Juustonaksuille terveellisempi korvike?
Eli himona hiilarit+suola+rasva juustonaksun muodossa. Mikä voisi olla tälle korvaava juttu, joka olisi kuitenkin terveellisempi ja vähemmän lihottava?
Vinkkejä otetaan vastaan
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivaliha on maailman ihaninta. Siis lappilainen oikea kuivaliha, ei mikään pussissa myytävä teollinen jenkki-beef jerkey.
Parasta on vuolla puukolla kuivalihakimpaleesta ohuita lastuja ja syödä ulkona kevätauringossa. Ai että!
On parasta ikinä, mutta sitä ei saa mistään. Varsinkin kuivattu sydän.
Itse käyn enää harvoin lapissa sukulaisten luona (josta saisi kuivalihaa), ja sitä oikeaa kuivalihaa ei tosiaan saa etelästä.
Olen jopa tilannut usasta buffalo kuivalihaa, ei ole sama asia ollenkaan.
Sitä on helppo tehdä itse, jos oma piha. Paloittelee lihat, suolaus, sitten vaan roikkumaan ulos katon rajaan / räystään alle kevättalvella ja odottelee valmistumista. Valmista kuivalihaa voi säilyttää pakkastimessa, jos ei kaikki mene heti. Jos ei saa poroa, niin voi käyttää myös muuta lihaa, esim. nauta, hirvi, jne. Meillä isä tekee kuivalihaa vuosittain. Muuten olen luopunut lihan käytöstä, mutta sallin itselleni tuon herkun kerran vuodessa.
Ruisnachot esim. seesami&merisuolan makuisena. Sellaisenaan, tai sipaise päälle jotain hyvää tuorejuustoa. En väitä, että nuo maistuisivat juustonaksuilta tai voisivat korvata niitä, mutta kyllä nuo suolaisesta naposteltavasta menevät, ja ovat koukuttavaa rouskuteltavaa.
Mä oon koulussa Pirkan juustoriisikakkuihin ja maissi-riisikakkuihin. Päälle oivariinia ja viipale juustoa(+kurkkua), nam :)
Jos vaan vähentäis niitä iltoja kun napostelee ja napostelee silloin niitä haluamiaan juustonaksuja?
Ruissipsit, itsetehdyt sipsit esim. perunasta tai bataatista, pähkinät - kannattaa välttää näitä käsiteltyjä, esim. paahdettuja, niissä paljon suolaa. Ostaa esim. ihan normaaleja pähkinöitä ja maustaa itse. Pähkinöissä kylläkin paljon kaloreita mutta juustosnacksuihin verrattuna paljon terveellisempiä. Itse olen myös muutaman kerran ostanut Hamppusnackseja eli sipsyntyylisä lastuja, joissa mm. pellavan- ja hampunsiemeniä. Aika kalliita mutta mielestäni ihan hyviä.
Yleensä kuitenkin justosnacksuissa ne eivät sen parin kourallisen jälkeen enää edes maistu kovin hyviltä vaan niihin tulee tottumus/himo ja syö pussin tyhjäksi hetkessä. Siksi yhtä hyvin voi syödä vähän jotakin terveellisempää herkkua.
Täältäkin ääni juustonmakuisille riisikakuille! Toimii myös dipin kanssa, esim. tsatsiki.
Onko ne juustoriisikakut muka edes kauheasti terveellisempiä/vähäkalorisempia? Eihän juustonaksut itsessäänkään ole lähellekään niin tuhtia tavaraa kuin muut sipsit tai pähkinät
On parasta ikinä, mutta sitä ei saa mistään. Varsinkin kuivattu sydän.
Itse käyn enää harvoin lapissa sukulaisten luona (josta saisi kuivalihaa), ja sitä oikeaa kuivalihaa ei tosiaan saa etelästä.
Olen jopa tilannut usasta buffalo kuivalihaa, ei ole sama asia ollenkaan.