Miksi monet aikuisetkin kirjoittavat kieliopillisesti aivan hirveää tekstiä?
"Enään", "olekkaan", "viellä", "tuleppa", lukuisat yhdyssanavirheet... Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kirjoittaa kieliopillisesti oikeaa tekstiä? Kyllä mielestäni aikuisen ihmisen pitäisi osata oikeinkirjoitus, ei se voi niin vaikeaa olla!
Kommentit (67)
Joo, onhan niitä isompiakin murheita olemassa. Siltikö ei kielen rappiosta saisi kitistä? Erityisesti viimeisimpänä villityksenä, n-kirjaimen tunkeminen joka paikkaan. Näyttää ja kuulostaa aivan hirveältä. Kuvittelevatko ihmiset sen olevan jotenkin hienompaa? jauheNliha, talviNturkki, eriNlainen! MITÄH drhshjajrjeergjksrk
Koska moni näpyttää kännykällä sohvanpohjalta puoliunessa tänne paskapalstalle jossa koko ketju poistetaan, niin miksi kirjoittaisi oikein enään.
Vierailija kirjoitti:
Syynä voi olla lukihäiriö tai vaikka heikkolahjaisuus. Nykyään monet kehitysvammaisetkin oppii lukemaan ja kirjoittamaan ja heitähän roikkuu sitten täälläkin. Harva tylysti vastaava tulee miettineeksi, millainen ihminen siellä avauksen takana saattaa olla.
Ihan tavallisissa ammateissa olevat peruspulliaiset saattavat kirjoitella ihan mitä sattuu. Ei tässä ketjussa puhuta lukihäiriöisistä tai kehitysvammaisista.
Tori.fi on täynnä ilmoituksia, joissa osasta ei pysty edes lukemalla selvittämään, mitä siinä myydään. Aivan järkyttävän huonosti iso osa aikuisista kirjoittaa.
Siksi koska täällä suurin osa on matalasti koulutettuja, eivätkä koe oikeinkirjoitusta tärkeäksi.
Ei jaksa kiinnostaa kielioppi kun kirjoittelee jollekin anonyymille forumille.
Eikä ole syynä heikkolahjaisuus kun äidinkieli oli aina erihyvä. En vaan viitsi koska tabletti ei kirjaa kirjainta niin nopsaan. Aikaa menisi hirveästi kaiken korjaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska täällä suurin osa on matalasti koulutettuja, eivätkä koe oikeinkirjoitusta tärkeäksi.
Eikä ole.
Ehkä aun ap pitäisi mennä kunokirjoitusryhmiin ja palstoille. Tämä ei ole sellainen.
Omalla kohdalla englanninkielisen materiaalin jatkuva lukeminen on vaikuttanut selvästi heikentävästi kykyyni kirjoittaa suomenkieltä oikein. Erityisesti lauseiden pilkutus ja niiden yleinen rytmi on muuttumassa yhä enemmän vääräksi tai ainakin kömpelöksi. Olen myös huomannut, että alan yhä enemmän ajatella asioita kirjaimellisesti englanniksi, enkä äidinkielelläni suomeksi.
Ihmiset eivät enää jaksa lukea kirjoja, joten oikeakielisyys unohtuu kun sille ei altistuta vapaaehtoisesti. Seiskaa lukemalla ei opi kirjoittamaan.
taitotanassa kirjoitti:
Kun ihmisellä ei ole älliä päässään, hän ei opi kirjoittamaan koko pitkänä peruskouluaikana. Normaaliälyllä varustettu kyllä oppii, viimeistään lukiossa. Sitten kysytään: "Oletko lihonnut?" Toivotetaan onnea: "Sydämmelliset onnittelut"! Ihaillaan "morsiammen pukua" ja mietitään "kunpi on suurenpi".
Murteita...
Sydämmellinen kuulostaa lämpimältä
sydämellinen tylltä
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät enää jaksa lukea kirjoja, joten oikeakielisyys unohtuu kun sille ei altistuta vapaaehtoisesti. Seiskaa lukemalla ei opi kirjoittamaan.
Kuule sekin kirjamäärä jonka itse olen eläissäni lukenut niin siitä sinä voit vain haaveilla ja monella eri kielellä. Ei yhtään korreloi tämmösiin.
Olen ihmetellyt samaa, mutta toisaalta olen itse ollut näissä asioissa kohtuulahjakas ja kotona kannustettiin aina lukemaan. Ehkei tämä ole kaikille niin tärkeä asia. Toisaalta tunnen esim. joitain vanhempia romaneja, joilla ei ole edes ollut mahdollisuutta käydä koulua. Ihailen sitä, että he yleensäkin osaavat ja haluavat kirjoittaa, vaikkei teksti olekaan täydellistä.
Miksi te joita häiritsee ette vaan voi mennä pois ei täällä pakko ole olla
Vierailija kirjoitti:
Koska moni näpyttää kännykällä sohvanpohjalta puoliunessa tänne paskapalstalle jossa koko ketju poistetaan, niin miksi kirjoittaisi oikein enään.
Koska ainakin minulle oikein kirjoittaminen on luonnollisempaa kuin väärin kirjoittaminen. Tulee selkäytimestä, kun kieltä käyttää lukemalla ja kirjoittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aun ap pitäisi mennä kunokirjoitusryhmiin ja palstoille. Tämä ei ole sellainen.
Kannattaisiko tarkistaa oma teksti ennen kuin arvostelee toisia?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa, mutta toisaalta olen itse ollut näissä asioissa kohtuulahjakas ja kotona kannustettiin aina lukemaan. Ehkei tämä ole kaikille niin tärkeä asia. Toisaalta tunnen esim. joitain vanhempia romaneja, joilla ei ole edes ollut mahdollisuutta käydä koulua. Ihailen sitä, että he yleensäkin osaavat ja haluavat kirjoittaa, vaikkei teksti olekaan täydellistä.
Jaha riittääkö supisuomalainen suku joka on suomen laajimpia satojen vuosien ajan vai aiotko vielä leimata romaniksi? Typeryytesi paistaa ja kauas. Natsimeno pilkkujesi kanssa .
Syynä voi olla lukihäiriö tai vaikka heikkolahjaisuus. Nykyään monet kehitysvammaisetkin oppii lukemaan ja kirjoittamaan ja heitähän roikkuu sitten täälläkin. Harva tylysti vastaava tulee miettineeksi, millainen ihminen siellä avauksen takana saattaa olla.