papin ero
Täällä oli keskustelu piispan pojan erosta, mihin se hävisi? Puuttuiko piispa peliin vai itse ukko ylijumala?
Eli tämä julkisuudenkipeä pukinpartainen pappi oli antanut haastattelun Ylelle. Itse oli antanut ja tietty kuvan kera. Nytkö häntä ei saa kritisoida. Vain kehu on hyvä juttu, niinkö?
Aihe oli tyyliin saako pappi erota? No mitä tuommosia kyselee, nykyäänhän joka pappi on eronnut ja pannut samaa sukupuolta olevaa. Plus rikkonut Suomen lakia. Pahempia ovat kuin moottoripyöräporukat.
Näiden pahojen tekojensa kautta he oppivat ymmärtämän paremmin elämää. Lastenkin tulee oppia sietämään vastoinkäymisiä. Jos maailma ei niitä tuota tarpeeksi niin isä hoitaa homman.
Minun mielestäni tämä oli kuvottava tapaus oli sitten pappi tai ei.
Lapset olivat 8v 4v ja 2v ja sitten oli talonrakennus kesken. Kaikki jäi, kun aviopuolisoiden suhde muistutti enemmän siskon ja veljen suhdetta, ei ollut intohimoa.
Vaude, revipä siinä arjessa intohimoa öihin...pyykkiä, ruokaa, kolmen lapsen harrastukset, kaverisynttärit jne... mutta se pieni poika, se kaiken haluava Mikko Mallikas, hän haluaa villit yöt ja kunnon kyydit. Nostaa kytkintä ja lähtee. Kuin kollikissa joka jättää pentueensa emon hoidettavaksi.
Tästä tyypistä tehdään juttu äitienpäivän alla!!! Minusta olisi pitänyt tehdä juttu hänen lastensa äidistä. Miten selvisi kaaoksesta. Vai selvisikö? Helpottiko kun pienin lapsi lähti pois? Kaipaako veljellistä miestä? Onko lapsilla yhteys isään.
Onko uusi hani muutes paljon nuorempi ja lapseton?
Jos taivaassa joku on, niin todella toivon että hän varjelisi suomalaiset kiltit tytöt tämäntyyppisiltä miehiltä.
-amen
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
19: olen tuntenut Matti Revon 80-luvulta lähtien. Hän oli yksi jota ajattelin.
Anteeksi että sinua "syytin", luulin tosiaan että oli sama kommentoija.
Edelleen, olen kanssasi samaa mieltä kirkosta. Surullista ja järkyttävää touhua. Eksyttäjien osa on lopulta kova.
T: entinen kirkon työntekijä, vuosia sitten siitä eronnut
Ok, itse mainitsin Matti Revon, koska hän on kastanut minut :) Eli olen nuorempaa sukupolvea, mutta toisaalta jo sen verran vanha, että olen nähnyt kirkon muutoksen... Joka omiin silmiini vaikuttaa hyvin nopealta. Esimerkiksi en olisi rippikouluikäisenä kuvitellutkaan, että jonakin päivänä yli puolet papeista haluaa muuttaa avioliiton sukupuolineutraaliksi. Ihan kuin reilussa 10 vuodessa olisi pistetty kirkko ihan uusiksi. Homoliittokysymys on ajankohtainen esimerkki, koska tiedän nuoria, joilla on homoseksuaalisia taipumuksia joista tahtovat eroon, sitten he menevät jonkin oppilaitospastorin luo keskustelemaan ja käy ilmi että pappi itse elää lesbosuhteessa tms. Ja samanlaisiin ongelmiin varmaan törmäävät sitten vanhemmat jo naimisissa olevat ihmiset, jotka ovat vaikka sortuneet aviorikokseen... Teepä siinä sitten parannusta synnistä, kun "sielunhoitaja" itse elää ylpeänä samassa synnissä. Turhauttavaa.
Tuo erojuttu oli ylessä. Miksi haluaa kertoa julkisesti vuosien takaisesta avioerostaan, sen olisi voinut mainita. Että millä motiiveilla kertoilee.
Ja ehkä olis voinut mainita vaikka kuinka asiat suttaantuneet jatkossa.
Onko nykyään enää mitään merkitystä, jos evlut kirkon papille tulee avioero? Paheksuvatko tuota enää edes uskovat? Vai onko sillä jossain maaseudulla vielä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok, mutta sellainen on nykyään luterilainen kirkko. Ortodoksisessa kirkossahan tuo ei kävisi päinsä, koska papin on oltava joko naimaton tai yhden naisen mies, nuhteeton jne. kuten tässä sanotaan: http://raamattu.fi/1933,38/1Tim.3.html
Vaikka ortodokseillakin on verotusoikeus ym. niin silti pappeuden menettää aviorikoksen, avioliiton ulkopuolisen sukupuolisuhteen (myös avoliiton), homosuhteen ym. takia. Luterilaisten on siis turha väittää, että laki pakottaa hyväksymään papin oikeuden mihin tahansa "yksityiselämään".
No mutta eihän se että ortodoksit rikkoo lakia, muuta sitä faktaa mihinkään, että laki todellakin kieltää työnantajaa puuttumasta työtekijän yksityiselämään.
Tiedän aika tuoreen tapauksen, jossa vastavalmistunut nuori naispappi tuli töihin maalaisseurakuntaan. Samoihin aikoihin hän meni poikaystävänsä kanssa naimisiin, pariskunta ei tainnut asua sillä pienellä paikkakunnalla vaan kauempana. Ilmeisesti olleet pari jo pitempään.
Miten ollakaan, kului muutama vuosi ja pariskunta erosi. Nainen meni samantien naimisiin seurakuntansa kanttorin kanssa. Kyseessä pieni paikka, ja pappi ja kanttori tehneet tietenkin paljon töitä yhdessä. Naispappi siis vaihtoi miestä laakista. Suhde heillä oli varmaan ollut jo pitkään. Pariskunnan ikäero on jotain 20-30 vuotta.
Ei voi mitään, mutta jotenkin kornia ajatella, että ne yhteiset jumalanpalvelukset olivat mainio kulissi muille puuhille.
19: olen tuntenut Matti Revon 80-luvulta lähtien. Hän oli yksi jota ajattelin.
Anteeksi että sinua "syytin", luulin tosiaan että oli sama kommentoija.
Edelleen, olen kanssasi samaa mieltä kirkosta. Surullista ja järkyttävää touhua. Eksyttäjien osa on lopulta kova.
T: entinen kirkon työntekijä, vuosia sitten siitä eronnut