Tulehtunut bartholinrauhanen SATTUU:(
Eli en ole käynyt koskaan lääkärissä tämän vuoksi, ollut kaksi kertaa aiemminkin sama ja muistan, että kipeä ja kävelykin koskee, mutta ajallaan mennyrt ohi.
Nyt on vaan niin jäätävät kivut, etten pysty kävellä läheskään normaalisti ja kuumeilua. Töihin huomenna meno tälläusessä jamassa ei tule jyllä onnistumaan:( koitan ajatella, että nyt kun kivut on jo tätä luokkaa niin pian se jo puhkeaakin. Olen koittanut painella, muttei ole auttanut.
Hain juuri 500g panadoleja ja napsin kaksi kerrallaan.
Kohtalotovereita, kokemuksia?
Kommentit (54)
Vantaalla asun.
Miksei se terveysneuvoja sitten kehottanut muihin paikkoihin esim. Jo tänään :(
Soita Vantaan alueen naistentautienpäivystykseen. Löytyy varmasti netistä.
Mitä kuuluu aloittajan tilanteelle näin yön jälkeen?
Up up, täällä jännitetään, saiko ap apua!
Bartholinrauhasen tulehdukset uusiutuvat helposti ja jäävät piinalliseksi riesaksi, jos niille ei tee mitään. Gynekologi voi puhkaista paiseen ihan vastaanotolla. Aukko tikataan auki, jotta mätä pääsisi vuotamaan ulos ja tulehdus rauhoittuisi. Se on nopea ja pieni toimenpide, muta helpottaa ihan kamalasti! Ei sitä kannata viivytellä.
Mulla oli joitakin vuosia sitten ärhäkkä tulehduskierre ko. rauhasen kanssa ja se marsupialisoitiin (yllämainittu toimenpide) muutamaankin otteeseen. Lopulta sain lähetteen rauhasen poistoon, mikä tehtiin nukutuksessa, ja sen jälkeen vaiva on jäänyt kaukaiseksi muistoksi. Monilla riittää jo marsupialisaatio.
Ei kannata jäädä kärsimään, vaiva on tunnettu ja siihen saa apua.
Provot yleensä unohtavat vastata seuraavana päivänä viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Provot yleensä unohtavat vastata seuraavana päivänä viesteihin.
Heh. Tai vilpittömät postaajat, jotka eivät päivystä av:lla kaiken aikaa. Eihän tässä ketjussa ollut mitään provomaista.
Voi, kun olen pyörinyt mielessänne!<3
Aamulla kipu oli älytön ja soitin heti lekuriin ajan. Sen odottelu oli tuskaa. Siellä kuitenkin heti lääkäri totesi, että on niin iso ja varmasti kipeä, että heti tyhjennyksen. Puuduttivat ja kaikki meni hyvin ja olo on nyt kivuton ollut siitä hetkestä asti! Kovat lääkkeet ja antibiootit toki.
Mietiyyttää vain, kun sanoivat, että ensinäkin huuhtelu sattuisi, mutta se on tehtävä muttei minua satu yhtään?
Ja sanoivat (haava ziis jätettiin auki ja huomenna tsekkaa uudelleen) että tulisi paljonkin verta näiden huuhteluiden yhteydessä, muttei minulla tule ollenkaan tippaakaan:( onko se haava jo mennyt umpeen vaikka kielto nimenomaan oli, ettei saisi umpeutua?
Oikeasti erittäin iso kiiitos teille, jotka olitte låsnä. Kipu tosiaan oli jo ihan älytön.
Jee! :) Hyvä että ottivat heti tosissaan, jospa se nyt siitä nyt enemmittä vaivoitta paranee.
Jee, mukava kuulla ap! Kyllä se siitä! Ei se haava välttämättä olekaan niin kipeä. Ainakaan lähellekään niin kipeä kuin itse paise oli.
Ei se reikä ole voinut umpeutua vielä. Ehkä paise on vain tyhjentynyt niin hyvin, ettei enää vuodakaan. Jos häpyhuuleen kestää koskea (tietysti puhtain käsin!) huultahan voi kevyesti puristaa ja katsoa, tuleeko sieltä vielä jotain. Mutta eiköhän ne antibiootitkin ala pian toimia ja pidä huolen siitä, että alue rauhoittuu.
Ihmettelenvedelleen, ettei mtn vuotoa eikä kipuja. Toivotaan että tämä pysyykin näin :) huomenna vielä kontrollikäynti.
Hyvä kuulla,vettei se ainakaan ole voinut vielä umpeutua.
Niin kuin jo sanottu, niin voit ottaa ibuprofeenia sen panadolin lisäksi. Mutta HUOM! Parasetamolia max 3g/vrk eli kuusi sellaista 500mg tablettia, muuten on maksavaurion vaara.