Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuokkavieraana hautajaisiin

Vierailija
05.05.2017 |

Tuttavan hautajaiset tulossa. Omaiset ei ole kutsuneet hautajaisiin, koska ei olla missään yhteyksissä. Vainajan puoliso (ei järjestä hautajaisia) on pyytänyt meidät sinne "totta kai tuutte". Vähän on sellainen tutina, että kyseessä on hiljaiset hautajaiset ja että mua ei sinne kaivata - muut kuin tämä puoliso.

Voinko osallistua hautajaisiin vaikkei järjestävä taho ole kutsunut?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin saa mennä aina. Muistotilaisuus voi olla pienemmän porukan kesken, mutta kirkkoon voi mennä kuka vain, oli kutsuttu tai ei.

Vierailija
2/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

menet kirkkoon. ei kirkosta kukaan ole pois ajamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mieluummin lapio, sillä on parempi kaivaa kuin kuokalla.

Vierailija
4/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummisetäni hautajaiset olivat viime sunnuntaina. Kummisetä oli todella läheinen, jopa poikkeuksellisen läheinen näin aikuisena. Soitellaan kuukausittain ja edelleen saan (tai sain..) synttäri- ja joululahjat häneltä, vaikka olen jo 35-vuotias. Kummisetä vaimoineen käy meillä silloin tällöin kahvilla. 

Minulle olisi tässä surussa ollut jotenkin hirveän tärkeää päästä hyvästelemään kummisetä kunnolla ja päästä edes kirkkoon - ei siis muistojuhlaan. Kummisedälle pidettiin kuitenkin todella pienet hautajaiset, joihin oli kutsuttu vain omat lapset perheineen. Eli vaimo ja lapset, ei ketään muita. Kummisedällä oli iso suku, paljon läheisiä, hyviä ystäviä, työkavereita. 

Ymmärrän, että kustannukset ovat järjettömät, jos muistojuhlaan tulee 100-150 henkeä, mutta kirkko ja siunaustilaisuus ei maksa mitään. Mielestäni hautajaisten tulisi olla kirkkoon avoimia kaikille sureville ja muistojuhla sitten vain kutsutuille.

Tuntuu todella oudolta, että minulle rakas ihminen on kuollut ja haudattu, mutta minä en edes tiedä tarkkaa hautapaikkaa :( Enkä nyt tässä tilanteessa koe sopivaksi kummisedän vaimolle soittaa ja kysyä hautapaikasta.. Toivottavasti ei jää ikuisesti arvoitukseksi. 

Vierailija
5/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte mennä siunaustilaisuuteen, onhan vainajan puoliso teidät kutsunut. Muistotilaisuus voi olla vain lähimmille.

Vierailija
6/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin saa mennä aina. Muistotilaisuus voi olla pienemmän porukan kesken, mutta kirkkoon voi mennä kuka vain, oli kutsuttu tai ei.

Ei ole sopivaa mennä, ellei kukaan ole kutsunut tai julkisesti esittänyt yleistä kutsua saapua kirkkoon.

Vierailija
7/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset eivät ole tosiaan kutsuvieraslistan mukaan pidettävä tilaisuus. Hautajaisiin saa mennä. Saa käydä esittämässä surunvalittelut läheisille.

Kuten perinteisesti konfirmaatioon (kirkko) ja yo-juhliinkin. Saa käydä onnittelmasta näissä.

Vierailija
8/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sopivaa mennä, ellei kukaan ole kutsunut tai julkisesti esittänyt yleistä kutsua saapua kirkkoon.

Kyllä on sopivaa mennä siunaustilaisuuteen.

Vierailija
9/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni se että vainajan puoliso toivoo jotain tiettyä ihmistä paikalle riittää kutsuksi

Vierailija
10/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummisetäni hautajaiset olivat viime sunnuntaina. Kummisetä oli todella läheinen, jopa poikkeuksellisen läheinen näin aikuisena. Soitellaan kuukausittain ja edelleen saan (tai sain..) synttäri- ja joululahjat häneltä, vaikka olen jo 35-vuotias. Kummisetä vaimoineen käy meillä silloin tällöin kahvilla. 

Minulle olisi tässä surussa ollut jotenkin hirveän tärkeää päästä hyvästelemään kummisetä kunnolla ja päästä edes kirkkoon - ei siis muistojuhlaan. Kummisedälle pidettiin kuitenkin todella pienet hautajaiset, joihin oli kutsuttu vain omat lapset perheineen. Eli vaimo ja lapset, ei ketään muita. Kummisedällä oli iso suku, paljon läheisiä, hyviä ystäviä, työkavereita. 

Ymmärrän, että kustannukset ovat järjettömät, jos muistojuhlaan tulee 100-150 henkeä, mutta kirkko ja siunaustilaisuus ei maksa mitään. Mielestäni hautajaisten tulisi olla kirkkoon avoimia kaikille sureville ja muistojuhla sitten vain kutsutuille.

Tuntuu todella oudolta, että minulle rakas ihminen on kuollut ja haudattu, mutta minä en edes tiedä tarkkaa hautapaikkaa :( Enkä nyt tässä tilanteessa koe sopivaksi kummisedän vaimolle soittaa ja kysyä hautapaikasta.. Toivottavasti ei jää ikuisesti arvoitukseksi. 

Hautapaikkaa ainakin voit tiedustella seurakunnalta, en osaa sanoa saavatko kertoa vai eivät, sukulaisille ainakin voivat kertos hautapaikan sijainnin ja kuinka sinne löytää.

Vierailija
11/11 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattamaan saa mennä kirkkoon tai kappeliin, ja sitten voi 'liueta' vähin äänin pois, jos joku ei ehdi sitä ennen kutsua muistotilaisuuteen. Tapana kun on haudalla tai muuten ääneen kutsua muistotilaisuuteen srk-talolle tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi