Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirien kiinnipitoaika

Vierailija
09.05.2017 |

Pidättekö koiraa kesäisin vapaana?

Itselleni se on ollut niin normaalia, aina metsässä vapaana ja aina uidessa vapaana. Nyt on kaveripiiriin tullut ihminen, joka on hyvin jyrkästi tätä vastaan ja pyrkii aina ilmaisemaan mielipiteensä hyvin vahvasti.

Hänellähän on ihan oikea peruste, eli lintujen pesimisaika ja se, että laillisesti koira pitää pitää kiinni.

Minä koiraihmisenä en vain näe sitä oikeana, että aktiivinen, liikuntaa hurjasti tarvitseva koira on pidettävä sen parhaan metsälenkkiajan kiinni, vaikka ristin sielua ei ole mailla halmeilla eikä tämä koira ole toistaiseksi (eikä mikään muukaan omistamistani koirista) osoittanut mitään kiinnostusta metsäneliöitä kohtaan, vaan antanut lintujen pesiä ihan rauhassa ja itse keskittynyt minun kanssa leikkimiseen ja riehumiseen.

Tuntuu, että tämäkään aihe ei ollut niin kovasti tapetilla ennen. Vasta viimevuosina siitä on alettu keskustelemaan. Varmasti täälläkin on old school koiranomistajia, joilla on niitä aktiivisia lemmikkejä ollut vuosikausia.

Pidättekö koiran kytkettynä jatkuvasti, vaikka siellä metsässäkin, näin pesimisaikaan? Oletteko saaneet palautetta lähipiiristä, tai muilta? En jaksaisi enää tapella niin yksinkertaisesta asiasta, ja koen, että se on melko hyökkäävää, kun toinen tulee arvostelemaan ja suoraan kieltämään minua tekemästä koirani kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupoikasaikaan pidän kiinni, koska koirani ovat sellaisia, että tilaisuuden tullen jahtaavat kyllä eläinten poikasia ja tappavatkin. Esim. vesilinnunpoikasten perään ryntäävät. Minusta tämä on yksiselitteistä: Jos koira on hallittavissa ja pysyy omistajansa läheisyydessä, eikä jahtaa eläimiä, niin voi pitää irtikkin, eihän siitä silloin ole sen enempää haittaa luonnon eläimille kuin pitkässä hihnassa olevasta koirastakaan.

Mutta jos koira saattaa tehdä "omia reissuja", jättää tottelematta, hidastella luoksetulossa tai reagoi eläimiin ryntäämällä niitä kohti tai tappamalla jos jalkoihin tulevat, niin silloin se on hihnapakko, koko kesän. Koulutustilanteet poikkeuksena, jolloin koiran tulee olla kontaktissa/huomio suoritettavassa tehtävässä.

Ja kissat myös kiinni. Niin kauan kuin kissat saa laillisesti olla pesimäaikaan irti, saatan itsekkin toisinaan päästää koiriani irti kohdissa missä on epätodennäköistä että mitään eläintenpoikasia olisi lähistöllä. Mielestäni tämän asian pitäisi koskea kaikkia petoeläimiksi luokiteltavia lemmikkieläimiä, mutta eihän kissoja koskaan mikään koske. Silti koen, että koirieni irtipito on vähemmän haitallista kuin kissojen irtipito: Onhan koirani sentään valvotusti irti ja tiedän täsmälleen mitä silloin tekevät ja missä ovat.

Vierailija
22/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi koiraa joista toinen metsästyskoira joka pidetään kiinni nyt kiinnipitoaikana ja toinen seurakoira jolla ei ole kiinnostusta metsäneläinten perään joten saa olla esim mökillä irti, mutta jos ihan metsään mennään lenkille yms niin molemmat kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän vapaana metsässä. Omat koirat tottelee luoksetuloa aina, joten jos tulisi tilanne päälle, niin kutsun hihnaan. Ei olla kertaakaan törmätty metsässä poikasiin tai pesiin, tai sitten ne ei vaan tajua niitä. Mökillä linnunpesien suurin uhka on olleet luonnonvaraiset petoeläimet. Kyllä ne meidän liiterissäkin aina pesii loppuun asti, vaikka olisi mitkä halkotalkoot menossa ja koirat juoksevat nurkissa. 

Vierailija
24/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei omat mielipiteet ja mielihalut paina LAKI on kaikille sama. Koirat pidettävä kiinni 1.3-19.8 tämä tulee jokaisen tietää joka koiran on ottanut tai on ottamassa.

Leväperäistä toimintaa laskea koira esim. kesämökillä irti puuhastelemaan metsässä.

Tämä kiinnipito sisältyy aivan samalla tavalla "koko pakettiin" kuin ulosteiden kerääminen pussiin kaupunkialueella NÄMÄ on tiedossa kun koiran ottaa. Ei auta "omat" mielipiteet eikä "erityinen, spesiaali" koira.

Vierailija
25/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiinnipitoaikana koira on pidettävä aina kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Kiinnipitoaikana koiraa saa pitää vapaana alueen omistajan tai haltijan luvalla ainoastaan pihamaalla, puutarhassa tai muulla aidatulla alueella."

- kennelliitto.com

Tuo porsaanreikä on olemassa, että vapaana saa kyllä pitää, jos koira on "välittömästi kytkettävissä", ja sitä porsaanreikää olen kyllä hyväksikäyttänyt.

Koira tosiaankin menee sinne puun alle vaikka olisi hihnassa. Kunhan koira on aina hyvin näköpiirissä ja tottelee koiramaisen orjallisesti "tänne"-käskyä, on asia mielestäni ja lakia tulkittuani ok.

Voin kertoa, kun onnettomus sattuu laissa ei ole tulkinnan varaa. Ajoin pari kesää sitten mönkijällä omilla maillani ja osuin koiraan. Koiran omistaja sai sakot,  joutui korvaamaan mönkijän vauriot  ja oikeuden käynti kulut. (koiran omistaja haastoi minut)

Onnettomuuden sattuessa nielen tappioni, sehän on selvä. Riskit pitää tietenkin eläimen omistajan tiedostaa, olipa lemmikki sitten kissa, koira tai hevonen.

Vierailija
26/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuljet toisen metsässä koirien kiinni pitoaikana, niin koira hihnaan. Jos kuljet omassa metsässä, voit tehdä mitä haluat.

Jos laillisesti mietitään, niin oli se oma metsä tai ei niin hihnassa se kiinnipitoaikana pitäisi olla.

Mutta onko tämä realistista? Koirat tosiaan tarvitsevat sitä vapaana juoksua, ja kaikille ei ne koirapuistot käy.

En kyllä halua omien koirieni kanssa törmätä metsässä tai missään muuallakaan tällaiseen koiraan, jolle "ei koirapuistot käy". Kyse on useimmiten aggressiivisuudesta muita koiria kohtaan ja/tai omistajasta, joka ei hallitse koiraansa.

Vierailija
27/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NiinNähty kirjoitti:

Tässä ei omat mielipiteet ja mielihalut paina LAKI on kaikille sama. Koirat pidettävä kiinni 1.3-19.8 tämä tulee jokaisen tietää joka koiran on ottanut tai on ottamassa.

Leväperäistä toimintaa laskea koira esim. kesämökillä irti puuhastelemaan metsässä.

Tämä kiinnipito sisältyy aivan samalla tavalla "koko pakettiin" kuin ulosteiden kerääminen pussiin kaupunkialueella NÄMÄ on tiedossa kun koiran ottaa. Ei auta "omat" mielipiteet eikä "erityinen, spesiaali" koira.

Painaa ne omat mielihalut ja tulkinnat tässäkin asiassa. En ole vielä tavannut yhtäkään ihmistä joka ei olisi KOSKAAN rikkonut lakia. Joten yhtälailla esim. ylinopeuden ajaminen, punaisia päin käveleminen, pimeällä ajaminen pyörällä ilman lamppua, katsastamattomalla autolla ajaminen, rekistikilven pyyhkimättä jättäminen lumiseen aikaan jne. on rikoksia.

Ei lakien tarkoitus ole se, ettei kukaan likkoisi lakia. Lakien tarkoitus on määritellä on seuraamus sille KUN lakia rikotaan. Jos pidän koiraani irti metsässä ja joku haluaa sakot siitä antaa, niin maksan ne sakot. Näin hoidan vastuuni koiranomistajana. Ihan kuten ylinopeussakkoja tuntuu saavan yksi sun toinenkin (itse en ole koskaan saanut), eikä niistäkään kukaan lähde sen kummemmin kauhistus-linjalle, ne vain maksetaan ja sitten jatketaan samaa rataa eli ajellaan ylinopeutta kun siltä tuntuu ja varsinkin kun arvellaan, ettei siitä voida jäädä kiinni.

Sellaista se elämä täällä on. Onneksi ei ole mitään ehdotonta pakkoa, että lakeja tulisi noudattaa ;)

Vierailija
28/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla metsästyskäytössä oleva noutaja aina vapaana lenkeillä. Se kun on niin hyvin koulutettu, että ei nouda mitään luvatta ja kulkee max 25metrin päässä minusta ihan käskemättäkin. Tulee kutsusta heti vaikka olisi mikä haistelu kesken. Ja otankin sen aina sivulle kun näen että tulee joku vastaan. En näe ongelmaa, eikä ole kukaan koskaan huomauttanut irti olevasta koirasta.

Vierailija
29/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuljet toisen metsässä koirien kiinni pitoaikana, niin koira hihnaan. Jos kuljet omassa metsässä, voit tehdä mitä haluat.

Jos laillisesti mietitään, niin oli se oma metsä tai ei niin hihnassa se kiinnipitoaikana pitäisi olla.

Mutta onko tämä realistista? Koirat tosiaan tarvitsevat sitä vapaana juoksua, ja kaikille ei ne koirapuistot käy.

En kyllä halua omien koirieni kanssa törmätä metsässä tai missään muuallakaan tällaiseen koiraan, jolle "ei koirapuistot käy". Kyse on useimmiten aggressiivisuudesta muita koiria kohtaan ja/tai omistajasta, joka ei hallitse koiraansa.

Höpöhöpö. Mulla on koiria joita en käytä koirapuistossa, koska ei ne tee siellä mitään, istuvat vaan portilla ja haluavat pois. Koirapuisto ei ole todellakaan mikään vapaanapidon korvike, oman pihan korvike se voi ehkä olla, mutta kaikki koirat ei osaa siellä pikku aitauksessa juosta päättömästi ympyrää huvin vuoksi.

Vierailija
30/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökkinaapuri teki oikein facebook jaon, kuinka epäasiallinen  paikallinen eläinvalvoja on, kun ei palauttanut kolmatta kertaa vietyä vapaana ollut koiraa enää perheelle. Tervetuloa vaan meidän naapuristoon. Aiomme jatkossakin ottaa kaikki vapaana olevat koirat kiinni ja viedä eläinvalvojalle. :D

Vierailija
31/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittykää rakkien omistajat siihen minkä parhaiten osaatte, eli lönkytelkää laiskan näköisinä se ylipainoinen bella hihnan päässä tuijottelemassa tylsistyneen näköisinä kun bella vääntää tortut pientareelle.

Ja keskity sinä vaan siihen mitä parhaiten osaat, eli rajuihin yleistyksiin ja oletuksiin, jotka vain osoittavat sinun tarpeesi vielä kypsyä ja kasvaa tässä elämässä.

Vierailija
32/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni se on ollut niin normaalia, aina metsässä vapaana ja aina uidessa vapaana. Nyt on kaveripiiriin tullut ihminen, joka on hyvin jyrkästi tätä vastaan ja pyrkii aina ilmaisemaan mielipiteensä hyvin vahvasti.

Hänellähän on ihan oikea peruste, eli lintujen pesimisaika ja se, että laillisesti koira pitää pitää kiinni.

Minä koiraihmisenä en vain näe sitä oikeana, että aktiivinen, liikuntaa hurjasti tarvitseva koira on pidettävä sen parhaan metsälenkkiajan kiinni, vaikka ristin sielua ei ole mailla halmeilla eikä tämä koira ole toistaiseksi (eikä mikään muukaan omistamistani koirista) osoittanut mitään kiinnostusta metsäneliöitä kohtaan, vaan antanut lintujen pesiä ihan rauhassa ja itse keskittynyt minun kanssa leikkimiseen ja riehumiseen.

Tuntuu, että tämäkään aihe ei ollut niin kovasti tapetilla ennen. Vasta viimevuosina siitä on alettu keskustelemaan. Varmasti täälläkin on old school koiranomistajia, joilla on niitä aktiivisia lemmikkejä ollut vuosikausia.

Pidättekö koiran kytkettynä jatkuvasti, vaikka siellä metsässäkin, näin pesimisaikaan? Oletteko saaneet palautetta lähipiiristä, tai muilta? En jaksaisi enää tapella niin yksinkertaisesta asiasta, ja koen, että se on melko hyökkäävää, kun toinen tulee arvostelemaan ja suoraan kieltämään minua tekemästä koirani kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

Joo, sama mulla vituttaa kun sukulaiset ja tutut ei anna ajaa kännissä. Arvostelevat ja suoraan kieltävät minua tekemästä autonin kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

HERÄTKÄÄ, minä, minusta, minuun... LAKI kaikille sama.

Vierailija
33/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökkinaapuri teki oikein facebook jaon, kuinka epäasiallinen  paikallinen eläinvalvoja on, kun ei palauttanut kolmatta kertaa vietyä vapaana ollut koiraa enää perheelle. Tervetuloa vaan meidän naapuristoon. Aiomme jatkossakin ottaa kaikki vapaana olevat koirat kiinni ja viedä eläinvalvojalle. :D

Huono provo. :)

Vierailija
34/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun koira ei ole aggressiivinen, mutta se ei vaan viihdy puistossa. Se jaksaa sen 5-10minuuttia juosta ja leikkiä muiden kanssa mutta sitte menee portille ja tuijottaa minua. Sen sijaan koira rakastaa lenkkeilyä esim. pellolla jossa se painaa tuhatta ja sataa hepuloiden ja noutaa palloa tai keppiä.

Vierailija
35/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ihmeessä! Mun koiriani tuskin saat kiinni, kun ei ne huitele missään missä en näkisi niitä. Ellet sitten väkisin vie niiden hihnoja mun käsistä kun olen ne kiinni ottanut, mutta sitten saat todennäköisesti itse maksaa sakot varastamisesta. Jos taas karkaisivat niin kauas että saisit ne kiinni (Jos ne edes antaisi vieraiden ihmisten koskea), niin ehdottomasti hyvä asia että toimitat jonnekkin eläinkotiin! Todennäköisesti olen siinä vaiheessa jo todella huolissani lemmikistäni ja siitä mitä sille on käynyt.

Vierailija
36/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siinä teitte oikein. Tässä on suuri ero, onko koira omilla teillään, vai onko koiran seurassa omistaja, joka ottaa sen välittömästi kiinni tarpeen vaatiessa. Tuo koira selkeästi on vain lähtenyt tutkiskelemaan, ja omistajat eivät ole jaksaneet pitää huolta siitä, että koira pysyy asiallisesti ja ei häiritse muita.

Vierailija
37/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NiinNähty kirjoitti:

Laissa lukee kyllä, että "koira on pidettävä kytkettynä TAI sen on oltava välittömästi kytkettävissä" :)

Vierailija
38/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei ole yksin se riski muille eläimillä vaan muiden eläinten loukku- ja rautapyynti riski sille koiralle. Myös esim. villisika kanta on lähtenyt nousuun ja se on suttakin suurempi riski koiralla kuin ihmisellekin.

Vierailija
39/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sama mulla vituttaa kun sukulaiset ja tutut ei anna ajaa kännissä. Arvostelevat ja suoraan kieltävät minua tekemästä autonin kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

HERÄTKÄÄ, minä, minusta, minuun... LAKI kaikille sama.

Lakihan ON kaikille sama. Ei naapuri voi estää sinua ajamasta kännissä autolla, joten senkus menet rattiin ja ajat. Naapuri voi kyllä soittaa poliisit ja sitten poliisi vie kortin ja saat rangaistukseksi kännissä ajamisesta. Hoksaatko idean? Ei laki estä tekemästä rikoksia, se vain määrittelee että mikä on sellainen teko josta voi mahdollisesti saada rangaistuksen.

Itse olen pitänyt koiraani irti taajamassa poliisien silmien alla, enkä saanut mitään rangaistusta, jos olisin saanut sakot, olisin ne mukisematta maksanut. Enempää sinun kansalaisena ei tarvitse asialla mieltäsi vaivata.

Vierailija
40/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep. Meillä naapuri jaksaa valittaa meidän pihassa vapaana touhottavasta koirasta, joka saattaa slloin tällöin jopa käydä vilkaisemassa hänen ruohonleikkuutaan. Itse metsästää rastaita marjapuskia suojaaviin verkkoihin.

Ei oikein jaksa ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi