Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*Huokaus* Ei kai auta muu kuin laittaa koti myyntiin :-(

:-(
09.05.2017 |

On kyllä surullinen olo. Rahat ei vaan riitä.
Olen töissä ja mies joutui halvauksen vuoksi eläkkeelle muutama vuosi sitten. Meillä on 2 lasta. Asutaan pienessä omakotitalossa, alle 100 000 arvoinen. Velkaa jäljellä reilut 60 000.

Laskettiin moneen kertaan, että pitäisi pärjätä tässä edelleen vaikka mies joutuikin eläkkeelle mutta en jaksa enää! Mihinkään ei jää rahaa, kaikki menee vaikka kaikki hankitaan niin halvalla kuin mahdollista. Sähkön hinta nousee, veden hinta nousee, vakuutusmaksut nousee...palkkani ei juuri nouse ja eläke miehellä vaan pienenee kun hoitotukea ym. leikataan. Kohta leikataan varmaan taas eläkkeitäkin.

Turhaan kai valitan, elämäähän tämä vain, vaan en voi mitään että surulliselta tuntuu. Joku kerrostalon alakerta kai pitäisi vuokralle löytää? Tai rivari, mutta se voi olla jo yhtä kallis kuin tämä. Mies ei voi portaita kulkea. Vuokratkin nousevat mutta toisaalta vuokra-asuntoon saisimme asumistukeakin.
Kai lapsillekin olisi parempi, että vaikka asuisimme vielä vaatimattomammin (tämäkään EI ole mikään ylimitoitettu ökyasunto todellakaan) niin jäisi ehkä joskus rahaa johonkin ylimääräiseen. Tuntuisi töissäkäyntikin ehkä mielekkäämmältä, nyt siitä ei jää mitään käteen. Nyt olisi 10 vuotta vielä lainanmaksua edessä ja lapsuus kerkeää heiltä mennä ohi.

Kohtalotovereita? Miten elämä lähti sitten menemään?

Kommentit (365)

Vierailija
41/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että mies tarvitsee autoa, muuten ei pääsisi liikkumaan kotoa pois. Myöhemmin sanoit, että miehen jalat eivät toimi, eivätkä kädetkään kunnolla. Mihin mies siis tarvitsee autoa?

Vierailija
42/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-( kirjoitti:

Ei pysty mies mitään töitä tekemään. Ei toimi jalat ollenkaan eikä kädetkään kunnolla, ja on ollut ns. fyysisellä alalla ja tosiaan opiskellut välillä.

Ehdimme asua sen 5 vuotta ennen tätä, sitten vedettiin lyhennystä alas eli hitaasti nyt velka lyhenee. On pankki joustanut siis ihan hyvin.

Nettotulot on meillä yhteensä noin 2500 euroa.

Eikö tuossa nyt ihan hyvin voi lyhentää lainaa jopa tonnilla kuussa? Kyllä neljän  pitäisi 1500 eurolla pärjätä... Itsellä menee ruokaan ja laskuihin 200 kuussa. Teillä tietysti enemmän kuluja, mutta luulisi 350e/kk/naama riittävän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätemaksuihin voi vaikuttaa siten, että harventaa roskalaatikon tyhjennysväliä. Jos tulee vähän sekajätettä, niin laatikkoa ei tarvitse tyhjentää kerran viikossa, vaan sen voi sopia tyhjennettäväksi joka toinen viikko tai vaikka kerran kuukaudessa. Tässä säästää jonkin verran.

Sähkön ja veden kulutukseen voi itse omilla toimillaan vaikuttaa. Sähkön siirtomaksuun ei voi vaikuttaa, mutta varsinaisen sähkön voi ja kannattaa kilpailuttaa.

Jos marjastat yms. paljon, niin onko sinulla mahdollista myydä näitä eteenpäin?

Lainat voi usein siirtää toiseen pankkiin. Kannattaa kysyä tarjousta. Yleensä joku muu pankki tarjoaa paremmat edut. Joskus jopa oma pankki antaa samat edut, kun kertoo mitä on muualta tarjottu.

Kannattaa kirjata kaikki menot, niin silloin näkee parhaiten rahareiät.

Vierailija
44/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymiseen liittyy myös kuluriski. Kuntoarvion tekeminen maksaa, saattaa jäädä kokonaan myyjän maksettavaksi. Yllättäviä remontin tarpeita ja hinnanalennusperusteita voi realisoitua ennen ja jälkeen kaupan. Kiinteistöjen myyminen on tehty hyvin riskialttiiksi, jos et tiedä 100% myymäsi talon kuntoa.

Tällä hetkellä monen omakotitalon myyntiaikakin on pitkä.

Vierailija
45/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea uskoa, että vuokralla olisi yhtään tuon halvempaa. Mä neuvottelisin ensin pankin kanssa lyhennyksen minimiin tai yrittäisin jopa lyhennysvapaata. Pankin etu on kuitenkin saada teiltä jotain rahaa kuin että menettäisi teidät kokonaan asiakkaana. Ajattele lyhennys vuokrana. Kuluihin voi vaikutta jonkin verran.

Vierailija
46/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuta laina, yritä saada asumismenot alas. Vuokralla asuminen se vasta kallista on...

Vierailija
47/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty mies mitään töitä tekemään. Ei toimi jalat ollenkaan eikä kädetkään kunnolla, ja on ollut ns. fyysisellä alalla ja tosiaan opiskellut välillä.

Ehdimme asua sen 5 vuotta ennen tätä, sitten vedettiin lyhennystä alas eli hitaasti nyt velka lyhenee. On pankki joustanut siis ihan hyvin.

Nettotulot on meillä yhteensä noin 2500 euroa.

Eikö tuossa nyt ihan hyvin voi lyhentää lainaa jopa tonnilla kuussa? Kyllä neljän  pitäisi 1500 eurolla pärjätä... Itsellä menee ruokaan ja laskuihin 200 kuussa. Teillä tietysti enemmän kuluja, mutta luulisi 350e/kk/naama riittävän?

Edellisissä viesteissä on sanottu, kuinka jätemaksut, sähkönsiiro ja vesimaksut ovat niin korkeat, että niihin menee jo iso osa rahoista. Pitää muistaa kaikki laskut, ei ihan niin mustavalkoisesti mene että 2500 jää palkasta käteen.

Hämmentää ihmisten yksinkertaisuus.

Vierailija
48/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi, valtavasti tsemppiä!

Oma tilanne se, että olen viiden lapsen totaaliyyhoo, pienipalkkainen työ ja omakotilalo. Kun mies lähti, niin päätin että talo on meidän koti, ja teen kaikkeni, että saan lapset tässä kasvatettua.

Käytännön asioista se, että talo ei luultavasti menisi kaupaksi, ja meille ei löytyisi tarpeeksi isoa vuokra-asuntoa.

Asumistukea saan vähän alle 300€, huonona kuuna maksan vain sen lainaa, joustoturva mahdollistaa tämän. Talon kuluihin on vaikea vaikuttaa, mutta puilla lämmitän, vettä säästän ym. Ylipäätään yritän säästää kaikesta mihinkään omaan ei ole varaa, mutta tavallisen lapsuuden yritän lapsille turvata, harrastukset ym.

Pärjäät kyllä ap!

Vierailija
49/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitteko asumistukea? Jos toinen on töissä, niin yleensä se jo riittää siihen että asumistukea ei enää saa. Kyllä ne asumismenot on vuokralla selvästi enemmän kuin omassa. Voisiko lainan lyhentämiselle tehdä mitään? Kuukausierää pienemmäksi tai pariksi vuodeksi, tai pidemmäksikkin aikaa lyhennysvapaalle. Nykyään kun korot on nollissa, niin lyhennysvapaa helpottaa aika hitosti. Olisiko mahdollista vaihtaa halvempaan omistusasuntoon?

Vierailija
50/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että asutte lappeenrannassa,sähkön siirto,vesi/jätevesi on tehty helvetin kalliiksi.

Paljon teillä on lainan lyhennys?

Mulla on 76000€ ja minimi lyhennys mitä pankki hyväksyi oli 800€/kk.

Mulla on 60000 asuntolaina ja lyhennys 350€ kuussa, laina-aika on 18 vuotta eli vieläkin pienemmäksi saisi kuukausimaksun pidentämällä laina-aikaa.

Autossa ei kannata miettiä kulutusta pelkästään, vaan auton vakuutusmaksuja ja hintaa. Vaikka auto kuluttaisi kolme litraa enemmän satasella kuin pienempikulutuksinen, se tekee noin 5€/100km. Jos vaihtaa 10000€ auton 3000€ autoon, saa 7000€ aika paljon bensaa. Lisäksi vanhempien autojen korjaus on yleensä paljon halvempaa.

Vanahan auton korjaus voi olla halvempaa, mutta korjattavaa on paljon useammin kuin uudessa autossa. Nyrkkisääntönä voi pitää että jos ostaa 50% halvemman auton, niin autoilun kustannukset alenee 25%.

Vierailija
51/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Osalla ei taida olla kokemusta omakotitalossa asumisesta?

Laina on vain yksi kulu, sitä ei voi todellakaan verrata suoraan vuokraan. Lainan päälle tulee kaikki muut kulut, joista osakkeessa asuva ei vättämättä tiedä...minkä maksaa vastiketta, ei todellakaan riitä okt:n kuluihin. Esimerkiksi vakuutus on paljon kalliimpi kuin osakkeessa. Sähköä, vettä jne. ei tuhlata. Sähkön siirto maksaa enemmän kuin itse sähkö eikä siihen voi vaikuttaa itse. Verotkaan eivät ole ihan pienet. Jäteastia tyhjennetään vain joka toinen viikko ja on se pienin mahdollinen astia.

Mieheni saa pienen eläkkeen+perustason hoitotuen joka on alle 100€. Vaikka hän on vaikeasti "vammainen" niin avuntarve ei päätöksen mukaan riitä yhtään korkeampaan hoitotukeen, koska sisukkaasti itse pyrkii päivittäiset toimet tekemään. Ihan minimieläke Suomessa jää jonnekin 700-800€ pintaan, tämä on ihan totta, ja onneksi mieheni saa edes hieman enemmän. Kaikkineen aika tarkalleen 1000€ on hänellä kaikki "tulot". Ei olisi kannattanut opiskella, jos olisi ollut kristallipallo meillä...

Joku kysyi, mihin mies tarvitsee autoa :-D No vaikka itsenäiseen liikkumiseen. Kyseiseen autoon on asennettu käsihallintalaitteet, niitä onneksi pystyy käyttämään. Ei niitä vammaispalveluja ja -etuuksia hövelisti jaella, niin kuin moni tuntuu ajattelevan. Kaikki on täytynyt selvittää itse ja onneksi on tuttu sosiaalityöntekijä, jolta on voinut kysyä.

Sairaalassa joudutaan käymään aika ajoin, ja kuluineen se on lähes 100€/kerta matkoineen, ja tiesittehän ettei erikoissairaanhoito kerrytä maksukattoa, vaan poliklinikkamaksu täytyy maksaa joka ikinen kerta? Tällaiset kulut ovat ylimääräisiä mutta pakollisia.

Kuten aiemmin mainitsin, eläkkeensaajan asumistukea hän ei voi hakea, koska olemme lapsiperhe. Hullua mutta totta. Yleistä asumistukea sitten emme tähän saa.

Lisätöitä toki voisin vielä etsiä...vielä kun saisi vuorokauteen lisää tunteja, niin kerkeäisi sitten lapsiakin joskus hereillä näkemään.

No, ei auta kuin taas sinnitellä, laskea ja miettiä vielä.

Vierailija
52/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pankki on haluton järjestelemään asuntolainaa uusiksi, niin ehdottomasti kannattaa kysyä lainan siirtotarjousta toisesta pankista. Kysyminen ja neuvottelu ei maksa mitään. Jos talon vakuusarvo kattaa kepeästi lainanan, niin sen siirto onnistuu helposti toiseen pankkiin.

Itse en todellakaan lähtisi kustannusten vuoksi vuokralle. Vuokranmaksu ei lopu koskaan, laina sentään joskus. Se on sitten toinen juttu jos koet talon muuten rasitteeksi.

Vierailija
53/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätemaksu on luokkaa 10-20e kuussa, vesimaksuun voi itse vaikuttaa ja järkevällä vedenkäytöllä riittänee max 50e/kk. Jos talo on sähkölämmitteinen, voi siihen mennä se 200e/kk talvella - mutta tuohonkin summaan voi itse vaikuttaa. On se siirtomaksukin kulutuksesta kiinni! Ei noista menoista pitäisi niin hirveää kuluerää tulla, saatika "isoa osaa" rahoista. Kyllä perheen rahat nyt johonkin muuhun menevät, sillä tuon 2500e pitäisi kyllä neljälle riittää ihan hyvin.

Vierailija
54/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakka kantensa valitsee. Itse olet miehesi valinnut ja sen kanssa porsinut, joten kanna vastuusi.

Tämän inhottavampaa ihmistä saa jo hakemalla hakea. Todella vastenmielinen kommentti.

Totuus sattuu.

Vierailija
55/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Osalla ei taida olla kokemusta omakotitalossa asumisesta?

Laina on vain yksi kulu, sitä ei voi todellakaan verrata suoraan vuokraan. Lainan päälle tulee kaikki muut kulut, joista osakkeessa asuva ei vättämättä tiedä...minkä maksaa vastiketta, ei todellakaan riitä okt:n kuluihin. Esimerkiksi vakuutus on paljon kalliimpi kuin osakkeessa. Sähköä, vettä jne. ei tuhlata. Sähkön siirto maksaa enemmän kuin itse sähkö eikä siihen voi vaikuttaa itse. Verotkaan eivät ole ihan pienet. Jäteastia tyhjennetään vain joka toinen viikko ja on se pienin mahdollinen astia.

Mieheni saa pienen eläkkeen+perustason hoitotuen joka on alle 100€. Vaikka hän on vaikeasti "vammainen" niin avuntarve ei päätöksen mukaan riitä yhtään korkeampaan hoitotukeen, koska sisukkaasti itse pyrkii päivittäiset toimet tekemään. Ihan minimieläke Suomessa jää jonnekin 700-800€ pintaan, tämä on ihan totta, ja onneksi mieheni saa edes hieman enemmän. Kaikkineen aika tarkalleen 1000€ on hänellä kaikki "tulot". Ei olisi kannattanut opiskella, jos olisi ollut kristallipallo meillä...

Joku kysyi, mihin mies tarvitsee autoa :-D No vaikka itsenäiseen liikkumiseen. Kyseiseen autoon on asennettu käsihallintalaitteet, niitä onneksi pystyy käyttämään. Ei niitä vammaispalveluja ja -etuuksia hövelisti jaella, niin kuin moni tuntuu ajattelevan. Kaikki on täytynyt selvittää itse ja onneksi on tuttu sosiaalityöntekijä, jolta on voinut kysyä.

Sairaalassa joudutaan käymään aika ajoin, ja kuluineen se on lähes 100€/kerta matkoineen, ja tiesittehän ettei erikoissairaanhoito kerrytä maksukattoa, vaan poliklinikkamaksu täytyy maksaa joka ikinen kerta? Tällaiset kulut ovat ylimääräisiä mutta pakollisia.

Kuten aiemmin mainitsin, eläkkeensaajan asumistukea hän ei voi hakea, koska olemme lapsiperhe. Hullua mutta totta. Yleistä asumistukea sitten emme tähän saa.

Lisätöitä toki voisin vielä etsiä...vielä kun saisi vuorokauteen lisää tunteja, niin kerkeäisi sitten lapsiakin joskus hereillä näkemään.

No, ei auta kuin taas sinnitellä, laskea ja miettiä vielä.

Itse olen laskenut että neliötä kohti omakotitalossa kulut on suunnilleen puolet siitä mitä osakkeessa vastike.

Vakuutusta kannattaa kans kilpailuttaa, ei se ole merkittävästi kalliimpi kuin osakkeessa. 2000 luvulla rakennettu 200 neliön omakotialo ja kiinteistövakuuden osuus kotivakuutuksesta on alle 200€ vuodessa. Omavastuut kannattaa otta korkeiksi kiinteistövakuutuksetsa. Jos talo palaa, niin se on yks ja sama että onko vähennettävä omavastuu 300€ vai 3000€.

Vierailija
56/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakka kantensa valitsee. Itse olet miehesi valinnut ja sen kanssa porsinut, joten kanna vastuusi.

Tämän inhottavampaa ihmistä saa jo hakemalla hakea. Todella vastenmielinen kommentti.

Totuus sattuu.

Silkkaa vittuiluahan tuo on.

Vierailija
57/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratkaa kämppä eteenpäin ja muuttakaa ite vuokralle? Laina lyhenee vuokralaisen toimesta ja omaan vuokraan voisi saada asumistukea.

Vierailija
58/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa nyt ap edes itsellesi ne kulunne ylös, sillä niistä ei voi tulla noin paljoa. Jostakin "vuotaa" ja pahasti. Vanhan ja pienen talon vero ei liene montaa sataa vuodessa (eli muutama kymppi kuussa), tontti lienee oma (? koska vanha talo), ja vakuutuskaan ei voi olla paljoa (esim. meillä v. 2016 talo noin 30e/kk). Joko huljaatte johonkin turhan paljon, tai et osaa arvioida talon kustannuksia oikein ja se raha meneekin muualle. Vaikka asumiseen menisi tonni (hyvin rankasti ylöspäin kaikki pyöristettynä), ei 1500e kuussa kaikkeen muuhun elämiseen ole mitenkään hirveän vähän. Neljä henkeä ruokkii noin 800 eurolla helposti, joten vielä jää 700e/kk autoon ja sairaalakuluihin. 

Ja yhä, jos sinulla on niin pieni palkka että käteen jää vain luokkaa 1200e, etsi hyvä ihminen uusia töitä! Melkein mistä tahansa voi saada enemmän.

Vierailija
59/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sinuna möisi, koska vuokrat voi olla tyyliä 900- 1000 kuussa, ja teitä on neljä. Asumistuki voi olla tyyliä 400 euroa, sikäli kuin sitä saatte. Lisäksi tulee päälle myyntikulut asunnosta, siitä on viisasta teettää rakenteita avaava kuntotutkimus (pari tuhatta euroa) ja ottaa piilovirhevakuutus. (Pintapuolisella kuntotarkastuspaperilla voi pyyhkiä kalliisti persettään). Päälle muuttokulut voi olla tonnin, jos ette saa talkooapua.

Vuokra-asunnossa maksetaan sähkölaskua kuten omakotitalossakin ja vesimaksu tulee päälle. Meillä menee 100 neliön (osake)huoneistossa  Vantaalla noin 100 euroa/2 kk ja kaikki normisähkövehkeet on. Vesimaksu on 25 euroa/nenä, eli 100 euroa. Lisäksi sauna- ja autopaikkamaksut 25 euroa/kk.  Eli muut asumiskulut vastikkeen/vuokran päälle 175 euroa/kk. Omaan vedenkulutukseen ja sähkönkäyttöön voi vaikuttaa, sen varmaan olette jo tehneet ja säätäneet patteritkin.

Mene pankkiisi, ja neuvottele laina-aikaan kunnon pidennys, tai jos eivät suostu, sano että sitten vaihdan pankkia ja mene toiseen. 60000 euron laina 20 vuoden maksuajalla on 2 prossan korolla rapiat 300 euroa ja 4 prossan korolla 364 euroa, kun laskee Danske Bankin laskurilla.  Ota lainaan 5 vuoden korko, jos pelottaa korkojen nousu. Se on hiukan korkeampi. Korot on kylläkin olleet erittäin pitkään alhaisia ja tuskin nousevat ihan rakettina lähivuosina.

Tuohon lyhennykseen kun vertaat ja lisäät sähkön, jätemaksun ja vesimaksun ja kiinteistöveron, en usko että vuokra-asuminen tule teille halvemmaksi. Omistusasumista puoltaa myös se, että korkojen noustessa voitte äärimmäisessä hädässä ottaa lyhennysvapaata. Vuokra-asunnossa sitä ei voi tehdä. Ja näillä koroilla ei kannatakaan.

Vierailija
60/365 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätemaksu on luokkaa 10-20e kuussa, vesimaksuun voi itse vaikuttaa ja järkevällä vedenkäytöllä riittänee max 50e/kk. Jos talo on sähkölämmitteinen, voi siihen mennä se 200e/kk talvella - mutta tuohonkin summaan voi itse vaikuttaa. On se siirtomaksukin kulutuksesta kiinni! Ei noista menoista pitäisi niin hirveää kuluerää tulla, saatika "isoa osaa" rahoista. Kyllä perheen rahat nyt johonkin muuhun menevät, sillä tuon 2500e pitäisi kyllä neljälle riittää ihan hyvin.

Sähkön kulutus voi vaihdella aika paljonkin sähkölämmitteisessä talossa. Meillä kesäkukauidet menee keveästi alle satasen laskulla, mutta tammi-helmikuun lasku on jonain talvena ollut jopa yli 400€.