Voiko uskovainen olla avoliitossa?
Tunnen ihmisen joka sanoo olevansa uskovainen, mutta kävi ilmi että hän elää avoliitossa. Eikö seksi kuulu avioliittoon? En usko että tämä pari elää vain kämppiksinä.
Kommentit (232)
Pitäisi olla jo tähän mennessä leimahtanut tuleen moisen synnin takia.
Olen uskovainen ja asun avoliitossa.
Minulle tämä ei ole ongelma, näin meillä on mennyt vuosikymmeniä. Jokainen tietenkin ajattelee omalla tavallaan.
Olen itse naimaton, mutta jos menisin yhteen jonkun miehen kanssa, haluaisin mennä avioliittoon ennen yhteen muuttamista.
Helluntailaisetko ne on, jotka on fanaattisempia tuon esiaviollisen seksin kanssa? Vai jehovat? Tässä maassa suurin osa meistä uskovista on kai ihan normikristittyjä.
Olen uskovainen ja mentiin naimisiin ennen yhteenmuuttoa. Mutta tuo ei liittynyt mitenkään uskoon, vaan ihan vain käytännön järjestelyihin. Olin kyllä raskaana vihkimisen hetkellä, jos se yhtään ap:tä lohduttaa.
Mä en ole itse käynyt uskontotunneilla kuin ala-asteen kaksi ensimmäistä luokkaa. Mutta isoäitini oli papin tytär, eli hyvät opit tulee varmaan sieltä suunnalta myöskin.
Nykymaailmassa länsimaisessa maailmassa ajatellaan ehkäpä, että seksi on jokin ihmisoikeus, jota jokainen siihen iältään oikeutettu voi omalla tavallaan toteuttaa, kunhan ei satuta tai loukkaa tai pakota ketään mihinkään, mitä toinen ei halua. Perinteisesti seksi varmaan on kuulunut vain avioliittoon. Sehän on ollut järkevämpää, kun ehkäisyä ei niin ole ollut. On varmasti tiedetty, kuka kenenkin lapsi on, ja kuka kenenkin kuuluisi elättää ja kenestä huolehtia.
Nykypäivänä meillä on keksitty tämä keinotekoinen raskaudenehkäisy, jonka turvin nuoret ja aikuiset voivat toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan ilman suurempia huolia raskaaksi tulosta ja siten ehkä pakollisesta jonkinlaisen ja -asteisen perheen perustamisesta.
Eli uskonto varmaan koettaa antaa seuraajilleen hyviä ohjeita. Mutta usko on uskonasia. Ja hyvä elämä taas on oma asiansa sekin. Uskokaa mihin haluatte ja koettakaa elää hyvin
Aloittajalla on aika vahvat ennakkoluulot.
No jos ottaa Raamatun tosissaan niin ei voi.
Älä tee aviorikosta-käsky; seksi tarkoitettu vain ja ainoastaan avioliittoon, yhteen ja ainoaan.
Paitsi jos leskeytymisen takia uudelleen avioituu.
Koskee ihan kaikkia, perusluterilaisiakin mutta tänä maallistumisen ja luopumisen aikana harva enää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla jo tähän mennessä leimahtanut tuleen moisen synnin takia.
Vissiin liian aikaista sarkasmille?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen joka sanoo olevansa uskovainen, mutta kävi ilmi että hän elää avoliitossa. Eikö seksi kuulu avioliittoon? En usko että tämä pari elää vain kämppiksinä.
Ei pahalla mutta sinulla on "hieman" vanhanaikainen käsitys uskovaisista. - Toisaalta "uskovainen" on kyllä varsin laaja käsite nykyisin. Mutta ei kai kukaan kysy, että miksi joku menee parisuhteeseen yhtään kenenkään kanssa, koska tuskin oikeasti voimme olla ehdottoman varmoja liiton kestävyydestä niin, että esimerkiksi voisimme tieteellisesti todistaa, että juuri tämä suhde tulee kestämään, kunnes kuolema erottaa.
Uudestisyntynyt uskova ei voi. Sellainen joka luulee olevansa uskova voi.
Vierailija kirjoitti:
Helluntailaisetko ne on, jotka on fanaattisempia tuon esiaviollisen seksin kanssa? Vai jehovat? Tässä maassa suurin osa meistä uskovista on kai ihan normikristittyjä.
Normikristitynkin pitäisi tietää mikä on Raamatun kanta avioliittoon ja seksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normikristitynkin pitäisi tietää mikä on Raamatun kanta avioliittoon ja seksiin.
"Normi kristitynkin" ja vähän fundamentaalisemmankin kristityn pitäisi tietää, Jumala antoi ihmiselle myös järjen. Harva kristitty enää noudattaa raamattua ainoana elämää ohjaavana ja sääntelevänä opaskirjana.
Ei ole syntiä jos ovat kihloissa tai jos aikovat mennä naimisiin. Avoliitossa seksi on syntiä, koska avoliittoa ei mainita Vanhassa testamentissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Normi kristitynkin" ja vähän fundamentaalisemmankin kristityn pitäisi tietää, Jumala antoi ihmiselle myös järjen. Harva kristitty enää noudattaa raamattua ainoana elämää ohjaavana ja sääntelevänä opaskirjana.
Ei sellainen enää kristitty ole!
Mitä ideaa enää Raamatulla tai 10 käskyllä, jos "uskovaiset" voivat sieltä poimia vain itselleen sopivat tai ei mitään?
Käskyissä asiasta ei sanota mitään. Itse olen elänyt. Mielestäni, vaikka ei uskoiskaan niin silti nuo 10 käskyä on sellasia ohjeita, joita noudattamalla jokainen pääsee kohti parempaa elämää. Myös budhalaisessa uskonnossa on suuria elämän viisauksia, vaikken budhaan uskokaan. Otan ne aforismeina.
Tunnen uskovaisen,joka on parisuhteessa,asuvat siis ihan saman katon alla. Että kait sitä ainakin luteriaiset voi olla suspari.
Vierailija kirjoitti:
Normikristittyjä= tapakristittyjä?
Voi olla avoliitossa. Me ollaan.