Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Äitiii! Anna mä kerron tämän vielä...äiti .. äiti.. yks juttu! " joka aamu. Taksi odottaa ja tyttö pölisee

Vierailija
05.05.2017 |

on 9v, voimakas adhd (add) epäilty mutta virallisia tutkimuksia ei ole tehty vaikka päiväkodissa oli käyttäytymisterapissa ja puheterapiassa.

On kova puhumaan ja aamuisin tämä ilmenee selittämisenä, joka katkaisee kaiken muun. Syömisen. Pukemisen. Ovesta lähtemisen, Pari kertaa on taksi karannut ja joudun viemään tyttöä autolla myöhästyen itse töistä ! Koulussa myös puhuu tunneilla ja jää haaveilemaan, mistä opettaja joutuu huomauttelemaan. Kokeista kiskoo hyviä numeroita.. ellei ympärillä tapahdu jotain mielenkiinnon vangitsevaa ( kovia ääniä käytävältä, lumiaura ulkona). Taiteellisesti lahjakas, iloinen , kaikkien kaveri. Opettajan sanoin " Aada on ihana tyttö, MUTTA.." Niin :/ Ihana tyttö, mutta..

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö on ihana, olen hänestä mielettömän ylpeä mutta tuo jatkuva muistuttelu ja puheen keskeyttely aamuisin..

"äiti, kato.."

"syöppä murot"

"äiti ! arvaa mitä? "

"kulta ne murot."

"älä keskeytä äiti !

"no kerro"

Ja 10 min myöhemmin murot ovat syömättä,  hampaat pesemättä, hiukset harjaamatta,  päivävaatteista pelkästään sukat yllä ja meikkaustani siivittää ovenraosta kaikuva pulina..

Viikonloppuisin asialla ei ole niinkään väliä, mutta kun arkiaamuisin minun on oltava töissä tiettyyn aikaan (paitsi tänään) ja tytön koulussa tiettyyn aikaan!

ap

Miksi lapselle ei voi sanoa, että nyt syödään aamupala, sen jälkeen pestään hampaat ja lähdetään kouluun. Niin mukavaa kuin kanssasi olisi jutella, niin on tehtävä tietyt asiat, jotta ollaan ajoissa valmiita.

Kyllä ADD-lapselle tms. saa aiheuttaa pettymyksiä siinä kuin muillekin. Tietenkin lapsi myöhästyy vaikka joka päivä, jos äiti sen sallii.

Jos lapsi sanoo, että "äiti, älä keskeytä" niin lapselle sanotaan, että asia selvä, laitetaan aamupala pois ja jutellaan 10 min, saat mennä ilman ruokaa kouluun.

Vierailija
22/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsistyttävät lääkkeet :D No jopas on tässä ketjussa tietäväistä porukkaa.

Itse olen adhd-lääkettä syönyt jo yli 10 vuotta, ei se lääke mitään tylsistystä, se kun ei ole rauhoittava lääke vaan päinvastoin aivoja stimuloiva eri piristävä lääke. Adhd ihminen ilman lääkitystä on se "tylsistynyt" ja siksi ajatukset karkailee stimuloivampiin tapahtumiin tai yrittää puheella/liikkeella stimuloida aivoja pysymään virkeänä ettei ne tylsistyisi. Se on todella tuskallinen tunne istua koulussa tuolissa kun aivot meinaa nukahtaa päähän ja sitten saa vihaa sättimistä osakseen kun yrittää omin konstein pitää aivot valveilla.

Adhd on vielä nykyäänkin täysin väärin ymmärretty neurologinen poikkeavuus, tuo on tosi yleinen harhaluulo jopa diagnoosin saaneillakkin, että aivot kävisivät jotenkin nopeammin kuin muilla vaikka todellisuus on juuri päinvastainen. Pakko pysyä liikkeessä tai muuten jähmettyy kokonaan, näin käy add-ihmisille.

Joo, paitsi sillä erolla ettei nykyään tarvi olla sitä harmaata tylsää massaa joka istuu hiljaa ja kuuntelee. Koulumaailma on muuttunut. Enää ei tarvi niin kovin tehdä kaikista samanlaisia lääkkeillä.

Höpöhöpö :D Luokat on isompia kuin ennen, kyllä siellä pitää edelleen häiritsemättä osata olla ja kyetä myös keskittymään. Eikä adhd lääkitys tee "kaikista samanlaisia" et tainnut lukea kirjoitustani ollenkaan. Adhd:n olo voi myös olla noissa tilanteissa tuskainen esim. nyt olen työelämässä mutta välillä täytyy käydä koulutuksissa, niin ehdottomasti otan lääkkeen tai muuten en a) opi mitään ja b) olo on niin tuskainen, että hampaita kiristää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä saunan takana ois vielä Aadallekin tilaa..

Vierailija
24/27 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsistyttävät lääkkeet :D No jopas on tässä ketjussa tietäväistä porukkaa.

Itse olen adhd-lääkettä syönyt jo yli 10 vuotta, ei se lääke mitään tylsistystä, se kun ei ole rauhoittava lääke vaan päinvastoin aivoja stimuloiva eri piristävä lääke. Adhd ihminen ilman lääkitystä on se "tylsistynyt" ja siksi ajatukset karkailee stimuloivampiin tapahtumiin tai yrittää puheella/liikkeella stimuloida aivoja pysymään virkeänä ettei ne tylsistyisi. Se on todella tuskallinen tunne istua koulussa tuolissa kun aivot meinaa nukahtaa päähän ja sitten saa vihaa sättimistä osakseen kun yrittää omin konstein pitää aivot valveilla.

Adhd on vielä nykyäänkin täysin väärin ymmärretty neurologinen poikkeavuus, tuo on tosi yleinen harhaluulo jopa diagnoosin saaneillakkin, että aivot kävisivät jotenkin nopeammin kuin muilla vaikka todellisuus on juuri päinvastainen. Pakko pysyä liikkeessä tai muuten jähmettyy kokonaan, näin käy add-ihmisille.

Joo, paitsi sillä erolla ettei nykyään tarvi olla sitä harmaata tylsää massaa joka istuu hiljaa ja kuuntelee. Koulumaailma on muuttunut. Enää ei tarvi niin kovin tehdä kaikista samanlaisia lääkkeillä.

Höpöhöpö :D Luokat on isompia kuin ennen, kyllä siellä pitää edelleen häiritsemättä osata olla ja kyetä myös keskittymään. Eikä adhd lääkitys tee "kaikista samanlaisia" et tainnut lukea kirjoitustani ollenkaan. Adhd:n olo voi myös olla noissa tilanteissa tuskainen esim. nyt olen työelämässä mutta välillä täytyy käydä koulutuksissa, niin ehdottomasti otan lääkkeen tai muuten en a) opi mitään ja b) olo on niin tuskainen, että hampaita kiristää.

Joo, no meille on sattunut kohdalle ihana pieni kyläkoulu, jossa käytössä uusimmat opetussuunnitelmat. Ei siellä istuta ja päntätä, vaan vilkas oppilas saa pahimpina päivinä siirtyä pienempään ryhmään ja tehtäviä tehdään kotona rauhassa. Tämä vaatii tietysti sitoutumista ja älliä meiltä vanhemmiltakin.

Itsellä adhd ja ei ikinä lääkkeitä, koulu meni miten meni kun jo liian hersyilevästä kirjoitustehtävästäkin tuli moitteita ja pakotettiin muottiin ja istumaan aivot nollilla, mitään en oppinut. Tiedän mistä puhun mutta tiedän myös mistä minä puhun.

Kouluilta voisi vaatia vähän enemmän.

T. Adhd.n äiti, jonka lapsi menestyy ilman lääkkeitä mahtavan koulun ansiosta.

Vierailija
25/27 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppiesimerkki kuinka lapsi ei ole ongelma, vaan vanhemmuuden puute. Lapsi määrää mitä aamulla tehdään, ja käskee ÄITIÄ olemaan hiljaa. Ja äiti antaa periksi! Voi hyvä luoja.

Vierailija
26/27 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on sinulle asiaa. Tuo on se hetki kun olette yhdessä. Lopun päivää et ehkä ole saatavilla.

Herätkää aikausemmin, ja järjestä aamu erilailla itseltäsi, että voit keskittyä olemaan kuulolla.

Minulla samanlainen lapsi, hänellä se pulputus ajoittuu nukkumaanmenoon. Oma vikani jos lähden tekemään nukkumaanmenoa liian myöhään kun olen katsonut telkkaa.

Vierailija
27/27 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tavis-lapset. Koulukyydin saavat pitkän koulumatkan takia. Kumpikin on odottamassa kyytiä sovitussa noutopaikassa x minuuttia etukäteen. Toiselle lapselle se on vaikeaa. Tämä sama lapsi juttelee tuolla noutopaikassa kyytiä odotellessaan itsekseen. Jonkinlainen mielikuvitusleikki. Tuli vain mieleen, kun ap:n lapsi puhuu paljon.

Meillä x minuuttia etukäteen on sovittu sellaiseksi, että kumpikin lapsi sovitussa noutopaikassa 10 min ennen kyydin ilmoitettua tuloaikaa.

Teillä erityislapsi ja hänet noudetaan ilmeisesti kotiovelta. Mutta voisiko lapsi olla portailla odottamassa. 10 min etukäteen? Tai jos ei voi olla yksin oven ulkopuolella, iin eteisessä? Niin, että äiti ei kuitenkaan ole samassa tilassa? Vaan odottaminen tapahtuu yksin ja itsenäisesti?

Minusta usein nykyään turhaan pelätään sitä, että lapsi joutuisi odottamaan jotakin. Arvelen, että se ei ole lapselle ollenkaan niin ikävää, kuin se ajatuksena vanhemmasta saattaa tuntua. Toki asiaan pitäisi totutella vähitellen.

Tälläisiin miettein minä, tavuslaosen äiti, jonka toinen lapsi ei aina ole 'kartalla', tai oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Tsemppiä arkeenne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän