Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihemettä! Laki kieltä, ettei tallenuksia saa säilytää yli kahta vuotta.

Vierailija
05.05.2017 |

Kesällä tulee voimaan laki, etta esim. elisaviihtestä poistu yli kaksi vuotta vanhat tallenteet. Miksi? Mitä se kenellekään kuuluu mitä kukakin digiboksissaan säilyttää. Kas kun ei tulla ihan tuville ratsaamaan löytyykö vanhoja VHS tallenteita asunnosta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on varmaan siitä, että ElisaViihteen tallennukset eivät ole omalla laitteellasi. Kukaan ei kiellä säilyttämästä tallenteita vhs-nauhalla tai omalla digiboksilla. Viihteen "tallennukset" ovat Elisan palvelussa ja silloin niihin vaikuttaa mm. tekijänoikeudet eri tavalla.

Ne tallenteet on minun, koska olen ne itse sinne pilveen tallentanut ja vielä maksanut siitä erikseen. Miksi ihmeessä tekijänoikeusjärjestöjen pitää olla joka paikassa päättämässä mitä ihmiset tallenteilaan teke ja kauanko niitä saa säilyttää. Rahastusta tuo on, eikä mitään muuta.  Sitten ihmetellään miksi piratismi kukoistaa. Kukoistaahan se kun tekijänoikeusjärjestöt on ahneita paskoja.

Eivät todellakaan ole. Sinulla on katseluoikeus maksettuna.

Mutta miksi tekijänoikeusjärjestö tulee siihen väliin määräilemään? Eikö riitä että me elisan kanssa sovitaan miten homma toimii? Ei se järjestö tule niitä mun digiboxin tallenteitakaan määräilemään. Elisalle tuskin olis mikään ongelma säilyttää tallenteita tasan niin kauan kuin siitä heille maksan.

Miksi tekijänoikeusjärjestöt on päästetty määräämään kaikesta ja rahastamaan ihmisiä?

Suosittelen, että tässä vaiheessa luet ensimmäistä kertaa ne käyttöehdot ennen kuin jatkat itse keksimäsi paskan jauhamista.

Olen lukenut. Tallenteiden käytössä ja lataamisessa ei ollut ongelmaa, kunnes tekijänoikeusjärjestöt päätti että niitä ei saa enää tallentaa omalle koneelle ja ne säilyvät pilvessä vain sen kaksi vuotta. Palveluntarjoajat noudattavat lakia ja poistavat tallenteet 2v. jälkeen sekä estävät niiden kopioinnin. Kiitos vaan. Tämä on tullut aivan selväksi. Vai mikä tässä on paskaa?

Joko a) et ole lukenut tai b) ymmärtänyt sopimusten sisältöä. Tässä muidenkin luettavaksi:

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Viihde-palvelun_maksullisten_…

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Viihde-sovelluksen_palvelukuv…

Vierailija
22/30 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisaviihde tökkii ja ei toimi niin kuin pitäisi muutenkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiva tilaisuus putsailla tallennuksia joita ei todellisuudessa koskaan tule katsoneeksi. 

Vaihtoehtojahan latauksiin on useita, esimerkiksi

https://asmand.wordpress.com/elisa-viihde/

Vierailija
24/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on varmaan siitä, että ElisaViihteen tallennukset eivät ole omalla laitteellasi. Kukaan ei kiellä säilyttämästä tallenteita vhs-nauhalla tai omalla digiboksilla. Viihteen "tallennukset" ovat Elisan palvelussa ja silloin niihin vaikuttaa mm. tekijänoikeudet eri tavalla.

Ne tallenteet on minun, koska olen ne itse sinne pilveen tallentanut ja vielä maksanut siitä erikseen. Miksi ihmeessä tekijänoikeusjärjestöjen pitää olla joka paikassa päättämässä mitä ihmiset tallenteilaan teke ja kauanko niitä saa säilyttää. Rahastusta tuo on, eikä mitään muuta.  Sitten ihmetellään miksi piratismi kukoistaa. Kukoistaahan se kun tekijänoikeusjärjestöt on ahneita paskoja.

Mutta kun se pilvi ei ole sinun eli sinä et omista sitä ja pilven omistaja saa päättää sen, miten kauan niitä ohjelmia siellä saat säilyttää. Ei siis mitenkään voi verrata mihinkään romppuun tai digiboksiin, joka fyysisesti sijaitsee omassa kotonasi ja on sinun omistama.

Ja Elisa olisi säilyttänyt niitä tallenteita vaikka kuinka kauan, mutta kun tekijänoikeusjärjestöt haluaa lisää rahaa. Ja sitä saa kun tallenteet on poistettava 2 vuoden välein, jolloin niistä saa taas uudet maksut jos käyttäjä ne haluaa tallentaa uusiksi. Eli siis kuluttaja makselee samoista tallenteista uudelleen ja uudelleen. Jos ostaa ne tallenteet kaupasta tai tallentaa ne digiboksilleen niin maksaa vaan kerran. Verkkotallenteista maksaa vaikka kuinka monta kertaa. Kiva laki. No, saahan tällä ihmiset ostamaan fyysisiä tallenteita. Vaikka pilvitallenteet olis luonnonkin kannalta aika paljon parempia.

"Elisan viestinnästä vakuutetaan, että tallenteiden aikarajoitus otetaan käyttöön pakon edessä.

- Tarjoaisimme mielellämme samaa kuin ennen, mutta laki on laki, ja sitä noudatetaan.

Laki, mihin selityksessä viitataan, on kaksi vuotta sitten voimaan tullut tekijänoikeuslainsäädännön muutoksen yhteydessä säädetty verkkotallennuslaki.

Lakiuudistus perustui operaattoreiden, mediayhtiöiden ja tekijänoikeusjärjestöjen yhdessä tekemään ratkaisuehdotukseen. Käytännössä tarkoitus oli selkeyttää alan pelisääntöjä ja taata tekijänoikeuksien haltijoille korvauksia myös verkkotallenteista.

Tekijänoikeuksien haltijoille lakimuutos tiesi lisätuloja, palveluntarjoajille, kuten Elisalle, lisäkustannuksia.

Laissa itsessään ei vaadita, että verkkotallenteet pitää poistaa kahden vuoden säilytysajan jälkeen. Elisan mukaan käytäntö perustuu tekijänoikeusjärjestöjen asettamiin ehtoihin.

- Sama sääntö koskee kaikkia alan toimijoita.

Lakimuutos on ajankohtainen vuonna 2017, koska käytännössä vasta nyt se alkaa vaikuttaa, kun lain voimaantulon aikaan tallennetut sarjat ja elokuvat poistuvat käyttäjien valikoimista."

Noille järjestöille ei riitä mikään, koko ajan vaan mietitään, miten saadaan kuluttajat maksamaan lisää ja lisää.... Ja tämä niille sallitaan.

Vierailija
25/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät todellakaan ole. Sinulla on katseluoikeus maksettuna.

Mutta miksi tekijänoikeusjärjestö tulee siihen väliin määräilemään? Eikö riitä että me elisan kanssa sovitaan miten homma toimii? Ei se järjestö tule niitä mun digiboxin tallenteitakaan määräilemään. Elisalle tuskin olis mikään ongelma säilyttää tallenteita tasan niin kauan kuin siitä heille maksan.

Miksi tekijänoikeusjärjestöt on päästetty määräämään kaikesta ja rahastamaan ihmisiä?

Suosittelen, että tässä vaiheessa luet ensimmäistä kertaa ne käyttöehdot ennen kuin jatkat itse keksimäsi paskan jauhamista.

Olen lukenut. Tallenteiden käytössä ja lataamisessa ei ollut ongelmaa, kunnes tekijänoikeusjärjestöt päätti että niitä ei saa enää tallentaa omalle koneelle ja ne säilyvät pilvessä vain sen kaksi vuotta. Palveluntarjoajat noudattavat lakia ja poistavat tallenteet 2v. jälkeen sekä estävät niiden kopioinnin. Kiitos vaan. Tämä on tullut aivan selväksi. Vai mikä tässä on paskaa?

Joko a) et ole lukenut tai b) ymmärtänyt sopimusten sisältöä. Tässä muidenkin luettavaksi:

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Viihde-palvelun_maksullisten_…

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Viihde-sovelluksen_palvelukuv…

Sä se et tässä tunnu ymmärtävän pointtia. Elisa ja muut tekee tuon tallennusten poiston pakon edessä. Koska tekijänoikeusjärjestöt haluaa lisää rahaa. Niille ei riitä kertakorvaus, samasta tallenteesta pitää maksaa uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
26/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kaverit naureskellut kun vielä vanhanaikaisesti tykkään hommata lempparisarjat ja leffat DVDllä enkä käytä mitään ElisaViihdettä tms, telkkariakaan en omista. Ainakin riittää kun ostan suosikkini kerran ja pysyvät minulla niin kauan kun haluan (yksikään DVD ei ole vielä hajonnut, mutta kai sekin aika joskus tulee). Useimmat DVDt olen vielä ostanut käytettynä 2-3 e hintaan.

Vierailija
27/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku lyhyestä ilosta.

Pilvipalvelut ovat IT:n historian suurin kusetus.

Vierailija
28/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piraatit kiittävät kopyrait - väkeä tästäkin. Mitä enemmän Teosto & co. toimivat arkielämää ja oikeustajua haittaavalla tavalla sitä pienempänä rikkeenä leffojen ja musiikin torrent - jakamista pidetään.

IP - osoitteiden yhdistäminen henkilötietoihinkin vaatii nykyään sen verran ison rikoksen, että taviksen torrentit eivät siitä kynnyksestä enää mene ylitse. Silti suosittelen vpn - palveluiden käyttämistä, jos siis haette leffoja tai musiikkia netistä.

Suosittelen kopsaamaan DVD - leffoja talteen vielä nyt, kun niitä tarjoavia leffavuokraamoita on olemassa. Nettivuokraamoista kuvanlaatu on paljon huonompi ja kopioiminen vaikeampaa. Blu-ray soittimia ei kannata hankkia, sillä niissä on kaikki viimeisimmät kopioidun leffan katselunestojärjestelmät. Tietsikassa niitä ei ole ja meillä katsotaankin kaikki tietokoneeseen yhdistetyltä telkkariduudulta.

Vierailija
29/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla on tallennettuna 17 vuotta vanha kotimainen televisiosarja, niin maksaako niille näyttelijöille edes joku siitä mitään? Vai onko vain tekijäoikeusjärjestöjen kusetus.

Vierailija
30/30 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan olla näissä pilvi- ja e-palveluissa mukana. Sama koskee e-kirjaa: et itse asiassa osta kirjaa, vaan oikeuden lukea sen. Talletat omia valokuviasi pilveen. Vips, niin ne ovat kadonneet, kun maksullinen aikasi on päättynyt tai palvelu päätetään lopettaa.

Tyhmä rahastetaan moneeen kertaan.

Itse ostan elokuvat ja kirjat siinä muodossa, että ovat minulla ja toimivat, vaikka verkkoyhteydet ulkomaailmaan olisivat poikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi