämisestä. Toki meillä on siihenkin kasvattettu, että nallekarkit ei aina mene tasan.
Vierailija kirjoitti:
Oppiipa poika ainakin heti kotoa, miten suomalainen hyvinvointiyhteiskunta toimii. Vaikk kuinka haet töitä ja olet aktiivinen, niin jos ei tärppää, ratkaistaan rahallisesti ja ehdotellaan marjojen keräämistä ja risusavottaa.
Olet nyt käsittänyt vähän väärin tuon hyvinvointiyhteiskunnan. Siihen ei kuulu kaikkea kivaa kaikille, teki duunia tai ei.
Pojalla on täysi ylöspito kodin puolesta, eli perusturva. On syytäkin oppia kotona, että ylimenevään kivaan pitää rahat kaivaa muualta kuin taikaseinästä. Ikävä juttu, ettei ole työpaikka tärpännyt, mutta sitten pitää yrittää jotain muuta.
Sinänsä on hyvä, että marjojen ja muiden kerääminen on kermaperseille hyi hyi. Jääpähän enemmän tiliä niille, jotka viitsivät muutakin kuin ruikuttaa koura ojossa rahaa. Kun ylöspito tosiaan tulee kotoa, viitseliäs teini tekee varsin mukavan lomatilin.
Vierailija kirjoitti:
No tuo on kyllä hyvä tuo luonnonantimien kerääminen. Niitä varmaan saa myytyäkin eteenpäin. Mutta se aika on vasta loppukesästä/ syksystä. Alkukesällekin jotain vastaavaa olisi hyvä keksiä.
Ja kiva idea tuo keppien kerääminen, mutta mä ajattelisin että olisi ihan hyvä että nuori kokisi myös tekevänsä työtä jolla on tarkoitus. Tietty jos kerää polttopuuta ja lahjoitan ne takalliselle naapurille poltettavaksi :D
ap
Se työ ja rahan ansaitseminen on itse tarkoitus, ei se että teini tuntisi homman mielekkääksi! Sinulla on tässä nyt väärä asenne! Teini joutuu myöhemmässä elämässään tekemään paljonkin sellaista, mikä ei välttämättä ole mielekästä, tai että tuntuisi sille että työllä on jokin tarkoitus. Sinun tehtävä on kasvattaa teinistä vastuullinen aikuinen, eikä tasoittaa tietä tai tehdä asioita elämässä mukavaksi. Minä olen itse lapioinut pask*a teininä palkkani eteen, ja sillä hommalla luotiin sellainen pohja työntekoon, mikä on kantanut nyt jo yli 20 vuotta.
Nummirock on goottia ja raskasta rokkia. Sinne on vapaaehtoishaku edelleen käynnissä - eli saa ilmaiseksi olla töitä vastaan. Myös vapaa-aikaa jää, eli ehtii niitä bändejä katsella. Kyyti kimppakyytinä, tuo FB ryhmä. Äiti vähän auttamaan tässä - hakuprosessissa ja huvittelurahassa - niin hyvä palkinto jo kesätöiden yrittämisestä. Talkoolaiset saa syödäkin ilmaiseksi, mihin menisi paljon rahaa festareilla.
Kai vinkkaat tämän ketjun teinillesi? Tässä on todella hyviä ehdotuksia, myös kesää 2018 varten (vuokratyö, festari vapaahtoisuustyö).
Missä päin asutte? Täällä Turussa ainakin on krooninen pula aamulehtien jakajista. Jos asutte kaupungissa kuin kannattaa kysyä tuotakin.
Joku tuttu perhe laittoi lapsen kesälukioon 'taskurahan' vastineeksi, ettei nyt ihan kotona maannut - ongelma kun on se, että siihen tottuu.
Ja totuus on se, että jos on aikaa niin ei ole rahaa ja jos on rahaa niin sitten ei olekaan enää aikaa.
Mutta neuvo poikas myös laittamaan facebuukkiin 'etsin kesäksi hommia - tarvitsetko pihahomma-apua blablabbla ja sitten myös te vanhemmat jaatte sen ja ehkäpä joku todella tarvitsisi vaikkapa nurmikon kastelua lomareissunsa ajaksi, apua mökin maalaukseen jne. Itse ainakin kun rakennettiin oltaisiin mielellään maksettu jollekin nuorelle siitä että hän olisi tullut kantamaan lekaharkkoja yms.
Toivottavasti vielä lykästää!
Meillä kesällä 17v täyttävä pääsi onneksi tutustu ja tienaa -työhön 2vkoksi. Saa sieltä sentään sen 355e.
Onko poika hakenut kunnan kesätöitä? Meidän kunnalla on teknisellä puolella esim nurmikon leikkuuta yms joissa itse olen pari vuotta sitten ollut kesätöissä. En lukenut koko ketjua, joten en tiedä onko tästä jo mainittu
Erilaisten festivaalien jälkeiset pullo- ja tölkkiröykkiöt tuovat teinille aika mahtavan tienestin, joten suosittelen lämpimästi ko.työtä ja saa samalla liikuntaa ja raistista ilmaa!
Joo, näytti Torissa olevan jo korvasieniä myynnissä. Ja olipa siellä yksi Ostetaan-ilmoituskin.