Onko liian myöhäistä mennä 30-vuotiaana korkeakouluun?
Eli ammattikorkeaan tai yliopistoon luonnollisesti.
Kommentit (31)
Ei ole , vaan hyvä ikä. on sopivasti kypsyyttä jo, mutta kaikki mahikset opiskella. nelikymppisenäkään ei ole liian myöhäistä. Elämä on oppimista joka päivä, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa opiskeluja
Ei, jos alasi on työllistävä. Nuo humanistit ja yhteiskuntatieteilijät ja media-alan opiskelijat ovat sivuraiteella, kai tiedät?
Ei. Sinne vaan jos on päätä ja talous kestää. Työllistyminen ei ole taattua kuitenkaan
Mua (ei ap) kiinnostaisi psykologia, vaikka ikää on jo 30++.
Mutta luulisi että elämänkokemuksesta (ja elämänkoulusta?) olisi hyötyä psykologisten asioiden ymmärtämisessä ??
Ei toki, vanhimmat samoilla kursseilla yliopistolla olleet ovat olleet 7-kymppisiä. Paljon on myös 40-60-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Mua (ei ap) kiinnostaisi psykologia, vaikka ikää on jo 30++.
Mutta luulisi että elämänkokemuksesta (ja elämänkoulusta?) olisi hyötyä psykologisten asioiden ymmärtämisessä ??
Niin ja olen kyllä suorittanut avoimessa psykan perus- ja aineopinnot.
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos alasi on työllistävä. Nuo humanistit ja yhteiskuntatieteilijät ja media-alan opiskelijat ovat sivuraiteella, kai tiedät?
Ilman yhteiskuntatieteilijöitä tämä maailma vasta sivuraiteilla olisikin. Älä puhu sellaisesta, mistä et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää, mitä tarkoittaa "yhteiskuntatieteilijä". Suosittelen ensiksi hankkimaan hieman tietoa, mitkä kaikki ryhmät kuuluvat yhteiskuntatieteilijöihin ja vasta sitten kommentoimaan työllisyyttä...
Yliopistossa on paljon nelikymppisiä opiskelijoita. Itse olen 30+ v, enkä todellakaan vanhemmasta päästä. Toki suurin osa on nuoria. Surullista, jos koko loppuelämä pitäisi "lukita" paikoilleen joidenkin ikävuosien takia. Itse en edes harkinnut tuota lukitsemista. En halunnut olla surullinen koko loppuikääni.
"Yhteiskuntatieteilijä". Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Naistutkijat ovat heitä ja tuo ryhmä on ammattivalittajia, ettei työtä löydy, siis esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
"Yhteiskuntatieteilijä". Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Naistutkijat ovat heitä ja tuo ryhmä on ammattivalittajia, ettei työtä löydy, siis esimerkkinä.
Yhteiskuntatieteilijöihin kuuluvat muun muassa sosiaalitieteilijät, taloustieteilijät ja liiketaloustieteilijät.
Logopediakin kuuluu yhteiskuntatieteisiin.
Ei tietenkään, itsekin opiskelin amk-tutkinnon 30-kymppisenä työn ohessa oltuani 10v töissä. Luokallani oli opiskelijoita 20-55v. Työ- ja elämänkokemuksesta on hyötyä. Työpaikallani taas eräs eläköitynyt mies suoritti tohtorintutkinnon 80v. Oli jäänyt leskeksi ja sai näin aikansa kulumaan.
Yhteiskuntatieteilijöitä ovat myös psykologit.
Että kyllä yhteiskuntatieteellisestä valmistutaan yliopistossa töihin jos mistä.
Itsekin aloitin 30v opinnot yhteiskuntatieteellisessä ja sain töitä omalta alalta jo ennen valmistumista.
Ei, päinvastoin sinne mennään nykyään liian aikaisin.
Ei ollenkaan. Kolmikymppisellä on keskimäärin enemmän älliä, elämänkokemusta ja -hallintaa kuin parikymppisellä, eli on hyvät mahdollisuudet sille, että opiskelu on motivoitunutta, tehokasta ja tuloksellista.
Mä aina ilahdun kun luen juttuja reilusti vanhoista naisista, siis 60-80 -vuotiaista jotka ovat lukeneet ylioppilaiksi tai menneet korkeakouluun, jopa väitelleet. Aiemmin elämässä siihen ei ole ollut mahdollisuuksia. Tuollaisista naisista (ovat siis yleensä naisia) saa toivoa ja virtaa.
Onko sinulla nyt työpaikka, ja työkokemusta? Jos et ole vielä tehnyt mitään töitä, niin yliopistossa aikaa saa kyllä kivasti kulumaan. Mutta suunnittele rahoittavasi opintosi ja elämisesi tekemällä töitä etukäteen tai osa-aikaisesti opintojen aikana, muuten olet tyhjän päällä. Koko opiskeluaikasi etsi oman alan töitä, kesätöitä ja samalla puske opintoja valmiiksi, niin työllistyt nopeasti.
Ei tosiaankaan ole! Täytän tänä vuonna 30 ja aion hakea opiskelemaan yliopistoon ensi vuonna. Mulla kyllä on alla jo yksi yliopistotutkinto, mutta alavalinta meni hutiin monessa suhteessa, joten nyt suuntaan uudelle alalle. Uskon, että uusista opinnoista tulee paljon antoisammat kuin edellisistä, juuri iän tuoman kypsyyden ja elämänkokemuksen takia. Tällä kertaa uskon alavalinnankin osuvan paremmin nappiin, koska itsetuntemus on nyt aivan toista luokkaa kuin silloin parikymppisenä tuuliajelijana, kun ensimmäisen kerran lähdin opiskelemaan. Uskon, että opinnoista selviytyminenkin sujuu paremmin nyt vähän vanhemmalla iällä, kun aikaa ja energiaa ei hukkaannu enää opiskelustrategioiden opetteluun, aikuiseksi kasvamiseen ja muuhun yleiseen haahuiluun. Omat voimavarat ja ajankäytön hallinta ym. ovat nyt paremmin hallussa kuin nuorena.
Ei tietenkään.