Leikkauksen jälkeen - saako sairaalasta lääkkeet kotiin?
Eli kun minut kotoutetaan leikkauksesta (nukutus, 1 yö sairaalassa, 3-4 viikon sairasloma), niin annetaanko minulle sairaalasta mukaan lääkkeitä (edes pariksi päiväksi), vai pitääkö minun mennä itse puolikuolleena toipilaana apteekkiin hakemaan niitä? Vai antavatko reseptin etukäteen, että voi hakea valmiiksi kotiin ennen leikkausta?
Kommentit (28)
Mitä lääkkeitä tarvitset? Yleensä ilman reseptiä saatavilla kipulääkkeillä tulisi pärjätä.
Et saa lääkkeitä mukaan sairaalasta, todennäköisimmin saat reseptit kotiutuessasi tai joskus ne saatetaan tehdä fiksusti jo etukäteen. Voithan ota pienet paketit Buranan ja Panadolia kotiin ja syödä alkuun ne jos tuntuu mahdottomalta ajatukselta kotiutui apteekin kautta. Mikä leikkaus?
Riippuu tilanteesta, voi olla että antavat tai ovat antamatta. Reseptejä et etukäteen saa.
Vierailija kirjoitti:
Antaa ne parin päivän lääkkeet kotiin
Meidän sairaalasta ei kyllä anneta.
Elektiivisiin leikkauksiin knk-lääkärit kirjoittavat reseptit valmiiksi pre käynnillä, kirurgit juurikaan eivät.
T. Sh kirurgista vuodeosastolla keskussairaalasta
Pyyydettäessä yleensä saa ainakin seuraavan illan/yön lääkkeet mukaan. Huom. kysy LÄÄKÄRILTÄ, älä hoitajilta (heillä ei ole valtuuksia jakaa reseptilääkkeitä).
Ja kakkoselle, höpö höpö, riippuu tilanteesta, eihän ap edes kertonut, mihin leikkaukseen menee.
Vierailija kirjoitti:
Pyyydettäessä yleensä saa ainakin seuraavan illan/yön lääkkeet mukaan. Huom. kysy LÄÄKÄRILTÄ, älä hoitajilta (heillä ei ole valtuuksia jakaa reseptilääkkeitä).
Ja kakkoselle, höpö höpö, riippuu tilanteesta, eihän ap edes kertonut, mihin leikkaukseen menee.
Lääkäri ei pääse meillä edes lääkehuoneseen 😂
Yksityisellä leikattiin akillesjänne ja kotiin sain 4 kappaletta oksikodinia varmuuden vuoksi.
Jos puolikuolleena toipilaana joudut lähtemään, sinulla pitää olla joku saattaja. Anna sille saattajalle kelakorttisi ja pyydä käymään apteekissa.
Jos sinulla ei ole ketään joka saattaisi ja hoivaisi sinua kotona, niin kieltäydy lähtemästä sairaalasta.
Minä sain jonkun liuskallisen muistaakseni Oxynormeja/Oxycontinia mukaan sairaalasta. Käsitin että siksi kun katsottiin että tarve on niin lyhytaikainen,että reseptiä ei kirjoiteta mutta kuitenkin tarve oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa ne parin päivän lääkkeet kotiin
Meidän sairaalasta ei kyllä anneta.
Elektiivisiin leikkauksiin knk-lääkärit kirjoittavat reseptit valmiiksi pre käynnillä, kirurgit juurikaan eivät.
T. Sh kirurgista vuodeosastolla keskussairaalasta
Sori en ymmärtänyt tästä juuri mitään. Elektiivinen, knk-lääkäri, pre-käynti? :-D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asia silti kannattaa ottaa puheeksi (myös) lääkärin kanssa. Hoitajalla ei aina voi luovuttaa lääkkeitä ilman lääkärin lupaa siihe. Lääkärillä voi myös olla lääkkeistä ns. päivystyspakkauksi vaikka ne eivät lääkehuoneessa olisikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, lähäri 😂 Sinäkö ne reseptitkin kirjoitat?
Et sä mitään opioideja sieltä pussita mukaan potilaan toiveiden tai omien mielihalujesi mukaan. Lääkäri määrää lääkehoidosta ja sinä toteutat sen. Vai oletko eri mieltä tästä?
Itse sain sairaalasta mukaan muutaman Oxynormin sappirakon poiston jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos puolikuolleena toipilaana joudut lähtemään, sinulla pitää olla joku saattaja. Anna sille saattajalle kelakorttisi ja pyydä käymään apteekissa.
Jos sinulla ei ole ketään joka saattaisi ja hoivaisi sinua kotona, niin kieltäydy lähtemästä sairaalasta.
En minäkään usko että sieltä pääsee kotiin ilman saattajaa, mutta saattajaksi kelpaa varmaan taksikin? Suostuukohan kelataksikin hakemaan ne lääkkeet, jos se ketä oon suunnitellu saattajaksi ei pääsekään. Niin harva omistaa auton :-( Esim mies voi hoivata minua kotona, mutta kortittomana hän ei voi hakea minua sairaalasta.
Ehkä lähetän jonkun apteekkiin sen jälkeen kun olen kotiutunut. Tarvitsen muitakin lääkkeitä kuin vain särkylääkkeet! Mutta toivottavasti kivut eivät yllä liian pahoiksi ennen kuin joku ehtii tuoda ne kipulääkkeet.
ap
Saattavat antaa 1-2 päiväksi. Etukäteen reseptiä et saa.