Onko OIKEASTI sellaisia perheitä, ettei isä pärjää vuorokautta lasten kanssa?
Ystäväni on moneen kertaan sanonut, ettei miehensä (perheen lasten isä) pärjää vuorokauttakaan kotona lasten kanssa jos vaimo ei ole kotona. Ei osaa laittaa kuulemma mitään ruokaa, käyttää pyykkikonetta/astianpesukonetta tms. Lapset tässä perheessä jo kouluikäisiä. Jos äiti joutuu olemaan pois kotoa yön yli, tulee isoäiti paikalle hoitamaan lapsia.
Siis onko tuollaisia miehiä oikeasti olemassa? Vai onko tuo jotain naisen pätemisen tarvetta?
Kommentit (27)
Tiedän montakin tälläistä, eräässä perheessä Isä ei osannut edes pitää vauvaa sylissä kun äiti ei koskaan antanut, aina kun vauva alkoi itkeä, äiti syöksyi ottamaan lapsen syliin vaikka näki että isä oli jo menossa.
Isä ei saanut lähteä lapsen kanssa kylään kahdestaan koska äiti ei halunnut olla erossa lapsestaan..
Tälläiseen siis muutamat äidit totuttivat miehensä ja sitten ihmetellään miksi mies ei osallistu.
Olen kuullut huhuja sellaisista miehistä, mutta lieneekö urbaanilegendaa? En tunne yhtään sellaista.
Ehkä pikemminkin kyse on mukavuudenhalusta. Sanoo vaan, ettei osaa, pysty ym. Ja naiset uskoo. Kätevää. Mies joka korjaa puimurin, tekee sähkö- ja lvi-työt sekä tuntee tietokoneen sielunelämän, ei osaa käyttää pesukonetta? Ihan hyvä yritys, mutta minulle ei uppoa :-D
Naiset ihan omalla toiminnallaan ajavat miehet tuohon tilaan, kuten kakkonen sen jo sanoikin.
Vierailija kirjoitti:
On heitä olemassa.
Heillä on usein puolisona ap:n ystävän tyyppisiä naisia.
Mieslapsella on äitinä toimiva vaimo, joka mahdollistaa ikuisen lapsuuden, kun ei se mies kato pärjäääääää...
Tiedän ainakinäitejä jotka eivät pärjää lastensa kanssa päivääkään ilman isäänsä. Ikävä kyllä vielä ihan OIKEASTI.
Kyllä niitä on. Yhden tuttavan yritysjohtajamies ei vain ole ollut pätkääkään kiinnostunut lapsistaan joten ei ole heitä halunnut hoitaakaan, ei kyse ole etteikö osaisi, kuka tahansa normaalijärjellä varustettu ihminen osaa.
Kyllähän yhden vuorokauden pärjää, vaikka ei osaisikaan laittaa ruokaa, pyykätä tai tiskata.
Oikeasti se mies pärjäisi, mutta miehen äiti ei halua uskoa, että oma pieni kullannuppu on jo niin iso että pärjää.
Suurin osa tuosta osaamattomuudesta on haluttomuutta ja laiskuutta sekä vanhakantaisia asenteita.
Eikös pojillakin ole ollut köksää koulussa jo 1960-luvulta? Kukaan ei siis voi olla täysi tollo keittiössäkään. Reseptejä on netti pullollaan, jopa videoita on.
Kaikkien laitteiden ohjekirjat löytyvät netistä, rouva voi antaa herralle sen linkin talon koneisiin, sieltä sitten iskä opiskelee.
Ei voi olla rakettitiedettä. Jos olisin tuollaisen miehen vaimo, lähtisin yhtenä viikonloppuna Tallinnaan oman äitini ja anopin kanssa ja jättäisin miehen vastuuseen lapsista ja huushollista. Siperia nimittäin opettaa.
Meillä on täysimetetyt lapset, joten vauvat eivät ole pärjänneet ruokintaväliä pitempään isän kanssa. Ja nyt kun kuopus pian syntyy, en usko itsekään äitinä aluksi selviäväni vuorokautta koko konkkaronkan kanssa.
Ruoat ja pyykinpesut kyllä hoituvat ihan tasavertaisesti.
Onko se miehen pärjäämättömyys miehen oma vai vaimon tulkinta? En tunne yhtään perhettä jossa isä ei äidin mielestä pärjäisi vuorokautta ei-enää-imeväisikäisten lasten kanssa, mutta tunnen pari jossa miehet kyllä soittavat äitinsä hätiin jos vaimo poistuu yli tunniksi.
Oma mieskin jatkuvasti aliarvioi "pärjäämistään" niin että tekisi mieli pyörittää silmiä. Onneksi ei sentään anoppia soita hätiin. Kyllä, kykenet kyllä käymään suihkussa ja olemaan vastuussa 3- ja 5-vuotiaista yhtä aikaa... on myös mahdollista hakea noutopöydästä kahdelle lapselle yhtä aikaa tai käydä vaikka kaupassa heidän kanssaan. Usko itseesi, pystyt kyllä!
Lähipiiristä tunnen miehen, joka ei ole ikinä ollut vuorokauttakaan yksin lastensa kanssa. Lapsia on kuitenkin useampi ja vanhimmat jo teinejä.
Täysimetetyt vauvat aivan eri asia kuin vanhemmat lapset!
No meillä mies ei oikein mielellään jää lasten kanssa. Kerran sitten päätin lähteä viikonloppureissuun lapsen ollessa 2v. Olivat ihan hyvin pärjänneet, mutta mies oli aivan uupunut ja kiukkuinen, sekä koti sotkuinen..
Mun exä. Kyllä se olisi pärjännyt, jos olisi halunnut ja aluksi pärjäsikin. Jossakin vaiheessa vaan "päätti", että ei kai se ole niin justiinsa jos jättää lapsensa ruokkimatta, tai ei laita päivä/yöunille. Alkoi myös istuttamaan tv:n ääreen ettei tarvitsisi antaa huomiota lapsilleen.
Kotityöt yleensäkin muuttuivat pikkuhiljaa jotenkin käsittämöttämän vaikeiksi tehtäviksi. Mitään ei olisi tapahtunut, jos minä en olisi niitä tehnyt ja mies saatttoi jopa suuttua jos tein jonkun asian jonka hän oli luvannut tehdä.
Esim. miehen piti viedä koiramme ulos ja sitten suuttui minulle kun minä lopulta vein. Ihan kuin aikuinen ihminen ei muka käsittäisi ettei koirakaan kykene loputtomiin pidättelemään ja että sellainen tuottaa koiralle kärsimystä.
Minä en saanut valittaa, koska oli minun syy että "asiat pitäisi hoitaa juuri minun haluamallani tavalla".
Siis ihan ok ettei lapset saisi päivän aikana ollenkaan ruokaa, eikä koira pääsisi pihalle.
JA mies omasta mielestään teki paljon kotitöitä. Ja kyllähän silloin aikoinaan tekikin. Kun päätin etten jaksa enää, niin silloinkin sain kuulla olevani kohtuuton. Että miehen pitäisi tehdä kaikki kotityöt ja hoitaa yksin lapset, jotta minulle kelpaisi.
No joo. Onneksi on exmies.
Pirttihirmu kirjoitti:
Olen kuullut huhuja sellaisista miehistä, mutta lieneekö urbaanilegendaa? En tunne yhtään sellaista.
Ehkä pikemminkin kyse on mukavuudenhalusta. Sanoo vaan, ettei osaa, pysty ym. Ja naiset uskoo. Kätevää. Mies joka korjaa puimurin, tekee sähkö- ja lvi-työt sekä tuntee tietokoneen sielunelämän, ei osaa käyttää pesukonetta? Ihan hyvä yritys, mutta minulle ei uppoa :-D
Ongelmaksi varmaan koituu vaatteet. Mitkä pestää 30/40/60 asteessa. Mitkä värit keskenään. Eikä se välttämättä tarvi kuin se kerta, kun mies on laittanut väärin naisen paidan peseytymään, kun ensikerralla ei sitten "osaakkaan."
Voi kyllä ja ihan nuorissakin eikä vaan vanhoissa.
Olen laivalla töissä, viikko-viikko-systeemillä.
Työkaverillani on yksi lapsi n.6vee.
Aina kun työkaverini lähtee töihin viedään lapsi mummilaan viikoksi. Ei mitään mahiksia kuulemma mitenkään että lapsen isä eläisi lapsen kanssa sen viikon kun äiti on töissä. Ei kuulemma siis pienintäkään mahdollisuutta. Ne ei vaan pärjäisi.
Eli mies elää miten huvittaa viikon ja sitten viikon verran leikkii perheenisää ja aviomiestä...
Vierailija kirjoitti:
No meillä mies ei oikein mielellään jää lasten kanssa. Kerran sitten päätin lähteä viikonloppureissuun lapsen ollessa 2v. Olivat ihan hyvin pärjänneet, mutta mies oli aivan uupunut ja kiukkuinen, sekä koti sotkuinen..
Toivottavasti ainakaan tämä tapaus ei ole sylkemässä naisten päälle täällä palstalla, kuinka kotityöt ei ole mitään, lapsen hoito ei ole mitään, nykynaiset vaan valittaa turhasta jne mitä ne täällä nyt aina haukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Pirttihirmu kirjoitti:
Ongelmaksi varmaan koituu vaatteet. Mitkä pestää 30/40/60 asteessa. Mitkä värit keskenään. Eikä se välttämättä tarvi kuin se kerta, kun mies on laittanut väärin naisen paidan peseytymään, kun ensikerralla ei sitten "osaakkaan."
Varo vaan, kohta taas joku enbuske on pahoittamassa mieltään kun täällä aina haukutaan miehiä niin kovin. Eihän mieslapsi mitenkään voi osata lukea niitä pesulappuja eikä oppia tuota asiaa, sehän on selvää. Nykynaiset valittaa turhasta. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Pirttihirmu kirjoitti:
Olen päässyt siihen käsitykseen, että miehet osaavat lukea? Useassa vaatekappaleessa lukee suosituslämpötila. Jos lappu on haalistunut tai sitä ei ole, niin voi kysyä tai ottaa muuten selvää, siis opetella. Olen kuullut huhuja, että miehet osaisivat puhua? Olen myös (ehkä virheellisesti?) kuvitellut, että miehillä on kyky tunnistaa värit, ja erottaa mm. valkoinen punaisesta?
Jos vahinko kaikista edellä mainituista seikoista huolimatta tapahtuisi, voisin kuvitella, että myös mies voi olla kykenevä oppimaan virheistään?
On heitä olemassa.