Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin
Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
jokainen onnittelee tavallaan. joskus tai oikeastaan todell usein elämässä kaunis sydämellä tehty kortti toivotuksineen on paljon arvokkaampi asia kuin raha.
Paskat. Ei ole. Jokainen pystyy jonkun runon jostakin jäljentämään ja korulauseita kirjoittamaan, mutta tienaapa ensin rahat ja luovu niistä toisen hyväksi, ei onnistu keltä vaan.
Mitäs jos kysyisit ylioppilaalta itseltään? Hänellä on kuitenkin ikää noin 18v eli häneltä voi jo kysyä ihan omaa mielipidettä.
Juhlathan ovat tämän ylioppilaan juhlat, eivätkä hänen äitinsä juhlat.
Voit ihan hyvin sanoa, että rahatilanteesi on ikävä kyllä nyt niin heikko, ettet pysty ostamaan lahjaa vaikka haluaisit, ja mietitkin että onko parempi jättäytyä pois koko juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN!!!!!!!1
Ap kirjoitti olevansa pätkätyöläinen. Pätkätyöläiselle voi köydä niin, että jostain syystä palkka viivästyy ja sitä kautta ei voi hakea työttömyyskorvausta. Voi tulla tilanne, että rahaa ei tule mistään pitkään aikaan, vaikka on tehnyt töitä.Kokonaan työtön ihminen voi ennakoida tulonsa, mutta pätkätyöläinen voi joutua ongelmiin itsestään johtumattomista syistä (joku muu unohtaa tehdä jotain ja palkanmaksu viivästyy, kun niitä maksellaan vain 1-2krt/kk. Kokemusta on!
Vain 1-2 kertaa kuussa? Kyllä tuo on ihan normaali palkanmaksuväli työssäkäyvällekin. Ei työssäkäyväkään saa palkkaa yleensä kuin kerran kuussa. Ei se mitään viivästymistä ole. Mutta joo, työttömyyskorvausten kanssa varmaan on oma rumbansa.
Siis oikeasti ihmiset on sitä mieltä, että yo-lahja on pakko viedä? Mitä ihmettä... Mä ainakin olin iloinen jokaisesta mun juhlaan tulleesta vieraasta, toi ne lahjoja tai ei :)
Ja itse ainakin olin omissa yo-juhlissani sitä mieltä, että mielummin jättää sen ruusun tuomatta, koska en tehnyt niillä mitään. Antaa sitten vaikka muutaman euron rahaa, mikä ruusun hankkimiseen meni tai ei tuo ollenkaan :D
Paras lahja on itsetehty kortti. Todellakin ymmärrän jos ihmisellä ei ole rahaa tuoda minulle mitään, mutta kortin tykkäisin saada, koska itse selailen niitä aina välillä vuosienkin jälkeen. Toisaalta en varmaan olisi edes huomannut, että joku jätti kortinkin tuomatta.
Kutsutteko oikeasti ihmisiä juhliin ja oletatte lahjaa? Minulle lahja on aina positiivinen yllätys, jota en odota, mutta olen iloinen jos sellaisen saan.
Mä olen pätkätyöläinen ja mulla on säästössä 6000e, en tiä mitä te oikein teette rahoillanne :I
Ei Suomessa kukaan ole niin köyhä, ettei yhteen ruusun olisi varaa. Turhaa provoa tämä aloitus. Eikä ole oikein muutenkaan kivaa alkaa voivottelemaan omaa rahatilannettaan juhliin kutsujalle. Ikään kuin sinut olisi kutsuttu johonkin Tupperware-iltaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.
Lahjatko ne muka tärkeimpiä on? No ilmeisesti tuolle ystävälle. Minusta ainoa törkeä on tuo ap:n ystävä.
Ajatella, jopa meidän häihin tuli kaverini jolla ei yksinkertaisesti ollut raaa minkään sortin lahjaan ja hän pahoitteli sitä etukäteen. Ei väliä, pääasia että pääsi juhlimaan meidän kanssa.
Jep, mulla neni viime kesänä joku köyhänä opiskelijana joku 250€ matkoihin ja majoitukseen ystäväni häihin. Olin niin masentunut koko kesän, että lahjan muistin vasta junassa matkalla häihin. Eipä käännetty ovelta, sillä parille oli vieraat lahjoja tärkeämpi asia.
Mistä on muuten tullut tämä ajatus, että vieraiden tulee maksaa juhlat lahjoilla?
Kysymykseesi: en tiedä, samaa ihmettelen itsekin. Tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävä asenne eikä todellakaan sivistynyttä.
Ei vieraiden tule maksaa juhlia, mutta yleisenä linjana pidetään että häissä maksettaisi oma ruokailu. Toki jokainen oman varallisuutensa mukaan, mutta itse käytän aina vähintään 70-80€ lahjaan koska sen verta omat ruokailut suurinpiirtein maksaa. Sitten on tietenkin lahjalistat, jotka yleensä laaditaan niin että sieltä voi ostaa pienempää ja isompaa riippuen omasta varallisuudesta. On se vähän noloa pihistellä jos rahaa on, 5 hengen perhe syö ja juo ja sitten annetaan 30€ lahja. Sitten taas serkkuni (opiskelija) toi kauniin kortin ja jollainen kurssilla itsetehdyn kynttilän ja tämä oli ihana lahja. Kyllä ne juhlakalut yleensä ymmärtää että rahatilanteita on erilaisia, juntti on sellainen joka kehtaa lahjaa arvostella antajalle!
Mistä lähtien on pidetty yleisenä linjana maksaa omat ruokansa? Siis ei minkäänlaista vieraanvaraisuutta? Entäs jos tuo omat eväät? Voiko sitten tuoda halvemman lahjan?
Täytyy olla aika tuore ilmiö, koska 10 vuotta sitten omissa ja muidenkaan häissä tai muissa juhlissa tähän ajatteluun ei törmännyt.
Tulee ulkomailta. Tuo on ollut ihan vakioajattelua ainakin etelä-euroopassa vuosikymmeniä. Itse olin kerran siellä 20 vuotta sitten häissä. Vein iittalan lasituotteita. Muut antoivat vähintään n. 50 euron edestä. Lähisukulaiset 2-4 kertaa enemmän. Ruuan hinta ja jotain lisää siihen oli heistä oikea lahjan hinta. "Kevyet" tarjoilut pienempi lahja. Suuret häät, kalliimpi lahja.
No sittenhän sen täytyy olla asiallinen tapa kun oikein ulkomailta tulee! :D:D
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa kukaan ole niin köyhä, ettei yhteen ruusun olisi varaa. Turhaa provoa tämä aloitus. Eikä ole oikein muutenkaan kivaa alkaa voivottelemaan omaa rahatilannettaan juhliin kutsujalle. Ikään kuin sinut olisi kutsuttu johonkin Tupperware-iltaan..
Ihmisiä asuu kadullakin ja viimeaikaisten Kela-sekoilujen takia osa työttömistä joutui käymään leipäjonoissa. Osa tupakoi ja juo kaljaa, osa ei, mutta olis sekin aika outoa sanoa nikotiiniriippuvaiselle kaverille, että lopeta tupakointi, että saat ostettua lapselleni lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.
Että bileisiin loisimaan tekisi kuitenkin mieli..?
Lahjahan nyt voisi olla jotain muutakin. Esim torin annetaan palstalta voisi löytyä joku koriste esine tai kirja tms. Tai laittaa joku itselle saatu lahja / koru tms kiertoon. Tosi outoa väkeä. Ja askarrella vaikka itse kortti, johon joku kiva runo, että on nähnyt vaivaa asian eteen.
Itsekin työtön ja jopa mieheni, silti jos on juhlia niin saadaan jotain pientä ostettua. Viikko sitten oli mieheni veljen lasten synttärit ja tietysti vietiin pienet lahjat, lapselle se on harmillista jos ei saa mitään. Kesällä tulossa rippijuhlat, sinne viedään myöskin jotain pientä.
Tässä sen taas huomaa miten ei monella köyhällä ole lainkaan ennakoimiskykyä ja siinä varmaan isolla osalla myös osasyy köyhyyteen. Nämä juhlat ovat olleet varmasti tiedossa jo aika päiviä sitten. Tuskin olisi ollut mahdoton tehtävä järkeillä, että ruusun verran voisi laittaa edes pikkuhiljaa syrjään? Juurihan oli vappukin ja joka nurkka täynnä panttitölkkejä- ja pulloja. Niistä olisit ap saanut valuuttaa sekä ruusuun että ruokaan. Mutta ei, ylläyksenä tuli. Taas.
Aphan se itse on materiakeskeinen. Kyllä itseänikin potuttaisi jos eka vastaus kutsuun olisi että tullaan mutta ilman lahjaa. Yllä löytyy monia hyviä vinkkejä halpaan lahjaan tai kuten sanottu, vaikka tarjoutua avustamaan juhlissa lahjan sijaan. Työttömällä pitäisi aikaa olla.
Ei se hinta vaan se ajatus. Tod.näk. provo.
Ap , pakko kysyä. Mihin teidän rahat sitten menee? Kun teitä on kuitenkin sinä ja kumppanisi eli tuplatulot? Pakko teillä on olla jotain mihin ihan pakollisiin juttuihin (vuokra, ruoka jne.) uppoaa vähän enemmän - tyyliin auto, ripsihuollot, kuntosalijäsenyys, koira tms.? Koska jonkun 10€ saisi kyllä nappastua talteen, jos juhlat on olleet tiedossa jo aiemmin. Ja jos kyseinen tyyppi ei ole niin läheinen, että hänen valmistumisensa ei ollut jo tiedossa etukäteen, niin itse en varmaan alun alkaenkaan olisi mennyt sellaisen ei niin läheisen ihmisen juhliin... Kyllähän sen nyt yleensä jo edellisenä vuonna tietää tai voi päätellä, että hyvän ystävän lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä jne. Joten anteeksi vain, mutta turha nyt itkeä että ihan kuin tuo juhla olisi tullut ihan vasta yllättäen.
OT; niistä, jotka aina valittavat ettei töitä löydy. Töitä kyllä on, mutta usein ne ovat huonopalkkaisia ja vähän hanttihommia, mutta kyllä niitä on. Eri asia vaan, ovatko ne juuri niitä sisustussuunnittelijan tai graafisen designerin tai juuri sen oman alasi hommia, johon olet itse kouluttautunut tai juuri siinä pitäjässä, jossa itse asut. Anteeksi vaan, mutta niin se nyt on että jos jopa suomea puhumaton mieheni työllistyi "näinä aikoina", niin en usko, että kyse olisi siitä etteikö töitä olisi tarjolla. Onhan niitä. Niitä vähän ikävempiä hommia tai edes Siwan kassaa ei vaan haluta tai viitsitä tehdä, koska kela maksaa tai ei haluta alentua hotellisiivoamiseen (mitä esim. mieheni tekee koska suomalaisille se ei vaan kelpaa. True story. Ja EI tarvittu olla kokemusta kun joku kuitenkin itkee että sitä AINA vaaditaan joka paikkaan.)
Jotenkin ulkomailla asuttua vaan huomaa miten itsestäänselvää tämä tuilla eläminen on koska todellakaan monessa muussa maailman kolkassa ei olla niin hyvä onnisia, että yli tonni tipahtaa kuussa tilille vaan sohvalla makaamalla. Onhan se kurjaa, jos ei oman alan hommia löydy, mutta kyllä jotain on silti aina tarjolla mutta usein sitä ei vaan haluta tehdä (/koska tuilla eläminen on jopa kannattavampaa..)
Vierailija kirjoitti:
Älä mene ollenkaan jos et voi mennä edes kukan kanssa. Tiesit että 3 v sitten että ystävän tyttö pääsee yo ksi. En ymmärrä ihmisiä jotka elää kädestä suuhun. Tämän päivän nuori arvostaa rahaa koska opintotuet poikien Juha.Timppa ja Petteri niin heidän ansiosta pienentyneet.
Mullakin oli tällainen oletus erään ystävän tyttärestä 3 vuotta sitten, mutta hups!, eipäs taida päästäkään ylioppilaaksi, kun hieman sössi asiat tässä viime metreillä. Joten ihan turhaan olisin säästänyt hänen lahjaansa varten rahaa. Joten ihan turhia tällaiset neuvot ja en minäkään jaksa joka hetki muistella kenen kaikkien tuttujen lapset pääsevät ripille, yo:ksi tai joku sattuu menemään naimisiin, sitten joskus...ehkä... On mulla omakin elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene ollenkaan jos et voi mennä edes kukan kanssa. Tiesit että 3 v sitten että ystävän tyttö pääsee yo ksi. En ymmärrä ihmisiä jotka elää kädestä suuhun. Tämän päivän nuori arvostaa rahaa koska opintotuet poikien Juha.Timppa ja Petteri niin heidän ansiosta pienentyneet.
Mullakin oli tällainen oletus erään ystävän tyttärestä 3 vuotta sitten, mutta hups!, eipäs taida päästäkään ylioppilaaksi, kun hieman sössi asiat tässä viime metreillä. Joten ihan turhaan olisin säästänyt hänen lahjaansa varten rahaa. Joten ihan turhia tällaiset neuvot ja en minäkään jaksa joka hetki muistella kenen kaikkien tuttujen lapset pääsevät ripille, yo:ksi tai joku sattuu menemään naimisiin, sitten joskus...ehkä... On mulla omakin elämä.
No ehkäpä, jos on oikeasti hyvän kaverin lapsi, ei varta vasten tarvitse alkaa miettimään, vaan eiköhän sen muista ihan ilmankin, että joutuisi tuhlaamaan kalliit 2 minuuttia kallisarvoisesta elämästään sen mietintään. Tai ainakin itse tiedän ihan miettimättä, että parhaan kaverin lapsi kirjoittaa vuoden päästä ja toisen lapsi on amiksessa ja valmistuu vasta jouluksi eikä kuulemma edes halua pitää mitään juhlaa vaan menevät vaan perheen kesken syömään.
Ja niiden omien vaan tuttujen lapset mua ei niin kiinnostakaan, koska en odota kutsua juhliin ja jos sellainen tulisi, niin en varmaan edes menisi, jos en edes tietäisi, milloin ko. lapsi valmistuu. Tuskin olisin silloin ollut kovin paljoa sellaisen kanssa tekemisissä, jonka valmistumisesta en edes tietäisi. Toki kirjoitukset voi sössiä mutta tuskin kukaan sitä lahjaa on 3 kk etukäteen ostanut. Ainakaan niille puolitutuille, joiden valmistumista joutui ihan miettimällä miettimään ;-)
Kylläpä taas upposi trolli mammoihin, kuin kuuma veitsi voihin :)
Itsekin työtön, mutta ostan kyllä aina lahjat luonnollisesti, muuten jättäisin menemättä. Kuulostaa provolta, toisaalta kyllä tällaisia ihmisiä on, esim. meidän lähipiirissä pariskunta, joka ei koskaan tuo lahjoja, vaikka olisi isompikin juhla. Ja eivät ole vähävaraisia vaan ihan töissäkäyviä eli taitaa nämä olla enemmän asenne- kuin rahakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas upposi trolli mammoihin, kuin kuuma veitsi voihin :)
Mä olen ainakin vaan järkyttynyt, että täällä on oikeasti ihmisiä (muita kuin trolli-ap), joiden mielestä on ok vaan ilmestyä syömään toisen juhliin asenteella 'olkaa onnellisia siitä että tulin paikalle' ja selvästikään moni tänne kirjoittaneista ei ole kovin läheisiä valmistuneiden nuorten kesken. ":D"
Itse mieluummin valmistuneena juhlisin niiden kanssa, joita oikeasti kiinnostan kuin sellaisten joista tiedän tulleen vain syömään tai koska oli "pakko." En myöskään itse menisi sellaisiin juhliin, jos oma ajatteluni olisi jompaa kumpaa edellä mainituista. :_)
Ap kirjoitti olevansa pätkätyöläinen. Pätkätyöläiselle voi köydä niin, että jostain syystä palkka viivästyy ja sitä kautta ei voi hakea työttömyyskorvausta. Voi tulla tilanne, että rahaa ei tule mistään pitkään aikaan, vaikka on tehnyt töitä.
Kokonaan työtön ihminen voi ennakoida tulonsa, mutta pätkätyöläinen voi joutua ongelmiin itsestään johtumattomista syistä (joku muu unohtaa tehdä jotain ja palkanmaksu viivästyy, kun niitä maksellaan vain 1-2krt/kk. Kokemusta on!