Vuosilomaa ei tulisi kertyä saikulta ollenkaan. Tällainen muutos pitäisi tehdä työelämään
Nykyäänhän vuosilomaa kertyy työntekijöille saikun aikanakin. Tämä pitäisi kuitenkin muuttaa sellaiseksi, ettei saikun aikana kertyisi vuosilomaa ollenkaan. Eli heti ensimmäisenä saikkupäivänkin pitää vuosiloman kertyminen keskeyttää. Eli saikku näkyisi sitten lyhyempänä vuosilomana. Jos taas työpaikalla on vuosiloma sellainen, ettei sitä voi lyhentää, eli esim. koko työpaikka on lomalla vaikkapa koko heinäkuun, niin sitten vuosilomapäiviä on muutettava palkattomiksi.
Ehkäpä tuollainen muutos saisi kaikki leikisti sairaat lopettamaan turhan saikuttelun ja alkaisi työnteko maistua.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Ei se työntekijän työpaikalla oleminen takaa sitä, että työntekijä tekee töitä. Kuumeessa tulee varmasti tosi "laadukasta" työnjälkeä, ajatus kulkee tosi hyvin ja onhan se flunssaisena mukava asioida asiakkaankin kanssa. Saati sitten valmistaa ruokaa ravintolassa. Moni työnantaja ei edes halua sairasta työntekijää töihin.
Ei tässä ollut kyse siitä, että sairaana pitäisi tulla töihin. Ainoastaan siitä, että sairausajalta ei tarvitsisi maksaa palkkaa.
Itse kyllä tunnen sairaana oloni niin huonoksi, että on aivan yks hailee, saanko palkkaa vai en. Kotiin on jäätävä, en liikahda peiton alta minnekään.
Taitaa olla tekosairastaminen tuttua monelle, jos kuvitellaan, että sairaana oikeasti jaksaa tulla työpaikalle hillumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se työntekijän työpaikalla oleminen takaa sitä, että työntekijä tekee töitä. Kuumeessa tulee varmasti tosi "laadukasta" työnjälkeä, ajatus kulkee tosi hyvin ja onhan se flunssaisena mukava asioida asiakkaankin kanssa. Saati sitten valmistaa ruokaa ravintolassa. Moni työnantaja ei edes halua sairasta työntekijää töihin.
Ei tässä ollut kyse siitä, että sairaana pitäisi tulla töihin. Ainoastaan siitä, että sairausajalta ei tarvitsisi maksaa palkkaa.
Itse kyllä tunnen sairaana oloni niin huonoksi, että on aivan yks hailee, saanko palkkaa vai en. Kotiin on jäätävä, en liikahda peiton alta minnekään.
Taitaa olla tekosairastaminen tuttua monelle, jos kuvitellaan, että sairaana oikeasti jaksaa tulla työpaikalle hillumaan.
Kroonisissa sairauksissa pahenemisvaiheet pahenevat ja pitkittyvät, jos niitä ei hoida ajoissa tasapainoon. Siitä seuraakin kuukausien sairausloma. Niitä ei voi verrata mihinkään pikku flunssaan.
Palkanmaksu äitiysvapaan ekoilta kuukausista ja vielä vuosiloman kertyminen siitä, se se vasta kummallista on. Ja opiskelijat jotka käy vaan osan kuukaudesta töissä eikä tee täyttä päivää joka arkipäivä, miksi heille kertyy samat vuosilomat kuin täyttä työaikaa ja täyttä työviikkoa tekeville!! Korjataan ensin nuo epäkohdat, katsotaan sitten...
Ihanko oikeesti moni pitää työnantajaa jotenkin holhoojana.
Minusta olisi kohtuullista, ettei työnantajan tarvitsisi maksaa saikkupäivistä eikä niistä tarvitsisi kertyä lomaakaan.
Nii. Oon itse tilanteessa, jossa oon muutaman kk:n aikaistanut työntekijää joka on ollut pitkällä saikulla. Palaa kesäkuussa töihin osa-aikaisena ja minä jään myös osa-aikaiseksi. Tämä sijaistamani nainen aikoo pitää ennen saikkua ja saikulla kertyneet lomat heti heinäkuussa joten mää teen puolella työajalla yksin kaiken heinäkuussa :) Ja siis itse suostuin toki osa-aikuisuuteen, koska se on omaankin tilanteeseen paras just nyt, se ei oo ongelma. Mutta onhan tää vähä tämmöstä, muutenkin ollut semmosta eipäsjuupaspalaanenpalaa -renkkaamasta koko kevään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienipalkkainen palkansaaja. Sairastan noin 2-5 päivää vuodessa. Kyllä sen voisi mielestäni lomanmääräytymisvuoden ansiosta pois nipsaista, tai sitten poistaa palkallisen saikuttamisen kokonaan.
Kelaltahan saa omavastuuajan jälkeen sairauspäivärahaa, jos paljon ja pitkään sairastaa. Toisaalta kysyntää voisi olla yksityisille sairausvakuutuksille, jos palkanmaksusta sairausajalta luovuttaisiin. Tällöin kaikki halukkaat voisivat itse vakuuttaa itsensä.
Jotenkin tunnen myötätuntoa työnantajaani kohtaan, joka itse joutuu sairaanakin painamaan pitkää päivää samalla kun saikuttajat saavat täyttä palkkaa. Työnantaja saa palkkaa vasta, jos viivan alle jää jotain, niin että pystyy nostamaan. Se on yrittäjän riski. Mutta työntekijöiden sairastamisen ei pitäisi olla yrittäjän riski. Yrittäjän riskien pitäisi olla vain liiketoiminallisia riskejä, ei mitään sosiaali- ja terveyshuoltomenoja.
Nykytilanteessahan jopa itsessään kannattavan liiketoiminnan voi joutua lopettamaan, jos työntekijöiksi sattuu tarpeeksi monta multisairastajaa.
Toimii, jos ihan kaikki voivat ostaa vakuutuksen olipa mitä sairauksia ennestään, nythän ne rajataan heti pois. If muutti viime vuonna 90-luvulla otettujen sairausvakuutusten ehdot yksipuolisesti ihan järjettömiksi. Tuo pitäisi kieltää lailla.
Vierailija kirjoitti:
Nii. Oon itse tilanteessa, jossa oon muutaman kk:n aikaistanut työntekijää joka on ollut pitkällä saikulla. Palaa kesäkuussa töihin osa-aikaisena ja minä jään myös osa-aikaiseksi. Tämä sijaistamani nainen aikoo pitää ennen saikkua ja saikulla kertyneet lomat heti heinäkuussa joten mää teen puolella työajalla yksin kaiken heinäkuussa :) Ja siis itse suostuin toki osa-aikuisuuteen, koska se on omaankin tilanteeseen paras just nyt, se ei oo ongelma. Mutta onhan tää vähä tämmöstä, muutenkin ollut semmosta eipäsjuupaspalaanenpalaa -renkkaamasta koko kevään.
Aikaistanut :D Siis sijaistanut, helvetin autocorrect.
Vierailija kirjoitti:
En jousta enää yhtään. Jos olisi tuollainen, tekisin hommat virheellisesti sairausaikana.
Ei niitä tarvitse tahallaan tehdä, niitä tulee muutenkin. Itse olen korjannut jälkeenpäin sairaana tekemiäni virheitä ja siihen sitä aikaa menikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin mennä töihin takaisin heti, kun ripulointi on loppunut. Oksentaa voi töissäkin, laitan vaan roskiksen työtuolin viereen tai syliin. Hajutkin haihtuvat avokonttorissa pian. Jotain sanomista voisi tulla siitä, että yksi taukotiloista on heti minun työpisteen vieressä eikä siinä ole edes seinää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienipalkkainen palkansaaja. Sairastan noin 2-5 päivää vuodessa. Kyllä sen voisi mielestäni lomanmääräytymisvuoden ansiosta pois nipsaista, tai sitten poistaa palkallisen saikuttamisen kokonaan.
Kelaltahan saa omavastuuajan jälkeen sairauspäivärahaa, jos paljon ja pitkään sairastaa. Toisaalta kysyntää voisi olla yksityisille sairausvakuutuksille, jos palkanmaksusta sairausajalta luovuttaisiin. Tällöin kaikki halukkaat voisivat itse vakuuttaa itsensä.
Jotenkin tunnen myötätuntoa työnantajaani kohtaan, joka itse joutuu sairaanakin painamaan pitkää päivää samalla kun saikuttajat saavat täyttä palkkaa. Työnantaja saa palkkaa vasta, jos viivan alle jää jotain, niin että pystyy nostamaan. Se on yrittäjän riski. Mutta työntekijöiden sairastamisen ei pitäisi olla yrittäjän riski. Yrittäjän riskien pitäisi olla vain liiketoiminallisia riskejä, ei mitään sosiaali- ja terveyshuoltomenoja.
Nykytilanteessahan jopa itsessään kannattavan liiketoiminnan voi joutua lopettamaan, jos työntekijöiksi sattuu tarpeeksi monta multisairastajaa.
Nyt puhut asiaa. Työehtosopimuksiin/lakiin tms. pitäis saada pykälä, että jos yrityksessä on alle 5 työntekijää niin silloin sairasajalta yritys saisi valtiolta avustusta sairasajan palkan maksuun ja sijaisen palkkaamiseen. Mutta monikansalliset firmat ja kunnalliset palvelut yms., niille nykyinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sun on parjata toista, mistä tiedät millainen elämäntilanne hänellä on? On ainakin kuvauksen perusteella tosi sairas. Kivahan sun on potkia toista kun se on jo valmiiksi maassa, tuntuu olevan sun asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut asiaa. Työehtosopimuksiin/lakiin tms. pitäis saada pykälä, että jos yrityksessä on alle 5 työntekijää niin silloin sairasajalta yritys saisi valtiolta avustusta sairasajan palkan maksuun ja sijaisen palkkaamiseen. Mutta monikansalliset firmat ja kunnalliset palvelut yms., niille nykyinen käytäntö.
Kyllähän työnantaja nytkin saa kelasta korvausta, jos työnantaja maksaa palkkaa tietyltä ajalta. Silloin sairauspäivärahan saa työnantaja. Kun olin pidenpään sairaana, niin kelalta tuli ilmoitus sairauspäivärahasta. Se meni työnantajalle, mä sain palkkaa koko ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sun on parjata toista, mistä tiedät millainen elämäntilanne hänellä on? On ainakin kuvauksen perusteella tosi sairas. Kivahan sun on potkia toista kun se on jo valmiiksi maassa, tuntuu olevan sun asenne.
En mä ketään parjaa, mä tiedän hänen tilanteen aika hyvin ja ymmärrän kyllä. Vai näitkö jossain parjaamista? Aika negatiivisten lasejen läpi saa katsoa maailmaa jos löytää parjaamista, joka kohdistuu henkilöön, tässä. Joo, kommentoin että on renkannut ja se on totta. Eikä varmasti ole tehnyt sitä ilkeyttään, mutta onhan se nyt piruvie hankaloittanut kaikkien työtä. Teen työtä, jossa on pakko suunnitella tulevaa ja työ on projektiluontoista muutenkin.
Toisen sairaus se ei poista sitä, että tilanne ei kuormittais muuta työyhteisöä. Vika ei ole sairastajassa, vaan hieman tässä systeemissä joka mahdollistaa tän ja siitä, että sairaslomaa saa työterveydestä aina kk kerrallaan ja tilanteen arviointi on liikaa työntekijällä itsellään.
Jatkuvasti saikuttavat on kuin mätä omena, rappeuttaa hyvätkin työntekijät kun huomaa kuinka helpolla saikuttajat pääsevät eikä johto tee mitään. Pikku hiljaa rappeus leviää työpaikalle....miksi yrittäisin pinnistellä kun ei saikuttajankaan puuhiin puututa....ja niin työnantaja saa mitä tilaa..
Vierailija kirjoitti:
Palkanmaksu äitiysvapaan ekoilta kuukausista ja vielä vuosiloman kertyminen siitä, se se vasta kummallista on. Ja opiskelijat jotka käy vaan osan kuukaudesta töissä eikä tee täyttä päivää joka arkipäivä, miksi heille kertyy samat vuosilomat kuin täyttä työaikaa ja täyttä työviikkoa tekeville!! Korjataan ensin nuo epäkohdat, katsotaan sitten...
Joillekin osa-aikaisille voi toki kertyä yhtä paljon lomapäiviä kuin kokoaikaiselle työntekijälle (ja joillekin ei), mutta lomapalkka per päivä ei ole yhtä suuri.
Minusta on ihan ok, että äitiysvapaan aikana kertyy lomaa. Kela korvaa vuosilomakustannuksen vanhempainvapaan ajalta työnantajalle (osittain). Samaa henkeä kaipaisin saikuttamiseen. Voi siitä jotain palkkaa maksaa, mutta ei missään nimessä täyttä palkkaa. 60-prosenttinen palkka olisi aivan riittävä, ja sekin pitäisi maksaa vain sairausvakuutuksen karenssiajalta, eli 1 + 9 päivältä. Siitä eteenpäin Kelan rahoilla sitten.
Noin tuhat kertaa parempi idea kuin vaivoin kokoon puristettu kiky, josta on ollut pelkkää harmia joka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työnantaja nytkin saa kelasta korvausta, jos työnantaja maksaa palkkaa tietyltä ajalta. Silloin sairauspäivärahan saa työnantaja. Kun olin pidenpään sairaana, niin kelalta tuli ilmoitus sairauspäivärahasta. Se meni työnantajalle, mä sain palkkaa koko ajalta.
Työnantaja saa Kelasta korvausta, mutta se on yleensä paljon pienempi kuin maksettu sairausajan palkka. Ja korvausta saa vasta omavastuuajan jälkeen, eli useimmista sairastamisista työnantaja ei saa mistään mitään korvausta.
Kalliiksi tulee työnantajille sivukuluineen ja sijaisten palkkaamisineen tai työjärjestelyineen tuo saikuttaminen. Saikuttajat ei itse ole varmasti edes perehtyneet siihen, miten kalliiksi.
Kokonaan palkattomiin sairaspäiviin en lähtisi, mutta vuosiloman kertymisen saikun ajalta poistaisin kyllä.
Olen tehnyt kuluneen vuoden aikana 3kk enemmän töitä kuin työkaveri, ja suurimman osan aikaa hoitanut myös hänen töitään. Vähintä olisi, että lomaa nipsaistaisiin.
Eli jos teet 14 päivää töitä kuukaudessa saisit opiskelijana täydet vuosilomapäivät
Jos teet vakkarina 15 vuotta täysipäiväisesti töitä täyttä työviikkoa ja sitten sairastut ja olet esim 5 päivää sairaana, sun vuosilomasta 5 päivää poistettaisiin? kun samaan aikaan se yhä vähemmän työpäiviä tehnyt opiskelija sais täydet vuosilomat? Ja se äitiyslomalla olija joka ei tee päivääkään töitä sais kans vuosilomansa.
Ihan selvää syrjintää / rasistista ajattelua tuollainen....
En jousta enää yhtään. Jos olisi tuollainen, tekisin hommat virheellisesti sairausaikana.