Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarjota italialaisvieraalle?

Vierailija
10.05.2017 |

Vinkkejä ja kivoja ideoita mitä ruokaa tarjota italialaisvaihtarille?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mämmi! Itse syötimme taannoin saksalaiselle pojalle poronkäristystä eikä se oikein tykännyt vaikka kiltisti söikin.

Vierailija
42/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-työläinen kirjoitti:

- Kesällä uusia perunoita + silliä/sillejä + salaattia (itsetehty perunsalaatti?)

- Perus ruskeakastike lihapullilla

Kannattaa muistaa tällaisesta, että italiassa perunat on noin tuhat kertaa parempia kuin suomessa, joten perunaruoka voi olla järkyttävän pahaa italialaiselle, jos se on tehty suomessa myytävistä perunoista.

Ja esim. ruskeakastike on pula-ajan ruokaa, suomessa on tosi paljon ruokia, jotka on perua ajalta, jolloin ei ollut ruokaa, mun tuntemat italialaiset ainakin ihmettelisi, jos niille tarjottaisiin ruskeaakastiketta. Mutta noi lihapullat on hyvä idea, nekin pitää vaan muistaa tehdä osittain jostain rasvalihasta, puolet esim. rasvaista lihaa ja vaikka puolet jotain hirveä?

No riippuu toki minkälaisia ihmisiä pyydät paikalle ja onko tarkoituksesi tarjota lauantaiiltana juhlaruokaa vai viikon-parin verran suomalaista arkiruokaa? Itse en häpeile ruskeakastiketta yhtään koska se on todella hyvän makuista :D Uudet perunat samaten, sanoi italialainen mitä tahansa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ruokajuomat tarjoat puisista juomakupeista. Kai teillä on pirttipöytä ja tuolit?

siis *penkit

Kyllä mökillä on.

Ruskea kastike ei käy, koska siinä on vehnäjauhoa jota emme käytä.

Vierailija
44/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luantai-illaksi on tarkoitus laittaa pystyyn kisakatsomo. Ties vaikka Italia voittaisi!

Vierailija
45/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, toi puinen juomakuppi oli vähän vitsintapainen mutta pirttipöytä ja penkit tuovat sitä suomalaista perinnetunnelmaa.

Vierailija
46/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha? Sienet ja poronkäristys saattaa kelvata vähän vanhemmalle, ei välttämättä varhaisteinin mieleen. Älä vaan tee mitään italialaista, varsinkaan pastaa, ellet ole ihan varma osaavasi tehdä "oikeaoppisesti".

Meidän italialaistutut, italialainen mieheni ja koko ikänsä ulkomailla asuneet puoliksi italialaiset teinimme ovat tykänneet kovasti:

-poronkäristyksestä

-uunissa paistetuista possunkyljyksistä pappani reseptin mukaan

-yleensäkin suomalaisesta lihasta, esim. valmismarinoiduista kyljyksistä, hunajatipusta jne.

-jauhelihapullista ja -pihveistä

-melkein kaikista suomalaisista leivonnaisista, viinereistä, pullista (pulla italiaksi on todella törkeä sana :D), marjapiirakoista jne.

-ihan normi voileivistä

-marjoista,

-manna- ja riisipuurosta kiisselillä

-kalasta (ahven, siika, hauki, kirjolohi) sekä sellaisenaan että esim. kermassa ja/tai kasvisten/perunoiden kanssa uunivuoassa

-pinaattikeitosta.

Ota huomioon että perunasta voi mennä vatsa sekaisin jos äkkiseltään syö päivittäin eikä ole siihen tottunut, ja varaa pöytään suolaa jos olette kovin vähäsuolaista tottuneet syömään (ei välttämättä kehtaa pyytää).

Vierailija
47/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha? Sienet ja poronkäristys saattaa kelvata vähän vanhemmalle, ei välttämättä varhaisteinin mieleen. Älä vaan tee mitään italialaista, varsinkaan pastaa, ellet ole ihan varma osaavasi tehdä "oikeaoppisesti".

Meidän italialaistutut, italialainen mieheni ja koko ikänsä ulkomailla asuneet puoliksi italialaiset teinimme ovat tykänneet kovasti:

-poronkäristyksestä

-uunissa paistetuista possunkyljyksistä pappani reseptin mukaan

-yleensäkin suomalaisesta lihasta, esim. valmismarinoiduista kyljyksistä, hunajatipusta jne.

-jauhelihapullista ja -pihveistä

-melkein kaikista suomalaisista leivonnaisista, viinereistä, pullista (pulla italiaksi on todella törkeä sana :D), marjapiirakoista jne.

-ihan normi voileivistä

-marjoista,

-manna- ja riisipuurosta kiisselillä

-kalasta (ahven, siika, hauki, kirjolohi) sekä sellaisenaan että esim. kermassa ja/tai kasvisten/perunoiden kanssa uunivuoassa

-pinaattikeitosta.

Ota huomioon että perunasta voi mennä vatsa sekaisin jos äkkiseltään syö päivittäin eikä ole siihen tottunut, ja varaa pöytään suolaa jos olette kovin vähäsuolaista tottuneet syömään (ei välttämättä kehtaa pyytää).

Tää on siis lukiolainen. Perunaa me syödään ite tosi harvoin, mutta kai minä ton poron muusilla teen kertaalleen! Suolavinkki on hyvä, meillä on tosi suolatonta..

Ap

Vierailija
49/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoaisin suomalaista ruokaa.

Tätä en suosittele. Ei varmana maistu.

Vierailija
50/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökki on herättänyt aina suurta ihastusta "rustiikkisella eksotiikallaan". Oikeasti se on tunnin päässä Helsingistä, katuvalot on parinsadan metrin päässä ja varustustaso sama kuin ok-talossa, kaksi suihkua ja vessaa jne. Autolla pääsee suoraan oven eteen ja bussiliikenne kulkee kilsan päästä, lähin kylä 6 minsan päässä.

Mutta niin vaan kaikki tykkää että se on erityisen "luonnonläheinen".

Fiskarsiin aateltiin hänet viedä koska siitä on kaikki aina tykänneet.

Ap

Vierailija
51/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuten aatellu tehä äitienpäiväksi tiramisua... mutta eihän se mun versio aito ole...

Ap

Vierailija
52/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä tuohon aiempaan mokkapalat, (hedelmä/marja)rahka, suomalaiset juustot ja maito (ruokajuomana sille nyrpistellään ensin mutta kun ovat maistaneet niin aina kehutaan, Italiasta ei yksinkertaisesti saa hyvää maitoa) ja ehkä hieman yllättäen, "suomalainen" lasagne. Siis ihan samalla perusreseptillä tehty kuin meillä kotona kun itse olin lapsi. Miehen lempiruoka on aina ollut anopin tekemä lasagne, mutta nykyään on tämä minun ihan tyystin"vääräoppinen" (anopille ei viitsi/uskalla kyllä sanoa), mistä puuttuu ainakin Etelä-Italiassa käytettävät lisukkeet kuten keitetyt kananmunat, herneet ja salaminsuikaleet, ja valkokastiketta on minun versiossani ainakin tuplaten (anoppi laittaa vaan päälle, minä joka väliin, ja siinä on, hui kauhistus, muutama kupillinen juustoraastetta).

Ja sitten vielä se, että monet italialaiset eivät osaa syödä ilman leipää (yleensä patonkia tai vastaavaa), poikkeuksena pasta, jonka kanssa ei ikinä syödä leipää.

Suomalaisesta kahvista italot ei yleensä oikein perusta, mutta poikkeuksiakin on.

Olisiko teidän lähellä jotain kivaa vesipuistoa/kylpylää tai kylpyläosastollista uimahallia? Niistä on meidän italianvieraat tykännyt kovin.

T. 47

Vierailija
53/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä tuohon aiempaan mokkapalat, (hedelmä/marja)rahka, suomalaiset juustot ja maito (ruokajuomana sille nyrpistellään ensin mutta kun ovat maistaneet niin aina kehutaan, Italiasta ei yksinkertaisesti saa hyvää maitoa) ja ehkä hieman yllättäen, "suomalainen" lasagne. Siis ihan samalla perusreseptillä tehty kuin meillä kotona kun itse olin lapsi. Miehen lempiruoka on aina ollut anopin tekemä lasagne, mutta nykyään on tämä minun ihan tyystin"vääräoppinen" (anopille ei viitsi/uskalla kyllä sanoa), mistä puuttuu ainakin Etelä-Italiassa käytettävät lisukkeet kuten keitetyt kananmunat, herneet ja salaminsuikaleet, ja valkokastiketta on minun versiossani ainakin tuplaten (anoppi laittaa vaan päälle, minä joka väliin, ja siinä on, hui kauhistus, muutama kupillinen juustoraastetta).

Ja sitten vielä se, että monet italialaiset eivät osaa syödä ilman leipää (yleensä patonkia tai vastaavaa), poikkeuksena pasta, jonka kanssa ei ikinä syödä leipää.

Suomalaisesta kahvista italot ei yleensä oikein perusta, mutta poikkeuksiakin on.

Olisiko teidän lähellä jotain kivaa vesipuistoa/kylpylää tai kylpyläosastollista uimahallia? Niistä on meidän italianvieraat tykännyt kovin.

T. 47

On montakin. Yksi melkein vieressä. Toinen bussilla viisi minsaa ja Jumboon vartti. Maallakin on ainakon kaks. Sitä en tiedä että miten kaiken ehtii, kun koulukin järkkää ohjelmaa.

Vierailija
54/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangorahkaa siis jälkkäriksi.

Vierailija
55/55 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flamingosta oli meidän teinit ja toisen italialainen kaveri joka oli Suomessa mukana ihan haltioissaan, ei onneksi silloin sattunut hirveästi itänaapureita/maahanmuuttajia samaan aikaan altaisiin, kuulemma eivät ole ihan sisäistäneet suomalaista uimahallietikettiä...

47/54

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi