Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirien kiinnipitoaika

Vierailija
09.05.2017 |

Pidättekö koiraa kesäisin vapaana?

Itselleni se on ollut niin normaalia, aina metsässä vapaana ja aina uidessa vapaana. Nyt on kaveripiiriin tullut ihminen, joka on hyvin jyrkästi tätä vastaan ja pyrkii aina ilmaisemaan mielipiteensä hyvin vahvasti.

Hänellähän on ihan oikea peruste, eli lintujen pesimisaika ja se, että laillisesti koira pitää pitää kiinni.

Minä koiraihmisenä en vain näe sitä oikeana, että aktiivinen, liikuntaa hurjasti tarvitseva koira on pidettävä sen parhaan metsälenkkiajan kiinni, vaikka ristin sielua ei ole mailla halmeilla eikä tämä koira ole toistaiseksi (eikä mikään muukaan omistamistani koirista) osoittanut mitään kiinnostusta metsäneliöitä kohtaan, vaan antanut lintujen pesiä ihan rauhassa ja itse keskittynyt minun kanssa leikkimiseen ja riehumiseen.

Tuntuu, että tämäkään aihe ei ollut niin kovasti tapetilla ennen. Vasta viimevuosina siitä on alettu keskustelemaan. Varmasti täälläkin on old school koiranomistajia, joilla on niitä aktiivisia lemmikkejä ollut vuosikausia.

Pidättekö koiran kytkettynä jatkuvasti, vaikka siellä metsässäkin, näin pesimisaikaan? Oletteko saaneet palautetta lähipiiristä, tai muilta? En jaksaisi enää tapella niin yksinkertaisesta asiasta, ja koen, että se on melko hyökkäävää, kun toinen tulee arvostelemaan ja suoraan kieltämään minua tekemästä koirani kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidättekö koiraa kesäisin vapaana?

Itselleni se on ollut niin normaalia, aina metsässä vapaana ja aina uidessa vapaana. Nyt on kaveripiiriin tullut ihminen, joka on hyvin jyrkästi tätä vastaan ja pyrkii aina ilmaisemaan mielipiteensä hyvin vahvasti.

Hänellähän on ihan oikea peruste, eli lintujen pesimisaika ja se, että laillisesti koira pitää pitää kiinni.

Minä koiraihmisenä en vain näe sitä oikeana, että aktiivinen, liikuntaa hurjasti tarvitseva koira on pidettävä sen parhaan metsälenkkiajan kiinni, vaikka ristin sielua ei ole mailla halmeilla eikä tämä koira ole toistaiseksi (eikä mikään muukaan omistamistani koirista) osoittanut mitään kiinnostusta metsäneliöitä kohtaan, vaan antanut lintujen pesiä ihan rauhassa ja itse keskittynyt minun kanssa leikkimiseen ja riehumiseen.

Tuntuu, että tämäkään aihe ei ollut niin kovasti tapetilla ennen. Vasta viimevuosina siitä on alettu keskustelemaan. Varmasti täälläkin on old school koiranomistajia, joilla on niitä aktiivisia lemmikkejä ollut vuosikausia.

Pidättekö koiran kytkettynä jatkuvasti, vaikka siellä metsässäkin, näin pesimisaikaan? Oletteko saaneet palautetta lähipiiristä, tai muilta? En jaksaisi enää tapella niin yksinkertaisesta asiasta, ja koen, että se on melko hyökkäävää, kun toinen tulee arvostelemaan ja suoraan kieltämään minua tekemästä koirani kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

Joo, sama mulla vituttaa kun sukulaiset ja tutut ei anna ajaa kännissä. Arvostelevat ja suoraan kieltävät minua tekemästä autonin kanssa niin, kuin parhaaksi näen.

HERÄTKÄÄ, minä, minusta, minuun... LAKI kaikille sama.

En ole koskaan perustanut järjettömien lakien noudattamisesta. Enkä sitä tule tekemään vastakaan.

Todellakin on hyvä, että on lait ja että niitä valvotaan, jotta ei tapahdu pahoja ylilyöntejä, kuten varastamista, tappoja, kidnappauksia, pahoinpitelyjä yms.

En kuitenkaan odota tyhjän tien varressa, jotta valot vaihtuisi punaisiksi, vaan kävelen punaisia päin, jos en näe ketään. En myöskään näe päihteiden käyttöä pahana, kun ei se kenellekkään mitään pahaa aiheuta, paitsi itselleen. En siis käräytä ketään, vaikka rapussa saattaisi pilvi haistakin. En myöskään anna yhteiskunnan päättää, onko koirani tarpeeksi tottelevainen, vaan luotan itseeni ja siihen, kuinka olen koirani kouluttanut.

Vierailija
42/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökkinaapuri teki oikein facebook jaon, kuinka epäasiallinen  paikallinen eläinvalvoja on, kun ei palauttanut kolmatta kertaa vietyä vapaana ollut koiraa enää perheelle. Tervetuloa vaan meidän naapuristoon. Aiomme jatkossakin ottaa kaikki vapaana olevat koirat kiinni ja viedä eläinvalvojalle. :D

Ota ihmeessä! Mun koiriani tuskin saat kiinni, kun ei ne huitele missään missä en näkisi niitä. Ellet sitten väkisin vie niiden hihnoja mun käsistä kun olen ne kiinni ottanut, mutta sitten saat todennäköisesti itse maksaa sakot varastamisesta. Jos taas karkaisivat niin kauas että saisit ne kiinni (Jos ne edes antaisi vieraiden ihmisten koskea), niin ehdottomasti hyvä asia että toimitat jonnekkin eläinkotiin! Todennäköisesti olen siinä vaiheessa jo todella huolissani lemmikistäni ja siitä mitä sille on käynyt.

Aplodeja. Harmi vaan, että sinun koirasi ei ole = kaikki koirat. Harmi vaan, että sinä et ole = kaikki koiran omistajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira ei ole yksin se riski muille eläimillä vaan muiden eläinten loukku- ja rautapyynti riski sille koiralle. Myös esim. villisika kanta on lähtenyt nousuun ja se on suttakin suurempi riski koiralla kuin ihmisellekin.

Tämä on hyvä pitää mielessä myös. Mä pidän koiran hihnassa ensisijaisesti juurikin sen oman turvallisuuden vuoksi. Mutta toisaalta taas minusta tuo loukuilla ja raudoilla metsästys pitäisi kieltää, ajatelkaa nyt missä tuskissa joku eläin on, kun jalka on paskana useamman tunnin jossain raudassa ennen kun metsästäjä vaivautuu paikalle sen ampumaan. Muuten metsästys lain puitteissa on mulle ok, kunhan se vaan tapahtuisi eläimelle kivuttomasti ja nopeasti.

Vierailija
44/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökkinaapuri teki oikein facebook jaon, kuinka epäasiallinen  paikallinen eläinvalvoja on, kun ei palauttanut kolmatta kertaa vietyä vapaana ollut koiraa enää perheelle. Tervetuloa vaan meidän naapuristoon. Aiomme jatkossakin ottaa kaikki vapaana olevat koirat kiinni ja viedä eläinvalvojalle. :D

Ota ihmeessä! Mun koiriani tuskin saat kiinni, kun ei ne huitele missään missä en näkisi niitä. Ellet sitten väkisin vie niiden hihnoja mun käsistä kun olen ne kiinni ottanut, mutta sitten saat todennäköisesti itse maksaa sakot varastamisesta. Jos taas karkaisivat niin kauas että saisit ne kiinni (Jos ne edes antaisi vieraiden ihmisten koskea), niin ehdottomasti hyvä asia että toimitat jonnekkin eläinkotiin! Todennäköisesti olen siinä vaiheessa jo todella huolissani lemmikistäni ja siitä mitä sille on käynyt.

Aplodeja. Harmi vaan, että sinun koirasi ei ole = kaikki koirat. Harmi vaan, että sinä et ole = kaikki koiran omistajat.

No enhän minä ole myöskään kaikki autolla ajajat tai kaikki ampuma-aseharrastajat. Jokaiseen ryhmään mahtuu monenlaista tallaajaa. Kyllä pitäisin kuitenkin pääasiassa vaarallisempana sitä, joka törttöilee peltilehmän kanssa, kuin sitä, joka sillointällöin pitää hyväkäytöksistä koiraansa irti. Auto on jo kokonsa ja vauhtinsa vuoksi vaarallinen, myös tilastot kertoo siitä, että autoilijoiden vuoksi aika moni ihminen menettää henkensä joka vuosi. Koirat ei ihmisiä tapa ja onnettomuuden aiheuttaminenkin on aika epätodennäköistä.

Pesintää häiritään myös ajelemalla mönkijöillä, poimimalla marjoja (tai yleensäkkin kävelemällä metsässä), pitämällä kissoja irti, kaatamalla metsää pesimäaikaan ja lukuisilla muilla tavoilla ilman että ne ovat edes laittomiksi luokiteltuja. Kyllä lakejakin saa ja pitääkin miettiä ihan omalla järjellä, että kuinka suuresta asiasta on kyse jos nyt viideksi minuutiksi päästän koirani järveen uimaan ja näin hihnasta irti vs. hakkampaa muutaman hehtaarin pläntin puista avoimeksi ja siinä sivussa häiritsen tuhansien eläinten pesintää ja tuhoan niiden pesiä ihan kunnolla.

Vierailija
45/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira ei ole yksin se riski muille eläimillä vaan muiden eläinten loukku- ja rautapyynti riski sille koiralle. Myös esim. villisika kanta on lähtenyt nousuun ja se on suttakin suurempi riski koiralla kuin ihmisellekin.

Tämä on hyvä pitää mielessä myös. Mä pidän koiran hihnassa ensisijaisesti juurikin sen oman turvallisuuden vuoksi. Mutta toisaalta taas minusta tuo loukuilla ja raudoilla metsästys pitäisi kieltää, ajatelkaa nyt missä tuskissa joku eläin on, kun jalka on paskana useamman tunnin jossain raudassa ennen kun metsästäjä vaivautuu paikalle sen ampumaan. Muuten metsästys lain puitteissa on mulle ok, kunhan se vaan tapahtuisi eläimelle kivuttomasti ja nopeasti.

En ole tiennyt, että Suomen metsissä käytetään tuollaisia metsästysmenetelmiä. Itse tuskin koskaan käytän tavan polkuja, vaan mielellään menen sinne vaikeamaastoiselle, syvemmälle metsään. Kuka on vastuussa, jos minä astun loukkuun ja jalkani menee paskaksi? Minäkö, kun olen metsään päättänyt mennä?

Vierailija
46/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pidän koirani kiinni aina kun se on kiellettyä.

Vierailija
47/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman koiran pidän aina kiinni, juuri siksi kun en jaksa kenenkään hepuleita kuunnella siitä kun koira on irti. Enkä vie sitä koirapuistoonkaan enää. Kerran kokeiltu, ei ollut ketään kun mentiin sinne, sitten tuli nainen joka hääti meidät pois. Koirani ulkonäkö ei miellyttänyt rouvan silmää. Ei enää koirapuistoon ennakkoluulojen vuoksi.

Tosiaan kissatkin täytyisi pitää kiinni pesimäaikaan mutta eipä kissojen omistajat tunnu tästä vähät välittävän :(

Vierailija
48/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa käyttää kahdenlaisia ansoja mestästykseen: Elävänä loukuttavia, jotka pitää käydä kokemassa 24h välein ja heti tappavia, joiden kohdalla ei ole määritelty että kuinka usein pitää käydä katsomassa. Jalka voi katketa jos heti tappava ei toimikkaan oikein tai sinne menee väärä eläin ja todennäköisimmin se eläin kuolee hirveissä tuskissa nälkään/janoon jos noin käy.

Ansat tulee asettaa niin ettei sinne muut lajit kovin helposti päädy. Jotain chihua saattaa jotkin ansat uhata, mutta isommilla koirilla ei taida juuri vaaraa olla, varsinkaan jos eivät omilla teillään kuljeksi.

Onhan se silti varmaan mahdollista, mutta aika epätodennäköinen uhka kuitenkin, yhtä hyvin koira voi seivästyä vaikka keppiin (sillä tavoin kuolee välillä metsästyskoiria).

Vierailija
49/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuljet toisen metsässä koirien kiinni pitoaikana, niin koira hihnaan. Jos kuljet omassa metsässä, voit tehdä mitä haluat.

Jos laillisesti mietitään, niin oli se oma metsä tai ei niin hihnassa se kiinnipitoaikana pitäisi olla.

Mutta onko tämä realistista? Koirat tosiaan tarvitsevat sitä vapaana juoksua, ja kaikille ei ne koirapuistot käy.

En kyllä halua omien koirieni kanssa törmätä metsässä tai missään muuallakaan tällaiseen koiraan, jolle "ei koirapuistot käy". Kyse on useimmiten aggressiivisuudesta muita koiria kohtaan ja/tai omistajasta, joka ei hallitse koiraansa.

Itse en vie koirapuistoon koiraani, kun se menee niin hulluille kierroksille, siis RAKASTAA sitä niin paljon, että kaikki muu häviää. Jo puoli kilsaa ennen koirapuistoa alkaa hirveä veto ja vinkuminen. enkä halua tämmöistä käytöstä hyväksyä ja palkita, joten koirapuistot on toistaiseksi pannassa.

Eli ei se aina se aggressio ole syynä siihen, miksi koirapuistot ei käy.

Vierailija
50/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on kiinni myös grillipaikoilla pitkässä narussa joita on kaksi meidän suunnalla. Jos ohi kulkee joku niin jompi kumpi meistä ottaa koirasta viel kiinni ettei ole häiriöksi kenellekään. Ihmisystävällinen tapaus mutta hyppimistä saattaa jotkut säikähtää kun tervehtii niin innokkaasti.

Jos olisi itsellä mahdollisuus aidattuun pihaan tai omaan koiratarhaan niin toki silloin saisi olla irti. Vanhemmillanikin on kiinni pitkässä narussa. Ei ole tarhaa kun vanhemmillani ei ole koiraa enää.

Vierailija
51/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piha on erittäin suuri, ja asumme syrjässä, joten koiria pidämme vapaana. Pihasta eivät lähde.

Vierailija
52/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isolla pihalla syrjässä, pysyvät pihassa joten vapaana pidän.

Vierailija
53/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän vapaana metsässä ihan milloin vain. Mun koirahan kuolis tuohon energisyyteensä, jos en juoksuttaisi sitä metsässä irti. Ei auta vaikka käyn monta kertaa remmilenkeillä sen kanssa, ei auta sekään, että käydään pyöräilemässä pitkiäkin matkoja. Mutta kun metässä riekkuu aikansa, niin jo on tyttö väsynyt.

Ei kyllä vapaana ollessaan kauas lähde ja kutsusta tulee luokse. Kuten moni muukin maininnut, kyllä kait ne linnut häiriintyy ihmisistäkin? Miksi koira on joku poikkeus tapaus? 

En jaksa uskoa, että tämä on niin vakavaa, kuin annetaan ymmärtää.

Vierailija
54/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitystäni koiranomistajien älykkyydestä ei kohentanut äskettäinen keskustelu kaverin kanssa, joka sanoi tästä aiheesta näin: "mä ainakin annan koiran kulkea vapaana melkein missä vaan. Ennen koiran hankkimista ajattelin että totta kai kerään kakat enkä päästä koiraa irti ym. hienoa, mut sit kun huomasin ettei kukaan muukaan tee niin, ni en ota enää paineita! Tää on varmaan sama ku se et lapsettomat aina neuvoo vanhempia kasvatusasioissa, ei koiraton voi oikeesti tietää miten rankkaa tää on." Ok

Vierailija
55/59 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse taas ihmetellä mistä se viha koiranomistajia kohtaan kumpuaa. Ihan itsehän te siihen syitä kokoajan annatte :(

Vierailija
56/59 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitystäni koiranomistajien älykkyydestä ei kohentanut äskettäinen keskustelu kaverin kanssa, joka sanoi tästä aiheesta näin: "mä ainakin annan koiran kulkea vapaana melkein missä vaan. Ennen koiran hankkimista ajattelin että totta kai kerään kakat enkä päästä koiraa irti ym. hienoa, mut sit kun huomasin ettei kukaan muukaan tee niin, ni en ota enää paineita! Tää on varmaan sama ku se et lapsettomat aina neuvoo vanhempia kasvatusasioissa, ei koiraton voi oikeesti tietää miten rankkaa tää on." Ok

Onko kaverisi mielipide kaikkien koiranomistajien mielipide? Itse en ainakaan allekirjoita yhtään. En anna kulkea vapaana missä vaan, kerään kakat (ellei ole ihan ripulia tai jossain pöheikköityneessä ojanpohjassa, jossa se ei varmasti ketään häiritse. Koiranomistajat, jotka tulevat kadulla vastaan, pääsääntöisesti kyllä pitävät koiransa kiinni, huolehtivat ettei koira pääse häiriköimään muita ja siivoavat ne jätöksensä.

Yleistykset ovat aina hassuja. Kaikki punkkarit on pelottavia ja juo kiljua, kaikki joilla on tatuointeja niin on myös tautejakin, kaikki vegaanit ovat sipsikaljavegaaneja, kaikki autoilijat uskovat, ettei ilmastonmuutosta ole tapahtumassa ymsyms.

Vierailija
57/59 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lintujen pesien mahdollinen häiritseminen metsässä harmittaa,  on tänään hetki miettiä: Onko se tehotuotettu, ahtaassa tilassa vain syömistä varten, siksi valojen alla nopeasti kasvatettu 5 viikon ikäinen broileri sittenkin vaan niin hyvää ja niin oikein?

Mahdollinen linnun pesän häiritseminen vrt. 55 miljoonaa broileria vuosittain

Vierailija
58/59 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lintu hylkää pesän pelkästä koiran läsnäolosta. Koiran ei tarvitse kuin käväistä puun alla, niin se on poikasten loppu.

Entä karhu? Susi? Ilves? Kettu? Hilleri? Saukko? Majava? Puolustusvoimien tankki? Mustikanpoimija? Kesäkissa? Ponssen metsätraktori? Kärpässieniä metsästävä hipsteri?

Vierailija
59/59 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki kiinnipidosta menee näin:

Metsästyslain mukainen koirien kiinnipitoaika alkaa tiistaina 1.3. Lain mukaan koirat on pidettävä kytkettyinä maaliskuun alusta aina elokuun 19. päivään asti. Kiinnipitoaika varmistaa rauhan luonnoneläimille niiden lisääntymisajan aikana.

Kiinnipitoaikana koira on pidettävä aina kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Kiinnipitoaikana koiraa saa pitää vapaana alueen omistajan tai haltijan luvalla ainoastaan pihamaalla, puutarhassa tai muulla aidatulla alueella. Kiinnipitoaika ei koske poliisin, tullin, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen työtehtävissä olevia koiria tai paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävien koulutustilanteita.

Kiinnipitoajan ulkopuolellakin metsästyslaki määrää pitämään koiran kytkettynä, ellei vapaana pitämiseen ole lupaa maanomistajalta tai metsästysoikeuden haltijalta.

Koiranomistajia velvoittaa myös järjestyslaki

Järjestyslain mukaan koira on pidettävä aina kytkettynä taajamassa. Koiran vapaana pitäminen on sallittua ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa ja suljetuilla piha-alueilla. Koiran tulee näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Järjestyslaissa määrätään myös, että koiraa ei saa päästää kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle. Koiraa ei saa myöskään viedä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille tai yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle. Poikkeuksena ovat esimerkiksi hiihtoladut, jotka on merkitty koiraladuiksi.

Pidämme koiran vapaana omassa metsässä ja metsäteillä. Se ei ole mikään metsästys- tai lintukoira, vaan omaa laumaansa kollaava paimentaja, joka ei poluilta ja teiltä poikkea.