Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin
Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.
Kommentit (201)
En kehtaisi mennä juhliin varsinkaan yo juhliin jos ei oo mitään annettavaa. Ikinä en oo elänyt kädestä suuhun joten on ollut annettavaa ja yleensä lahjakortti. Rahaa.
Köyhältä vinkki: jos just tällä hetkellä ei ole rahaa, tilaa nettikaupasta, monessa paikkaa voi saada laskulla ja esim. niin että eräpäivä vaikka vasta seuraavan kuun lopulla.
Eikö ole aika selvää että tämä on pelkkä provo? Kuka tahansa kykenee ostamaan muutaman euron kukan!
Itse olen elänyt peruspäivärahalla monta vuotta. Silti en ole ikinä yksiinkään juhliin mennyt ilman kunnon lahjaa ja tilanteeseen sopimattomasti vaatetettuna. Vaatii säästämistä ja varautumista vuoden mittaan, joka kuukausi laitan edes 20 euroa syrjään pari kymppiä yllättävien menojen varalle ja juhlavaatteet on perus-laatumerkeiltä (espritillä esim tosi nättejä juhlamekkoja 100-150 e) klassisia malleja, jotka menevät "häissä ja hautajaisissa" ainakin sen 5-6 vuotta.. Saman ajan säästän sitten uusiin juhlavaatteisiin. Ja jos oikein yllätys tulee, se pitää sitten vaan nipistää omista syömisistä; puurolinjalla on menty silloin tällöin. Se täytyy myöntää, että onneksi ei ole monia juhlia vuodessa, muuten jäisi kyllä menemättä..
Itse tuo kuulostaa vähän töykeältä, että menisit juhliin syömään ilmaiseksi, mutta päivän sankarille ei lahjaa osteta.
Kuten, jo edellä mainitsi joku, askartele vaikka joku kaunis kortti tai piirrä joku hauska kuva, jossa on esim. ilmapalloja ja hattaroita. Jotakin hauskaa, mistä lapsi tykkää. (Paitsi jos kyseessä on poika niin voithan piirtää vaikkapa autoja.)
Juhliin suosittelen menemään jonkun kortin kanssa, eikä ilman mitään. Silloin ystävästäsi saattaa tuntua, että haluat jotenkin hyvittää lahjattomuutesi.
Voit sen lisäksi kutsua ystäväsi perheen joku päivä syömään, kokata jotain hyvää. Ja jos ei ole varaa, niin hanki töitä. Vaikka jotain ihan rentoja. Jakele lehtiä tai lenkitä koiria. (Saattaa kuulostaa lapselliselta, mutta kai mieluummin ansaitset rahaa kuin elät hernekeitolla.)
Jäin vähän miettimään, että jos ei ole varaa edes neljän euron ruusun, niin miten laksut maksetaan ja ruoka ostetaan..
Huh mitä vastauksia tässä ketjussa :O
Kyllä itse haluaisin ystäväni lapseni yo-juhliin ilman lahjaakin, eihän niissä juhlissa nyt pelkistä lahjoista ole kyse? Tosin tämän ketjun perusteella ilmeisesti on, pitääpä muistaa se, jos tulee yo-juhliin kutsua, mielelläni jätän menemättä jos itse olen toisarvoinen ja vain tuomallani lahjalla on väliä.
Tosin ei meidän piireissä onneksi ole tuollaista, huhhuh.
"Siis hyi, tulisit tänne syömään ilmaiseksi ILMAN LAHJAA, miten kehtaat perkeleen köyhä? Ai ei ole edes juhlavaatteita, miten häpeällistä! Et ole tervetullut meidän juhliimme, paina katseesi alas ja häpeä, hyi!"
Uskomatonta porukkaa, hyvin surullista, kun luin aloituksen niin ajattelin vastausten olevan jotain aivan muuta, kuten "meille olisit tervetullut juhlimaan lapseni valmistumista ilman lahjaakin, tärkeintä on että tulet paikalle!".
Paha mieli tuli ihmisten ahneudesta :(
Vierailija kirjoitti:
Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.
Tottakai juhlissa "ahmitaan (toiset kutsuu sitä syömiseksi) ilmaista ruokaa". EI kai kukaan , joka järjestää juhlia ajattele, että vieraiden pitäisi jotenkin maksaa tarjoilusta????? Outoa tämä nykyinen trendi, etta lahjalla pitäisi korvata/maksaa juhlien tarjoamiset. Itse olen järjestänyt useamman lapsen rippijuhlat ja lakkiaiset, enkä ikinä ole ajatellut, että vieraiden pitäisi lahjan muodossa vastata kustannuksista. Ja minusta on ollut todella mukavaa, että yksi sukulainen on vaivautinut juhliin paikalle, vaikka ei ole koskaan pystynyt tuomaan minkäänlaista lahjaa vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi. Minusta vieraat voivat todellakin tulla ilman lahjaa, pääasia että tulevat juhlimaan esim sitä nuorta joka lakin saa. Ei siinä välttämättä lahjoja tarvita, tärkeintä on aika, jonka päivänsankarille antaa. Jos minä olisin ollut ap:n ystävä, olisin toivottanut ap. sydämellisesti tervetulleeksi juhlimaan kanssamme ja unohtamaan lahjasta murehtimisen.
Tekisin itse kortin, rahaa laittaisin 20,- kortin väliin, järkevämpi kuin ruusu.
Minusta ilman lahjaa menemiseen ei edes tarvita edes varattomuutta: Jos ei vaikka keksi mitään järkevää lahjaa, niin voi hyvin mennä ilmankin. Ei se yo-juhla nyt niin ihmeellinen tapahtuma edes ole, koulutus josta ei valmistu "mihinkään", en oikein ymmärrä miksi SITÄ juhlitaan niin kovasti ja sitten esim. ammattiin valmistautumista ei enää juhlitakkaan vaikka sehän se vasta juhlan paikka onkin, ihminen on saanut itselleen koulutuksen, jolla voi olla hyödyksi yhteiskunnalle ja myös rahoittaa oman elämisensä (ehkä).
Meilläpäin lahja ei ole mikään itseisarvo. Joku sanoi että varattomana osti 3 vuotta täyttävälle lapselle lahjan, minä en välttämättä osta, lapset varsinkin saa niin valtavat kasat tavaraa ja krääsää, että ihan varmasti sitä 3 vuotiasta ei kiinnosta jos yksi ei tuokkaan mitään lahjaa, monet vanhemmat kokemukseni mukaan ovat vain kiitollisia jos on yksi krääsä vähempänä, koska en ole itse varaton, niin yleensä kysyn että mitä lapsi tarvisi, olen vienyt lahjaksi mm. vaippapaketin ja 3 euron värityskirjan, mutta olen mennyt myös ilman lahjaakin.
Itsekin olen työtön mutta kyllä tuilla pärjää mainosti toistaiseksi! Jää jokakuukausi jopa yli 100 euroa ylimääräistä ja ei en ole saanut lottoamalla kuin 8 euroa ja perhe ei kustanna asumistani.
Tähän toki auttaa alhainen vuokra (alle 300 euroa/kk yksiö) ja hyvät elämäntavat eli ei autoa+lemmikki+Ei röökaa+ei harrasta kalliita harrastuksia jne.
On kyllä aika törkeää vaan _ilmoittaa_ menevänsä ilman lahjaa. Kuinkakohan töykeä olit? Että hänen korkeutensa voi suvaita tulla paikalle, muttei vahingossakaan tuo lahjaa. Joku järkevämpi olisi soittanut, kertonut hankalasta rahatilanteesta ja kysynyt, onko juhliin ok tulla, vaikkei lahjaan olekaan varaa. Suurimman osan mielestä se olisi varmasti aivan ok, kun noin kauniisti kysyy. Eikä vain tökerösti ilmoita. Jotenkin tulee mieleen, että ystävä loukkaantui enemmän ilmoitustyylistä ja asenteesta kuin siitä lahjattomuudesta...
Jaa-a, en osaa sanoa. Jos nyt itse olen asialla niin olen rutiköyhä eikä meillä anneta kuin lapsille lahjoja synttäreillä ja jouluna mutta kai sitä nyt vois vaikka lahjakortin antaa jos menee pienenkin.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika törkeää vaan _ilmoittaa_ menevänsä ilman lahjaa. Kuinkakohan töykeä olit? Että hänen korkeutensa voi suvaita tulla paikalle, muttei vahingossakaan tuo lahjaa. Joku järkevämpi olisi soittanut, kertonut hankalasta rahatilanteesta ja kysynyt, onko juhliin ok tulla, vaikkei lahjaan olekaan varaa. Suurimman osan mielestä se olisi varmasti aivan ok, kun noin kauniisti kysyy. Eikä vain tökerösti ilmoita. Jotenkin tulee mieleen, että ystävä loukkaantui enemmän ilmoitustyylistä ja asenteesta kuin siitä lahjattomuudesta...
Tätä minäkin epäilen. Yksi lapsistani pääsee tänä keväänä ylioppilaaksi. Ei minua vähänkään haittaisi, jos joku kohteliaasti kysyisi, voidaanko me tulla, vaikka nyt on tiukka rahatilanne eikä pystytä ostamaan lahjaa. Toteaisin, että ilman muuta olette tervetulleita. Mutta jos sen sijaan kutsun esitettyäni joku ensimmäisenä toteaa, että me tullaan sitten ilman lahjaa, niin pitäisin häntä aikamoisena moukkana.
Eihän yo-juhliin kuulu viedä lahjoja, paitsi nyt lähimmät sukulaiset. Muut vievät ruusun.
Itse olisin kiittänyt kutsusta ja poiminut ison kimpun kieloja metsästä viemiseksi. Itse ilahduin kun työtön ystävä tuli poikani lakkiaisiin juhlimaan onneamme ja vielä näki niin paljon vaivaa, että kävi itse kukat poimimassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap , pakko kysyä. Mihin teidän rahat sitten menee? Kun teitä on kuitenkin sinä ja kumppanisi eli tuplatulot? Pakko teillä on olla jotain mihin ihan pakollisiin juttuihin (vuokra, ruoka jne.) uppoaa vähän enemmän - tyyliin auto, ripsihuollot, kuntosalijäsenyys, koira tms.? Koska jonkun 10€ saisi kyllä nappastua talteen, jos juhlat on olleet tiedossa jo aiemmin. Ja jos kyseinen tyyppi ei ole niin läheinen, että hänen valmistumisensa ei ollut jo tiedossa etukäteen, niin itse en varmaan alun alkaenkaan olisi mennyt sellaisen ei niin läheisen ihmisen juhliin... Kyllähän sen nyt yleensä jo edellisenä vuonna tietää tai voi päätellä, että hyvän ystävän lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä jne. Joten anteeksi vain, mutta turha nyt itkeä että ihan kuin tuo juhla olisi tullut ihan vasta yllättäen.
OT; niistä, jotka aina valittavat ettei töitä löydy. Töitä kyllä on, mutta usein ne ovat huonopalkkaisia ja vähän hanttihommia, mutta kyllä niitä on. Eri asia vaan, ovatko ne juuri niitä sisustussuunnittelijan tai graafisen designerin tai juuri sen oman alasi hommia, johon olet itse kouluttautunut tai juuri siinä pitäjässä, jossa itse asut. Anteeksi vaan, mutta niin se nyt on että jos jopa suomea puhumaton mieheni työllistyi "näinä aikoina", niin en usko, että kyse olisi siitä etteikö töitä olisi tarjolla. Onhan niitä. Niitä vähän ikävempiä hommia tai edes Siwan kassaa ei vaan haluta tai viitsitä tehdä, koska kela maksaa tai ei haluta alentua hotellisiivoamiseen (mitä esim. mieheni tekee koska suomalaisille se ei vaan kelpaa. True story. Ja EI tarvittu olla kokemusta kun joku kuitenkin itkee että sitä AINA vaaditaan joka paikkaan.)
Jotenkin ulkomailla asuttua vaan huomaa miten itsestäänselvää tämä tuilla eläminen on koska todellakaan monessa muussa maailman kolkassa ei olla niin hyvä onnisia, että yli tonni tipahtaa kuussa tilille vaan sohvalla makaamalla. Onhan se kurjaa, jos ei oman alan hommia löydy, mutta kyllä jotain on silti aina tarjolla mutta usein sitä ei vaan haluta tehdä (/koska tuilla eläminen on jopa kannattavampaa..)
Oletko sitä mieltä, että vähävaraisen pitäisi jättää koira ruokkimatta ostaakseen lahjan, koska koiran omistaminen ei ole välttämättömyys? Kuntosalimaksujakaan ei voi jättää vain maksamatta lahjan vuoksi tai irtisanoa, jos määräaikainen sopimus.
Useassa viestissä on ihmetelty miten juhlat voivat tulla yllätyksenä. Mun täytyy sanoa, että kun itselläni on ollut huonompia toimeentulojaksoja elämässäni ja kun työnhaku ja toimeentulo ovat olleet päälimmäiset stressin aiheet, ei jotkut kaverin tyttären ylppäribileisiin vietävät lahjukset ole olleet to do -listani yläpäässä.
Todella voi olla tilanne ettei sitä "kympin lahjaa johon kellä tahansa on varaa" olekaan mahdollista hankkia, vaan ne "ylimääräiset muutama euroa jotka saa vaikka pulloja keräämällä" menevät ennemmin yllättävään lääkärilaskuun, uusien lenkkareiden ostoon lapsen hajotettua vanhat tai velan lyhennykseen. Tälläisiin tarkoituksiin nipistetään olemattomista tuloista varoja kuukausien kuluessa. Ei kaverin tyttären muistamisiin jotka eivät ole välttämättömiä kenellekään, ja jotka unhottuvat heti kun bileet on ohi.
Ensin syytetään ettei osaa pitää raha-asioistaan huolta ja sitten että pitäisi vielä velkaa ottaa tai verkko-ostoksia tehdä varattomana niin että maksaminen menee ensi kuulle jonkun kaverin lapsen rehellisesti sanottuna turhan halppislahjan hankkimiseksi.
Se se vasta vastuutonta olisi.
Äläpä yleistä, kyllä monella "köyhällä" sitä ennakointi- ja organisointikykyä on. Yleensä sitä vaaditaan jo arjesta selvitytymiseen. Itselläni on iso perhe/suku ja kaikenlaisiin lahjoihin (synttärit, joulu, joskus nimipäivätkin, valmistujaiset, häät, ristiäiset jne.) menee iso summa vuosittain, mutta aina olen niistä selvinnyt. Olin pitkään opiskelija ja nyt (vastoin omaa tahtoani) työttömänä, joten mitään säästöjä ei ole kertynyt, mutta nimenomaa ennakoimalla selviää.