Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin
Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.
Kommentit (201)
Nyt menette ja pyydätte anteeksi lapselta ja hänen vanhemmiltaan huonoa käytöstänne. Lahjaksi voisitte antaa 200 euron lahjakortin.
Jos tämä lakkiaissankari on ap:n hyvän ystävän lapsi, niin olisiko ap:lla joku kiva valokuva ko henkiön lapsuusajoilta jonka voisi antaa lahjaksi?
Henkilökohtainen ja halpa lahja.
Onpa outoa porukkaa ketkä ovat sitä mieltä että juhliin ei voi mennä ilman lahjaa. :D Eikö juhlat pidetä jonkun muun asian takia kuin sen että saa lahjoja?! Meille ainakin ovat aina kaikki tervetulleita lahjan kanssa tai ilman. Kunhan tulee paikalle, se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.
Lahjatko ne muka tärkeimpiä on? No ilmeisesti tuolle ystävälle. Minusta ainoa törkeä on tuo ap:n ystävä.
Ajatella, jopa meidän häihin tuli kaverini jolla ei yksinkertaisesti ollut raaa minkään sortin lahjaan ja hän pahoitteli sitä etukäteen. Ei väliä, pääasia että pääsi juhlimaan meidän kanssa.
Jep, mulla neni viime kesänä joku köyhänä opiskelijana joku 250€ matkoihin ja majoitukseen ystäväni häihin. Olin niin masentunut koko kesän, että lahjan muistin vasta junassa matkalla häihin. Eipä käännetty ovelta, sillä parille oli vieraat lahjoja tärkeämpi asia.
Mistä on muuten tullut tämä ajatus, että vieraiden tulee maksaa juhlat lahjoilla?
Kysymykseesi: en tiedä, samaa ihmettelen itsekin. Tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävä asenne eikä todellakaan sivistynyttä.
Ei vieraiden tule maksaa juhlia, mutta yleisenä linjana pidetään että häissä maksettaisi oma ruokailu. Toki jokainen oman varallisuutensa mukaan, mutta itse käytän aina vähintään 70-80€ lahjaan koska sen verta omat ruokailut suurinpiirtein maksaa. Sitten on tietenkin lahjalistat, jotka yleensä laaditaan niin että sieltä voi ostaa pienempää ja isompaa riippuen omasta varallisuudesta. On se vähän noloa pihistellä jos rahaa on, 5 hengen perhe syö ja juo ja sitten annetaan 30€ lahja. Sitten taas serkkuni (opiskelija) toi kauniin kortin ja jollainen kurssilla itsetehdyn kynttilän ja tämä oli ihana lahja. Kyllä ne juhlakalut yleensä ymmärtää että rahatilanteita on erilaisia, juntti on sellainen joka kehtaa lahjaa arvostella antajalle!
Millainen on ruokailu joka maksaa 70-80€/hlö?
M
Ehkäpä kommentoija tarkoitti heidän perheeltä, kun yleensä perhe antsa yhden lahjan?
Itse olen kiireinen ja huono käsistäni, joten kaikki isommat juhlat (joita pidän kyllä mielelläni perheelle ja ystävillemme) tilaan pitopalvelulta - se maksaa oikeasti ainakin täällä kaupungissa helposti joku 40€/nuppi - toki minä valitsen tarjota ruoan ja kahvit, koska moni vieras tulee parin tunnin ajomatkan päästä, otan pari henkilöä tarjoilemaan ja maksan mielummin vähän laina-astioista kuin varastoon jotain teemalautasia kaapit täyteen.
Esim lasten rippi ja yo-juhlissa en tiedä mitä kukakin toi tai toiko mitään, se ei ole olennaista, koska minulla on varaa kustantaa juhlat ja se on minun valintani - Ja ylijääneet salaatit tms pakkaan usein suvun opiskelijoille mukaan jos kelpaavat.
Olisin kuitenkin varmasti hieman hoo moilasena, jos joku ilmoittaisi, että tulee kyllä mutta ei sitten tuo mitään lahjaa - se kuulostaa hyvin epäkohteliaalta möläytykseltä kun itse olen ihan stressissä siitä, että ruoat ja juomat ja tuolit ja servietit jnejne riittävät ja kaikki menee hienosti lapseni juhlapäivänä.
Ja siis toistan vielä, en edes tiedä onko kaikki vieraat meille aina tuoneet jotain lahjoja, evvk.
AP - osta nätti vihko ja kirjoita siihen hyviä, helppoja ja edullisia reseptejä (jos mahdollista, voit leikata lehdistä myös kuvia) ja jos sinulla pn lankaa niin virkoaa/neulo kylkeen pannulappu TAI jos pystyt käyttämään 2€ Niinistö siihen kauha kokkailua varten tulevalle opiskelijalle.
Ylsi vieras kerran toi 6L ylioppilaalle työhanskat ja piti hauskan puheen siitä, miten oikeassa elämässä ei pärjää jos ei ole valmis myös tekemään niitä paskahommia :) - oivaltavaa :)
En voi kyllä ymmärtää ettei ole varaa yhteen lahjaruusuun. Itse opiskelijanakin ja sitä ennen pätkätyöläisenä pystyin ostamaan kavereille ja tutuille edes jonkinlaisen lahjan kun menin heidän ylioppilas- tai valmistujaisjuhliin. Toisaalta itse nyt valmistuvana ja juhlia suunnittelevana kylläkään suuttuisi jos joku vieraista ei vain pystyisi tuomaan lahjaa. Itselle tärkeämpää se vieraan osallistuminen ja mukava yhteinen juhlahetki :).
Onko muuten epäkohteliasta olla ilmoittamatta, että ei pääse juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Kuule Ap. Eikö sinusta olisi hieman sopimatonta, että menisit lakkiaisiin ilman sitä n 4e maksanutta ruusua?? Söisit siellä miehesi kanssa vatsat täyteen kakkua ja suolapalaa? En ole sitä mieltä, että lahjalla pitäisi jotenkin "kattaa" vieraiden ruokakulut. Mutta kyseessä on nuoren suuri juhla ja jos sinne ollaan menossa, niin sitten kyllä on syytä viedä hyvien tapojen mukaisesti jokin muistaminen, eikä vain ilmestyä tyhjäkätisinä paikalle.
Tässä sinulle Ap vinkkejä:
-Katso onko kaapissasi jotain koriste-esineitä, maljakkoja yms, joista voisit ehkä antaa jonkun lahjaksi.
-Tee sama kuin yllä, mutta myy joku kippo yms Tori.fi-sivulla ja osta sillä joku lahja
-Lainaa 5e joltain ja saat ruusun
-Onko sinulla joku kirja, jonka voisit antaa lahjaksi=esim runokirja, aforismikirja yms. Esim. kirppareilta löydät 1-2e helposti jonkun kivan kirjan lahjaksi
-Laita Facebookin myyntipalstalle/Roskalavasivulle yms pyyntö, että olisiko jollain jotain ylimääräistä kirjaa/kippoa yms, josta voisit saada lahjan.
-Kerää pulloja jostain, 4-5e edestä löydät helposti
-Lakkiaisiin on vielä n 3 vkoa aikaa. En mitenkään jaksa uskoa, ettet nyt n 1,6e/vko voisi miehesi kanssa säästää/laittaa syrjään, että saisit edes sen ruusun.
En ole itsekään ollut aina kovin "varoissani", mutta aina olen jonkun lahjan löytänyt Yo-juhliin ja rahaa sen hankkimiseen. Ei tulisi mieleenkään mennä ilman lahjaa ja vielä "julistaa" rahattomuutta noin nolosti.
Tämä ^ on oikeasti niin törkeää ajattelua, kuin olla ja osaa. Jos minä järjestän jonkun tilaisuuden tai juhlan, niin teen sen TASAN jonkun muun takia, kuin saadakseni JOKAISELTA vieraalta jotain! Meille ei ole pääsymaksuja! Mulle se suurin ilo ja kunnia ois oman lapsen etappi elämässä, jota haluaisin juhlistaa, miksi ihmeessä kenenkään kuuluisi tuoda sinne mitään?
Jokainen toimii kuten haluaa, minusta on eri asia jos muistaminen EI KIINNOSTA, mutta miksi kukaan vaivautuisi paikallekaan silloin? Ai syömään? No jos on niin ankeaa, niin oikeasti, mä voin auttaa, syö meillä! Oikeesti.... Kyllä mäkin varmaan joskus syön teillä....
Näin kaksi vuotta sitten omia ylioppilasjuhlia viettäneenä voin sanoa, ettei minulle ainakaan ollut mitään väliä, jos joku tuli onnittelemaan ilman lahjaa. Lähes jokaiselta vieraalta toki sain lahjan, joista jokaista halvimmasta ruususta suurimpaan rahasummaan arvostin suuresti (ajatushan se on tärkein!), mutten tätä millään tavalla odottanut. Halusin vain viettää aikaa sukulaisten ja ystävien kanssa mukavissa merkeissä hyvällä fiiliksellä. Yhteisen hauskapidon takiahan niitä juhlia pidetään - eikö? Itsekkin kyllä toki tykkään mukanani juhliin jonkun muistamisen viedä, koska on kiva ilahduttaa läheisiä silläkin tavalla.
Tää ennakointi.
Olen yli 5 v kirjoittanut ylös kaikki laskut.
Yhtiövastikkeen nousu, sähkölaskun, koulukuvaukset ja myös lahjat.
Helppoa tehdä vuoden budjetti, kun tietää mitä edellisenä vuotena on rahaa mennyt.
Tänä päivänä esim häät maksavat niin paljon, ettei yllätyskutsuja tule.
Tiedän myös minkä ikäisenä lapset pääsevät ripille ja aivan varmasti kuulen 3 v sisällä onko joku läheiseni lapsi mennyt lukioon.
Itse myös annoin kerran ystävälleni kauniin reseptikirjan lahjaksi .
Löysin kirpparilta kauniin keittiöaiheisen vihon. Etsin netistä ohjeita ja kirjoittelin niitä sinne. Tein välisivut jne, käytin siihen aikaa monta iltaa.
Mukaan laitoin jonkun keittiöjutun, olisko ollut jotain kauhoja , jotka olin saanut lahjaksi ja olivat käyttämättömiä.
Minun rahallinen panostus oli 2 euroa.
Tässä kirjan antamisessa oli tarina ja siksi lahjasta tuli pidetty.
Huono teko syy koska työtön!! Kukkapuskia kaupasta saa 4-7€! Ja joku kippo vaikka jostain halvalla kylkeen (maljakko) niin on edes jotain! En kehtaisi mennä, jos en voisi edes 5€ satsata.
Jos kutsuisin jonkun, ja hän soittaisi minulle, että "joo, mutta en tuo lahjaa, onko ok", niin varmaan sanoisin itse myös, että älä tule sitten. Mutta jos kutsuttu tulisi, ja toisi vaikka yhden ruusun/muun kukan/jotain itsetehtyä/ pelkän onnittelukortin tms niin ok. Mutta tuo "en tuo lahjaa" kuulostaa aika töykeältä, jopa riidan haastamiselta, enkä yhtään ihmettele ystäväsi reaktiota.
En millään jaksa uskoa, että jostain ei löytyisi se 3-5€ vaikka siihen ruusuun. Ei monet muuta tuo kun kukkia, yhden ruusun tai isomman puskan. Ja jotkut tuo pelkän onnittelukortin, ja se on ihan ok. En itsekään kaikista vieraista tiedä, mitä kukakin
on tuonut, onko muuta kun sen onnittelukortin. Mutta tuo "en tuo mitään" kuulostaa hyvin, hyvin ääliömäiseltä, esitti sen miten kohteliain sanankääntein hyvänsä.
Meille kyllä juhliin saa tulla ilman lahjaa. Osa on myös ilmoittanut sen etukäteen.
Itse pidän juhlat, koska haluan ne pitää. Oli vieraan taloudellinen tila mikä tahansa.
Sekin on muistamista, että tulee juhliin paikalle.
Jos lapsellani on esim. rippijuhlat minä maksan tarjoilut. Lahjan saa lapseni, ei lapsi minulle maksa lahjarahoistaan juhlien kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuule Ap. Eikö sinusta olisi hieman sopimatonta, että menisit lakkiaisiin ilman sitä n 4e maksanutta ruusua?? Söisit siellä miehesi kanssa vatsat täyteen kakkua ja suolapalaa? En ole sitä mieltä, että lahjalla pitäisi jotenkin "kattaa" vieraiden ruokakulut. Mutta kyseessä on nuoren suuri juhla ja jos sinne ollaan menossa, niin sitten kyllä on syytä viedä hyvien tapojen mukaisesti jokin muistaminen, eikä vain ilmestyä tyhjäkätisinä paikalle.
Tässä sinulle Ap vinkkejä:
-Katso onko kaapissasi jotain koriste-esineitä, maljakkoja yms, joista voisit ehkä antaa jonkun lahjaksi.
-Tee sama kuin yllä, mutta myy joku kippo yms Tori.fi-sivulla ja osta sillä joku lahja
-Lainaa 5e joltain ja saat ruusun
-Onko sinulla joku kirja, jonka voisit antaa lahjaksi=esim runokirja, aforismikirja yms. Esim. kirppareilta löydät 1-2e helposti jonkun kivan kirjan lahjaksi
-Laita Facebookin myyntipalstalle/Roskalavasivulle yms pyyntö, että olisiko jollain jotain ylimääräistä kirjaa/kippoa yms, josta voisit saada lahjan.
-Kerää pulloja jostain, 4-5e edestä löydät helposti
-Lakkiaisiin on vielä n 3 vkoa aikaa. En mitenkään jaksa uskoa, ettet nyt n 1,6e/vko voisi miehesi kanssa säästää/laittaa syrjään, että saisit edes sen ruusun.
En ole itsekään ollut aina kovin "varoissani", mutta aina olen jonkun lahjan löytänyt Yo-juhliin ja rahaa sen hankkimiseen. Ei tulisi mieleenkään mennä ilman lahjaa ja vielä "julistaa" rahattomuutta noin nolosti.
Minusta tuntuu hullulta, että köyhän pitää väkipakolla vähäisistä rahoistaan tuhlata johonkin kissanristiäisiin. Itse olen sitä alinta kastia, eli amislainen. Kun valmistuin, kävi vain pari vierasta ja nekin miten sattui. Luulis että noissa juhlissa olisi tärkeintä tulla paikalle, eikä tuomaan lahjoja ja rahaa. Minusta kortti riittäisi, olipas se kaupasta ostettu tai vieläparempi itse tekemä.
Ruusu ja nätti kortti alle kympin! Millä meinaatte ostaa viikonlopun ruuat, jos ei ole edes kymppiä ylimääräistä! Olette pellejä ja törppöjä, jos menette nuorta onnittelemaan tyhjin käsin!! Jääkää sitten mieluummin kotiin.
Tee ap jotain itse! :) Esim.ompele/askartele. Pinterest on täynnä ideoita, ihan ilmaisiakin.
Löytyykö lankoja? Kankaanloppuja tmv? Tee itse unisieppari?
Lautasliinarenkaita tulevaan, omaan elämään? Itse olen tehnyt ohuesta kuparilangasta ja lasihelmistä kieputtaen lankaan aina 3 helmeä kerrallaan ja sitten ne pihdeillä lenkkiin ja seuraavat 3helmeä ja... valmiina helmilanka vielä kaksinkerroin ja nämä johonkin paperoituun pahvirasiaan.
Taulu, hartiahuivi, kukkapanta....
Tosin en varmaan menisi tuollaisen vastauksen jälkeen ellei kutsuja soittaisi takaisin ja pahoittelisi mitä tuli vastattua ja sanoisi, että toki tulette juhliin ja pahoittelisi tilannettanne. Kasvattaisi nuorensa siihen, että muistaminen on tärkeintä ja nurinat seis.
En menisi yo-juhlaan, jos ei ole varaa edes yhteen ruusuun ja korttiin.Tuskin sinulla on myöskään varaa kunnon pukeutumiseen, ei arkivaatteissa voi mennä arvokkaisiin juhliin. ??
Vai miten??
Vierailija kirjoitti:
En menisi yo-juhlaan, jos ei ole varaa edes yhteen ruusuun ja korttiin.Tuskin sinulla on myöskään varaa kunnon pukeutumiseen, ei arkivaatteissa voi mennä arvokkaisiin juhliin. ??
Vai miten??
Niin, ei pieruverkkareissa ja t-paidassa voi mennä juhliin. Siispä parempi jäädä kotiin. Kirpparit on täynnä vaatetta ja facebook, mutta ei ole varaa vaatteisiinkaan, eikö niin ?! Elämänhallinta on joillain aivan nolla. On lukuisia tapoja elää suunnitelmallisesti ja ennakoiden eri tilanteita, esim. perheen vaatehankinnoissa.
Ei muuta kuin kuokkavieraana kiertämään eri juhlia. Saa monenlaisia makupaloja ilmaiseksi. Toimii.
Ystäväsi (...siis jos hän enää tämän jälkeen katsoo se sinulle olevansa ) loukkaantui sanomisestasi taatusti paljon pahemmin,kuin jopa siitä,että olisit yksinkertaisesti vain kiittänyt häntä kutsusta ja kertonut hänelle jonkun (vaikka sitten ihan vain jonkun keksimäsi teko-)syyn sille,ettet voikaan tulla tilaisuuteen.
Ruusun nyt kyllä pystyy ostamaan ihan kuka hyvänsä ,niin köyhää ketään ei Suomessa olekaan.
Onnittelukortin taas olisit saanut vaikka joltain kirppikseltä.
Mitään muuta (...joltain juhliinsa tulleelta äidin ystävältä) tuore ylioppilas juhlahumussaan tuskin olisi odottanutkaan ,saati että olisi sinulta edellyttänyt.
Olit siis TÖRPPÖ,kun sanoit tuon, eikä sille asialle ole enää mitään tehtävissä.Sinuna en oikeastaan ilkeäisi tuon sanomisesi jälkeen enää edes mennä sinne.
Älä mene ollenkaan jos et voi mennä edes kukan kanssa. Tiesit että 3 v sitten että ystävän tyttö pääsee yo ksi. En ymmärrä ihmisiä jotka elää kädestä suuhun. Tämän päivän nuori arvostaa rahaa koska opintotuet poikien Juha.Timppa ja Petteri niin heidän ansiosta pienentyneet.