Paniikkihäiriö ja lääkitys
Onko täällä ketään, kenen paniikkihäiriötä hoidetaan mielialalääkityksellä? Itselläni on ollut aika vahvaa ahdistusta läheisen kuolemasta johtuen jo reilun vuoden, ja nyt uutena riesana on paniikkikohtaukset. Olo on huonontunut parissa kuukaudessa sen verran, että olen alkanut kammoksumaan mm. junamatkoja, julkisia paikkoja ja luennoille menemistä. Olen käynyt muutaman kerran yths:n kautta terapiassa, en ole kokenut siitä olevan juurikaan apua. Alan olemaan tosi väsynyt tähän olotilaan, ja pelottaa, meneekö tämä tästä vielä pahemmaksi :( Mietin lääkitystä, mutta siinä mietityttää nuo sivuvaikutukset ja mm. painon nouseminen (olen tehnyt ison duunin päästäkseni normaalipainoon, olen herkästi lihovaa tyyppiä)
Kommentit (23)
Kannattaa ajoissa hoitaa. Kokeilla lääkityksia ja terapioita. Tiedän erään jolla paheni ja lopulta tuli psykoosi. Elämäntavat myös syyniin, voisiko vaivan aiheuttaa liika suorittaminen, auttaisiko leppoistaminen yms.
Sertralin 50-100mg on mennyt. Nyt olen pienentänyt annosta, kun tuntuu että olen valmis käsittelemään ahdistusta muilla keinoilla, kuten terapialla. Lääkitys on auttanut. Painoa on tullut lisää n. 10 kiloa eli ei ihan hirveästi kuitenkaan (yhdellä tutulla tuli 30 kiloa lisää).
GABA taitaa auttaa juuri paniikkiin.
Ahdistukseen Risolid, kohtauksiin Propral ( vaaraton kevyt beetasalpaaja) ja masennukseen Fluanksol, Joku näistä tai koko coctail. Ei estä työssäkäyntiä tai opiskelua. Jos ei näillä lopu, voi jonkun vaihtaa. Miksi et ota lääkettä vaan olet mielummin olet sairautesi vanki.
Kyllä ne oireet vähenevät ja korjautuvat myös ajan kanssa ja työstämällä (terapia/self help), jos ei ole sairautta vaan perusturvan murtuminen aiheutti. Itse ole oireillut molempien vanhempieni menetykset paniikilla.
Mulla auttoi cipramil paniikkikohtauksiin. Suosittelen kyllä lääkitystä, on ne kohtaukset niin invalidisoivia ja tuo välttely kaventaa elämäsi pikkuhiljaa olemattomiin. Ainiin ja en ole lihonut.
ketipinor mielialantasaajana mutta gabrionilla jää kohtaukset pois ja kohtauslääkkeenä temesta. Kannattaa pyytää Buspiron-lääkitystä korkealla annoksella, vaikka onkin vähän hintava korkeilla annoksilla. Sillä itselläni muuttui paniikkihäiriö ahdistuneisuushäiriöön. Ei ole kolmiolääke niin ei aiheuta samanlaista riippuvuutta, mutta haittapuolena on että joutuu jonkun aikaa syödä ennenkun alkaa vaikuttamaan.
Quite happy kirjoitti:
Venlafaxin 75mg ja "kohtauslääkkeenä" Xanor 1mg.Käyttänyt jo monta vuotta.Ei ole ainakaan lihomista aiheuttanut.
Selviätkö ilman kohtauslääkettä?
Nämä mt-ongelmat liittyvät suolistoon, siellä liikaa mikrobeja, ja tulehdusta pukkaa suolistonseinämistä, sen vuoksi painokin voi heitellä miten sattuu. Suolistoantibiootteja, oreganoöljyä ja muuta, mutta varautukaa siihen että työmaa tulee olemaan mittava. Lääkärien määräämillä lääkkeillä tulette olemaan entistä suuremmissa ongelmissa, sillä ne eivät paranna mitään vaan vaimentavat tulehdusta, mikä ei ole toimiva ratkaisu pidemmän päälle.
Minulla puhkesi myös paniikkihäiriö vaikean elämäntilanteen seurauksena. Söin muutaman kuukauden escitalopram nimistä lääkettä mutta ongelmat vaan pahenivat. (Tiedän että lääkkeitä pitää syödä kauan, jotta tasaantuu) Mutta sain näistä lääkkeistä niin paljon inhottavia sivuvaikutuksia, jotta päätin olla kokonaan lääkkeittä. Olen käynyt vuoden verran säännöllisesti psykologin juttusilla ja koen että siitä on ollut itselleni suurin hyöty. Käydään läpi erilaisia rentoutus ja hengitysharjoituksia sekä jutellaan. Tärkeintä on tiedostaa mistä oireet johtuvat, mikä tietyissä paikoissa ahdistaa ja niin edelleen. Pikkuhiljaa yrittää suunnata ajatukset muualle kun kohtaus iskee. Vähitellen myös altistaa itseään käymällä niissä paikoissa, jotka ahdistaa.
Itselläni pahimmat paikat ovat isot marketit, kassajonot sekä aukeat paikat. Myös luentosalit ahdistavat. Kannattaa muistaa kuitenkin että paniikkihäiriöön ei kuole ja kohtauksen tullessa yrittää hengitellä normaalisti. Itselläni auttaa myöskin tieto siitä, että voin aina lähteä pois esim. kaupasta tai luennolta jos tilanne menee siihen pisteeseen.
Harrasta liikuntaa, vältä parhaasi mukaan stressaavia tilanteita, nuku riittävästi ja syö säännöllisesti. Itse jätin kokonaan pois alkoholin sekä kofeiinipitoiset juomat. Tärkeää on myös pitää verensokeri tasaisena koska alhainen verensokeri aiheuttaa minulla helpommin kohtauksen.
Tsemppiä!
Kannattaa ottaa apu vastaan ja aloittaa lääkitys. Itselläni joskus ollut pitkiä paniikkijaksoja ja seurannut psygoosi ja vasta psygoosiin on puututtu ja lääkitty.
Mikä lääkitys teillä on tehonnut parhaiten?
Mulla Duloxetine masennukseen, ahdistukseen ja jännittämiseen. Paniikkihäiriöitä en ole saanut kertaakaan tämän lääkityksen aikana!
Cipralex 40 mg ja xanor auttaa hyvin kun joudun liikkumaan kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi cipramil paniikkikohtauksiin. Suosittelen kyllä lääkitystä, on ne kohtaukset niin invalidisoivia ja tuo välttely kaventaa elämäsi pikkuhiljaa olemattomiin. Ainiin ja en ole lihonut.
Lääkkeiden vaikutus näyttää olevan kovin yksilöllistä. Minä syö Cipramilia (40 mg) ja paniikkiin ja jännitykseen sillä ei ole mitään tehoa. Masennusta sentäs helpottaa.
Venlafaxin 75mg ja "kohtauslääkkeenä" Xanor 1mg.Käyttänyt jo monta vuotta.Ei ole ainakaan lihomista aiheuttanut.