Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen on mielestänne älykäs?

Vierailija
05.05.2017 |

Tuonkin voi tulkita niin monella tavalla. Millainen ihminen teille tulee ensimmäisenä mieleen adjektiivista "älykäs"?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni älykäs ihminen osaa kirjoittaa kieliopillisesti ainakin suht. oikeaa tekstiä. En voi mitään, mutta kyllä minulle tulee hieman yksinkertainen kuva ihmisestä, joka tekee jatkuvia yhdyssanavirheitä tai kirjoittaa esim. "enään" tai "olekkaan".

Vierailija
22/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ja mielenkiintoinen kysymys. Itse olen tullut siihen tulokseen, että älykkyyttä on monenlaista ja se voi ilmetä monilla tavoilla. Tämä käy ilmi jo tämän ketjun vastauksistakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni älykäs ihminen osaa kirjoittaa kieliopillisesti ainakin suht. oikeaa tekstiä. En voi mitään, mutta kyllä minulle tulee hieman yksinkertainen kuva ihmisestä, joka tekee jatkuvia yhdyssanavirheitä tai kirjoittaa esim. "enään" tai "olekkaan".

Riippuuko älykkyys mielipiteistä? 

Vierailija
24/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut huomioonottava, empaattinen ja kartalla maailman tapahtumista. Eli ei niinkään välttämättä se että pystyy päässä laskemaan sekunnissa jonkun älyttömän kertolaskun tms.

Miksi empatia on älykkyyttä? Vaikutat kuvailevan miellyttävää ihmistä. Itse olen kuullut, että monet psykopaatit ovat hyvin älykkäitä, osin koska tunne-elämä ei järkytä heidän päätöksentekoaan. Psykopaateilla se empatian tunteminen on siis huomattavasti vähäisempää neurologisista syistä.

Empatia vaatii tunneälyä

Vierailija
25/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuuko älykkyys mielipiteistä? 

No mielipiteitähän tässä ketjussa juuri kysyttiin.

Vierailija
26/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on sitä, että sinulla on hyvä ja nopea prosessori. Ohjelmointi voi olla vääränlainen siitä huolimatta.

Voit olla lytätty, kiusattu ja syrjimällä latistettu vaikeasti masentunut, vaikka olisit älykäs.

Vierailija
27/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

älykkyyttä/viisautta on mielestäni kyky nähdä asioiden läpi, siis tietoisuus todellisuudesta. tietoisuus esim niistä syistä miksi on parisuhteessa/ ei ole, miksi tavoittelee voittoja, uralla etenemistä, hyvää elintasoa. tietoisuus omista tunteista ja tarpeista sekä siitä, että ne ovat lopulta pelkän mielen tuotos. älykkyys avaa silmät ihmisen tyhmyydelle ja mahdollistaa viisauden synnyn.

Vierailija
28/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs osaa ennemmin soveltaa, kuin automaattisesti omaksua asioita ja tapoja.

Vähemmän älykäs voi "pärjätä" elämässään paremmin, koska omaksuu kyseenalaistamatta asioita, ja täten päätyy oravanpyörään tuottavaksi lampaaksi.

Maailma on suunniteltu keskinkertaisia lampaita varten.

Älykäs turhautuu ja masentuu, tämän jälkeen hän eristäytyy lueskelemaan omaan hikikomeroonsa (hikikomori, jaappaniaa)

Vierailija
29/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut huomioonottava, empaattinen ja kartalla maailman tapahtumista. Eli ei niinkään välttämättä se että pystyy päässä laskemaan sekunnissa jonkun älyttömän kertolaskun tms.

Miksi empatia on älykkyyttä? Vaikutat kuvailevan miellyttävää ihmistä. Itse olen kuullut, että monet psykopaatit ovat hyvin älykkäitä, osin koska tunne-elämä ei järkytä heidän päätöksentekoaan. Psykopaateilla se empatian tunteminen on siis huomattavasti vähäisempää neurologisista syistä.

Empaattisuus kuuluu tunneälyyn.

Eikä kuulu vaan hoivaviettiin

"Tunneälykäs ihminen tuntee empatiaa muita kohtaan.

Empatia, eli kyky asettaa itsensä toisen asemaan ja myötäelää toisen kokemuksia ja tunteita, on tärkeä osa tunneälykkyyttä. Tunnistamalla mitä muut ympärilläsi tuntevat tekee kanssakäymisestä sujuvaa ja auttaa hallitsemaan ihmisten välillä syntyviä tilanteita.

Empatia voi olla sekä tietoista yritystä asettua toisen asemaan että emotionaalista reaktiokykyä, jossa vastataan toisen tunteisiin luonnollisesti pohtimatta tätä tietoisesti. Empaattinen ihminen ei pyri ylentämään eikä alentamaan itseään suhteessa toiseen, vaan on lähtökohtaisesti samanarvoinen ja samalla tasolla. Hän ei sääli tai voivottele, vaan kykenee myötäelämiseen. Empaattinen ihminen ei mene mukaan toisen tunnetilaan, vaan ymmärtää sen ja pystyy auttamaan paremmin."

Vierailija
30/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen ei puhu eikä ymmärrä small talkia, vaan pelkkää faktaa ja asiaa.

Vierailija
31/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt, empaattinen, epäitsekäs, hyväkäytöksinen.

Vierailija
32/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida, että viisaus ja älykkyys ovat eri asioita. Mielestäni esim. hyväkäytöksisyys, empaattisuus, tietoisuus maailman menosta ym. on enemmänkin viisautta/sivistyneisyyttä. Älykkyys taas liittyy juurikin asioiden omaksumiseen ym.

Vierailija
33/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että viisaus ja älykkyys ovat eri asioita. Mielestäni esim. hyväkäytöksisyys, empaattisuus, tietoisuus maailman menosta ym. on enemmänkin viisautta/sivistyneisyyttä. Älykkyys taas liittyy juurikin asioiden omaksumiseen ym.

Näinhän se on. Kärjistäen: Viisautta opitaan, älykkääksi synnytään.

3

Vierailija
34/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse liittäisin sen eniten siihen, ettei usko automaattisesti kaikkea, mitä sanotaan ja pidä jotain mielipidettä ehdottomana totuutena. Lisäksi älykkyyteen kuuluu mielestäni kyky kritisoida ja kyseenalaistaa asioita, mikäli kokee niissä olevan jotain vikaa.

Joo, tosin noita salaliittoteorioista innostuvia kaiken "kyseenalaistajia" en myöskään pidä älykkäinä. Kritisoiminenkin voi olla opittu tapa, ilman että osaa oikeasti kysyä hyviä kysymyksiä ja miettiä asioiden yhteyksiä itsenäisesti.

3

No jos et vieläkään ymmärrä mikä on salaliitto niin etpä ole älykäs.

Vierailija
35/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan sellainen joka kirjoittaa millainen vaan minkälainen.

Vierailija
36/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina huvittaa kun selkeästi yksinkertaiset ihmiset kertovat mielipiteitään älykkyydestä. Ihan kuin lukisi jotain lastensuusta palstaa.

Vierailija
37/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeaälyinen, osaa yhdistellä asioita. Elää elämäänsä fiksusti tehden hyviä kantavia päätöksiä. 

Kuten minä. ;)

Vierailija
38/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon fiksuja ihmisiä esimerkkinä tämä: Tyhmät ne töitä tekee viisaat pääsee vähemmällä.

Vierailija
39/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tilannetaju, ei möläyttele kaikkia ajatuksiaan ulos, kuuntelee toisen mielipiteitä, ei jankuta, antaa tilaa toiselle, ei joka asiassa laita toista paremmaksi, ei kerskaile, ymmärtää puhumansa ja lukemansa, ei valehtele, pöytätavat hallussa, kohtelias, sivistynyt, käytöstavat hallussa, Osaa perustella väitteensä, hallitsee tunteensa, Ei elä tunteella vaan järjen ääni voittaa. Eikä kaikista asioista tarvitse kilpailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä