Miten nää sähkönsiirtomaksut on pompannut tälläisiksi?
Edellisessä sähkölaskussa siirtomaksu oli n.15€, kuten on ollut pitkään. Sähkön osuus n. 20-30€/kk
Nyt piti hieraista silmiäni, kun uusi sähkölasku oli melkein 80€! Kuukaudelta. Meinasin alkaa mesoamaan, että miten ihmeessä sähköä kulunut näin järjettömästi, kunnes huomasin, että sähkön osuus on ihan tavallinen, mutta siirtomaksu on 48,90€!
Mitä helvettiä? Miten se voi pompata yhtäkkiä tuollaiseksi? :( Miten kenelläkään on varaa tälläisiin laskuihin. Soitin sähköfirmalle ja kysyin, että voisiko tässä olla joku virhe. Ei ole, alueellamme on vain kohonneet siirtomaksut "hieman"
Tuo on aivan järjetön korotus, olen oikeasti tosi vihainen! Sähkönsiirtokin on pakko ottaa sieltä mistä se sattuu tulemaan.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettideitti kirjoitti:
Koska se on mahdollista. Itse laskin että itse maksan sähköveroa sekä siirtomaksua yhteensä 16senttiä/kwh. Seuraavaksi alkaa maksamaan jätteenkuljetus johon on myös pakko liittyä sekä vallitsee monopoli, kuten sähkönsiirrossakin.
iloista vihreää Suomea (eliitti kerää rahat pakkolakien avulla) rakentamaan. Tämä ei menisi läpi Saksassa eikä Sveitsissä joissa pyritään vähentämään jätteitä ja energian kulutusta. Se ei vähene tasamaksuin.
Saksassa on niin korkea sähkön hinta että maksaisit siellä triplasti sen mitä nyt maksat Suomessa.
Lähde?
Saksassa on kaikki muu niin paljon halvempaa, ettei kalliimpi sähkö kokonaisuutta miksikään muuta.
Mökin lasku 3kk ajalta jolloin on ollut talvitilassa:
Yhteensä 118€
Sähkön osuus 9€, 145kwh mikäli oikein muistan.
Eli siirtoihin ym meni noin 11x enemmän rahaa mitä itse sähköön.
Todellakin alkaisi olla järkevämpää katkoa sähköt ja pitää aurinko/Tuuli/generaattorimeininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä elellä ilman sähköäkin. Puulämmitteiseen mörskään vaan asumaan.
Ei tarvitse olla mörskä. Olen asunut vuoden puulämmitteisessä, siistissä mummonmökissä. Sähköt kyllä oli, jääkaappia, valaistusta, puhelinta ja tietokonetta varten (nettiä ei ollut). Oli kiva vuosi vaikka olot olikin nykymaun mukaan alkeelliset, voisin ihan hyvin asua vastaavissa oloissa pidempäänkin jos sopiva paikka vaan löytyisi, tosin silloin haluaisin myös pesukoneen nyt kun on lapsiakin.
Nimimerkillä: "Vuojen paskat housussa"
Jos joku on väärin, niin se että siirtomaksua peritään kulutuksen mukaan. Eihän se kulutus maksa sähköyhtiölle juuri mitään, vaan kustannukset tulee linjan ylläpidosta ja siitä tehosta mikä on varattu kuluttajan käytettäväksi. Kuluttaja maksaa siirtoyhtiölle suunnilleen saman verran riippumatta siitä että kuinka paljon hän käyttää sähköä.
Jotta kuluttaja maksaisi kulurakenteen mukaisesti, niin siirtomaksun pitäisikin olla melko puhtaasti kuukausimaksu, joka määräytyisi sijainnin ja varatun huipputehon mukaan.
Nyt käytännössä paljon kuluttavat maksavat vähän kuluttavien kuluja, joka ei tietenkään ole reilua.
Toki se kuukausimaksu nousisi roimasti jos kulutuksen osuuskin siirtyisi kuukausimaksuun, mutta keskimäärin kuluttajat maksaisivat saman verran.
Huulluksi on mennyt.
Meillä okt 240m2 kahdessa kerroksessa.
Meillä on vesikiertoinen puulämmitys, ts. pannuhuoneessa kuumeneva vesi menee kiertovesipumpulla pattereihin.
Sähköä kuluu siis vain ruoanvalmistukseen, jääpakastikaappiin, valaistukseen ym. tavanomaiseen.
Telkkaria katsotaan harvoin, kaikki ylimääräiset valot sammutetaan heti huoneesta poistuttaessa, pihavalaistustakin käytämme vain kaikkein pimeimpään vuodenaikaan jne.
Sähkönkuluttuksemme on maaliskuussa ollut 445 kwh, tämä kustantaa 33,31 euroa (Fortum).
Sähkövero ja siirto tuolle summalle on 56,53 (Caruna), yhteensä lasku 89,94.
Mistä voi enää nipistää?
Ei tuo Loisteellakaan kovin kohtuullinen ole.