Leikkauksen jälkeen - saako sairaalasta lääkkeet kotiin?
Eli kun minut kotoutetaan leikkauksesta (nukutus, 1 yö sairaalassa, 3-4 viikon sairasloma), niin annetaanko minulle sairaalasta mukaan lääkkeitä (edes pariksi päiväksi), vai pitääkö minun mennä itse puolikuolleena toipilaana apteekkiin hakemaan niitä? Vai antavatko reseptin etukäteen, että voi hakea valmiiksi kotiin ennen leikkausta?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyydettäessä yleensä saa ainakin seuraavan illan/yön lääkkeet mukaan. Huom. kysy LÄÄKÄRILTÄ, älä hoitajilta (heillä ei ole valtuuksia jakaa reseptilääkkeitä).
Ja kakkoselle, höpö höpö, riippuu tilanteesta, eihän ap edes kertonut, mihin leikkaukseen menee.
Lääkäri ei pääse meillä edes lääkehuoneseen 😂
Ok, lähäri 😂 Sinäkö ne reseptitkin kirjoitat?
Et sä mitään opioideja sieltä pussita mukaan potilaan toiveiden tai omien mielihalujesi mukaan. Lääkäri määrää lääkehoidosta ja sinä toteutat sen. Vai oletko eri mieltä tästä?
Juu en ole lähäri vaan edelleen se kirurginen sh.
Meillä on ylilääkärin kirjallinen ohje, ettei potilaille anneta kotiin lääkkeitä sairaalasta, ellei kyseessä ole joku harvinainen lääke, jota ei ole apteekissa ilman tilaamista, eli toivoipa potilas tai lupasi lääkäri mitä hyvänsä, niin se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puolikuolleena toipilaana joudut lähtemään, sinulla pitää olla joku saattaja. Anna sille saattajalle kelakorttisi ja pyydä käymään apteekissa.
Jos sinulla ei ole ketään joka saattaisi ja hoivaisi sinua kotona, niin kieltäydy lähtemästä sairaalasta.En minäkään usko että sieltä pääsee kotiin ilman saattajaa, mutta saattajaksi kelpaa varmaan taksikin? Suostuukohan kelataksikin hakemaan ne lääkkeet, jos se ketä oon suunnitellu saattajaksi ei pääsekään. Niin harva omistaa auton :-( Esim mies voi hoivata minua kotona, mutta kortittomana hän ei voi hakea minua sairaalasta.
Ehkä lähetän jonkun apteekkiin sen jälkeen kun olen kotiutunut. Tarvitsen muitakin lääkkeitä kuin vain särkylääkkeet! Mutta toivottavasti kivut eivät yllä liian pahoiksi ennen kuin joku ehtii tuoda ne kipulääkkeet.
ap
Hakijan pitää olla aikuinen ja tulla hakemaan ihan paikanpäältä eli hoitajat kyllä haluaa yleensä nähdä hakijan. Mutta taksikuskit kyllä tietää tämän, jos ovat esim. päiväkirurgian potilaita hakeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puolikuolleena toipilaana joudut lähtemään, sinulla pitää olla joku saattaja. Anna sille saattajalle kelakorttisi ja pyydä käymään apteekissa.
Jos sinulla ei ole ketään joka saattaisi ja hoivaisi sinua kotona, niin kieltäydy lähtemästä sairaalasta.En minäkään usko että sieltä pääsee kotiin ilman saattajaa, mutta saattajaksi kelpaa varmaan taksikin? Suostuukohan kelataksikin hakemaan ne lääkkeet, jos se ketä oon suunnitellu saattajaksi ei pääsekään. Niin harva omistaa auton :-( Esim mies voi hoivata minua kotona, mutta kortittomana hän ei voi hakea minua sairaalasta.
Ehkä lähetän jonkun apteekkiin sen jälkeen kun olen kotiutunut. Tarvitsen muitakin lääkkeitä kuin vain särkylääkkeet! Mutta toivottavasti kivut eivät yllä liian pahoiksi ennen kuin joku ehtii tuoda ne kipulääkkeet.
ap
Korvausta et apteekkimatkaa varten saa, mutta kyllä taksikin voi lääkkeet hakea, maksat vain silloin kyydin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hakijan pitää olla aikuinen ja tulla hakemaan ihan paikanpäältä eli hoitajat kyllä haluaa yleensä nähdä hakijan. Mutta taksikuskit kyllä tietää tämän, jos ovat esim. päiväkirurgian potilaita hakeneet.
No eikös se ap ollut yön sairaalassa?
Jotain käsikauppa kipulääkkeitä voi saada ihan hoitajalta pyytämällä mukaan tai jotain muita suht harmittomia pillereitä. Yleensä seuraavaan aamun lääkkeet ns. varalle ei saa vaan ohjeistuksen mukaan sitten tulisi ne buranat napsia ihan toipumisenkin kannalta tärkeää syödä riittävästi kipulääkettä. Opioideja ja muita huumaavia ei hoitaja voi antaa ilman erillistä keskustelua lääkärin kanssa, koska niistä jokainen pilleri merkataan ja lasketaan. Yleensä kotiutumiskriteerinä on se, että kivut pysyvät hallinnassa burana+panadol tms. yhdistelmällä, muuten jäädään sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No eikös se ap ollut yön sairaalassa?
Siitä huolimatta vaikka olisi yötä syystä tai toisesta, niin hakijan pitää tulla hakemaan niin, että hoitajat näkee. Näin ainakin meillä. Meillä puhutaan päikistä (= päiväkirurgia) ja päikin heräämöstä, missä joskus olen minäkin yön viettänyt, kun lääkäri päättikin, ettei päästä kotiin saman päivän aikana. Tuo päikin heräämö on siis se paikka, minne kärrätään leikkaussalista. Saliin käellään ihan omin jaloin ja sitä ennen pitää osata vielä vaihtaa oikeat sairaalan vaatteet päälle ihan itse.
En ole saanut kuin parasetamolia, pari tuubia microlaxia ja laxoberonia sen verran, että pärjään seuraavaan päivään.
Leikkauksia takana toistakymmentä ja nuo lääkkeet olen korkeintaan saanut mukaan. Toisinaan en ole saanut kuin nipun reseptejä, mutta en ole enempää kaivannutkaan.
Voinnin mukaan ollaan menty miehen kanssa apteekin kautta kotiin tai sitten on mies hakenut mun puolesta lääkkeet. Olen myös etukäteen varautunut hankkimalla peruskipulääkettä (jos ei kotona ole valmiiksi) ja nukutusaineiden+postoperatiivisen ajan aiheuttamaan ummetukseen lääkkeet.
Ei ainakaan meilläpäin saa eli varaudu siihen, että suorinta tietä apteekkiin ennen kotiin menoa. Onhan se vähän ikävää mennä ihmisten ilmoille suoraan sairaalasta, mutta mitäpä muutakaan voi. Useamman kerran olen käynyt operaatioissa, välillä päässyt kotiin samana päivänä. Välillä seuraavana aamuna. Ja aina apteekin kautta kotiin...