Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä mustasukkaisuus johtuu? Kenen vika se on?

Vierailija
07.05.2017 |

Tulipa mieleeni tämä kysymys, kun huomasin, että on mustasukkaisuuteni on kadonnut itsellään. Nykyinen parisuhteeni on ensimmäinen, jossa en ole ollut mustasukkainen. Vaan on sellainen hyvä ja turvallinen olo. Olen jo 35-vuotias ja takana on useampi pitkä parisuhde. Kaikissa niissä aiemmissa olen kärsinyt siitä, että mieltä on vaivannut kalvava epäilys että jos mies pettääkin. Olen ollut niissä suhteissa mustasukkainen, ja saanut kaikilta niiltä miehiltä haukkuja ja syytöksiä siitä. En ole siis saanut mitään mustasukkaisuusraivareita tai kieltänyt miehiä menemästä vaikka baariin ikinä, mutta olen kyllä sanonut että tunnen mustasukkaisuutta ja kysellyt missä on ollut jne. Jokainen näistä aiemmista miehistä on lopulta paljastunut petturiksi. Pyörittänyt muita naisia selkäni takana, vaikka on muuta vannonut ja muka kirkkain silmin väittänyt. Ja jo suhteen alussa.. Eli mustasukkaisuuteni ei ole mitenkään "ajanut" heitä siihen. Mutta tämä nykyinen suhde, tässä mustasukkaisuuteni on itsellään täysin kadonnut. Nykyinen mies käyttäytyy ihan erilailla kuin aiemmat. Hän haluaa kertoa missä menee, hän viestittelee matkoilta oma-aloitteisesti jne.

Koska nuo aiemmat syyllistivät minua mustasukkaisuudesta, niin luulin pitkään että vika on minussa ja pitää mennä jonnekin terapiaan tai jotain. Mutta nyt tajuankin, että kyseessä onkin ollut joku intuitioni noista aiemmista miehistä, ja mustasukkaisuuteeni on ollut ihan syynsä, se on ollut oikeutettua.

Mitä mieltä olette? Mistä mustasukkaisuus johtuu?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että mustasukkaisuus on oman epävarmuuden ja kenties huohonkon suhteen kombo. Olen itse ollut hyvin mustasukkainen, siihen ei kyllä miehen puolelta ollut pienintäkään syytä, olin itse erittäin epävarma itsestäni ja tämä kostautui siten, että aina pelkäsin että mies löytää/haluaa paremman jne, siis ihan typerää (jälkiviisaana ajatellen :D).

Uskon myös, että ns. turvaton mies/nainen voi luoda toiselle osapuolelle epävarman olon suhteesta, joka voi synnyttää mustasukkaisuutta.

Vierailija
2/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustasukkaisuus on holtitonta menettämisen pelkoa. sä et enää pelkää <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan joo on menettämisen pelkoa. Mutta mietin, että miksi niissä aiemmissa suhteissa kärsin niin paljon menettämisen pelosta, oikeastaan suhteiden alusta saakka, ja tässä nykyisessä suhteessa en yhtäkkiä kärsikkään siitä ollenkaan. Vaikka olen ihan sama ihminen kuin ennenkin. Jokin niissä aiemmissa suhteissa/miehissä on aiheuttanut minulle sen menettämisen pelon. Ap.

Vierailija
4/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että mustasukkaisuus on oman epävarmuuden ja kenties huohonkon suhteen kombo. Olen itse ollut hyvin mustasukkainen, siihen ei kyllä miehen puolelta ollut pienintäkään syytä, olin itse erittäin epävarma itsestäni ja tämä kostautui siten, että aina pelkäsin että mies löytää/haluaa paremman jne, siis ihan typerää (jälkiviisaana ajatellen :D).

Uskon myös, että ns. turvaton mies/nainen voi luoda toiselle osapuolelle epävarman olon suhteesta, joka voi synnyttää mustasukkaisuutta.

Hmm. Minä olin erilailla mustasukkainen. En koskaan ajatellut, että mies löytäisi tai haluaisi minua paremman (koska tiedän olevani ihan hyvä). Vaan pelkäsin, että mies menee ja vaikka kännissä pettää tms. 

Tuo pointtisi turvattomasta miehestä/naisesta oli mielenkiintoinen. Ehkä ne eksäni ovat olleet sellaisia?

Ap.

Vierailija
5/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit itsellesi yhdellä sanalla; "turvallinen". Turvallisuudentunne tuo varmuutta ja poistaa pelkoa.

Itse olen mustasukkainen, johtuu kyllä hyvin varhaisella iällä koetusta hylkäämisestä. Parisuhteeni on kyllä hyvä ja hillitsen tunteeni. Se ei ilmene nalkutuksena tai kyselyinä, en ilmaise sitä millään tavalla. Se on joskus vain pelko/epäilys joka muuttuu mielessäni raivoksi ja hiipuu sitten ajallaan pois.

Juuri turvallisuus on rauhoittanut itseänikin.

Vierailija
6/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaiset sallivat itselleen sen, mitä eivät salli kumppanilleen.

Vierailija
7/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasit itsellesi yhdellä sanalla; "turvallinen". Turvallisuudentunne tuo varmuutta ja poistaa pelkoa.

Itse olen mustasukkainen, johtuu kyllä hyvin varhaisella iällä koetusta hylkäämisestä. Parisuhteeni on kyllä hyvä ja hillitsen tunteeni. Se ei ilmene nalkutuksena tai kyselyinä, en ilmaise sitä millään tavalla. Se on joskus vain pelko/epäilys joka muuttuu mielessäni raivoksi ja hiipuu sitten ajallaan pois.

Juuri turvallisuus on rauhoittanut itseänikin.

Niin. Jotenkin ajattelen, että turvallisuus pitäisi kuulua jokaiseen parisuhteeseen. Ja että nainen aina hakee miehestä turvallisuutta. Mietin kommenttisi seurauksena täällä, että miksi nuo aiemmat suhteeni ovat olleet turvattomia. Mitään väkivaltaa tms niissä siis ei ole ollut, päällisin puolin kaikki miehet ovat olleet kilttejä ja kunnollisia (mitä nyt sitten paljastuneet pettäjiksi tosin). Ainakin osaan olla onnellinen nykyisen miehen tarjoamasta turvallisuudesta, arvostan sitä joka päivä. Ap.

Vierailija
8/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät noudata omia ohjeitaan. kirjoitti:

Niinkö? Minua on neljässä aiemmassa parisuhteessa petetty. Ja minä siis olen niissä ollut se mustasukkainen. Mutta itse en ole koskaan pettänyt ketään. Ap.

Vierailija
9/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan joo on menettämisen pelkoa. Mutta mietin, että miksi niissä aiemmissa suhteissa kärsin niin paljon menettämisen pelosta, oikeastaan suhteiden alusta saakka, ja tässä nykyisessä suhteessa en yhtäkkiä kärsikkään siitä ollenkaan. Vaikka olen ihan sama ihminen kuin ennenkin. Jokin niissä aiemmissa suhteissa/miehissä on aiheuttanut minulle sen menettämisen pelon. Ap.

Eli pistät toisten viaksi? Kyllä se on ihan sinun oma vikasi, sinun luonteesi piirre, että  olet mustasukkainen. Osa ihmisistä ei ole edes vapaassa suhteessa mustis. Henkilökohtainen luontenpiiirre.  Mustasukkainen luonteenpiirteesi nytkin yrittä pistää syyn niiden puolisoiden niskaan - mustasukkaisuutesi oli oikeutettua, sehän oli niiden vika? Näinhän mustis ajattelee.

Ethän mitenkään voi olla sama ihminen kuin olit 18 v? Ensinnäkin sinulla on nyt useasta miehestä kokemus (joista kukaan ei pettänyt?), joten olet kokenut nykyään. Sinä olet muuttunut valtavasti. Nykyistä sinua ei mitenkään voi verrata johonkin 18 v epävarmaan tyttöseen.

Vierailija
10/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Minua on neljässä aiemmassa parisuhteessa petetty. Ja minä siis olen niissä ollut se mustasukkainen. Mutta itse en ole koskaan pettänyt ketään. Ap.

Mustis voi myös ajaa toisen pettämiseen: kun on 5 vuotta epäilty ja haukuttu pettämisestä, ja aina uskottu, että pettää se - niin eikö ole jo ihan sama sitten kun tekee sen teon? Tuomittu on ja rangaistus kärsitty jo etukäteen.

Vierailija
11/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pistät toisten viaksi? Kyllä se on ihan sinun oma vikasi, sinun luonteesi piirre, että  olet mustasukkainen. Osa ihmisistä ei ole edes vapaassa suhteessa mustis. Henkilökohtainen luontenpiiirre.  Mustasukkainen luonteenpiirteesi nytkin yrittä pistää syyn niiden puolisoiden niskaan - mustasukkaisuutesi oli oikeutettua, sehän oli niiden vika? Näinhän mustis ajattelee.

Ethän mitenkään voi olla sama ihminen kuin olit 18 v? Ensinnäkin sinulla on nyt useasta miehestä kokemus (joista kukaan ei pettänyt?), joten olet kokenut nykyään. Sinä olet muuttunut valtavasti. Nykyistä sinua ei mitenkään voi verrata johonkin 18 v epävarmaan tyttöseen.

Totta, että en ole enää sama kuin teininä. Tämä uusi suhde on kestänyt kolme vuotta. Edellinen suhde päättyi neljä vuotta sitten. Vertasin itseäni siihen neljän vuode takaiseen itseeni, kirjoitin varmaan vaan epäselvästi asian. Ja siis kaikissa aiemmissa parisuhteissani minua on petetty, sitä tarkoitin kun sanoin, että mustasukkausuuteni olikin oikeutettua eli aiheellista. Ap.

Vierailija
12/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä et ollut vielä valmis. Sinä olit suhteen toinen osapuoli ja siksi vaikutit siihen.

Älä ala luoda mitään omaa totuutta

Rakentavampi malli on tiedostaa oma vastuu. Sinä valitsit ne kumppanit. Sinä olit mustasukkainen. Ja varmasti myös mies oli uskoton

Itselläni on sama tarina

Vierailija
13/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustis voi myös ajaa toisen pettämiseen: kun on 5 vuotta epäilty ja haukuttu pettämisestä, ja aina uskottu, että pettää se - niin eikö ole jo ihan sama sitten kun tekee sen teon? Tuomittu on ja rangaistus kärsitty jo etukäteen.

Tiedän. Sitä olen miettinyt. Ja siksi kirjoitinkin jo aloitukseeni, että noista aiemmista suhteista on paljastunut, että nuo miehet ovat pyörittäneet muita naisia selkäni takana jo seurustelumme alussa. Eli ennen kuin olen edes kertonut mustasukkaisuudestani. Eli en ole ajanut heitä siihen. Enkä ole myöskään koskaan syyttänyt ketään pettämisestä enkä haukkunut pettämisestä. Olen aina puhunut mustasukkaisuudestani "omana heikkoutenani", joka on oman pääni tuotos. En ole noita miehiä syyttänyt että juoksisivat muiden naisten perässä. Sitten kun olen saanut tietää, että muita naisia on ollut, olen lopettanut sen suhteen ja jättänyt miehen. Ap.

Vierailija
14/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei exät oli paskoja ja sä hyvä vaistoines? Tätähän sä haet. Synninpäästöä sairaalloisesta mustasukkaisuudestasi.

Ei se kaikki on lähteny susta itestä ja piste.

Nykyisin et pelkää luultavasti siksi, että olette seurustelleet niin vähän aikaa ettekä heti kovin vakavasti. Olet pitänyt pienen etäisyyden ja teet edelleen omia juttuja.

Myöhemmin asiat pahenee taas niinku aina ennenki.

Pahinta on kieltää ongelmien olemassa olo.

Mustasukkaisuus lähtee aina itsestä. Helppo se on jälkikäteen sanoa vaistonneensa pettämisen ja ettei se mustasukkaisuus ajanut miehiä pettämään.

Ehkäpä hekin vaistosivat ettet luota ja näin ole 100% mukanaa hommassa. Mustasukkainen pitää aina sopivan raon kumppaniin jottei tule jätetyksi.

Nyt saatat olla myös piittaamaton siitä petetäänkö vai ei. Se on puolustusreaktio

Vierailija
15/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä et ollut vielä valmis. Sinä olit suhteen toinen osapuoli ja siksi vaikutit siihen.

Älä ala luoda mitään omaa totuutta

Rakentavampi malli on tiedostaa oma vastuu. Sinä valitsit ne kumppanit. Sinä olit mustasukkainen. Ja varmasti myös mies oli uskoton

Itselläni on sama tarina

Siksi kirjotankin tänne, että saisin muiden ajatuksia. Jos minulla on vastuu noissa jutuissa, niin tottakai sen vastuun hyväksyn. Tämän aloituksen tarkoitus onkin pohtia juuri sitä.

On totta, että valitsin ne kumppanit. Ehkä valitsin tiedostamattani pettureita, koska en ollut itse valmis sitoutumaan?

Ap.

Vierailija
16/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin mustasukkaisen puhetta ku olla ja voi "vaistosin ja pettivät. Olin oikeassa" just tuo on se syy miks mustis ei lakkaa epäilemästä. Pelkää et jotain käy ku vähä löysää narua.

Ihan tiedoksi että lähes kaikki miehet pettää. Sä et voi sitä etukäteen vaistota. Mustasukkasuus on sun oma sisäinen tunne.

Ne miehet kyllä pettää ilman sitä tunnettaki

Vierailija
17/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei exät oli paskoja ja sä hyvä vaistoines? Tätähän sä haet. Synninpäästöä sairaalloisesta mustasukkaisuudestasi.

Ei se kaikki on lähteny susta itestä ja piste.

Nykyisin et pelkää luultavasti siksi, että olette seurustelleet niin vähän aikaa ettekä heti kovin vakavasti. Olet pitänyt pienen etäisyyden ja teet edelleen omia juttuja.

Myöhemmin asiat pahenee taas niinku aina ennenki.

Pahinta on kieltää ongelmien olemassa olo.

Mustasukkaisuus lähtee aina itsestä. Helppo se on jälkikäteen sanoa vaistonneensa pettämisen ja ettei se mustasukkaisuus ajanut miehiä pettämään.

Ehkäpä hekin vaistosivat ettet luota ja näin ole 100% mukanaa hommassa. Mustasukkainen pitää aina sopivan raon kumppaniin jottei tule jätetyksi.

Nyt saatat olla myös piittaamaton siitä petetäänkö vai ei. Se on puolustusreaktio

En hae synninpäästöä, enkä sitä että eksät oli paskoja ja minä hyvä vaistoineni.

Haen itselleni näkökulmia siihen, mistä kaikesta mustasukkaisuus voi milloinkin johtua.

Itse asiassa olen ystävä edelleen noiden eksien kanssa. Eivät he paskoja ole. He petti minua, mutta muuten olivat ihan hyviä ihmisiä. Mutta näin jälkikäteen on selvinnyt, että he ovat pettäneet myös muita naisystäviään kuin minua, siis ennen minua olleissa suhteissa. 

Ap.

Vierailija
18/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just niin mustasukkaisen puhetta ku olla ja voi "vaistosin ja pettivät. Olin oikeassa" just tuo on se syy miks mustis ei lakkaa epäilemästä. Pelkää et jotain käy ku vähä löysää narua.

Ihan tiedoksi että lähes kaikki miehet pettää. Sä et voi sitä etukäteen vaistota. Mustasukkasuus on sun oma sisäinen tunne.

Ne miehet kyllä pettää ilman sitä tunnettaki

Ei yksikään mies ole missään narussani ollut. En ole koskaan kieltänyt ketään menemästä tai soitellut perään että missä on tai vaatinut kesken illan kotiin. Kaikissa suhteissani molemmat on matkustelleet ilman kumppania ja käyneet juhlimassa ilman kumppania jne, eikä siitä koskaan ole tullut mitään riitaa. Ap.

Vierailija
19/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis noissa aiemmissa suhteissa puhunut mustasukkaisuuden tunteistani ihan rauhallisesti ja suuttumatta. Selittänyt niille miehille, että kyse on varmaan minun epävarmuudesta, ja kyseessä on minun tunne, ei miehen teko. Ja pyytänyt apua ja ymmärrystä sen tunteen käsittelemiseen. Mutta en ole siihen ymmärrystä saanut, vaan haukkumista ja syytöksiä vain. Että mustasukkainen ihminen (minä) on jotenkin epäkelpo ihminen. Mustasukkaisia kannustetaan aina puhumaan avoimesti tunteistaan kumpanilleen, ja niin tein. Ei se mitään hyödyttänyt, pahensi asiaa vain, koska sain pahan oloni lisäksi haukkumista miehiltä. Ap.

Vierailija
20/23 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on kerrassaan hirveä. Minä uskon myös että epävarmuutta voi esiintyä riippuen ihmissuhteesta. Suhteeseen vaaditaan kaksi ihmistä, ja jos heidän kommunikointi ei toimi, voi tulla kaikenlaista epäselvyyttä ja omia tulkintoja. Ehkä lopulta kyse on siitä että ihmiset eivät ymmärtäneet toisiaan eivätkä olleet parhaita kumppaineita toisilleen.

Jos suhteessa tuntuu epävarmuutta, siinä on jotain pielessä. Siis kahden ihmisen välisessä suhteessa. Pitäis selvittää mistä se johtuu asiallisesti sen kumppanin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi