Olen huolissani 14-vuotiaasta tyttärestäni
Varoitan jo aluksi, että tämä kuulostaa erittäin oudolta ja typerältä, mutta alan olla neuvoton. 14-vuotias tyttäreni käyttäytyy mielestäni oudosti, enkä oikein osaa suhtautua häneen tai hänen toimintaansa. Hän on aina ollut hieman yksinäinen, ei ole koskaan onnistunut ihmissuhteissa ja on todella ujo. Pienenä on käytetty harrastuksissa ja kerhoissa, hänellä on 12-vuotias pikkusisko ja netistä kavereita löytyy jonkin verran.
Mutta nyt tärkeimpään, eli käytökseen: hän pitää kovasti animesta ja lukee myös mangaa. Ei siinä itsessään ole ongelmaa, mutta kun olen tarkemmin tutkinut millaisia juttuja hän lukee ja katsoo, olen järkyttynyt. Meno on mielenvikaista, silmitöntä väkivaltaa ja uskomatonta julmuutta! Pelkään hänen yksinäisyyden johtuvan nimenomaan siitä, että hän katselee noin pelottavia ja outoja juttuja netistä. Olen aiemmin luullut juttujen olevan harmittomia piirrettyjä, koska olemme yhdessä katsoneet mm. Totoroa, enkä olisi arvannut että tyttäreni katselee jotain verellä mässäilyä. Onko muita vanhempia samassa tilanteessa? Toki ollaan keskusteltu, olen takavarikoinut kaikki mangapokkarit ja ottanut älypuhelimen nyt pois. Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Terapiaa?
Kommentit (67)
Tämän takia meidän perheessä pysytään kaukana mangasta ja animesta. :D
T. ex-otaku, enkä missään nimessä antaisi lasteni katsoa sellaista p*skaa
En usko kenenkään tasapainoisen normaalin lapsen katsovan mitään noin sairasta. On kova huoli tytöstä, tietenkin lähetän koulupsykologille. Kotona meillä ei ole mitään ongelmia, mutta ehkä tytön yksinäisyys vaikuttaa. Ei hän halua harrastaakaan mitään, enkä tietenkään voi pakottaa. Te ette uskokaan, miten hulluja jotkut niistä jutuista ovat! Voin pahoin kun katsoin pienen pätkän jostain hänen katsomastaan sarjasta. :'(
Ap
mielestäni kohtuuton rangasitus :(
Takavarikointi on jo sairaan puolella. Olisitte mieluummin valinneet yhdessä sopivampia sarjoja, mangaakin on saatavilla laaja kirjo. Aivan kuten tavallisia kirjoja. Onko kauhuromaani hyväksyttävämpi kuin sarjakuva? Saanen muistuttaa että tavalliset länsimaiset lastenpiirretyt olivat 10-20 vuotta sitten myös aika hurjia.
Ehkä voisit nyt itse ajatella kerrankin järkevästi ja antaa edes älypuhelimen takaisin. Mieluummin varmaan lapsesi lukee sarjakuvia kuin esim polttaa ja juo? Itse viihdyin mieluummin lukien mangaa tuon ikäisenä, kun muut kaverit ryyppäsivät. Löysin sitten ystäviä, jotka kanssa tykkäsivät mangasta, ja ystäviä ollaan kymmenenkin vuoden jälkeen.
Lapsellasi on järkeä päässä, jos pysyttelee kaukana räyhääjistä. Anna lapsesi olla rauhassa, ei se ole sinun tehtäväsi huolehtia hänen sosiaalisesta elämästään (jonka nyt varsinkin estit ottamalla kännykän pois)
Lopeta holhoaminen.
Mitä sarjoja hän lukee ja katsoo?
Yleensäkki tommoset ketkä lukee mangaa niin heistä tule semmoisia jotka värjäävät hiuksensa ja laittavat naamakoruja ja pukeutuvat kuin pojat ja alkavat lesboiksi.
Itse en ikinä antaisi oman tyttäreni tai poikani lukea mitään mangoja tms. No judgement here, mutta itse en antaisi tai siis toki antaisin mutta en ohjaisi häntä niitä kohti.
Todennäköisesti toisin päin, eli väkivaltaisen viihteen katsominen johtuu siitä yksinäisyydestä. Yksinäinen (ja mahdollisesti kiusattu tai ainakin syrjitty) voi tuntea passiivista vihaa ja siksi yrittää kenties purkaa pahaa oloaan. Rankaiseminen on typerää jos syyt ovat syvemmällä... Vastaisit mielummin rakkaudella ja puhuisit siitä yksinäisyydestä ja sen syistä.
Siis ne olivat ihan oikeasti _sairaita_ ja erittäin väkivaltaisia. En missään nimessä halua lapseni katsovan mitään sellaista. On lukenut aiemmin niitä mukavempia sarjakuvia, kuten Navi Lunaa ja muita pienemmille tarkoitettuja ja sopivia juttuja. Samoin myös anime oli ennen kesympää, jotain teinihömppää ja pidin itsekin Black Butler - sarjasta, mutta nuo uusimmat jutut ovat oikeasti aivan järkyttäviä. En missään nimessä aio antaa puhelinta vielä takaisin, koska en halua lapseni katsovan mitään tuollaista. Tietenkin puhun tytön kanssa asiasta ja luulen, että hän ymmärtää että nyt on jonkin aikaa nettikiellossa ja mangat takavarikoituna, koska eivät sovi hänen ikäisilleen.
Ap
Miksi viedä psykologille kun se on jo myöhäistä? M1-lähete lääkäriltä jo huomenna, ennen kuin tytön tila menee huonompaan suuntaan! Ap, olet huono vanhempi kun olet vain katsellut vierestä kun tyttäresi sairastaa vakavaa mielisairautta. Teen sinusta ylläpidolle vinkin, että saadaan lapsi parka hoidon piiriin ja sieltä huostaan.
Muista, että muumi piirretty on animea! Sitä katsovat on kanssa sairaita ihmisiä, eikös niin?
Osa animea on tosi hardcorea ja siellä on myös todella, _todella_ kinkyä fetissikamaa. Japanilaisethan on fetissien ylipappeja ja -papittaria. Jos tuon ikäinen oikeasti tykkää tollasesta niin paras viedä ammattilaisen arviointiin, ja vie niitä sarjakuvia näytille. Mutta muistathan esittää asian niin, että psykologilla käyminen ei ole rangaistus.
Ja ps... Jos julkiselta puolelta ei löydy resursseja terapiaan, niin mars yksityiselle. Sieltä löytyy kyllä apu. En käsitä miten jotkut ihmiset ei etsi lapsilleen apua jos ei saa lähetettä kouraan, ja itkee miten yhteiskunta ei maksa... Jos ei lasta muuten hoideta niin vaikka lainarahalla. Lapsena mielenterveysongelmiin voi vaikuttaa vielä hyvin paljon, aivot ovat vielä erittäin mukautuvaiset.
Mangoissa oli sarja nimeltään Mirai Nikki, oli mielestäni aivan hullua kun selasin niitä. Nettihistoriasta löysin kyseisen sarjan animeversion, sekä sarjan nimeltä Higurashi No Naku Koro Ni, Pupa ja Shiku. Olivat kaikki vastenmielistä verellä läträystä, ei todellakaan 14-vuotiaalle sopivaa. Tosiaan olemme katsoneet tyttären kanssa joitakin sarjoja yhdessä, kuten aiemmin mainitun Black Butlerin. Siitä tyttö piti nuorempana kovasti ja pyysikin minua usein katsomaan yhdessä. Se oli mukavaa aikaa, mutta jossain vaiheessa vaihtui synkempään eikä hän enää halunnut minua seurakseen. Olen itsekin katsonut nuorena Hopeanuolta, joten ei ole ihan vieras maailma minullekaan. En silti ole koskaan nähnyt mitään noin hullua, enkä voi antaa lapsen katsoa sellaista.
Ap
Negatiivista holhousta.
Kyllä tavallinen teini erottaa oikean väärästä, manga on vain anarkistista ajanvietettä.
Rikoit viestisalaisuutta, jos kajosit ilman lupaa hänen puhelimeensa. Luottamus on nyt mennyttä, jos niin teit.
Itsellä on suurinpiirtein samanikäinen. Kasvatan puhumalla ja kertomalla asioita,
ja yritän pysyä kärryillä hänen maailmankuvastaan ja arvoistaan ja kiistellä niistä kasvotusten,
kännykkää en vie, enkä salakatsele sitä kuin mikäkin tirkistelijä.
Nyt kyllä kiinnostaisi mitä sarjoja hän katsoo. Animea on niin monenlaista, samalla tavalla kuin länsimaisissa leffoissa ja sarjoissakin.
Kiikutatko psykologille, jos katsoo k-18 kauhuleffoja? Esim saw-elokuvat
Se kuuluu tohon ikään