Miten nää sähkönsiirtomaksut on pompannut tälläisiksi?
Edellisessä sähkölaskussa siirtomaksu oli n.15€, kuten on ollut pitkään. Sähkön osuus n. 20-30€/kk
Nyt piti hieraista silmiäni, kun uusi sähkölasku oli melkein 80€! Kuukaudelta. Meinasin alkaa mesoamaan, että miten ihmeessä sähköä kulunut näin järjettömästi, kunnes huomasin, että sähkön osuus on ihan tavallinen, mutta siirtomaksu on 48,90€!
Mitä helvettiä? Miten se voi pompata yhtäkkiä tuollaiseksi? :( Miten kenelläkään on varaa tälläisiin laskuihin. Soitin sähköfirmalle ja kysyin, että voisiko tässä olla joku virhe. Ei ole, alueellamme on vain kohonneet siirtomaksut "hieman"
Tuo on aivan järjetön korotus, olen oikeasti tosi vihainen! Sähkönsiirtokin on pakko ottaa sieltä mistä se sattuu tulemaan.
Kommentit (86)
Mitenkähän, jos laittais oman tuulimyllyn takapihalle, aurinkopaneelit katolle ja lämmittäis puilla? Mua kiinnostais sellainen mahdollisimman pitkälle omavarainen elämä. Oon nähnyt yhden talon pihalla tuulimyllyn.
Vierailija kirjoitti:
Ai miten? Kokoomuslaisella "me tienataan tällä"-yksityistämispolitiikalla tietenkin.
Espoon sähkö / Eon / Fortum / Caruna -sekoilu on kyllä vertaansa vailla.
Espoon sähkö siis oli kunnallinen yhtiö, joka myytiin ja myynistä rahat "sijoitettiin". Tosin nämä sijoitukset tuottivat lopulta vain tappiota. Eli takuuvarmaa tuottoa tahkova sähköyhtiö myytiin ja rahat sijoitettiin epävarmasti ja menetettiin. Lopputuloksena asukkaat maksavat kiskurihintaisia siirtomaksuja. Go kokoomus go.
Mrillä siirto maksaa 100e/kk, saman verran kuin kahden kuukauden sähkö.
Kantaverkot on myyty kansainvälisille yhtiöille. Niillä on monopoli eikä yhtään sääliä kuluttajaa kohtaan.
Kiitos kaikki eduskuntapuolueet, saitte rahanne vaalibudjetteihin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä elellä ilman sähköäkin. Puulämmitteiseen mörskään vaan asumaan.
Ei tarvitse olla mörskä. Olen asunut vuoden puulämmitteisessä, siistissä mummonmökissä. Sähköt kyllä oli, jääkaappia, valaistusta, puhelinta ja tietokonetta varten (nettiä ei ollut). Oli kiva vuosi vaikka olot olikin nykymaun mukaan alkeelliset, voisin ihan hyvin asua vastaavissa oloissa pidempäänkin jos sopiva paikka vaan löytyisi, tosin silloin haluaisin myös pesukoneen nyt kun on lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kantaverkot on myyty kansainvälisille yhtiöille. Niillä on monopoli eikä yhtään sääliä kuluttajaa kohtaan.
Kantaverkko on kyllä edelleen valtion ja julkisyhteisöjen omistuksessa, mutta kuinka kauan...
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän, jos laittais oman tuulimyllyn takapihalle, aurinkopaneelit katolle ja lämmittäis puilla? Mua kiinnostais sellainen mahdollisimman pitkälle omavarainen elämä. Oon nähnyt yhden talon pihalla tuulimyllyn.
Tää juttu vois kiinnostaa sua:
Luontokirjailija ja biologi Veikko Neuvonen asennutti huhtikuussa aurinkopaneelit perheen 88-vuotiaaseen hirsitaloon Kumpulassa. Jo syyskuussa – neljässä kuukaudessa – aurinkovoimala oli tuottanut energiaa reilun kaksion vuosikulutuksen verran.
https://www.helen.fi/helen-oy/ajankohtaista/arjessa/aurinkoenergia/auri… .
No siitä yksinkertaisesta syystä, kun landepellet halus tolpannokassa killuvat sähköjohtonsa hiensti maan alle - niin kuin Stadissa, ja muualla sivistyneellä seudulla... - ts. kaapunnisa... :)
Thiihihihiihihiiiii..... :) :)
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen monopoli = kokoomuslainen unelma.
Vihreä ministeri Pekka Haavisto vastasi omistajaohjauksesta kun mm Caruna myytiin.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, Fingrid on 100% suomalaisomistuksessa.
Ei
Ei mitään tekemistä koko asian kanssa.
Landepellet halusivat sähköpiuhansa maan alle, niin kuin Stadissa on...
Niiden piuhojen upottaminen metri kerrallaan maahan ei kuulkaa ole ilmaista touhua!
Miljoonia kilometrejä piuhaa maksaa miljardeja euroja.
Ja vaan siksi, että ei tulisi muutaman tunnin sähkökatkoa jollekin jyväjemmarille sinne mökilleen.
Helsingin energian ansiosta helsinkiläisten veroprosentti on pari prosenttiyksikköä pienempi kuin olisi ilman sitä.
Jostain syystä Espoon mielestä oli järkevää myydä vastaava oma sähkölaitos. Ilmeisesti espoolaisilla on varaa maksaa korkeampia veroja, mutta helsinkiläisillä ei?
ILE Stadista kirjoitti:
Ei
Ei mitään tekemistä koko asian kanssa.
Landepellet halusivat sähköpiuhansa maan alle, niin kuin Stadissa on...
Niiden piuhojen upottaminen metri kerrallaan maahan ei kuulkaa ole ilmaista touhua!
Miljoonia kilometrejä piuhaa maksaa miljardeja euroja.
Ja vaan siksi, että ei tulisi muutaman tunnin sähkökatkoa jollekin jyväjemmarille sinne mökilleen.
Joo kuule, meillä on tulossa naapuriin tuulimyllyjä ja sen myötä mainostettiin, että piuhatkin laitetaan maan alle. Ei olla mitään itse vaadittu, ei todellakaan, kyllä ne on bisnesmiesten touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, Fingrid on 100% suomalaisomistuksessa.
Näyttää olevan aika hyvää bisnestä tuo kantaverkon pyörittäminenkin. Kai se siis pitäisi myydä mahdollisimman pian ulkomaille? Ja halvalla tietysti.
Liikevaihto 605 milj. € (2015)
Liikevoitto 162,6 milj. € (2015)
Vierailija kirjoitti:
Suhteutettuna muihin maihin sähkö on suomessa halpaa.
Maamme sijaitsee pohjoisessa. On järjetöntä verrata johonkin Espanjaan tai Portugaliin vaikka toki sähköpomot haluavat samat hinnat koko Eurooppaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu vois kiinnostaa sua:
Luontokirjailija ja biologi Veikko Neuvonen asennutti huhtikuussa aurinkopaneelit perheen 88-vuotiaaseen hirsitaloon Kumpulassa. Jo syyskuussa – neljässä kuukaudessa – aurinkovoimala oli tuottanut energiaa reilun kaksion vuosikulutuksen verran.
https://www.helen.fi/helen-oy/ajankohtaista/arjessa/aurinkoenergia/auri… .
Kyllä! Kiinnostuin tosissani, kiitos!
Mitenköhän käy kun av-mammat tajuaa, että vesilaskussa maksetaan puhtaan veden lisäksi samasta vedestä jätevesimaksua :D
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän käy kun av-mammat tajuaa, että vesilaskussa maksetaan puhtaan veden lisäksi samasta vedestä jätevesimaksua :D
Mitenköhän se tähän liittyy? Ja vesilaitokset sentään on vielä kunnallisessa omistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös että me maksamme jopa sadevedestä hulevesimaksua.
Kohta se aina vitsailtu hengitysilmavero on todellisuutta.
Voisi puhallella enemmän lämmintä ilmaa suusta ulos, niin säästää sähkössäkin, ei tuntuisi niin pahalta enää siirtomaksu.