Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maito loppuu? Voiko se loppua?

Vierailija
25.03.2006 |

Moni sukulaisistani on kertonut, että heiltä loppui maito, kun lapsi oli noin 3kk ikäinen.

Voiko maito todella loppua yhtäkkiä, vaikka imetys olisi siihen asti sujunut hyvin? Onko jotain terveydellisiä seikkoja, jotka saattavat aiheuttaa tällaista?

Oma 2,5-kuiseni on täysimetyksellä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Olen silti jäänyt miettimään, että voiko geeneissäni olla joku sukuvika, joka saattaa aiheuttaa maidon ehtymisen? Olen tietoinen tiheän imun kausista sekä siitä, että rintojen pingotus laskee ajan myötä ym. Koska niin moni (4 hlöä) lähisukulaisistani on kertonut maidon noin vain loppuneen, tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä, että he olisivat vain tulkinneet tilanteen väärin.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisella taas ei yhdellekään? Voiko ihmiset olla muka niin erilaisia?

Vierailija
22/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikilla maitoa ei heru tarpeeksi ja että joillakin maidontuotanto ei edes käynnisty. Toisilla käynnistyy mutta maitoa on koko ajan liian vähän. En ollenkaan usko siihen että kaikki pystyvät täysimettämään! Se tuntuu jotenkin naurettavalta väitteeltä.

Mutta ap:n kysymykseen: on vaikea kuvitella että sellaisella äidillä jolla imetys on sujunut alusta asti hyvin, maidontulo noin vaan loppuisi yhtenä päivänä. Ellei syynä sitten ole joku alkanut lääkekuuri tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallista, kun tästä aiheesta ei tunnu löytyvän mitään mutua kummempaa tietoa. Niin moni kuitenkin sanoo maidon loppuneen, ja vastauksena on lähes aina että " ei voi loppua" . Ok, ihan varmasti on paljon niitä, jotka tulkitsevat tiheän imun kaudet ja rintaraivarit maidon loppumiseksi, tai sössivät homman korvikkeen kanssa tai muuta vastaavaa. Kun joku väittää, että maito loppui kaikesta huolimatta, hän saa yleensä vastaansa muurin " ei voi loppua" vastauksia, joilla mitätöidään toisen kokemukset. Entä jos kaikki on tehty oikein, mistä silloin voi olla kyse?

Minua todellakin kiinnostaisi tietää, onko maidon loppumiseen olemassa sellaisia terveydellisiä syitä, joihin ei itse voi vaikuttaa syömällä, juomalla, nukkumalla, ulkoilemalla, imettämällä jne. Eikö tästä asiasta ole mitään tutkimustietoa?

-ap

Vierailija
24/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, teoriassa. Haiman pitäisi tuottaa insuliinia, mutta diabeetikoilla näin ei ole. Kilpirauhasen pitäisi tuottaa kilpirauhashormonia, mutta kp:n vajaatoiminnassa näin ei ole. Rintarauhasenkin PITÄISI tuottaa maitoa, mutta uskokaa nyt, että kaikilla se ei tuota.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
25/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta selittääkö se sen että maito yks kaks eräänä päivän on loppu vaikka ennen on sujunut! Aivan kuten nuo mainitsemasi esimerkit ovat kaikki mahdollisia ja yleisiäkin mutta voiko se tapahtua yhdessä päivässä. Ehkä, en tiedä asiasta. Aika vähän tätä varmaan on tutkittukin.

Vierailija
26/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kun imetys on alkanut ja maito on rintoihin noussut, sen jälkeen VAIN ÄITI PÄÄTTÄÄ milloin imetys loppuu. Äiti voi imettää lastaan vaikka 20 vuotiaaksi, mutta maito ei lopu, ennen kuin äiti päättää lopettaa/vähentää imetystä niin, että maidontulo rintoihin ehtyy."

Vierailija
27/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko alotushan on kysymys siitä voiko maito YHTÄKKIÄ loppua. Mä nyt olen lähinnä ap:lle vastaillut. Eli siis ap:n tuttavat sanovat että maito on yhtäkkiä loppunut ja ap kummastelee tätä.

Vierailija
28/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kylläkään kysynyt sen tarkemmin noilta sukulaisiltani, kuinka yhtäkkiä se maito heiltä loppui. Ovat vain esittäneet asian siten, että siitä on tullut vaikutelma aika nopeasta maidon tulon vähenemisestä. Nyt kun olen lukenut teidän vastauksianne, niin tuskin se ihan hanat kiinni -tyyliin on voinut loppua.

Voihan siinä tietysti olla kyse myös tiedon puutteesta, en sitä väitäkään. Mutta silti on jäänyt vähän kaivelemaan tämä asia, koska kyse on useasta lähisukulaisesta. Nuo ihmiset tuntien minun on myös vaikeaa kyseenalaistaa heidän kertomuksiaan.

-ap

Vierailija
29/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ovat niin tietämättömiä, että lopettavat imetyksen heti ensimmäiseen tiheänimunkauteen.. vaikka se voisi jatkua hyvinkin.

Eli äidit tulkitsevat vauvan lisämäidontarpeen väärin, luulevat että maito on loppu tai vähentynyt, vaikka vauva vaan tilaa sitä lisää.

Ja sitäpaitsi, monet luulevat, että maito on vähentynyt kun rinnat eivät enää pingota samanlailla kuin aluksi.

Vierailija:

" kun imetys on alkanut ja maito on rintoihin noussut, sen jälkeen VAIN ÄITI PÄÄTTÄÄ milloin imetys loppuu. Äiti voi imettää lastaan vaikka 20 vuotiaaksi, mutta maito ei lopu, ennen kuin äiti päättää lopettaa/vähentää imetystä niin, että maidontulo rintoihin ehtyy."

PS. itse kuulun näihin, jotka on lopettanut imetyksen kun vauva oli 2kk. Uskon vielä tänä päivänäkin, että maito " vain loppui" .

(olen siis tuo sama kirjoittaja jolle lääkäri sanoi noin). Seuraavaa lasta imetinkin sitten 1 vuotiaaksi, istuin ja imetin, itkin ja valvoin läpi kaikkien tiheänimunkausien..

Nyt kolmannen kanssa en jaksanut enää tätä 8kk:n iän tiheänimun kautta, ei olisi ollut aikaakaan vain istua ja imettää kun on noi kaksi muutakin lasta, joten siirryimme suosiolla Tuttelilinjalle.

Vierailija
30/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Useimmiten oma maito riittää!

Tuossahan se tuli; useimmiten ei ole sama kuin aina ja kaikilla!

Vierailija
31/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-rinnat tuntuivat tyhjiltä

-vauva alkoi olla koko ajan itkuinen ja tyytymätön (alussa ei siis ollut)

-haki hanakasti rintaa suuhunsa ja yritti imeä muutaman kerran, mutta sylki rinnan ulos ja huusi. sama toistui aina kun tarjosin uudestaan

-paino ei noussut

-pissasi vähemmän kuin ennen

-kun tarjosin imetyksen jälkeen korviketta, imi sitä kuin henkensä hädässä ja parikin desiä kerralla

-itkut ja kärttyisyys loppuivat, kun aloin antaa maitoa pullosta

nämä nyt muistin tähän hätään kun noista imetyksistä on jo aikaa

Vierailija
32/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi laiha imettäessäni, ei rasvavarantoja ollenkaan, mutta kun joi niin kyllä maito juoksi. Ja liikunta lisää maidon eritystä koska muukin aineenvaihdunta vilkastuu.

Vierailija
33/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähenee tuon tuostakin maito hetkellisesti. Jos olen väsynyt, sairaana tms. Ja tämähän on minun syyni siksi, että..?

Vierailija
34/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa nyt ainakin 2 hyvin selkeää oiretta maidon loppumisesta!

1. PAINO EI NOUSSUT

2. VAUVA EI PISSANNUT niin usein kuin ennen

Mielestäni nuo on kaksi niin selkeetä oiretta kuin olla voi siitä, ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa.

Pitäisikö vauvan kuivua kasaan ennen kuin lisämaitoa voi antaa??

Minä toivon vain, että jokainen äiti käyttää omaa tervettä maalaisjärkeään, ja tarkkailee itse vauvan vointia. Tärkeintä on ruokkia vauvaansa, tapahtuu se sitten tuttelilla tai äidinmaidolla.

t. 37

Vierailija
35/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa. Jos noissa tilanteissa sortuu tutteliin, niin turva vikistä että " maito ei riitä" . Se on naurettavinta mitä olen koskaan kuullut.

Vierailija:

Mulla vähenee tuon tuostakin maito hetkellisesti. Jos olen väsynyt, sairaana tms. Ja tämähän on minun syyni siksi, että..?

Vierailija
36/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis todellakin niin, että imetys on hyvän äitiyden mitta???

Kuinka naiset voikaan olla näin julmia toisilleen? Ennen kaikkea ÄIDIT!!

t. se 37 (ja jotku muut numerot myös..)

Vierailija
37/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen mielipiteeni on tämä...

Vierailija:

Onko siis todellakin niin, että imetys on hyvän äitiyden mitta???

Vierailija
38/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*edelleen miettii onko 44:sen mielestä kaikki pullolla lastaan ruokkivat naiset naurettavia*

..mä en ymmärrä tätä tappelua. Ehkä siksi, että olen kokenut lyhyen imetyksen (2kk), pitkän imetyksen (1v.) ja keskimittaisen imetyksen (8kk). Ja kaikki imetykset olen tietoisesti hoitanut niin hyvin ja parhaalla tavalla kuin siinä tilanteessa on ollut oikea ratkaisu.

Nyt poistun kun en jaksa enää lukea tätä. MINUSTA NAURETTAVIBTA ON TAPELLA TÄLLÄISESTÄ AIHEESTA.

Vierailija
39/39 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, mun on tietysti hyvä puhua täällä kun itselläni ei ole koskaan maito loppunut eikä edes vähentynyt (paitsi tietty kun lopetin imetyksen, onneksi sillon väheni...)

Olen kyllä eri mieltä että väsymys ja sairastelu tai lääkkeet ovat omaa syytä... Esim kun lapsia on useampi ja mies töissä niin jos lapset herättelevät äitiä xx kertaa yössä niin ei äiti voi levätä tarpeeksi. Jos ei ole ihmisiä jotka voivat auttaa niin missä välissä sitä nukkuu pois univelkoja ennen kun se pieninkin on leikki-iässä.

Ja sairaudellekaan ei juuri mitään voi. Toki pitää yrittää hoitaa sairautta pois mutta kun äitiydestä ei juuri sairaslomia saa. Lääkkeitäkin voi olla pakko käyttää.

Tosiaan tuo juominen on tärkeetä, en nyt tarkota että riittävällä juomisella voidaan jokainen imetysura pelastaa mutta juomisen merkitystä kyllä joskus vähätellään koko imetystouhussa. Imetys kuluttaa nimittäin tosi paljon nestevarastoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi