Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maito loppuu? Voiko se loppua?

Vierailija
25.03.2006 |

Moni sukulaisistani on kertonut, että heiltä loppui maito, kun lapsi oli noin 3kk ikäinen.

Voiko maito todella loppua yhtäkkiä, vaikka imetys olisi siihen asti sujunut hyvin? Onko jotain terveydellisiä seikkoja, jotka saattavat aiheuttaa tällaista?

Oma 2,5-kuiseni on täysimetyksellä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Olen silti jäänyt miettimään, että voiko geeneissäni olla joku sukuvika, joka saattaa aiheuttaa maidon ehtymisen? Olen tietoinen tiheän imun kausista sekä siitä, että rintojen pingotus laskee ajan myötä ym. Koska niin moni (4 hlöä) lähisukulaisistani on kertonut maidon noin vain loppuneen, tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä, että he olisivat vain tulkinneet tilanteen väärin.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se maito lopu, jos vauva imee säännöllisesti ja äiti syö ja juo riittävästi.

Vierailija
2/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, miksi maito loppuu, mutta omalla kohdallani olen epäillyt mm. sitä, että olen alipainoinen ja minussa on vähän rasvaa. JOs jatkaisin imetystä kuukausitolkulla, kuihtuisin varmaan pois. Ruokahalukin oli esikoista imettäessä huono, mikä varmaan vaikutti siihen, että maito ei riittänyt.

Ja vielä. Ei se maito tietenkään yhtäkkiä lopu, vaan hiljalleen. Ensimmäinen oire omalla kohdallani (kertaa 3) oli se, että vauva oli kärttyinen ja tyytymätön, koska nälkä ei lähtenyt kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinnöllisyydestä en osaa sanoa. Oma äitini imetti 6-8kk, joten hänellä ei ollut samaa ongelmaa kuin minulla.

Vierailija
4/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä.

Vierailija
5/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalu oli huono esikoista imettäessä. Olen imettänyt hyvällä ruokahalulla myös toista ja kolmatta lasta, maito loppui myös silloin. Kaikkia kolmea olen kyennyt imettämään vain noin 3kk. Toistan: ihminen, joka väittää, ettei maito voi loppua, ei ole kokenut sitä itse eikä tiedä, mistä puhuu.

Vierailija
6/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippuiko vauvan paino tms?

Vierailija
7/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ei ilmeisesti näin ole käynyt ikinä.

Vierailija
9/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-rinnat tuntuivat tyhjiltä

-vauva alkoi olla koko ajan itkuinen ja tyytymätön (alussa ei siis ollut)

-haki hanakasti rintaa suuhunsa ja yritti imeä muutaman kerran, mutta sylki rinnan ulos ja huusi. sama toistui aina kun tarjosin uudestaan

-paino ei noussut

-pissasi vähemmän kuin ennen

-kun tarjosin imetyksen jälkeen korviketta, imi sitä kuin henkensä hädässä ja parikin desiä kerralla

-itkut ja kärttyisyys loppuivat, kun aloin antaa maitoa pullosta

nämä nyt muistin tähän hätään kun noista imetyksistä on jo aikaa

Vierailija
10/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskettiinkö neuvolasta, kun paino ei noussut?

Vierailija
11/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva on tyytymätön, roikkuu tissillä koko ajan, ei tunnu saavan tarpeekseen jne. Meillä oli tällaista melkein 2 vkoa, välillä meinasi itseltäkin usko loppua.

Vierailija
12/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ole pakko uskoa, että maito voi loppua, mutta uusille äideille tiedoksi, kyllä se voi eikä asian takia kannata stressata. Kaupasta sitä saa.

Vierailija
13/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Meidän suvussa on kaikilla maito loppunut viimeistään 3 kuukauden iässä."

Maidon loppuminen ei ole mikään yhtäkkinen ilmiö vaan vähitellen tapahtuva prosessi. Useimpien nykyäitien äitien imetys on tyssännyt luonnottomiin 4 tunnin syöttöväleihin ja muihin katastrofaalisiin neuvoihin. Oman äidin imetyshistoria ei ole luotettava ennuste, mutta saattaa hyvinkin olla itseään toteuttava, jos kovasti alkaa jo etukäteen uskoa omaan maidottomuuteen äitinsä tukemana. Useimmiten oma maito riittää!

Vierailija
14/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä nimenomaan ovat juuri ne joilla on ongelmia imetyksen kanssa ja hakevat sieltä apua.

Vierailija
15/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-rinnat tuntuivat tyhjiltä

-vauva alkoi olla koko ajan itkuinen ja tyytymätön (alussa ei siis ollut)

-haki hanakasti rintaa suuhunsa ja yritti imeä muutaman kerran, mutta sylki rinnan ulos ja huusi. sama toistui aina kun tarjosin uudestaan

-paino ei noussut

-pissasi vähemmän kuin ennen

-kun tarjosin imetyksen jälkeen korviketta, imi sitä kuin henkensä hädässä ja parikin desiä kerralla

-itkut ja kärttyisyys loppuivat, kun aloin antaa maitoa pullosta

nämä nyt muistin tähän hätään kun noista imetyksistä on jo aikaa

Vierailija
16/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut luulevat että maito loppuu kun vauva on 3kk koska useimmille vauvoille tulee lisämaidontilauskausi juuri 3-kuisena. Eli vauva haluua imeä koko ajan ja olla koko ajan rinnalla jotta maitomäärä nousisi. Tämän jotkut tulkitsevat maidon loppumiseksi.

En kuitenkaan usko että maito voi esim päivässä yhtäkkiä vaan loppua. Hiljalleen kyllä, syitä voi olla monia: äidin huono syöminen, liian vähäinen juominen, stressi, väsymys, sairaus, tietyt lääkkeet muun muassa.

Vierailija
17/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista imetin 7kk hyvillä mielin. heti kotiuduttua hommasin neuvolan rintapumpun kotiin, jonka avulla maidon tuotanto " käynnistyi" lapselle riittäväksi. olisinpa sen tajunnut jo 1. lapseni imetyksen kanssa tuskaillessa

Vierailija
18/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aina kun yritin imettää niin alkoi kauhea huuto, vauva heilui ja väänsi itseään kaarelle eikä olisi millään ottanut tissiä edes suuhun. Joskus piti huijata esim niin että kannoin sylissä ja rauhottelin ja sitten vaivihkaa sain tissin vauvan suuhun ja hän rupesi imemään. Oli mulla jotain muitakin poppaskonsteja. Nämä piti toistaa usein moneen kertaan yhden imetyksen aikana kun vauva aina välillä kesken imun lopetti ja rupesi kirkumaan. Pahin kausi kesti onneksi vain viikon verran ja sitten vauva imi taas normaalisti. Testasin aina itse lypäsämällä että maitoa tuli vaikka miten eli ei vauva voinut sitä huutaa ettei maitoa tulisi.

Vierailija
19/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jotkut toista väittääkin.

Ja ainakin meidän suvussa se on " sukuvika" .

Itselläni oli tosi paljon ongelmia imetyksen kanssa. Kättärillä esikoinen huusi nälkäänsä. Lisämaitoa ei herunut. Imuote oli todella hyvä ja vauva roikku tississä koko ajan. Kunnes meni liian väsyneeksi, että ei jaksanut edes yrittää.

Siinä vaiheessa en tiennyt, että äidilläni ja siskoillani on ollut tämä sama ongelma. Olin todellakin varautunut imettämään kauan ja lypsämään maitoa pakastimeen. Mutta toisin kävi. osittain imetin pari kuukautta, kunnes maito loppu kokonaan.

Vauva oli sen verran itsepäinen, että " tyhjää pussia" ei suostunut imemään. Kun maitoa ei herunut helpolla, niin sylkäisi tissin suustaan ja alkoi parkua todella vihaisena. Jos olisi imenyt tyhjää, niin tiedä vaikka olisi joskus maito alkanut virratakin. Mutta milläs pakotat vastasyntyneen imemään, jos ei ime! Olin tietoinen siitä, että imeminen alkaa heruttaa maitoa ja siksi yritin lypsääkin maitoa, mutta muutama tippa sieltä vaan tuli.

Kenties se on harvinaista, että maitoa ei heru tarpeeksi - en tiedä. Jostain olen lukenut, että n. 1-2% äideistä olisi tällaisia. Mutta jos lasketaan paljonko tuo 1% on vaikkapa kaikista av-mammoista. Aika iso määrä sitä tulee kuitenkin. Että kyllä se on joskus ihan oikea ongelma, jolla ei juuri mitään mahda. Onneksi nykyisin on korvikkeet. Ennenvanhaan juotettiin lehmänmaitoa tai olen myös kuullut, että joku runsasmaitoinen olisi saattanut antaa maitoaan naapurin vauvalle.

Runsasmaitoisuuskin taitaa muuten olla sukuvika. Anoppini on luovuttanut maitoa, samoin hänen äitinsä (just tuo naapurin vauvan ruokkija). Saas nähdä miten omat tyttäreni. Minun huonomaitoisuus ja isän suvun runsasmaitoisuus. Jospa tuloksena olisi juuri sopiva maidontulo.

Tämä vauva on jo 9v ja ei ole allergioita ja muutenkin on tosi harvoin kipeä.

Vierailija
20/39 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hiljaa toki maidoneritystä saa ajettua alas. Suurin syyllinen lienee se korvikepullo, josta annetaan vauvalle maitoa sen sijaan että yritettäisiin tehostaa imetystä. Tämä ei ole äitien vika, vaan neuvolan. Siellä ei osata antaa imetysneuvoja, vaan suositellaan lisämaitoa pullosta. Lisäksi sitä korviketta tarjotaan usein omnipotentiksi lääkkeeksi vaivaan kuin vaivaan; ominaisuuteeen tai ominaisuuteen. Jos lapsi on hoikka, niin maito ei riitä. Jos lapsi on pullea, niin maito ei riitä. Jos lapsi syö usein, niin maito ei riitä. Jos lapsi syö harvoin, niin maito ei riitä. Jos lapsi heräilee öisin, niin maito ei riitä. Jos taas nukkuu yöt läpensä, niin maito ei riitä.

Neuvoloihin olisi aika saada imetyskoulutusta. Onneksi on imetystukiryhmiä mistä monille löytyy apu. Tosin jostain syystä jotkut tuntuvat leimaavan imetystukiäidit joiksikin luomu-hörhöiksi tai sitten tyyliin " ne-on-juuri-niitä-äitejä-joilla-ei-ole-koskaan-maito-loppunut." Tämähän ei ole totta, mutta jos joku on päättänyt jo etukäteen suhtautua imetystukeen negatiivisesti, niin siihen on paha vaikuttaa.

Rinta tuottaa maitoa kysynnän ja tarjonnan lain mukaan. Jos imetys on kerran lähtenyt hyvin käyntiin, niin sen jälkeen maidontuotanto pysyy vauvalle sopivana ihan vain sen mukaan mitä vauva rinnasta ottaa. Se mitä menee pullosta korvikkeena, on pois rintamaidosta. Satunnainen pullottelu ei tokikaan kaada kenenkään imetystä.

Sitten ottaisin esiin vielä yhden aspektin tästä maidon loppumisesta. Monet äidit haluavat lopettaa imetyksen jossain vaiheessa, ja tuo " maito ei riittänyt" -lause on hyvä ja helppo tapa perustella asia. MIkäpä siinäkään sitten, tietenkin jokainen äiti itse määrittelee oman imetyksensä pituuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän