Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*Huokaus* Ei kai auta muu kuin laittaa koti myyntiin :-(

:-(
09.05.2017 |

On kyllä surullinen olo. Rahat ei vaan riitä.
Olen töissä ja mies joutui halvauksen vuoksi eläkkeelle muutama vuosi sitten. Meillä on 2 lasta. Asutaan pienessä omakotitalossa, alle 100 000 arvoinen. Velkaa jäljellä reilut 60 000.

Laskettiin moneen kertaan, että pitäisi pärjätä tässä edelleen vaikka mies joutuikin eläkkeelle mutta en jaksa enää! Mihinkään ei jää rahaa, kaikki menee vaikka kaikki hankitaan niin halvalla kuin mahdollista. Sähkön hinta nousee, veden hinta nousee, vakuutusmaksut nousee...palkkani ei juuri nouse ja eläke miehellä vaan pienenee kun hoitotukea ym. leikataan. Kohta leikataan varmaan taas eläkkeitäkin.

Turhaan kai valitan, elämäähän tämä vain, vaan en voi mitään että surulliselta tuntuu. Joku kerrostalon alakerta kai pitäisi vuokralle löytää? Tai rivari, mutta se voi olla jo yhtä kallis kuin tämä. Mies ei voi portaita kulkea. Vuokratkin nousevat mutta toisaalta vuokra-asuntoon saisimme asumistukeakin.
Kai lapsillekin olisi parempi, että vaikka asuisimme vielä vaatimattomammin (tämäkään EI ole mikään ylimitoitettu ökyasunto todellakaan) niin jäisi ehkä joskus rahaa johonkin ylimääräiseen. Tuntuisi töissäkäyntikin ehkä mielekkäämmältä, nyt siitä ei jää mitään käteen. Nyt olisi 10 vuotta vielä lainanmaksua edessä ja lapsuus kerkeää heiltä mennä ohi.

Kohtalotovereita? Miten elämä lähti sitten menemään?

Kommentit (365)

Vierailija
81/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan hakeneet päivähoitomaksuihin muutosta, jos tulonne ovat pienentyneet?

Vierailija
82/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tämäkään EI ole mikään ylimitoitettu ökyasunto"

Joo, eipä niitä ökyasuntoja saakaan sadalla tonnilla yhtään mistään. Että sinänsä turha lisäys lauseeseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tämäkään EI ole mikään ylimitoitettu ökyasunto"

Joo, eipä niitä ökyasuntoja saakaan sadalla tonnilla yhtään mistään. Että sinänsä turha lisäys lauseeseen...

PS. Tuo, että omistusasuntoon ei saa asumistukea on ihmeellisen yleinen harhaluulo. Ei siihen vaikuta se, että asuuko vuokralla vai omassa, vaan vuokran/vastikkeen määrä.

Asun itse omassa asunnossa ja saan asumistukea ihan normaalisti.

Vierailija
84/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä moni muukin on sanonut, niin ap vaikuttaa olevan kyllä aivan totaalisen pihalla kaikesta mikä liittyy asuntoihin ja rahaan. Onneksi minua on aina kiinnostanut talot ja asunnot, joten olen ottanut asioista selvää ja harvemmin olen täysin sormi suussa näissä asioissa.

Vierailija
85/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulta kysyttiin kelalla selvitystä, kun myin asuntoni ja menin vuokralle.

Eli jos olisin saanut rahaa myynnistä, niin se olisi huomioitu asuntotukea myönnettäessa: ensin olisi pitänyt kuluttaa se myynnistä saatu raha vuokralla asumiseen ja vasta sitten olisi saanut tukea. Niin ainakin ymmärsin.

Onhan se ymmärrettävääkin: jos on myynyt kalliin asunnon (esim. ei jaksa enää hoitaa omakotitaloa) ja sitten menee pienituloisena hakemaan asumistukea, niin onhan se tavallaan väärin. Kun sitä rahaa on jäänyt asumiskustannuksiin siitä myynnistä.

No "onneksi :(" minulla oli tilanne se, että jäi vielä asuntovelkaa myynnin jälkeen, niin ei ollut sitä myyntivoittoa.

Vierailija
86/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienillä tuloilla päivähoitomaksu ei voi olla montaa kymppiä. Olethan siihen hakenut muutoksen tulojen laskettua?

Vierailija
87/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laskee, että talon arvo on alle 100 000 ja lainaa 60 000, niin jäisi noin  30 000- 35 000. Sitten menee myynnistä kiinteistövälittäjälle kuluja myös.

Uuden vuokra-asunnon asumistukeen lasketaan ensin se raha mukaan jonka talosta saisitte jäämään voittoa, joten ihan aluksi tukea ei välttämättä saisi.

Ennen kuin myytte talon niin kannattaa laskea nämä asumiskulukuviot ja selvittää saisitteko sitä sitten siihen mahdolliseen uuteenkaan ja kuinka paljon. Ja tarkistaa saako tämänhetkiseen tilanteeseen.

Myös mielestäni kannattaa mennä pankiin neuvottelemaan lainanlyhennyksen kuukausisumman pienentämisestä. Kun kuitenkin sinulla on työtuloa ja miehen eläke plus muut tulot, niin luulisi pankin olevan myönteinen asiaan.

Oletko selvittänyt miehen mahdolliset kelan tuet eläkkeen lisäksi? Vammaistuki tms.?

Höpö höpö. Asumistukeen ei vaikuta vaikka olisi tilillä 100000 euroa. Ja tämä on fakta. Sen lisäksi että vuokralla saisi todennäköisesti asumistukea, on yleensä vakuutus-, sähkö jne kulut pienempiä. Tosin 2500 euron netto ei kyllä minusta mitenkään hirveän pieni edes ole.

Vierailija
88/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-( kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätemaksu on luokkaa 10-20e kuussa, vesimaksuun voi itse vaikuttaa ja järkevällä vedenkäytöllä riittänee max 50e/kk. Jos talo on sähkölämmitteinen, voi siihen mennä se 200e/kk talvella - mutta tuohonkin summaan voi itse vaikuttaa. On se siirtomaksukin kulutuksesta kiinni! Ei noista menoista pitäisi niin hirveää kuluerää tulla, saatika "isoa osaa" rahoista. Kyllä perheen rahat nyt johonkin muuhun menevät, sillä tuon 2500e pitäisi kyllä neljälle riittää ihan hyvin.

Ei ne rahat vaan mene muuhun.

Moni täällä kehuu yksin maksavan isompaakin lainaa. Näin varmasti on, mutta ei siinä ole kuin yhden henkilön ruoka- ym. kulutkaan sitten. Totta kai minäkin yksin tässä pärjäisin ihan mainiosti. Meillä on 2 kasvavaa lasta, jotka tarvitsevat vaatteita, kenkiä ja harrastusvälineitä. Käytettynä ostetaan aina ne. Nuorempi lapsista on päivähoidossa, mies ei pysty hoitamaan yksin koska jos lapselle jotain sattuisi niin ei pysty auttamaan. Liian paljon riskejä olisi siinä. Päivähoitokin maksaa kuten tiedätte.

Meillä voi olla sähkön kulutus esim. 30€/kk ja siirto 50-60€. Mahtavaa. Lämpö asunnossa on 20-21 astetta, makkarissa 18-19. Lämmityskulut noin 150€/kk talviaikaan.

Bensaan menee rahaa, kun taajama-ajoa tulee jonkin verran. Toki voisimme luopua autosta ja mies viimeisestäkin itsenäisyyden rippeestään, mutta se tuntuu kohtuuttomalta kaiken muun päälle mitä hän jo on menettänyt. Ja tietysti pyritään hoitamaan mahdollisimman monta asiaa kerralla.

Eli sähköön + lämpöön menee maksimissaan tuo mainitsemani 200e/kk keskimäärin. Päivähoito ei taida paljoa maksaa kun olette noin pienituloisia? Bensaan tuskin siihenkään menee kaupunkiajossa yli 50e/kk (jolla silläkin ajaa jopa yli 20km/päivä!). Yhä, jokin teidän menoissa mättää, koska ei noissa ole mitään sellaista, minkä pitäisi se 2500e/kk imaista. Eli:

* Laina-aikaan reilu pidennyt, asumiskulut tämän jälkeen luokkaa 500e/kk. 

* Tarkista päivähoitomaksut

* Etsi paremmin palkattua työtä

* Laske tarkkaan kaikki menot, koska mikään mainitsemistasi ei vielä selitä rahan loppumista

* Älä muuta vuokralle, ette säästä siinä erittäin todennäköisesti senttiäkään. Vaikka saisitte asumistukea (eikä sen varaan kannata laskea vaikka saisittekin, kaikkea ollaan leikkaamassa).

Vierailija
89/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulta kysyttiin kelalla selvitystä, kun myin asuntoni ja menin vuokralle.

Eli jos olisin saanut rahaa myynnistä, niin se olisi huomioitu asuntotukea myönnettäessa: ensin olisi pitänyt kuluttaa se myynnistä saatu raha vuokralla asumiseen ja vasta sitten olisi saanut tukea. Niin ainakin ymmärsin.

Onhan se ymmärrettävääkin: jos on myynyt kalliin asunnon (esim. ei jaksa enää hoitaa omakotitaloa) ja sitten menee pienituloisena hakemaan asumistukea, niin onhan se tavallaan väärin. Kun sitä rahaa on jäänyt asumiskustannuksiin siitä myynnistä.

No "onneksi :(" minulla oli tilanne se, että jäi vielä asuntovelkaa myynnin jälkeen, niin ei ollut sitä myyntivoittoa.

Olet ymmärtänyt väärin. Ei vaikuta vaikka olisi miljoona euroa tilillä.

Vierailija
90/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalvelulain perusteella miehellä lienee oikeus saada ilmaispalveluja kunnalta.   Onko teillä käyty sieltä kartoittamassa asumistanne ym.  Vammaispalvelusopimuksen perusteella tehdään esim. oviaukkojen  levennyksiä  ja kylpyhuoneiden remontteja kunnan toimesta ja kunnan maksamana. Jos on esim. pyörätuolissa oleva ihminen on hän vammainen ja kuuluu vammaispalvelulain piiriin.  Kunnanssanne on vammaispalveluja hoitava henkilö sisiaalitoimistossa.  Katso kunnan nettisivuilta haulla vammaispalvelu ja kunnan nimi.  Onko hän käynyt teillä?  Sen lain perusteella saatava apu on maksutonta.   Ottakaa selvää, heidän on selvitettävä teille.  -  Hoitotukea eläkkeeseen ja omaishoidontukea kannattaisi hakea joka tapauksessa jos sinä joudut hoitamaan miehesi asiat kokonaan.

Monesti kunnat eivät mainosta näitä tukia koska se on heille rahanmenoa.   Minunkin piti aikanaan ottaa itse selvää kun mieheni sairasti.

Vierailija
91/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae omaishoitajuutta. Joudut tekemään tosi paljon miehen puolesta ja hoitamaan sitä, niiin siitä saat 300e/kk lisää.

Vierailija
92/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tää menee ihan ohi aiheen, mutta sanotteko te ihmiset, että jos mulla on 100 00e tilillä ja saan vaikka vaan kotihoidontuke ja oon yh, niin saanko mä vuokra-asuntoon asumistukea? Eli mun tulot olisi veron jälkeen n.300e/kk?????

Vierailija
93/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi miehelle vois hakea vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja, kun ei pysty itsenäisesti liikkumaan, eikä käyttämään julkisia saattajankaan kanssa.

Vierailija
94/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty mies mitään töitä tekemään. Ei toimi jalat ollenkaan eikä kädetkään kunnolla, ja on ollut ns. fyysisellä alalla ja tosiaan opiskellut välillä.

Ehdimme asua sen 5 vuotta ennen tätä, sitten vedettiin lyhennystä alas eli hitaasti nyt velka lyhenee. On pankki joustanut siis ihan hyvin.

Nettotulot on meillä yhteensä noin 2500 euroa.

Täällä toinen aikoinaan samalla lailla räpistellyt. Tosin se oli oma valinta, eli vaimo oli kotiäitinä kahdeksan vuotta, kun lapset olivat pieniä. Ostovoimakorjattuna oma palkkani oli ehkä 2000 nykyrahassa ja muut tulot lapsilisineen 600-700. Ei sitä rahaa mihinkään ylimääräiseen ollut, mutta kuitenkin selvittiin ja nyt on tilanne jo aivan toinen.

En voi puhua kenenkään puolesta, mutta itse sinnittelisin. Kun taakse katsoo, niin kymmenen vuotta tässä elämässä on lyhyt aika, yksi käden huitaisu. Vuokralla teillä ei ole mitään pääomaa kymmenenkään vuoden päästä ja vuokra nousee koko ajan. Siinä omassa talossa laina loppuu aikanaan ja sitten helpottaa. Vuokralaiselta ulosmitataan rahaa maailman tappiin ja lisäksi olet systeemin armoilla. Ne tuet sun muut eivät tule ainakaan nousemaan jatkossa.

Itsekin aikoinaan ajattelin, että sääli kun ei voi reissata kovin paljoa lasten kanssa ja lomat sekä loputkin rahat menivät hartiapankkiremppaamiseen. Mutta tiedätkö mitä? Olimme kuitenkin yhdessä, iltaisin pelattiin korttia ja lautapelejä, pihalla kesäisin petanqueta ja mölkkyä, kalassa käytiin ja sienestämässä, grillailtiin jne. Luulisin, että lapsemme elivät keskimääräistä onnellisemman lapsuuden. Lisäksi ymmärtävät oman taloudenpidon päälle keskimäärin hyvin.

Omasta lapsuudestani muistan, että hyvät hetket yhdessä olivat paljon arvokkaampia, kuin etelänloma tai joku status-esine. Joten älä huoli niinkään lapsista, kun teet päätöksesi. Mieti pitkällä tähtäimellä tulevaisuutta, sillä se on täällä ennen kuin huomaatkaan.

Tsemppiä.

Vierailija
95/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että asutte lappeenrannassa,sähkön siirto,vesi/jätevesi on tehty helvetin kalliiksi.

Paljon teillä on lainan lyhennys?

Mulla on 76000€ ja minimi lyhennys mitä pankki hyväksyi oli 800€/kk.

Et taida olla kovin luotettava asiakas pankin mielestä? Meillä lainaa on yli 200 000 ja lyhennys (+korko) reilu 1000 eur/kk. Toki laina-aikakin on 20 vuotta ja lyhennetään enemmän kuin tuo, mutta tuo on se minimi. Samoilla spekseillä aloittajan lyhennykseksi tulisi 300 eur (20 vuotta laina-aika, korko 2 %) eli jos ap maksatte enemmän niin koittakaa vaihtaa pankkia. 

Vaikea sanoa kun kaikki asiat olen aina hoitanut,vakitöissä ollut armeijasta päästyäni jatkuvasti ja viime vuonna tienasin 36000€.

Vierailija
96/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty mies mitään töitä tekemään. Ei toimi jalat ollenkaan eikä kädetkään kunnolla, ja on ollut ns. fyysisellä alalla ja tosiaan opiskellut välillä.

Ehdimme asua sen 5 vuotta ennen tätä, sitten vedettiin lyhennystä alas eli hitaasti nyt velka lyhenee. On pankki joustanut siis ihan hyvin.

Nettotulot on meillä yhteensä noin 2500 euroa.

Eikö tuossa nyt ihan hyvin voi lyhentää lainaa jopa tonnilla kuussa? Kyllä neljän  pitäisi 1500 eurolla pärjätä... Itsellä menee ruokaan ja laskuihin 200 kuussa. Teillä tietysti enemmän kuluja, mutta luulisi 350e/kk/naama riittävän?

Edellisissä viesteissä on sanottu, kuinka jätemaksut, sähkönsiiro ja vesimaksut ovat niin korkeat, että niihin menee jo iso osa rahoista. Pitää muistaa kaikki laskut, ei ihan niin mustavalkoisesti mene että 2500 jää palkasta käteen.

Hämmentää ihmisten yksinkertaisuus.

No minä asun Suomen kalleimman veden alueella ja maksan mittarin mukaan. Jos vedestä maksaa yli 35e/hlö/kk, niin silloin läträtään aika reippaasti. Sähkönsiirrosta maksan tietenkin myös, kuka muka ei? Jätemaksua ei ole. Sen takia lisäsinkin roimasti kuukausikuluja, kun itse kuitenkin kerrostalossa asun.

Vierailija
97/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratkaa kämppä eteenpäin ja muuttakaa ite vuokralle? Laina lyhenee vuokralaisen toimesta ja omaan vuokraan voisi saada asumistukea.

Me tehtiin näin. Hyvän vuokralaisen etsimisessä ja vuokranantajan velvollisuuksiin perehtymisessä meni aikansa, mutta taloudellinen tilanne helpotti sen jälkeen paljon. Paluumuutto tuskin ajankohtaista vielä vuosiin kun lapset vielä sen verran pieniä.

Vierailija
98/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaispalvelulain perusteella miehellä lienee oikeus saada ilmaispalveluja kunnalta.   Onko teillä käyty sieltä kartoittamassa asumistanne ym.  Vammaispalvelusopimuksen perusteella tehdään esim. oviaukkojen  levennyksiä  ja kylpyhuoneiden remontteja kunnan toimesta ja kunnan maksamana. Jos on esim. pyörätuolissa oleva ihminen on hän vammainen ja kuuluu vammaispalvelulain piiriin.  Kunnanssanne on vammaispalveluja hoitava henkilö sisiaalitoimistossa.  Katso kunnan nettisivuilta haulla vammaispalvelu ja kunnan nimi.  Onko hän käynyt teillä?  Sen lain perusteella saatava apu on maksutonta.   Ottakaa selvää, heidän on selvitettävä teille.  -  Hoitotukea eläkkeeseen ja omaishoidontukea kannattaisi hakea joka tapauksessa jos sinä joudut hoitamaan miehesi asiat kokonaan.

Monesti kunnat eivät mainosta näitä tukia koska se on heille rahanmenoa.   Minunkin piti aikanaan ottaa itse selvää kun mieheni sairasti.

Tuo vammaispalvelujen maksuttomuus on väärää tietoa.

Vierailija
99/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratkaa kämppä eteenpäin ja muuttakaa ite vuokralle? Laina lyhenee vuokralaisen toimesta ja omaan vuokraan voisi saada asumistukea.

Me tehtiin näin. Hyvän vuokralaisen etsimisessä ja vuokranantajan velvollisuuksiin perehtymisessä meni aikansa, mutta taloudellinen tilanne helpotti sen jälkeen paljon. Paluumuutto tuskin ajankohtaista vielä vuosiin kun lapset vielä sen verran pieniä.

Saako asumistukea, jos omistaa samalla paikkakunnalla perheelle sopivan asunnon? Epäilen. Lisäksi vuokraamisessa on aina omat hankaluutensa ja riskinsä, eikä se yleensä kannata, jos joutuu vuokraamaan vastaavankokoisen asunnon tilalle (eri asia, jos vuokraa uuden ison omakotitalon ja muuttaa itse vanhaan kerrostaloyksiöön).

Vierailija
100/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vammaispalvelujen maksuttomuus on väärää tietoa.

Kyllä ne vielä muutama vuosi sitten olivat maksuttomia.  Jos esim. kylpyhuonerempan yhteydessä halusi muutakin kohennusta kuin vain sen että vammainen mahtuu ja pärjää turvallisesti, niin tietysti ne parannukset joutuu itse maksamaan.  Jos ei lakia ole muutettu niin näin on.