Mitä kaipaat nuoruudestasi? Nostalgiaketju - kerro myös milloin olit nuori.
Tehdään pieni lauantai-illan nostalgiatrippi menneisyyteen. "Kun kaikki oli hyvin."
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan nuoruudestani sitä kun ei ollut pakolaisia. Oli turvallista joka paikassa.
Milloin tarkalleen ottaen ei ollut pakolaisia? Isomummini tuli Suomeen pakolaisena vuonna 1904, sotien aikaan pakolaisia tuli jatkuvana virtana ja lapsuudessani 70- luvulla tulivat Vietnamilaiset jne... ja tämä on vaan lyhyt katsaus omaan lähihistoriaani.
Vähän suhteellisuudentajua kiitos. Pari sataa vietnamilaista jotka opettelivat heti kielet ja ammatit ei ole oikein verrannollinen nykytilanteeseen. :D He eivät paljon turvattomuutta tuoneet. ohis
Toinen ohis. Ei nää nykyiset pakolaisetkaan oo ainakaan Helsingissä haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan nuoruudestani sitä kun ei ollut pakolaisia. Oli turvallista joka paikassa.
Milloin tarkalleen ottaen ei ollut pakolaisia? Isomummini tuli Suomeen pakolaisena vuonna 1904, sotien aikaan pakolaisia tuli jatkuvana virtana ja lapsuudessani 70- luvulla tulivat Vietnamilaiset jne... ja tämä on vaan lyhyt katsaus omaan lähihistoriaani.
Vähän suhteellisuudentajua kiitos. Pari sataa vietnamilaista jotka opettelivat heti kielet ja ammatit ei ole oikein verrannollinen nykytilanteeseen. :D He eivät paljon turvattomuutta tuoneet. ohis
No, esimerkiksi se aika kun kärry-ja akuorma-autolastillisia karjalan pakolaisia ("evakoita") dumpattiin pieniin maaseutuyhteiskuntiin oli aika rankkaa kaikille. Yhtäkkiä kylän väkimäärä kaksinkertaistui ihmisillä, jotka olivat erilaisia, puhuivat eri tavalla, ja joilla ei ollut mitään. Mukana tulivat naisten ja lasten lisäksi kaikki, jotka eivät kelvanneet rintamalle eli hullut, jupopt ja vammaiset.
Mummini muisteli aina tätä vaikeaa aikaa.
Ei mitään uutta auringon alla...
Turvallisuuden tunneta. Uskalsi jättää pyörät lukitsematta jne ja tiesi että löytyy samasta paikkaa vielä kun sitä tarvitsee.
Pitkiä kesälomia jolloin ei tarvinnut suorittaa tai mennä yhtään mihinkään kun nykyisin pitäisi olla koko ajan ties missä ihan vaan siksi ettei lapsia kiusata koulussa kun eivät ole käyneet sukellusvaelluksella seychelleillä tai vuorikiipeilemässä vuohien kanssa andeilla.
Karkkipäivän jännittävyys ja joulun taika
Kaipaan sitä jännyyden ja seikkailun tunnetta, kun kaikki oli uutta ja outoa.
Ensikännin huumaa, keuhkoissa kirvelevää mustaa Formia, haparoivaa kosketusta...
Vierailija kirjoitti:
T ä m ä !
Ei lisättävää.
Edellinen kommentti oli just se mitä aioin kommentoida.
Edellisen lisäksi kaipaan myös sitä, että koko ajan ei joka puolelta tulvinut tietoa siitä mitä PITÄISI tehdä, mitä syödä, mitä ei syödä, mitä ostaa, miten sisustaa, mitä saa sanoa, mitä ei, mitä harrastaa, mitä tosi tv:tä tänään katsoa... jatkuvasti järkyttävä määrä tietoa, jolla ei loppujen lopuksi oo oikeastaan mitään merkitystä...
Kaipaan sitä aikaa kun musiikki oli musiikkia, jota soitettiin SOITTIMILLA. Joku vitun pelle ei heittänyt lippahattu vinossa läppäriltä jotain koneohjelmoitua tietokonepaskaa vaan bändit osasivat aikuisten oikeasti soittaa niillä soittimilla.
Lojumista kapealla eteiskäytävällä jalat seinää vasten, lähes solmussa lankapuhelimen johdon kanssa. Kupillista kaakaota uutta Suosikkia selaten koulun jälkeen. Ulkonäköpainettomuutta, flanellipaita ja ripsiväri riittivät. Musiikkia <3
En vieläkään pysty ymmärtämään, että olen lähes nelikymppinen ja ysäristä on niin kauan aikaa!!! :O
Hengailua ystävien kanssa loputtomalta tuntuvassa kesässä. Sekoilua, ensi-ihastusta, arkoja pusuja, huolettomuutta, ei mitään nettejä, ulkonäköpaineita oli silloinkin muttei mitään vastaavaa kuin nyt.
Lankapuhelin ja maratonpuhelut, ensimmäiset kesätyöt ja omalla palkalla ostetut kengät ja vaatteet (muistan ikuisesti sen tunteen). Ja paljon muuta. Olin teini 90-luvulla. Jestas, että siitä on kauan. Tulee itku.
Eka oikea työpaikka ja koko palkan käyttäminen nahkatakin ostoon. Se takki oli pehmeä, täydellinen kasaritakki, niin kaunis ja ihana.
Sukkia ja sukkanauhoja. Olin nuori 1950-luvulla. Seksin tappajat eli sukkahousut tulivat vasta 1960-luvulla.
Kioskeja joista sai ostettua irtokarkkeja :) Tädille/sedälle kerrottiin mitä namia otat ja montako. Ei niitä ollut enää nuoruudessa kun yhdessä leffavuokraamossa, lapsuudessa oli kaikkialla. Nuori olin 90-00 vaihteessa.
Tälle yhdelle, joka kaipaili katalogeja, mm. Hennesin, niin edelleen niitä tulee mulle ainakin ihan säännöllisesti joka sesonkina postin mukana, en tiedä johtuuko siitä, etttä mulla on siellä tili. Ei siis ole viimestä julkastu 2005, kuten kirjoittaja epäili :)
Sitä, että ihmiset olivat eri tavalla läsnä kuin nykyään. Puhelin oli vain väline, jolla soitettiin, tekstailtiin ja pelattiin matopeliä. Se ei ollut kädessä kaiken aikaa.
Lisäksi olen iloinen siitä, että minun nuoruudessani 90-luvulla sai mokailla rauhassa. Ei tarvinnut pelätä, että toilailuni ovat seuraavana päivänä kaiken kansan nähtävillä facebookissa tai youtubessa.
Ala ja yläasteajoilta kaipaan sitä kun oli kavereita :( yläasteen jälkeen kaikki kaverit jäivät ja en enää amiksessa saanut kavereita. Siitä asti olen ollut yksin. N28
Vierailija kirjoitti:
Tälle yhdelle, joka kaipaili katalogeja, mm. Hennesin, niin edelleen niitä tulee mulle ainakin ihan säännöllisesti joka sesonkina postin mukana, en tiedä johtuuko siitä, etttä mulla on siellä tili. Ei siis ole viimestä julkastu 2005, kuten kirjoittaja epäili :)
Kiitos vastauksesta. En tiennyt tätä. Johtuu varmaan siitä, että ostan vain Hennesin kaupoista, enkä edes tilaa netistä. Tuo muisto siis ajalta ennen kuin h&m tuli kotikaupunkiini.
Maatila pysyi pystyssä, kun oli muutama lehmä ja muutama hehtaari peltoa.
Kivikovia tunteja kestäneitä erektioita.