Mihin ihmeeseen lukioita tarvitaan, jos ammattikoulut antavat saman jatko-opintokelpoisuuden?
Eikö lukiot voisi lopettaa? Mitä hyötyä niistä on, jos samassa ajassa ammattikoulusta saa saman jatko-opintokelpoisuuden + oikean ammatin?
Näin ollen esim. työttömät akateemiset voisivat aina hakea se aiemman ammattitutkintonsa mukaista työtä, jos ei muuten löydy työtä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnontieteiden maisteri??? Kas kun ei synnytystieteiden naiskandi joka muinoin liikkui palstalla. Tietämättömille tiedoksi, ettei tuollaista tutkintoa olekaan. Luonnon tieteiden kandi on ja filosofian maisteri. Luonnontieteiden maisteria ei ole eikä ole koskaan ollut. Kvg jos et usko.
Huoh. Kyllä yleensä puhun itestäni enemmän tietojenkäsittelytieteen maisterina, vaikka ei olekaan virallinen nimitys. Kertoo pikkusen enemmän kuin FM
Puhu mistä haluat, se ei siltikään ole tutkinto. Minäkin puhun Harry Potterista, se ei silti ole totta.
"Luonnontieteiden maisteri" tukehtui syömiinsä sanoihin.
Amispohjalta ainakin ihan vtummoinen opettelu ennen pääsykokeita.
Hain just yhteiskuntatieteelliselle alalle ja sai muuten olla iha helkkaristi perustietoa jo valmiiksi maantiedosta, biologiasta, psykologiasta ja uskonnosta artikkeleita lukiessa. Eli jos oot joku amisnörtti ni ehkä sitten, mutta sanoisin että yleisesti ottaen aika heikot lähtökohdat silti yliopistoon. :/ Tietty on eroi amisten ja linjojen välillä mutta niiiin.
No okei, meitä on moneen junaan, mutta ylipäätään olen sitä mieltä, että ammattikoulu on ammattikoulu ja sitä tarvitaan. On ihmisiä, jotka soveltuvat käytännönläheisiin töihin ja toisia, joille on ominaista teoreettinen ajatuksenkulku. Näille jälkimmäisille on lukio hyvä vaihtoehto. Siellä voi ihmetellä erilaisia aiheita oikein ajan kanssa, voi oppia suunnittelemaan ja kehittelemään, viestimään, argumentoimaan ja hallinnoimaan.
Näistä käden taitajista useimmat käyvät amista vain saadakseen jonkin ammatin, ja toivon todella, todella, että he osaisivat tehdä niitä töitä, mihin heidät on koulutettu. Nykyisin tuntuu opetuksen taso olevan aika matala, ja koulutusta viedään alas. Käytännön ammatteihin valmistuu ihmisiä, jotka ovat vain "lusineet" koulun eivätkä oikeasti osaa alansa perustaitoja. Ammattiylpeys näyttää myös jotenkin olevan alamaissa ja käsistä päästetään "sutta".
Ne, jotka nauttivat asioiden laajemmista perspektiiveistä jatkakoot tällaisia taitoja vaativiin ammatteihin lukiosta, josta he toivottavasti vielä jatkossakin saavat laajan yleissivistyksen, paino sanalla laajan, sisältäen mm. historian sekä yhteiskunnalliset ja kulttuuriset aiheet.
Loppukaneettina: olkoon kuitenkin mahdollista, että ihminen voi muuttaa mieltään ja kehittyä aikojen saatossa. Eli jos käytännön ammatin valinnut myöhemmin haluaa jatkaa teoreettisemmille vesille, se olkoon toki sallittua. Toivon kuitenkin, että tasoa ei myöskään tässä madalleta, vaan heiltä vaaditaan samat tiedot kuin lukion käyneiltäkin, hankkivatpa nämä tiedot sitten millä muodoin tahansa.
Olen samaa mieltä yhden kirjoittajan kanssa siitä että seinää ei saisi laittaa pystyyn jos on nuorena tehnyt virheliikkeen. Itse olen yo mutta syömishäiriön ja epätäydellinen identiteetin takia hain lukiosta yliopistoon opiskelemaan kieliä, ja en saanut mitään pätevyyttä tai ammattia. Nyt tiedän 26-vuotiaana mitä haluan oikeasti tehdä työkseni. Valmistuin kielistä ennätysajassa 2 vuotta sitten ja tein sen alan työtä mutta sitten se loppui ja sen jälkeen olen tehnyt koulutusta vastaamatonta työtä. Ensikertalaiskiintiön takia on kuitenkin erittäin vaikeaa päästä haluamalleni alalle, johon olisin muuten varmasti tosi sopiva ja jolta löytyisi varmasti töitä. En haluaisi tuhlata elämääni työttömänäkään tai sekakaisissa pätkätöissä. Ensikertalaiskiintiö on todella huono uudistus.
AMK:hon on amis parempi pohja, yliopistoon puolestaan lukio.
Olen huomannut, että AMK:ssa opiskelee eniten amiksessa hyvin ja lukiossa keskinkertaisesti menestyneitä. Hyvin menestyneet lukiolaiset menevät useimmiten yliopistoon.
Lukiosta ei vielä valmistus mihinkään.
Yleissivistystä kyllä tulee.
Opetetaan jo siellä edes Kelan tukien hakua .
Kyllä ammattikoulun käyneet varmaan haluavat valmistua työelämää varten .
Valitettavasti ammattikoulun alkuperäinen idea on kuollut.
Nehän perustettiin juuri niitä varten
Jotka eivät olisi pärjänneet lukioissa.
Opiskelu vielä kiinnosti,kun se oli enemmän työ voittoisa.
Jossain vaiheessa sinne otettiin lukio tason opetusta. Ne jotka ei pärjänneet peruskoulussa eivät pärjänneet aluksessa sitäkään vertaa
Moni nuori kyllä pärjäisi käden taitohommissa. Osaavat kyllä ajatella omilla aivoillaan. Liika teoria tappaa lukuhalut.
Tärkeintä nuorelle olisi päästä opettelemaan työntekoa. Mitä pitempään he löivät aluksessa sen vähemmän myös työ kiinnostaa .
Joskus vein syksyllä meridiieselin amiksen korjattavaksi. 6kk perästä menin kysymään miten kone remontti etenee. Kone oli trukki lavalla samassa kohtaa mihin olin sen jättänyt . Kysyin opettajalta miksi näin. Hän sanoi ettei kolmannen luokan 13 oppilaasta ole kuin 5joita työ kiinnostaisi,ei vaan ole kerennyt
Kysyin olisko. toisen luokan oppilaista joku jota homma kiinnostaa. Heti ilmoittautui 3 kaveria. Ope sanoi nämä on 2luokan parhaat pojat .
Lupasin maksaa 50€per nenä jos tekevät koneremontin. Kannen tiiviste vuoti. Pojat sa luvan purkaa konetta.
Homma valmistui kun venemessuihin mennessä. Osia oli hävinnyt remontin aikana.Yksi lämmittimen putken haara jäänyt tulppaamatta.Siitä oikein sanoin heille.muistakaa tuo tulpata.
Olivat koekäyttäneet konetta ilman jäähdytys nesteitä.
Lopulta sain itse ne loppu korjaukset tehtyä .
Vaikka vähän otti päähän maksoin pojille kullekin 50€. Sanoin ei vika ole teidän. Opettajan tehtävä on valvoa teidän tekemisiä. Kehuin heitä asenteesta.Sanoin kyllä se ammattitaito tulee aikanaan
Luonnontieteiden tai luonnontieteen maistereita ei ole olemassakaan.