Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan minulla jokin muistisairaus?

Vierailija
09.05.2017 |

Tämä on varmastikin väärä tietolähde oman terveyden selvittämiseksi, mutta olen niin järkyttynyt, että haluan silti kysyä.

Yleensä en unohtele paljon mitään. Opiskelen yliopistossa, maksan laskuni ja elän ilman sairausdiagnooseja reilun parikymppisen elämää. Nyt olen kuitenkin huomannut hajamielisyyttä päivittäisessä elämässäni, ja on ollut vaikea palauttaa mieleen pieniä, melko mitättömiä asioita. Tämä on minulle täysin uutta.
Äskettäin huomasin, että olen unohtanut todella tärkeän asian, mikä piti hoitaa tänään. Nyt se on myöhäistä. Olen hiukan järkyttynyt ja pelkään, että aivoissani on jotakin vikaa.

Miltä tämä kuulostaa? Pitäisikö minun mennä tutkimuksiin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollako joku vitskun puutos esim b12? Syötkö lihaa ollenkaan?

Vierailija
2/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollako joku vitskun puutos esim b12? Syötkö lihaa ollenkaan?

En osaa sanoa. Punaista lihaa en syö lähes lainkaan, tonnikalaa sen sijaan paljonkin. Ei vissiin paras mahdollinen ruokavalio. Nuo B12-napit otan ainakin välittömästi käyttöön. Huolestuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo minusta huolestuttavalta kuulosta. Jos olet pari-kolmekymppinen, niin ainakaan mistään muistisairaudesta ei ole kyse. Ja taas, jos olisi kyse muusta neurologisesta sairaudesta, joka aiheuttaa kognitiivisia oireita, niin silloin tulisi kyllä muitakin, dramaattisempia oireita. Vaikka menisit lääkäriin, tuskin hän edes määräisi mitään perustavia tutkimuksia pelkästään noilla oireilla.

Luultavammin kyse on siitä, että sinulla on monta asiaa hoidettavana yhtä aikaa ja sen takia jotain unohtuu aina välillä.

Vierailija
4/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta asia kannattaa tutkia, mutta varsinaisesta muistisairaudesta ei varmastikaan ole kyse.

Vierailija
5/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoissasi ei varmastikaan ole mitään vikaa. Kuulostaa tyypilliseltä ylikuormitusoireelta. Työ(opiskelu)uupumus, masennus, pitkään jatkunut stressi tai univaje johtaa tuollaiseen unohteluun. Kyse on työmuistin "tukkoon menemisestä". Tilanne korjaantuu ajan kanssa kun ylikuormitus ja stressi poistuu tai alkaa taas nukkumaan kunnon yöunia.

Vierailija
6/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan stressiä, uupumusta? Itse olin joskus henkisesti opiskelujen niin vuoksi niin loppu, että kirjaimellisesti unohdin mitä katua minun piti mennä päästäkseni bussipysäkille, josta kuljin monen vuoden ajan pari kertaa päivässä. Itku siinä tuli ja hätäännys, mutta tästä on jo monta vuotta eikä oma "muistisairauteni" ole edennyt.

Vierailija
7/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap parikymppisten muistisairaudet on äärimmäisen harvinaisia. Alle nelikymppisillä ei käytännössä ole dementiaa tai alzheimeria. (Neuro)borrelioosiin saattaisi liittyä väsymystä, sumuista oloa ja siten unohtelua, mutta silloin olisi yleensä muitakin oireita. Parikymppisillä tuollaiset unohtelut ja muistin pätkimiset johtuu 99,99 %:sesti joku uupumuksesta, stressistä tai masennuksesta. Esim. masennukseen liittyy usein muistin heikentymistä.

Vierailija
8/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun. Mun pää on muuttunut siiviläksi ja ikää vasta 22. Olen suorittanut tänä vuonbs 85 opintopistettä ja 20 edestä vielä k6rsseja jäljellä ja oon henkisesti ihan loppu. Välillä mietin onko mulla joku sairaus (kumpikin pappa oli dementikko), mutta kyllä nuorella todennäköisempi syy on se, että vedän 4 tunnin yöunilla, kahvilla ja energiajuomalla tenttejä ja esseitä läpi ja hoidan samalla ainejärjestön hallituspestin asioita. Kaikki pyykkivuoroista lähtien on pakko kirjoittaa kalenteriin tai en välttämättä muista kun kuljen sumussa koko ajan. Tänään huomasin etten oo syönyt kohta 48 tuntiin, kun en oo muistanut.

Vierailija
9/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuonna ja kursseja. Oon näemmä unohtanut myös miten kirjoitetaan.

-8

Vierailija
10/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-8

Toivottavasti aiot pitää kunnon kesäloman, niin syksyn alussa taas muistat miten kirjoitetaan ;) .

Vierailija
11/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun. Mun pää on muuttunut siiviläksi ja ikää vasta 22. Olen suorittanut tänä vuonbs 85 opintopistettä ja 20 edestä vielä k6rsseja jäljellä ja oon henkisesti ihan loppu. Välillä mietin onko mulla joku sairaus (kumpikin pappa oli dementikko), mutta kyllä nuorella todennäköisempi syy on se, että vedän 4 tunnin yöunilla, kahvilla ja energiajuomalla tenttejä ja esseitä läpi ja hoidan samalla ainejärjestön hallituspestin asioita. Kaikki pyykkivuoroista lähtien on pakko kirjoittaa kalenteriin tai en välttämättä muista kun kuljen sumussa koko ajan. Tänään huomasin etten oo syönyt kohta 48 tuntiin, kun en oo muistanut.

Tuli kurja olo puolestasi ja lähetän paljon empaattisia ajatuksia. Itselleen kannattaa opetella olemaan armollinen, sillä mitä hyötyä on nopeasti etenevistä opinnoista jos on viimeistään kolmekymppisenä niin piipussa, että lepojakso kutsuu. 

Vierailija
12/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-8

Toivottavasti aiot pitää kunnon kesäloman, niin syksyn alussa taas muistat miten kirjoitetaan ;) .

Viimeinen tentti on 12.8. Uudet kurssit alkaa syyskuun alussa. Pari viikkoa pelkkää lomailua. :D

-8

Vierailija
13/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-8

Viimeinen tentti on 12.8. Uudet kurssit alkaa syyskuun alussa. Pari viikkoa pelkkää lomailua. :D

-8

Kääks. Koitahan nyt antaa itsellesi lupa huilata. Olen tällainen kolmevitonen jo, mutta tein aikoinaan maisterin kasaan tehden samalla joka päivä oman alan työtä.. Ja gradua sitten yötä myöden vääntäen. Unestahan oli helpoin tinkiä. Ja ajatus pätki. Kun sain paperin kouraan, olin vuoden verran niin poikki, että en kyennyt lukemaan vuoteen ainuttakaan kirjaa, edes kaunokirjallisuutta. Älä sinä tee samaa virhettä.

Vierailija
14/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli kurja olo puolestasi ja lähetän paljon empaattisia ajatuksia. Itselleen kannattaa opetella olemaan armollinen, sillä mitä hyötyä on nopeasti etenevistä opinnoista jos on viimeistään kolmekymppisenä niin piipussa, että lepojakso kutsuu. 

Kiitos. Ensi vuosi on helpompi. Piti erikoistumisen vuoksi ottaa 60 pisteen edestä ylimääräisiä kursseja ja koska opintotukea saa vain tietyn ajan ne piti puristaa tähän väliin, että ehtii vielä ennen valmistumista. Ensi vuonna saa mennä taas tavallisella määrällä. Oon koettanut ajatella, että vuoden hullu kiire kannattaa, kun sillä lisää työllisyysmahdollisuuksia todella paljon.

-8

Vierailija
15/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea valitsemallasi tiellä.