Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä erilaisia töitä yhteiskunta voisi järjestää työttömien työllistämiseksi?

Vierailija
04.05.2017 |

Tämähän on tällä palstalla tabu, josta ei saa puhua. Ajatellaan, että työttömien on parempi olla kotona ja saada sosiaalietuja kuin tehdä oikeasti jotain työtä saamiensa etujen vastineeksi.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ihan palkkatyö? Onko se nykyään ihan utopiaa, että työttömille ammattilaisille annettaisiin järkevää työtä kohtuullisella palkalla?

O tempora, o mores.

Vierailija
22/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsään risusavottaan.

Saattaisi siinä moni metsänomistaja hämmästyä, kun taimikot on pistetty matalaksi.

Rautavaaralla jo kokeilutoimintana?

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201704282200115188_uu.shtml

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syntyvyys on laskussa, voisivat naispuoliset työttömät hommata muutaman lapsen jonkin menestyvän miehen kanssa. Luonnollisesti tällöin saisi enemmän rahaa, mutta jos mies olisi jotain jakojäännös-luokkaa, saisi sen sijaan tuen alentamisen.

Vierailija
24/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voisi asettua vaikka asfaltille semmoiseksi ns. liikennetöyssyksi. Se varmaan sattuisi vähemmän, kuin tämä jatkuva työttömien pilkkaaminen, alistaminen ja nöyryyttäminen.

Me voisimme toimia myös toimistoissa ja julkisissa tiloissa ovistopparina, koulujen pihoilla rivissä palloseinänä, kuntosaleilla nyrkkeilysäkkinä tai meitä voisi kerrostaa lasinkeräyslaatikoihin metelinvaimentajiksi.

Vierailija
25/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan ei pidä tarjota mitään töitä. Paikallinen sopiminen (liittojen kanssa tai ilman, riippuen työntekijän jäsenyydestä ja halusta) riittää näin alkuun.

Vierailija
26/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän joka kunnalla on paljon tekemättömiä töitä.  ja ei oikeastaan tarvitsisi maksaa kokonaisuudessa enempää kuin työttömille kaikkien tukien jälkeen. 

Totta!

Juuri vertailtiin ystävän kanssa tuloja: hän työtön yhden lapsen yh ja minä työssäkäyvä 1 lapsen yh.Hän saa 1500€ Tukia ja minä 1700€ Palkkaa.Minulle tulee palkan lisäksi tukina lapsilisä ja elarit eli erotus 500€

Vierailija
27/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodeissa on paljon tekemätöntä työtä. Mutta ei. Kateusyhteiskunnassa ei "piikoja" saa olla.

Minä voisin tulla teille tekemään töitä ruokapalkalla. Imuroin, pyhin pölyt, maksan laskut, teen vaikka teidän tuloista ja menoista kirjanpidon.

Tässä nähtiin taas nykytyönantajien moraali. Vastasin kahden minuutin kuluttua, että olen valmis tulemaan töihin, laitoin tehtävät ja palkkatoiveen. Mitäpä tekee työnantaja? Häipyi kuin p*eru Saharaan, ei mitään vastausta.

Vierailija
28/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tomistolle voitaisiin palkata joku nätti työtön nuori nainen topless-tarjoilijaksi...

Vierailija
29/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan työtön kaivamaan isoa kuoppaa. Sitten toinen työtön tulee ja täyttää sen kuopan.

Näin tehdään jo julkisella puolella

Vierailija
30/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien alojen oikeita työpaikkoja, joista saisi joko kuukausi - tai tuntipalkan. 

31/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän töitä olisi jos niistä vain haluttaisiin maksaa. Esimerkiksi hoitoalalla tarvittaisiin valtavat määrät lisäkäsiä. Tulisikohan loppujenlopuksi paljonkin kalliimmaksi palkata niitä työntekijöitä kuin maksaa työttömyystukia, nykyisellä toimintamallilla kun kaikki hommat tehdään kiireessä vain suurinpiirtein ja henkilökunta on silti jatkuvasti sairaslomalla työuupumuksen takia?

Vierailija
32/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio voisi helpottaa yrityksen perustamista (poistaa esim alv-rajan alle 20000e/vuosi tienaavilta yrityksiltä). Ja helpottaa työntekijöiden palkkaamista (eli myös sitä erottamista). Työttömyyskorvaus voisi alkaa tippua esim kahden vuoden työttömyyden jälkeen (sairastapaukset toki erikseen), jolloin se oman yrityksen perustaminen voisi olla selkeä vaihtoehto jos ei töitä löydy. Sillä tavallahan se valtio niitä työpaikkoja luo (tai valtio auttaa ja ihmiset luo). Ei ole mitään taikanappia josta valtio taikoo työpaikkoja jos kysyntää ei työlle ole.

Vierailija
33/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistämis- tai aktivointityön täytyy olla sellaista, millä on merkitystä ja mitä ei vielä tehdä.

Omat ehdotukseni:

kotihoidon työntekijälle sekä pelastuslaitoksen johtoautoon autonkuljettaja, näin työntekijä voi keskittyä perustekemiseensä ja saa mikrotaukoja.

Koulukiusaamisen torjunta: kun nykyään pääsääntönä on, että kiusattu vaihtaa koulua, muutetaan systeemi niin, että tunnistettu kiusaaja saa samaa sukupuolta olevan saattajan, joka hakee kiusaajan kotiovelta ja seuraa tätä koko koulupäivän ajan jopa vessassa mukana, mikäli kiusaamista silti esiintyy, valvoja kutsuu oikean opettajan paikalle.

Vierailija
34/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tomistolle voitaisiin palkata joku nätti työtön nuori nainen topless-tarjoilijaksi...

Ehkä kuitenkin joku opettamaan oikeinkirjoitusta, voisi olla sinullakin tarvetta.

Muuten hyvä idea, minäkin voisin hakea sitä paikkaa.

Vierailija
35/35 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän joka kunnalla on paljon tekemättömiä töitä.  ja ei oikeastaan tarvitsisi maksaa kokonaisuudessa enempää kuin työttömille kaikkien tukien jälkeen. 

Totta!

Juuri vertailtiin ystävän kanssa tuloja: hän työtön yhden lapsen yh ja minä työssäkäyvä 1 lapsen yh.Hän saa 1500€ Tukia ja minä 1700€ Palkkaa.Minulle tulee palkan lisäksi tukina lapsilisä ja elarit eli erotus 500€

Niin, että kun sun kaveri saa, niin kaikki saa...

Minä saan reilut 600 € nettona työmarkkinatukea (sis. lapsikorotukset) ja lapsilisät. En mitään muuta. 

Tekisitkö työtäsi tuolla palkalla?

Menin juuri työhön josta saan 1500 € brutto. Olin superonnellinen että sain sen paikan, koska siinä on tulevaisuudennäkymiä ja toimiala on sellainen, jossa uskon töitä riittävän, vaikka itse olen vasta-alkaja. Olen korkeakoulutettu ja takana työuraa 20 vuotta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme