Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, en osaa enää auttaa poikaani matematiikassa!

09770
09.05.2017 |

Poikani on siis lukiossa ja hän kysyi minulta aikaisemmin apua laskussa. Olo on niin avuton kun en pysty enää häntä ollenkaan auttamaan. Voisiko joku auttaa minua tämän laskun kanssa? "Integroi ln x : 3x" Ei taida olla ihan helpoimmasta päästä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi. Googlaamalla löytyy aika hyvin erilaisia ohjeita matematiikan tehtäviin. Jos englanti taittuu, niin löytyy myös monenlaisia Youtube-videoita, joissa näitä opetetaan. Esim khan-academyllä on hyviä videoita.

Vierailija
22/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No arvaa... mun lapsi on viidennellä ja sillä on geometrisiä kuvioita enkä mä tajuu mitään... en osaa laskea niiden kulmia enkä tunnista nimiä. Sama oli koulussa. Pääsin kuitenkin ylioppilaaksi (lyhyt matikka)

Onneksi mun mies tosi hyvä matikassa ja lapsi on perinyt isän taidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Ei munkaan vanhemmat osanneet enää auttaa yliopiston matematiikan kursseilla. Lukiossa saattoi tulla vielä jotain vinkkiä.

Vierailija
24/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla todella tyly, koska olen sitä mieltä että lukioikäisen tulisi pärjätä opinnoissa ilman vanhempia (varsinkin, jos vanhemmilla ei sitä osaamista ole - toki olisi julmaa olla auttamatta jos osaisi). Luokiolainen voi pyytää apua kaverilta ja keskustella opettajan kanssa tunnilla/tunnin jälkeen. Jos pitkämatikka on liian vaikeaa, niin voisi olla parempi siirtyä lyhyeen matikkaan. Ei kaikista tule insinöörejä.

Vierailija
25/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli integroi ln(x)/3x? Niinkö? Vakion, 1/3, siirrät integraalin ulkopuolelle hetkeksi. Huomaat että siinä on funktio kerrottuna sen derivaatalla. Katso kun 1/x on ln(x):n derivaatta. Miten olisi 1/6*ln(x)^2?

Tää vois olla kiinaa. Tai arabiaa. Yhtälailla ymmärsin 🙄

Ootko amis vai humanisti?

En ole edellinen, mutta hepreaa mullekin. Olen valtiotieteiden maisteri. Siihen on syynsä, että en luonnontieteilijä.

Vierailija
26/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vähän armoa ap:lle!

Olen itsekin pitkän matikan lukenut, mutta en enää muista, mitrn derivoidaan, koska en ole tarvinut taitoa kirjoitusten jälkeen. Luulen, että moni vanhempi haluaa auttaa, enkä itsekään olisi selvinnyt pitkästä matikasta ilman isääni.

Suomessa arvostetaan ihan liikaa yksin pärjäämistä. Avun pyyyäminen ja yhteistyö on tosi tärkeitä taitoja, joita just lukiolaisen pitäisi saada harjoitrlla.

Vierailija
27/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli integroi ln(x)/3x? Niinkö? Vakion, 1/3, siirrät integraalin ulkopuolelle hetkeksi. Huomaat että siinä on funktio kerrottuna sen derivaatalla. Katso kun 1/x on ln(x):n derivaatta. Miten olisi 1/6*ln(x)^2?

Minäkään en ole edellinen, mutta täyttä hepreaa tämä on minullekin. Opiskelen oikiksessa viimeistä vuotta ja luin lukiossa lyhyen matikan.

Jos tulevat lapseni päätyvät joskus pitkään matematiikkaan, olen ilmeisesti sitten sellainen nolo tyhmä äiti, joka ei osaa auttaa, kun keskityin Titi-Nalleen koulutuksen hankkimisen sijaan. Tai jotain.

Vierailija
28/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ole tarvinnut auttaa edes peruskoulussa. Lopputulos. Pitkä matematiikka vahva L ja teknologiasäätiön 1000 eu stipendi

Vierailija
29/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät ole koskaan auttaneet läksyissä ja hyvin olen menestynyt koulussa, myös pitkässä matikassa. Opettajalta voi kysyä apua jos jotain on jäänyt epäselväksi.

Vierailija
30/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole edellinen, mutta täyttä hepreaa tämä on minullekin. Opiskelen oikiksessa viimeistä vuotta ja luin lukiossa lyhyen matikan.

Jos tulevat lapseni päätyvät joskus pitkään matematiikkaan, olen ilmeisesti sitten sellainen nolo tyhmä äiti, joka ei osaa auttaa, kun keskityin Titi-Nalleen koulutuksen hankkimisen sijaan. Tai jotain.

Sama. Olin koko kouluaikani hyvä matikassa (valitsin tosin lyhyen koska en aikonut suuntautua matemaattiselle alalle ja kirjoitin siitä helposti L:n) mutta olen unohtanut jo paljon. Olen jonkin verran tarvinnut tilastomatikkaa opinnoissani mutta siinä se. Kertaamalla asiat varmaan palautuis mutta ei se nyt ihme ole ettei ulkomuistista osaa vaikka derivoida jos sitä on tehnyt viimeksi 6 vuotta sitten. Miten voi tulla yllätyksenä et valtaosa ihmisistä ei tollasia taitoja tarvitse jokapäiväsessä elämässä? Ei korkeakoulutetuistakaan.

Vierailija
31/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani eivät ole koskaan auttaneet läksyissä ja hyvin olen menestynyt koulussa, myös pitkässä matikassa. Opettajalta voi kysyä apua jos jotain on jäänyt epäselväksi.

Tätä keskustelua lukiessani aloin minäkin miettiä opettajien roolia: Eikö opetuksen pitäisi olla sillä tasolla, että sen pohjalta oppilaat osaa läksyt tehdä? Jos ei osaa, opettajan tulisi tunnistaa esim. tukiopetuksen tarve. Näin oli omina kouluvuosina, onko opettajien ammattitaidolle tapahtunut jotain?

Vierailija
32/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä noilla laskuilla oikein LASKETAAN? Missä noita tarvitaan?

Luonnollisella logaritmilla on itseasiassa varsin massiiviset määrät sovelluksia.

tuo ei pidä paikkaansa. vietän tällä palstalla monta tuntia päivässä ja en ole törmännyt tilanteisiin johon tuollaista voisi tarvita.

Vierailija
33/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustelua lukiessani aloin minäkin miettiä opettajien roolia: Eikö opetuksen pitäisi olla sillä tasolla, että sen pohjalta oppilaat osaa läksyt tehdä? Jos ei osaa, opettajan tulisi tunnistaa esim. tukiopetuksen tarve. Näin oli omina kouluvuosina, onko opettajien ammattitaidolle tapahtunut jotain?

Tukiopetuksen resurssit taitaa olla aika rajalliset lukiossa. Kun tein opetusharjoittelua kieliaineessa puhuin ohjaajani kanssa erään opiskelijan mahdollisuudesta päästä tukiopetukseen mutta kuulemma hän ei ollut tarpeeksi huono. Numerot oli ymmärtääkseni 6-7 luokkaa ja hänellä oli todellisia vaikeuksia pysyä mukana jo ihan ekoilla kursseilla. Kuulemma numeroiden olisi pitänyt olla vielä huonompia jotta tukiopetusta olisi voitu harkita.

Vierailija
34/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan kyllä tukiopetuksen tarpeen, mutta harva vanhempi on valmis maksamaan siitä 50€/h ja ne jotka ovat, tietävät tilanteen itsekin ja ottavat yhteyttä muhun oma-alotteisesti

-matikanope

Vierailija
35/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edellinen, mutta hepreaa mullekin. Olen valtiotieteiden maisteri. Siihen on syynsä, että en luonnontieteilijä.

Miksi niin moni valtiotieteilijä ym. on matemaattisesti rajoittunut, mutta mat-lu-ihmiset pääosin hankkivat yhteiskunnallisista jutuista edes perustietämyksen? 

Vierailija
36/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus-tv on hyvä noissa pitkän matikan hommissa.

Vierailija
37/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) hae hankala aihe YouTubesta ja opettele se videon avulla, niin voit neuvoa lastasi

B) käske lapsesi hakea hankala aihe YouTubesta, ja harjoitella sitä videon avulla

Tämä toimii myös peruskouluikäisten lasten vanhemmille, jotka kokevat lapsensa matematiikan kotitehtävissä neuvomisen hankalaksi.

Vierailija
38/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni valtiotieteilijä ym. on matemaattisesti rajoittunut, mutta mat-lu-ihmiset pääosin hankkivat yhteiskunnallisista jutuista edes perustietämyksen? 

Jaa, minä tunnen aika monta diplomi-insinööriä, joilla ei kyllä ole edes alkeellista käsitystä yhteiskunnallisista asioista.

T. YTM

Vierailija
39/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, ota vakio ulos ja loppuroskaan käytä osamäärän derivointisääntöä.

Vierailija
40/42 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä tunnen aika monta diplomi-insinööriä, joilla ei kyllä ole edes alkeellista käsitystä yhteiskunnallisista asioista.

T. YTM

Meillä lukiossa matikkatyypit vetelivät hi&yh vähintään kaseja, mutta humanistijampat jopa palikasta 5-6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme