Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hei. Kyselen täältä, koska olen aika umpikujassa ajatuksieni kanssa. Olen 20v nuori nainen ja minut erotettiin ammattikoulusta poissaolojen vuoksi. Ymmärrän sen täysin, mutta harmittaa kun valmistuminen oli niin pienestä kiinni. (147 osp suoritettu 180 osp)

Nyt en tiedä en sitten ollenkaan mitä tehdä. Työttömäksi työnhakijaksi nyt ainakin ilmottaudun, mutta osaisiko joku kokeneempi neuvoa mitä se käytännössä tarkoittaa? Koska minulla ei ole mitään tutkintoa suoritettuna, mitä töitä tai kursseja minulle voidaan tarjota? Ja muutenkin saa kertoa vapaasti. Ahdistaa ja inhottaa vaan tämä tilanne aivan suunnattomasti :( kiitos etukäteen vastanneille!

• ylös 4
  • alas 37

Sivut

Kommentit (32)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mikä sulla itelläs oli ajatus kun et enää mennyt kouluun, mitä suunnittelit jatkoa varten? Kokemuksesta voin kertoa että ei sieltä ihan noin vaan eroteta poissaolojen takia, vaan ensin otetaan yhteyttä, keskustellaan jatkosta, mahdollisesti vain keskeytetään opinnot ja jatketaan myöhemmin loppuun.

Työttömyyskorvausta tuskin saat kun jätit koulutuksen kesken, mutta tt-tukeen voit olla oikeutettu.

• ylös 59
  • alas 2
Vierailija

Toisen asteen ammatillinen tutkinto lienee se, mitä sinulle ensimmäiseksi suositellaan tai oikeastaan edellytetään.  Viisainta kenties olisi ehdottaa työkkärissä, että suorittaisit opinnot loppuun vaikka oppisopimuksella.

• ylös 34
  • alas 0
Vierailija

Neljättä vuotta tosiaan opiskelin ja kyllä, keskustelin niin ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan ja koulutuspäällikön kanssa ja tulos on tämä. Ja ennenkun joku sanoo poissaoloista, niin niihin oli kyllä selvitykset lääkärintodistuksia myöten.

Ap

• ylös 4
  • alas 25
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Neljättä vuotta tosiaan opiskelin ja kyllä, keskustelin niin ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan ja koulutuspäällikön kanssa ja tulos on tämä. Ja ennenkun joku sanoo poissaoloista, niin niihin oli kyllä selvitykset lääkärintodistuksia myöten.

Ap

Ei kyllä sitten pitäisi minkään erotuksen onnistua, jos muka poissaolot eivät ole luvattomia.

• ylös 76
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos poissaoloille on ollut pätevä syy ja opiskelut ovat edenneet siltä osin kuin se on ollut mahdollista, erottaminen ei mielestäni ole ollut perusteltua. Miten siihen siis päädyttiin?

• ylös 48
  • alas 0
Vierailija

Eiks nykyään nuorilla pidä olla ammatti,et saa työttömyyskorvausta?,tai saa vähemmän tai jotain?

Vierailija

Jos asut yksin vailla omaisuutta, tuskin tulee olemaan ainakaan mittavia taloudellisia vaikeuksia. Itse olin myös tyhjän päällä vuoden verran keskeytettyäni ammatillisen koulutukseni, eikä minun ollut työkkärin puolesta pakko hakea kuin muutamaa työpaikkaa, tiedä sitten, johtuiko siitä, etten koulutuksettomana ollut työmarkkinatukeen oikeutettu.

Itsellänikin oli tosiaan opintojen suorittamisen kanssa isoja vaikeuksia, mutta aina kannattaa yrittää puhua koulussa niistä, he kyllä ymmärtävät. Mieti ihan rauhassa, mitä elämältä tahdot, jos ei joku muu ammatillinen tutkinto, niin mene vaikka aikuis- tai nettilukioon, se ei varmasti ainakaan tilannetta huononna. Kannattaa myös tarkastella ja pohtia oppisopimusmahdollisuuksia.

Koulusta erottaminen ja sen tuoma tyhjyys hyvin todennäköisesti tuntuu pahalta ja tulevaisuus pelottavalta, mutta varmasti tulet lopulta pärjäämään. Tässä voisi auttaa omien tukiverkostojen lisäksi esimerkiksi uusi (ja edullinen) harrastus. Tsempit! :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mut erotettiin kauppiksesta 2viikon jälkeen.

Kerro toki lisää....

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Et alistu vaan taistelet. Otappa selvää opetushallituksesta voitko valittaa. Voitat aika varmasti. Hali älä masennu me kannamme sinua! Pidä meidän ajan tasalla ok?

• ylös 14
  • alas 4
Vierailija

Kyllähän toi nyt todella omituiselta kuulostaa, jos sulla vieläpä oli lääkärintodistukset. Mitä sinulle sittebnsanottiin syyksi? Entä mitä itse vastasit? Kai sullakin jotain sanavaltaa oli?
Itse varmaan yrittäisin tehdä jonkin henkilökohtaisen opintosuunnitelman ja hakisin lääkäriltä lausunnon, että olet opintokykyinen. Näillä sitten todistaisit motivaatiota ja halua opiskella tutkinto loppuun. Jos jostakin syystä et saa lupaa niin ottaisin varmaan jonnekin ylempään tahoon yhteyttä.

Mutta ehkä tossa nyt on jotakin muuta taustalla? Onko tämä ala sitten sellainen, jota luulet pyatyväsi työakentelemään valmistuttuasi?

Jos nyt jostakin syystä et saa tutkintoa suorittaa loppuun niin ei kai siinä sitten auta muu kuin katse tulevaisuuteen ja käydä vaikka työkkärissä juttelemassa, että miten eteenpäin elämässä.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Jatkuuko poissaoloinen tilanteesi vai onko siihen tullut parannusta? Voitko saada apua ongelmaasi jotta poissaoloja ei tule enää? Valita päätöksestä ja katso myös voitko suorittaa tutkinnon loppuun toisessa koulussa. Periaatteessa sinun pitäisi myös saada nuo kurssit käytyä vaikka maksamalla itse per kurssi. Voit myös tutkia voitko suorittaa verkkokursseja jne. Mikä ala ja mitkä kurssit puuttuvat? Voit myös suorittaa joitain kursseja tekemällä extratyössäoppimista. 

Onko kyse enemmänkin opintotuen maksun lakkautuksesta kuin opinto-oikeuden eväämisestä?

Oppilaitos tietysti saa valtiolta rahaa vain opintoja suorittavasta oppilaasta mutta tosiaan sairauden pitäisi olla kelpo syy poissaoloihin. Älä jätä asiaa siihen. Tsemppiä!

Vierailija

Ei muutaku lähihoitajaksi kouluttautumaan tai sitten sellaiseen työhän, missä ei edellytetä tuota ammattikoulutusta.  >Yks vaihtoehto on sitten alkaa kotirouvaksi jollekin mukavalle ja varakkaalle, mikäli edustuskelpoinen ulkonäkö ja käyttäytyminen.

• ylös 4
  • alas 16
Vierailija

Tee loput aikuispuolella. Suoritat vain näytöt.

Jos oikeasti sinulla on lääkärintodistukset ja kaikki, niin teet myös kaikki mahdolliset valitukset irtisanomisestasi. Syrjinnästä ja sellaisesta.

Älä masennu, olet vielä tosi tosi nuori. Ei maailma yhteen kuspäiden pyörittämään amikseen kaadu.

• ylös 18
  • alas 5
Vierailija

Tämä on ensimmäinen taistelusi - soita heti ma Opetushllitukseen ja kysy miten saat valittaa! Ole positiivinen ja osoita halusi jatkaa. Älä käy ketään vastaan vaan puhu puolestasi!

Sivut