Mitä tekisit tässä tilanteessa? (Torissa huijatuksi tuleminen.)
Olen tehnyt kauppoja Torissa vuodesta 2009, enkä ole koskaan törmännyt vastaavaan. Mietin mitä tekisin vai teenkö mitään. Miten teidän mielestänne minun kannattaisi tässä tapauksessa toimia?
Ostin lelupaketin, johon kuului kolme isompaa osaa ja lisäksi niin kuuluvaa pikku tavaraa. Maksoin kaikesta yhteensä 70 euroa. Varmistin myyjältä (kuten aina teen), että tavarat ovat ehjiä ja puhtaita (ei hajuja/hometta tms.). Myyjä vastasi, että kaikki ehjiä ja sovimme noudon. Kävin hakemassa tavarat ja myyjä esitteli ne pintapuolisesti kassista. Myyntikuvankin perusteella kaikki näytti moitteettomalta.
Kun sitten kotona tutkimme leluja tarkemmin huomaismme, että yksi näistä kolmesta isosta osasta oli keskeltä halki, murtunut ja irti. Muovilelu, eikä ei korjattavissa edes liimalla. Otin samantien myyjään yhteyttä ja totesin, että 1/3 osa ostoksestani on roskistavaraa, mitäs nyt tehdään. Myyjä vastasi, ettei ollut tietoinen rikkinäisestä lelusta, pahoitteli ja toivoi, että lelulla voisi silti leikkiä. Vastasin, että roskiin menee kun ei pysy pystyssä ja on keskeltä halki. Ehdotin kaupan purkua tai pientä hyvitystä, koska kolmasosa koko ostoksesta käytännössä puuttui. Tähän en enää saanut vastausta.
Torista kysyin mitä tehtävissä - kuulemma rikosilmoitus on ainoa keino. Tuntuu aika karskilta. Mutta hävytöntä oli myös myyjän toiminta, itse en ikipäivänä kehtaisi myydä rikkinäistä lelua toiselle! Tai jos näin tekisin, niin viat ja puutteet ehdottomasti mainitsisin ensin ilmoituksessa ja sitten vielä kauppahetkellä. Ei voi ymmärtää moista käytöstä.
Kommentit (13)
Tai sitten myyt valan paikalliselle moottorypyörä kerholle
Sinulla ei periaatteessa ole perusteita vaatia kaupan purkua sillä olet itse noutanut ja hyväksynyt tuotteet, miksi et käynyt tavaroita läpi paikanpäällä ennen maksua? Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei periaatteessa ole perusteita vaatia kaupan purkua sillä olet itse noutanut ja hyväksynyt tuotteet, miksi et käynyt tavaroita läpi paikanpäällä ennen maksua? Oma vika.
Juuri näin.
Mulla kävi just noin, että vahingossa myin rikkinäisen ulkovaatteen osana isompaa pakettia. Paketti maksoi 50 e ja koska ulkovaate oli rikki, maksoin asiakkaalle takaisin 15 e. Rehelliset ihmiset toimivat näin. Joten luulen, että myyjä tiesi rikkinäisestä lelusta etukäteen. Tekisin rikosilmoituksen, koska jatkaa varmasti toimintaansa.
Rikosta ei ole tapahtunut, koska noudit ja maksoit tavaran itse. Kirppistavaroilla ei ole palautusoikeutta. Huonoa käytöstä tietysti myydä roskaa, mutta maksun jälkeen ei ole mitään oikeuksia.
Kyllä se on ostajan velvollisuus tarkistaa tavara noutaessa. Ihmettelen kovasti että torissa käsketty ihan rikosilmoitus tekemään :o
Onhan tavara voinut mennä halki vaikka sinulma kuljetuksessa. AINA pitää tarkastaa tavara kunnolla ennen ostamista.
Aivan eri asia jos postitse ostat ja saat rikkinäisen
Ei kirppikselläkään ole palautusoikeutta
Mitä jos tilaisit myyjän nimissä hänen pihatielleen kuormallisen hevosenpaskaa.
En usko että ilmoitusta vastaanotetaan näillä tiedoilla. Olet itse toiminut tyhmästi etkä voi todistaa onko kukaan sinua huijannut, sen sijaan syyttely on tuomittavaa.
Varmasti on tiennyt että se osa on rikki.
Tee rikosilmoitus.
Laittaisin myyjälle viestin mukana kuvat rikkoutuneesta lelusta ja pyytäisin maksamaan tilillesi 10e hyvityksenä takaisin. Jos ei maksa, niin anna olla, ei kuitenkaan ollut mikään suuri kusetus eikä edes välttämättä tahallinen.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin myyjälle viestin mukana kuvat rikkoutuneesta lelusta ja pyytäisin maksamaan tilillesi 10e hyvityksenä takaisin. Jos ei maksa, niin anna olla, ei kuitenkaan ollut mikään suuri kusetus eikä edes välttämättä tahallinen.
Millä todistettaan ettei ap ole itse rikkonut tuotetta tai ettei se ole kuljetuksessa rikkoutunut?
Oma moka:D oisit tarkistanu lelut kunnolla ennen ku kotiin viet